Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Hi all,
Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Natuurlijk maak ik gebruik van het IP adres van mijn aansluiting (KPN en Ziggo) maar dat heeft toch helemaal niets met de DNS entries te maken.
Nogmaals @caesar , houd alsjeblieft op het het uitkramen van die onzin.
Als eigenaar/beheerder van een domein bepaal je zelf naar welk IPv4 en/of IPv6 adres dat domein verwijst door het in de DNS vastleggen van een A record (IPv4) en/of een AAAA record (IPv6). De eigenaar van dat IP adres (de provider) heeft daar helemaal niets mee te maken.
En nogmaals, het reverse DNS adres is volstrekt irrelevant tenzij je een eigen mailserver draait en ook daarbij is het alleen maar relevant dat het gebruikte IP adres een DNS PTR record heeft met de FQDN behorende bij het IP adres en dat die FQDN op zijn beurt door de DNS server weer resolved kan worden naar het IP adres.
Lees RFC 1034 en 1035 er maar even op na.
@caesar schreef:Lees RFC 1034 en 1035 er maar even op na.
Die RFC's zijn toch helemaal niet in tegenspraak met wat ik zeg of wel soms?
Je moet natuurlijk wel even vaststellen welke organisatie welke rol speelt en KPN speelt t.a.v. van het domein wjb4all.nl geen enkele rol.
Mijn domein wjb4all.nl in ondergebracht bij mijndomein.nl en via de DNS editor van mijndomein.nl heb ik een A record met het publieke IPv4 adres van mijn aansluiting en een AAAA record met het IPv6 adres van mijn Synology NAS vastgelegd en daarmee verwijst dat domein naar mijn Synology NAS in mijn thuisnetwerk.
KPN heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met het beheer van dat domein.
Het is een volstrekt normale gang van zaken die voor miljoenen domeinen van toepassing is.
Nogmaals @caesar, houd alsjeblieft op met het uitkramen van die onzin.
Wat is dan de authorative nameserver van jouw domein?
Ik wil niet vervelend doen , maar jullie zijn aardig of topic bezig denk ik zo.......
Dat niet alleen. Je geeft indirect ook nogal wat data prijs over jezelf en je IP adres @w.j.b . Het heeft weinig zin om IPs deels onzichtbaar te maken, als je je domein hier post. Dat A en AAAA record is voor iedereen gewoon op te vragen.🙄
@efok schreef:Dat niet alleen. Je geeft indirect ook nogal wat data prijs over jezelf en je IP adres @w.j.b . Het heeft weinig zin om IPs deels onzichtbaar te maken, als je je domein hier post. Dat A en AAAA record is voor iedereen gewoon op te vragen.🙄
Het heeft inderdaad weinig zin om die IP adressen gedeeltelijk onzichtbaar te maken anders dan dat men dan toch een extra handeling moet verrichten om het IP adres te achterhalen. Overigens heb ik er ook geen moeite mee dat men via een dns request dat IP adres kan achterhalen.
Dat mijn IP adres op te vragen is via een DNS request is inherent aan het publiceren van een domein.
@caesar schreef:Ziggo laat niets na om de zaak te vertragen, en de rechtbank heeft ook zijn tijd nodig.
Hoe is de stand van zaken nu? Ziggo had toch vier weken uitstel gekregen voor het geven van een reactie waarvan de termijn aanvankelijk 1 september afliep? Die vier weken zijn nu dan toch voorbij? Gaat de zaak überhaupt nog door? Heeft Ziggo gereageerd? En zo ja, hoe gaat het nu verder? Komt er nog een ronde hoor en wederhoor of gaat de rechtbank nu in beraad en komt ze binnenkort met een uitspraak?
@m.vd.vlist schreef:
Hoe is de stand van zaken nu?
Het blijft helaas ijzig stil. Zou @caesar zelf ook het vertrouwen in een goede afloop verloren hebben. Op basis van zijn eerdere bericht zou je dat bijna gaan denken.
Is dit 1 juni volgend jaar of 1 juni 2021met terug werkende kracht ?
en geldt dit ook voor decoders ?
De advocaten van Ziggo hadden afgelopen dinsdag hun conclusie ven repliek in moeten dienen. Ze belden mijn advocaten twee weken geleden met een voorstel om tot een schikking te komen, en vroegen daarom twee weken extra tijd voor het indienen van die conclusie, dan konden we in tussentijd over een schikking onderhandelen. Het voorstel was voor mij niet aanvaardbaar, dus we deden een tegenvoorstel. Daarop zouden ze uiterlijk vorige week vrijdag reageren. We hebben niets gehoord, nu moeten ze over anderhalve week hun conclusie indienen.
Kortom, Ziggo handelt zoals we dat van Ziggo mogen verwachten.
Na hun conclusie van repliek komt onze conclusie van dupliek, waar we dan naar ik aanneem twaalf weken voor mogen uittrekken.
@caesar schreef:...nu moeten ze over anderhalve week hun conclusie indienen.
...
Na hun conclusie van repliek komt onze conclusie van dupliek, waar we dan naar ik aanneem twaalf weken voor mogen uittrekken.
Dan zijn we dus dertien à veertien weken verder en dan moet de rechter dus nog een uitspraak gaan doen en volgt er een implementatietermijn. Dat betekent dat de implementatiedatum voor de beleidsregel handhaving besluit eindapparaten zeer waarschijnlijk eerder zal zijn.
Dat leek toch al het geval, maar nu kan ik ook gaan nadenken over een tegeneis.
Nu de beleidsregel er is, wordt daarmee bewezen dat de commissie gelijk had met de stelling dat de vrije modemkeuze onvermijdelijk er aan zat te komen.
@caesar schreef:Nu de beleidsregel er is, wordt daarmee bewezen dat de commissie gelijk had met de stelling dat de vrije modemkeuze onvermijdelijk er aan zat te komen.
Toch niet, de (politieke) afspraak was immers dat de ACM met een beleidsregel zou komen en het is de geschillencommissie die mijns inziens voor haar beurt gesproken heeft. Het heeft weinig zin om die discussie opnieuw te voeren want daar komen we toch niet uit.
Vooralsnog zal het bij Ziggo dus eind januari 2022 worden alvorens er sprake zal zijn van een vrije modemkeuze.
Ik zou je er graag op willen wijzen dat die beleidsregel origineel helemaal niet voorzien was, het besluit eindapparaten had volgens de ACM voldoende moeten zijn. Dat was hun bedoeling.
Pas toen de ISP's begonnen te jammeren kwamen ze met een nieuwe consultatieronde, en na meer dan drie jaar met die beleidsregel.
Het is dus helemaal niet zo vreemd dat de commissie tot de conclusie kwam dat die hele consultatieronde en die beleidsregel nergens voor nodig zijn, het besluit op zich is glashelder.
@caesar schreef:
Ik zou je er graag op willen wijzen dat die beleidsregel origineel helemaal niet voorzien was, het besluit eindapparaten had volgens de ACM voldoende moeten zijn. Dat was hun bedoeling.
En daarna werd door de Europese commissie bepaald dat het BEREC de instantie moest zijn die met richtlijnen moest komen t.a.v. het netwerkaansluitpunt, het allesbepalende punt om vast te stellen wat een eindapparaat is en wat niet. En ziedaar de oorzaak van alle vertraging en de noodzaak dat de Nederlandse vertegenwoordiger van het BEREC, de ACM, die beleidsregel heeft moeten opstellen. Op Europees niveau zijn er dus spelregels afgesproken waar de lidstaten zich aan dienen te houden.
Natuurlijk had het besluit eindapparaten van december 2016 voldoende moeten zijn echter het is de politiek (de wetgever) die anders beslist heeft en bepaald heeft dat het besluit eindapparaten niet in werking kon treden zonder een éénduidige definitie van het netwerkaansluitpunt.
En dat alles bepalende punt daar was iedereen het al overeens, alleen die vervelende providers niet. Zover ik het goed heb gevolgd was het niet de politiek, maar de providers die ook in 2016 al dwars lagen.
@RoWi. schreef:En dat alles bepalende punt daar was iedereen het al overeens, alleen die vervelende providers niet. Zover ik het goed heb gevolgd was het niet de politiek, maar de providers die ook in 2016 al dwars lagen.
Het klopt dat de providers toen dwars zijn gaan liggen maar het is de inwerkingtreding van de EECC, eind 2018, die mede deze vertraging heeft veroorzaakt. Die inwerkingtreding was uiteraard een politieke beslissing.
Tja een grote poppenkast die politiek hier, dat is te ver off topic dus daar zullen we het maar bij laten.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.