1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik wil wel een los modem en een een eigen router. En ik heb gelukkig ook een switch. Dus zeg niet dat niemand dat wil. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het grootste probleem zal het aantal stroompunten zijn in een gemiddelde meterkast. 

Gezien de redelijke populariteit van de Deco sets waarvan elk station stroom nodig heeft, maakt een apparaat meer of minder tegenwoordig blijkbaar niet veel meer uit.

 

Het belangrijkste zal het verbruik zijn. Niet zozeer het aantal apparaten.

 

Kleine aanvulling, als het aantal stroomverbruikers echt een probleem zou zijn, had geen enkele Ziggo klant een mediabox want een TV met DVB-C en al dan niet met CI module is meer dan genoeg.

Thomasvt97

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@caesar van harte gefeliciteerd met de overwinning! Nog bepaalde Fritz!box die je aanraad?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Thomasvt97

Dank voor de felicitaties.

 

Ik zou voor de 6591 gaan, dat is in mijn optiek de meest evenwichtige box. De 6660 lijkt beter door zijn WiFi 6, maar door zijn niet zo geweldige antennes heb je daar in de praktijk niet zo veel aan.

 

Ik heb via het contactformulier al doorgegeven dat ik de mijne graag geactiveerd wil zien. Ik verwacht dat maandag bij Ziggo de pleuris uitbreekt, want niet alleen moeten ze nu eigen routers toe staan, maar ze moeten het ook nog binnen nu nog 19 dagen verwezenlijken. Over 19 dagen weten we meer.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Eigen routers is nagenoeg nooit een probleem geweest, een eigen kabelmodem wel! Gezien Ziggo 'nog geen' Vlan's gebruikt voor TV is enkel het activeren een ding, en belangrijker nog lijkt mij de ondersteuning van telefonie via een eigen kabel modem/router. Ik heb er al eerder opgewezen omdat het een te belangrijk verschil is, de meeste providers zullen liever zien dat de modem onder hun netwerk valt. 

 

Het meest bijzondere zal zijn dat dit dan plaatsvind op basis van de Europese regelgeving, niet de Nederlandse vanuit de ACM is het alleen nog een concept beleid zover ik kan terugvinden vooral omdat Tmobile en Ziggo nog steeds tegen zijn, naast een aantal kleinere providers.

Bron

Bron2

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Thobiastheebe 'vroeger' zat de modem in je pc, dat was nog voor Casema en de andere voorgangers van het huidige VodafoneZiggo aan internet en telefonie dachten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@RoWi. Natuurlijk waren inbel-/faxmodems beschikbaar als ISA/PCI-kaarten, maar kabelmodems volgens mij niet...

 

Ik ken kabelmodems in inbouwformaat alleen als WIC/HWIC-kaarten. Helaas gaan die (H)WIC's maar tot DOCSIS 2.0, anders was een Cisco ISR nog een optie als kabelmodem. 🙂

 

s-l640.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

t-mobile kan het wel

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/je-eigen-modem-bij-t-mobile-thuis-307241


@MR_CHIP 

Bij KPN kon dat ook al langer, echter zonder telefonie. Dat iets kan wil niet zeggen dat de provider het ondersteund!!!

KPN is na XS4ALL de tweede die support bied voor eigen routers wel tegen betaling, een abonnement bij een tech desk.

 

Daar zit het verschil, zelfs al gaat Ziggo de modem/router van @caesar activeren dan nog zullen ze er mogelijk geen technische ondersteuning voor bieden. Dan zal bij problemen toch de isp modem/router moeten worden aangesloten. En dat stukje technische ondersteuning wordt ook in het eindapparaten besluit uit 2016 genoemd, en in het huidige concept besluit wordt het ook genoemd.

 

Ik kan bij Ziggo ook een Vu+  of een Edison DVB-C ontvanger gebruiken, echter krijg ik daar geen ondersteuning voor.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tobiastheebe  schreef:

@RoWi. Natuurlijk waren inbel-/faxmodems beschikbaar als ISA/PCI-kaarten, maar kabelmodems volgens mij niet...

 

Ik ken kabelmodems in inbouwformaat alleen als WIC/HWIC-kaarten. Helaas gaan die (H)WIC's maar tot DOCSIS 2.0, anders was een Cisco ISR nog een optie als kabelmodem. 🙂

 

 


Inderdaad, omdat kabel voor TV is/was bedoeld, en dat wat mij betreft zo had mogen blijven.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

VLAN's zijn blijkbaar geen probleem, want die gebruikt de KPN ook, en de KPN kan ook overweg met eigen routers.

 

Telefonie is evenmin een probleem, want Packetcable is een standaard onderdeel van een DOCSIS router.

 

Verder zouden de providers eens na moeten denken wat hun klanten graag zien, in plaats van wat zij zelf graag zien. Dan was deze hele procedure wellicht niet nodig geweest.

 

Je hebt het besluit van de commissie blijkbaar niet goed gelezen of begrepen.

 

Al deze regelgeving is geïnitieerd vanuit Europa. In Europees verband hebben de lidstaten besloten wat er moet gebeuren. Dat wordt opgeschreven in een richtlijn, in dit geval richtlijn 2008/63/EG. De Nederlandse overheid is verplicht deze richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Dat is gebeurd middels het Besluit Eindapparaten van 2016.

 

Het ontwerp van dit besluit is eerst naar de Raad van State gestuurd voor advies. In de toelichting die er bij zat schreef de regering dat alleen indien het netwerkaansluitpunt de kabelaansluiting is, voldaan kan worden aan de bedoeling van richtlijn 2008/63/EG,  zo heeft de commissie gelezen.

 

Toen het besluit later gepubliceerd werd, was die zin verdwenen. Men wilde blijkbaar een consulatieronde houden over de vraag waar het netwerkaansluitpunt zich moet bevinden.

 

Ondertussen heeft de BEREC, de overkoepelende organisatie van Europese ACM's, een rapport uitgebracht waarin ook staat dat het netwerkaansluitpunt de passieve kabel dient te zijn.

 

De commissie heeft verder twee dingen vastgesteld:

  1. Het is glashelder dat het netwerkaansluitpunt de passieve kabelaansluiting moet zijn, dat blijkt uit Europese en Nederlandse regelgeving.
  2. De ACM heeft een handhavende taak, geen regelgevende taak. Het is niet aan de ACM om te bepalen waar het netwerkaansluitpunt zich bevindt.

Daarom heeft de commissie, als rechtelijke organisatie, nu besloten dat het netwerkaansluitpunt de passieve kabel is.

 

De hele consulatieronde van de ACM die met alles er om heen al meer dan vier jaar duurt, is voor wat betreft deze materie nu in één keer afgeschoten. Ik heb een contactpersoon bij de ACM die ik het besluit heb toegestuurd. Ik zal morgen wel van hem horen, ze zullen daar ook raar opkijken.

 

Bedenk overigens dat de besluiten van de commissie getoetst worden door juristen van het Ministerie van Economische zaken, waaronder ook de ACM valt.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Toen de kabelboeren met internet begonnen, was het enige alternatief een V.32 modem, en dat was loeitraag. DSL modems kwamen pas veel later. De kabel is lange tijd verreweg het snelste medium geweest, en is dat nog steeds als je geen glas kunt krijgen. Ziggo is alleen zo oerstom geweest door niet in glas te investeren, Deltakabel doet dat wel, en hoe.

 

Ik verwacht dat op den duur DVB-C van de kabel verdwijnt, en dat we alleen internet met IPTV overhouden. Tenslotte wordt dat nu ook al gebruikt als je een opgeslagen programma wilt zien.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het is een vrij klein deel van de klanten die een eigen modem willen, een router vanwege instellingen als je kids hebt of veel IOT meuk is een ander verhaal. Het gros van de klanten wil een apparaat die je aansluit en werkt. 

 

Vlans hoeft ook geen probleem te zijn, echter dat beperkt wel het aantal geschikte modellen en vergt van de gebruiker meer kennis. Wat telefonie betreft dat neem ik van je aan, echter moet de fritzbox wel de juiste gegevens binnen krijgen of je moet dit zelf kunnen instellen.

Die extra consultatie wat betreft de plek van het aansluit punt is er ook gekomen.

 

De beleidsregel van de ACM is gebaseerd op de richtlijn van BEREC, het Europese netwerk van toezichthouders op elektronische communicatie. De ACM biedt belanghebbenden de mogelijkheid om te reageren op de beleidsregel. De reacties zullen worden meegenomen bij de vaststelling van de definitieve versie.
Reageren kan uiterlijk tot en met vrijdag 4 september 2020. 

 

Dat laatste de reactie van je contact persoon ben ik benieuwd naar. Zover ik weet is er nog geen defintieve versie, dus deze uitspraak schept een precedent voor de rest van de 1of 2 procent klanten die een eigen kabelmodem willen.

 

Meer correct de AOP is het passieve aansluitpunt bij een kabel verbinding. De Isra is dat bij DSL/koper en de Ftu is dat bij glasvezel.

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Ik ken dat beleidsregel ontwerp, en ik heb er ook aan de consultatieronde meegedaan. Dat ontwerp rammelde aan alle kanten.

 

Nee, de beleidsregel is nog steeds niet gepubliceerd. Hoeft ook niet meer voor wat betreft het netwerkaansluitpunt, want de commissie heeft dat al vastgesteld. Het kan best zijn dat die hele beleidsregel nu opnieuw moet worden opgezet, zou mij niet verbazen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In de tijd dat Casema internet powerd bij Wanadoo leverde was dat zo snel nog niet, en veel instabieler dan nu het geval is. Het gebruik en aanbod is ook danig veranderd of kabel altijd al sneller was dan koper dsl durf ik niet te zeggen, ik heb met planet internet nooit problemen gehad.

 

Ziggo/Liberty Global is uit investerings oogpunt verstandig die verglaast enkel het laatste stukje niet dat vergt meer investering meer vergunningen voor graafwerk en andere aansluitpunten en hardware bij de klanten thuis.

Delta kan dit alleen maar vanwege hun nieuwe eigenaar/investeerder die onlangs een bod op KPN heeft uitgebracht.

 

Ik ben er bijna zeker van dat DVB-C gaat verdwijnen, de huidige qe317 de radio ontvanger zal maximaal 5 jaar dienst doen verwacht ik. Gezien de vernieuwde software op de Mediabox XL en het leveren van deze aan TV Start klanten zijn wat mij betreft heldere tekenen, en als dat zover is, word de prijs/pakket omvang de bepalende factor. 

Ik weet bijna zeker dat een groot deel van de internet afnemers bij Ziggo dit doen vanwege het gemak, alles onder 1 dak, dat geld ook voor een groot deel van de KPN klanten, terwijl dat juist dom is, bij een flinke storing heb je niks meer. Uiteraard is het ook duurder om TV bij Ziggo af te nemen en internet en telefonie elders.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Ik ken dat beleidsregel ontwerp, en ik heb er ook aan de consultatieronde meegedaan. Dat ontwerp rammelde aan alle kanten.

 

Nee, de beleidsregel is nog steeds niet gepubliceerd. Hoeft ook niet meer voor wat betreft het netwerkaansluitpunt, want de commissie heeft dat al vastgesteld. Het kan best zijn dat die hele beleidsregel nu opnieuw moet worden opgezet, zou mij niet verbazen.


Die kans is vrij groot, vandaar dat ik schreef dat het een precedent schept. De rest van het hele gedoe rond de modem/router keuze heb ik redelijk gevolgd, ook op het groene forum, daar is een andere voorvechter flink actief geweest wat betreft deze keuze.

 

Ps. Waar ik nog meer benieuwd naar ben is hoe snel je de genoemde € 50,00 ontvangt.

Skyhawky

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De AVM Fritzbox 6660 is Puma 7 voor zover ik kan ontdekken, iemand die weet wat voor chipset er in de 6591 zit?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ook Puma 7. AVM gebruikt allerlei chips uit die familie voor zijn routers.

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Nu afwachten of Ziggo daadwerkelijk iets doet. 

Zo niet kan je kosten maken bij de rechtbank

Mvmierlo

Level 5
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 22Likes

@caesar 
Zojuist de uitspraak gelezen en snel even door dit topic gebrowsed, stiekem denk ik dat hier best wat uurtjes in zijn gaan zitten.
Mag ik je hiervoor hartelijk danken, want jij hebt nu o.a. voor mij (en vele anderen) de hete kooltjes uit het vuur gehaald!
Gefeliciteerd met de uitspraak die is inderdaad kristal helder en niet voor andere interpretatie vatbaar dan dat Ziggo er nu wel aan zal moeten.
Ik ben nog een klein jaartje klant bij ze (want EINDELIJK GLAS) en ga ze daarna met veel liefde en plezier de deur uit trappen want alleen al de houding in dit proces geeft al precies aan dat Ziggo (lees Vodafone) management zijn achterste afveegt met haar klanten.
Dat mag, maar ik vind dat dus niet ok! 
Feit ook dat men zo hard vasthoud om hun eigen apparatuur in de infra van de klant te hebben doet ook de wenkbrouwen fronsen, wat is hun belang geweest. 
Naar de reden kan ik wel een educated guess doen, wellicht doet de naam Facebook / Camebridge analytics een belletje rinkelen ?

Geen zuivere koffie als u het mij vraagt het Ziggo modem trap ik dus met liefde a.s.a.p. de deur uit.
Mijn laatste vraag hoe kan ik dit het snelste gaan doen ? En nogmaals dank !

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic