1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@caesar 

Dus ik neem aan dat als we straks onze eigen modem/router aansluiten en het blijkt alleen IPv4 te zijn, dat  je dan weer  in actie komt?
 
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@thobiastheebe

Wezenlijk is Ziggo daar nu ook toe verplicht de Voip instellingen beschikbaar te stellen, dat zou veilig kunnen via Mijn Ziggo.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Een modem/router is een algemene term. Een kabelrouter is een router met een modem voor een coax aansluiting, een DSL router heeft een modem voor de aansluiting op een telefoonkabel, en een glasvezel of fiber router heeft een modem voor een glasvezel aansluiting, en een LTE router heeft een modem voor mobiele telefonie.  Al die vier types vallen onder de algemene beschrijving modem/router.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi, dat Ziggo standaard duurder is zal deels door het stukje TV komen de ongecodeerde DVB-C kanalen, als dat vervalt zal de kale internet prijs omlaag kunnen, lijkt mij.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welk monopolie op hoge snelheden? Enkel daar waar de koperlijn van KPN te kort schiet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@m.vd.vlist 

Vanzelfsprekend kom ik in actie als Ziggo alleen IPv4 wil bieden op eigen routers. De Fritz!boxen ondersteunden al IPv6 toen Ziggo nog nooit van IPv6 gehoord had.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Bij de KPN kun je op verzoek ook een Fritz!box 7590 krijgen achter je glasaansluiting. Verder levert de KPN in hun eigen webshop ook Fritz!box glasvezelrouters. Die moeten ze dus ook ondersteunen.

 

Zo'n connectbox kost niks, misschien € 20 .

 


Dat is mij bekend, dat kost je €7,50 per maand bovenop de normale kosten.

Bij Telfort konden we al sinds 2016 eigen routers achter de FTU/NTu plaatsen, KPN loopt wat dat betreft eigenlijk achter. 

Het verschil is dat KPN nu veel meer details heeft gepubliceerd ook inzake TV en een Voip/Siptool via de Mijn KPN omgeving.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar  schreef:

@RoWi. 

Een modem/router is een algemene term. Een kabelrouter is een router met een modem voor een coax aansluiting, een DSL router heeft een modem voor de aansluiting op een telefoonkabel, en een glasvezel of fiber router heeft een modem voor een glasvezel aansluiting, en een LTE router heeft een modem voor mobiele telefonie.  Al die vier types vallen onder de algemene beschrijving modem/router.


De functie van een modem is toch anders dan de functie van een router.

Bij glasvezel heb je de mediaconverter. Enkel een paar merken waaronder AVM hebben een  SFP aansluiting en een ingebouwde NTU zoals de 5490

In alle overige gevallen heb je een NTu ofwel mediaconverter nodig. 

 

In deze lijkt mij de term kabel modem/router de enige juiste.

wyo1951

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb geen AP nodig. Mijn huidige router heeft voldoende bereik om 3  verdiepingen met gemak aan te kunnen. Ook mijn 2 Synology NASsen en andere apparatuur worden prima aangestuurd door die ene router. Deze router gebruik ik nu ca. 2 jr tot grote tevredenheid. Dezelfde specs zijn nu ook geïncorporeerd in een nieuwe modem/router, zelfs verbeterd. M.a.w. win/win. Een vaste telefoonverbinding is al jaren op zijn retour. 

Dus alles  in 1 apparaat  zie ik wel zitten, de    traditionele configuratie 

wyo1951

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik wil kunnen kiezen uit een meerdere modellen ipv slechts een paar die mij misschien niet aanspreken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met de Connectbox in bridge kan je zover ik weet elke router aansluiten.

De KabelModem dat is een ander verhaal die spoeling is heel dun zoals Ceasar terecht aangeeft. Net zo goed dat het aantal geschikt modem/routers voor KPN heel klein is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

boeit niet echt ipv6 gebruik ik toch niet echt

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

boeit niet echt ipv6 gebruik ik toch niet echt


Tot je een website of dienst bezoekt die enkel via ipv6 bereikbaar is.

 

Vreemd trowens dat het bedrijf wat voor het GGD werkt van hun medewerkers verwacht ipv6 uit te laten zetten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik ben zelf géén voorstander van alles-in-een-apparatuur. Ook al heb ik goede ervaringen met de FRITZ!Box (7360 en 7490), ik zou er toch geen kabelmodem van willen, wetende dat de FB geen bridge mode ondersteunt en je daardoor weer veel functies opgedrongen krijgt. Hoe simpeler, hoe beter.

 

Mijn wens is een apparaat zoals de modems van 'vroeger', toen je direct een enkele PC aansloot op het modem en geen router in huis had. Een apparaat dat alleen een kabelmodem is, liefst van een betrouwbaar merk, dat het werk van een kabelmodem uitstekend doet en daarbij voldoet aan de nieuwste standaarden (EuroDOCSIS 3.0 32×8 SC-QAM en bonded DOCSIS 3.1 OFDM). Tevens SNMP beschikbaar voor monitoring. Eventueel mag het een modem zijn zonder EMTA, maar dan wil ik wel toegang krijgen tot de VoIP-gegevens van Ziggo zodat ik een ATA of VoIP-toestel kan aansluiten. Ik heb mijn eigen router en los AP en wil geen constructies met DMZ en dubbele NAT. Als Ziggo tenslotte nog zo vriendelijk zou zijn om Full Dual-Stack aan te bieden achter zo'n 'kaal' kabelmodem, ben ik helemaal gelukkig.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

nog geen een tegen gekomen en dan heb je echt wel je dienst niet op orde als die enkel via ipv6 bereikbaar is 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Vreemd trowens dat het bedrijf wat voor het GGD werkt van hun medewerkers verwacht ipv6 uit te laten zetten.


Nee hoor, dat is IT ten top.

Natuurlijk kost het 'beheer' van IPv6 geld. Dus als een manager ( weer eens ) moet bezuinigen en in de wandelgangen van zijn/haar mensen te horen krijgt dat IPv6 niet echt nodig is, dan ......

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi.

Ik ken het verschil tussen een modem en een router. De eerste modems waar ik mee werkte haalden 300 b/s, en hadden een V.24 aansluiting. Verder ben ik jaren netwerk manager geweest.

 

Ik doel inderdaad op o.a. de Fritz!box 5490, 5491, en 5530 als ik het over glasvezelrouters heb.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Geen idee wat de achterliggende gedachte is, het is wel vreemd. 

Maar dat is verder off topic.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar uiteraard snap ik dat je het verschil weet, in het kader van dit topic lijkt de term Kabel modem/router gebruiken beter. 

Aangezien er zover ik weet meer combinatie apparatuur op de markt is dan kale kabel modems.

 

@tobiastheebe als de providers in het kader van klant gemak, nooit met die combinatie apparatuur was gekomen, dan waren dit soort acties nooit nodig geweest.

 

Omdat steeds meer consumenten Internet gingen afnemen met steeds meer apparaten die een internet verbinding nodig hebben, was deze ontwikkeling bijna onvermijdelijk.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@wyo1951 

Je hebt straks de volgende mogelijkheden:

  1. Je gebruikt een Ziggo rommelroutertje.
  2. Je gebruikt een Ziggo rommelroutertje in bridge mode, met een eigen router er achter. Dan heb je geen IPv6, tenzij je een IPv6 tunnel op de router kunt opzetten.
  3. Je gebruikt een Fritz!box 5491 of 6660, omdat er geen andere kabelrouters op de vrije markt verkrijgbaar zijn. Dan heb je een consumenten router die tot de beste behoort die je kunt krijgen.

@MR_CHIP 

Als je een standaard Ziggo router met IPv6 gebruikt, dan weet je niet eens dat je IPv6 gebruikt. Iedere zoekopdracht naar Google zal via IPv6 gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Facebook is intern helemaal over op IPv6, het koste hun een godsvermogen om ieder applicatie te voorzien van zowel een IPv4 als een IPv6 stack, en dan hebben we het nog niet eens over sukkels van programmeurs die alleen de IPv4 stack inbouwden.  En wat dacht je van het onderhoud van het netwerk, op alle routers en firewalls alles voor IPv4 en IPv6 inrichten?  In Australië zaten zo'n 20 bedrijven en instellingen achter één IPv4 adres, en toen één van die bedrijven geblokkeerd werd, lagen de andere er dus ook meteen uit. IPv4 moet weg, zo snel mogelijk. Ook nu nog zijn er debiele fabrikanten die apparaten met alleen IPv4 uitbrengen. Er zijn inderdaad al de nodige bedrijven die alleen via IPv6 toegankelijk zijn, die kunnen geen eigen IPv4 adres meer krijgen, en willen mogelijk ook niet al hun programmatuur met twee IP stacks opzetten.

 

@tobiastheebe 

Je mag er van uit gaan dat de doorsnee consument echt niet zit te wacht op een losse modem en een losse router. Niemand wil twee apparaten met twee voedingen in de meterkast, of zelfs drie als je er ook nog een switch moet plaatsen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic