1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten op de Ziggo kabel !!!!!!!

Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.

 

De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.

 

Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.

 

Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.

Uitgelicht
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Reacties
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi all,

Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.

3.850 Reacties 3.850
Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes

Ziggo Ziggo kan altijd nog naar de rechter gaan. Ook al is het advies van de Geschillencommissie bindend.  Persoonlijk hoop ik dat Ziggo dit ook doet, wat mij niet zal verbazen, en dat de rechter uiteindelijk beslist. Dan is het duidelijk waar men wel en niet aan toe is. De felicitaties kunnen nog uitblijven zolang het niemand nog gelukt is om een eigen modem aan het netwerk van Ziggo aan te laten sluiten. Het avies zal wel bindend zijn maar zolang er openingen zijn om er nog een zaak van te maken, is er nog niets definitief. Ik wacht geduldig af 🙂 

 

https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Oplossen-zonder-rechter/Geschillencommissie#:~:text=Het%2....

 

De geschillencommissie behandelt klachten over de leverancier. In de commissie zitten vertegenwoordigers van de brancheorganisatie en van consumenten. Het advies van de geschillencommissie is bindend: zowel de klant als de leverancier moeten zich houden aan de uitspraak van de commissie. De geschillencommissie kan een klacht niet-ontvankelijk, ongegrond of (deels) gegrond verklaren. Ook komt het voor dat de commissie de partijen tot een schikking brengt. U kunt niet in beroep gaan tegen het advies van de geschillencommissie. Maar als u het niet eens bent met het advies van de geschillencommissie, kunt u wel besluiten om alsnog naar de rechter te stappen. Dat moet binnen 2 maanden na de uitspraak van de geschillencommissie. De rechter kan het advies van de geschillencommissie vernietigen als hij het niet redelijk vindt.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

je ziet een paar dingen over het hoofd. In de eerste plaats is de voorzitter van deze commissie een senior rechter uit Den Haag, dat geet de beslissing al een heel andere lading.

In de tweede plaats is het naar de rechter gaan na zo'n bindend advies alleen mogelijk indien de commissie een kennelijke onredelijke beslissing heeft genomen, met andere woorden als de commissie de wet en regelgeving onjuist heeft toegepast. Het is een soort van cassatie, geen hoger beroep. En dat maakt een groot verschil.

Als je het besluit goed leest, dan wordt Ziggo helemaal afgemaakt, en da is ook volkomen terecht. Ziggo heeft de hele procedure volledig onderschat, en heeft onvoorstelbaar geklungeld. Daarop zijn ze nu afgerekend. Ziggo heeft geen enkel ander argument aangehaald dan "dat het heel gemeen zou zijn als zij gedwongen worden eigen routers toe te laten, en het zou ook heel duur zijn voor Ziggo". Voor dat laatste brachten ze geen enkel bewijs in, en al mijn argumenten die betrekking hadden op wet- en regelgeving lieten ze onweersproken. Ze waren zelfs zo dom om een compromisvoorstel van de commissie te negeren, en er niet aan te denken dat ze bij een voor hun nadelige beslissing tijd nodig zouden hebben voor de implementatie. Nu moeten ze alles binnen 21 kalenderdagen rond hebben, want dat was mijn eis die ze niet weersproken hebben.

Kortom, als ze dit bij de rechter willen laten toetsen, worden ze de rechtszaal uitgelachen als de rechter hun geklungel ter kennis neemt.

Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes

Dan nog is het afwachten wat er gebeurt de komende periode. Zolang jij je eigen modem niet op het netwerk van Ziggo aangesloten krijgt/hebt, is er nog van alles mogelijk. Maar ik zal zeker een van de eersten zijn die jou zal feliciteren. Kortom, het wordt spannend 🙂 ...Succes! 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Ziggo is aangesloten bij de Geschillecommissie, en heeft zich daarmee contractueel verplicht uitspraken van de Commissie te eerbiedigen.

Als Ziggo de beslissing negeert, kan ik Ziggo voor de kantonrechter slepen, en dat win ik gegarandeerd.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jonathan-458  schreef:

...Dit gaat voor Vodafone Ziggo wel in houden dat zij ook verhuur tarief van het modem moeten verduidelijken en de prijs moeten afhalen aangezien een klant dan de mogelijkheid heeft om alleen gebruik te maken van eigen hardware....



Of Ziggo eigen modems binnenkort gaat toestaan, dat is nog de vraag. Of het nu traineren of toestemmen is, daarvoor maakt Ziggo nu een plan de campagne en moeten we afwachten wat het resultaat is.

Maar één ding kan ik nu al met zekerheid voorspellen, het zal Ziggo beslist geen geld kosten. Als ( met heel veel vraagtekens erachter ) ze een korting moeten geven op het verhuurtarief, omdat het modem bij sommigen geen deel meer uitmaakt van het gehuurde/abonnement, dan zal dat bedrag gewoon doorberekend worden naar ( zoiets als ) een extra toeslag voor diegene die geen modem huren. B.v. ( verzin een iets ) omdat de klant dan een speciale instellingen nodig heeft en dus niet tot de 'bulk' ( = standaard prijs ) behoort.


Zoals gezegd:  dat Ziggo eigen modems binnenkort gaat toestaan, die kans is aanwezig. Dat de totale abonnements prijs zonder dat modem in dat geval omlaag gaat, dat is een utopie.
Grote kans dat Ziggo deze verplichte wijziging het beleid aangrijpt, om de abonnements-prijzen weer verder te verhogen. Uiteindelijk bepaald het geld welke richting Ziggo ingaat en niet wat haar klanten wensen.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Heb je gelezen dat Ziggo momenteel internet klanten aan het verliezen is? Die klanten stappen over op glas, de KPN is heel druk bezig overal glas uit te rollen, ook bij mij in de buurt.  Het TV aanbod van KPN wordt ook steeds beter (meer HD kanalen dan Ziggo etc.). Het Ziggo monopolie op hoge internet snelheden is binnen een paar jaar weg, en dan hebben ze een veel slechter aanbod. Ziggo kan zich geen rare manoeuvres veroorloven.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@caesar  schreef:

Ziggo is aangesloten bij de Geschillecommissie, en heeft zich daarmee contractueel verplicht uitspraken van de Commissie te eerbiedigen.

Als Ziggo de beslissing negeert, kan ik Ziggo voor de kantonrechter slepen, en dat win ik gegarandeerd.


Allereerst gefeliciteerd met je overwinning.

Knap dat je het voor elkaar hebt gekregen , ik hoop alleen voor jou dat het geen Pyrrusoverwinning is.

https://www.encyclo.nl/begrip/pyrrusoverwinning

 

Even mijn persoonlijke mening :

 

Ziggo kan voldoen aan de uitspraak.

 

Ziggo kan het zelf voor de rechter brengen en er niet op ingaan zoals de specs op de website te zetten binnen 21 dagen.

Ziggo kan er niet op ingaan en het zo ver laten komen dat jij ze voor de rechter daagt en ik denk dat je dan geen kort geding kan aangaan maar dat dit iets is voor civiel recht en dan ben je nog wel even bezig.

En dat jij gegarandeerd zou winnen is wel erg veel vertrouwen hebben in de rechtspraak , kijk maar actueel dat een rechter de avondklok onrechtmatig vond en en binnen 3 dagen in hoger beroep de staat won....... je snap wel waar ik op doel.

 

Wat Ziggo ook nog kan doen het abonnement met jou ontbinden omdat ze jou niet meer als klant willen en niet meer welkom bent...... zoek maar eens in de algemene voorwaarden...... dat kunnen ze gewoon doen.

 

Ik chargeer het een en ander dat is duidelijk.

 

Overigens sta ik wel achter eigen modem/router gebruik maar dan wel apparatuur die gecertificeerd moet zijn om aan te kunnen sluiten op het Ziggo netwerk , en dat meer voor mijn eigen internet veiligheid.

 

We gaan het zien en ik zal het met belangstelling volgen. 

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@caesar  schreef:

... Ziggo kan zich geen rare manoeuvres veroorloven.


Op papier wordt Ziggo alleen maar beter, want het aantal mogelijke 1Gb aansluitingen stijgt met de dag. Die aantallen overtreffen ruimschoots die 'paar' klanten die nu naar o.a. KPN gaan, terwijl dat aantal t.o.v. Ziggo's klantenbestand ook niet spectaculaire is.

Dat Ziggo prijs-technisch misschien t.z.t. in de problemen komt, omdat de glasvezel prijzen veel lager zijn, dan die van het coax-monopolie van Ziggo, die kans is aanwezig. Echter, glasvezel is nieuw en moet nog een markt veroveren, waardoor die prijzen relatief laag moeten blijven. Ik kan echter geen reden bedenken waarom de glasvezel prijzen in te toekomst niet zullen stijgen tot iets onder Ziggo's niveau. Ieder commercieel bedrijf 'kijkt' wat de concurrent levert en voor welke prijs en past haar eigen beleid daarop aan. Als Ziggo dan niet veel omlaag gaat ( kan of wil ), dan zal glasvezel veel duurder kunnen worden, zonder dat dat klanten zou kosten. Want die hebben tenslotte dan ( weer ) geen keus.

Exact op dezelfde wijze zoals nu Ziggo en KPN al jaren hun dansje doen. Of het nu een verhoging van de prijzen is of het wegstrepen van een service, het is en blijft een tik-tok verhaal. Want op die wijze houden ze hun eigen klanten, bepalen ze de abonnements prijzen en wordt de koek verdeeld. Want wat ze ( al dit soort bedrijven ) beslist niet willen, is een prijzen oorlog beginnen. Dat levert misschien ( tijdelijk? ) wel extra klanten, maar de kans is groter dat het veel geld gaat kosten en dat is nu juist niet de bedoeling.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

De geschillencommissie is rechtspraak, het is een laagdrempelige methode voor consumenten om hun recht te halen, ter vervanging van 'echte' rechtspraak. Iedere beslissing van een commissie wordt ook nog intern door juristen van het ministerie getoetst voordat de uitspraak gepubliceerd wordt.

 

De beslissing reikt veel verder dan mijn router, de beslissing geldt voor alle abonnees van Ziggo. Verder stelt de commissie vast de kabel bij iedere provider (!!!) het netwerkaansluitpunt is. Dat was nog niet specifiek vastgelegd, maar nu dus wel.

 

De vraag is hoe de ACM die oppakt, ik heb daar een contactpersoon die ik al geïnformeerd heb.

 

Bij die avondklok uitspraak kwam het hof tot een andere conclusie, en toen had de overheid de wetgeving ook al aangepast. Dat is toch wel iets heel anders.

 

Ik ben deze procedure ook ingegaan door mij te beroepen op Europese en Nederlandse wet- en regelgeving, op basis daarvan heb ik gewonnen. De commissie heeft mijn bewijs overgenomen, ze hebben grotendeels niet zelf bedacht wat in hun besluit staat.

 

Ik hoef geen civiele procedure bij de rechtbank te beginnen, een procedure bij de kantonrechter is voldoende.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Deltakabel begint al met de uitrol van 10 Gb glasvezel, en 25 Gb is ook al mogelijk. Ziggo kan de komende jaren niest anders bieden dan een sterk asymmetrische 1 Gb verbinding.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@caesar  schreef:

 

 

Ik hoef geen civiele procedure bij de rechtbank te beginnen, een procedure bij de kantonrechter is voldoende.


Je bent erg zeker van je zaak , en ik hoop voor jou dat je niet wordt teleurgesteld.

Maar ik ken de rechtspraak en er zijn heel rare dingen gebeurt.

 

Nogmaals ik ga het in de gaten houden en we gaan het zien.

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Nogmaals, de geschillencommissie is rechtspraak !! Bij de rechter hoef ik alleen maar aan te tonen dat Ziggo zich niet aan de uitspraak houdt, en de rechter te verzoeken Ziggo op te dragen om zich wel aan de uitspraak te houden, desnoods door een dwangsom te eisen. De rechter gaat niet de uitspraak van de commissie opnieuw inhoudelijk beoordelen, dat is niet zijn taak of zelfs bevoegdheid als er al een uitspraak is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Laten we hopen dat Ziggo inderdaad het principe van de verplichte Ziggo-modem los laat en dan ook andere ( niet Ziggo- ) modems toelaat. Dat Ziggo die modems moet goedkeuren om deze toe te laten op haar netwerk, is natuurlijk logisch. Nu maar hopen dat dat natuurlijk niet een vertragende factor wordt.


Ps. overigens laat ik graag mijn vaste telefoonlijn vervallen, indien dat nodig is om een zelfgekozen modem te kunnen aansluiten.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Neen, het is helemaal niet logisch dat Ziggo die modems moet goedkeuren. Het netwerk van Ziggo gebruikt EuroDOCSIS 3.0 en DOCSIS 3.1. Dat zijn handelsmerken die toebehoren aan CableLabs. CableLabs certficeerd alle DOCSIS apparatuur, alles wordt getest door in in opdracht van CableLabs, dus ook alle modems. Ze publiceren ook lijsten van goedgekeurde apparatuur.

 

Als jij in de winkel een apparaat koopt met een keurmerk er op, dan ga je toch ook niet naar een keuringsinstantie om te kijken of het ding wel gecertificeerd is?

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@tobiastheebe,

Arris, Motorola, AVM, Ubee & Netgear maken fijne modems, Cisco is dacht ik gestopt, Hitron ver weg van blijven en zoveel mogelijk de Puma chips vermijden.

 

De kabelmodem markt binnen de EU is echter vrij beperkt door venderlockin van ISP's, volgens mij is alleen in Duistland en Italie binnen de EU een eigen modem mogelijk.

 

MVG

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

Als dit doorgaat en Nederland  aan het korte rijtje wordt toegevoegd kan dat andere landen ook over de streep trekken. Dat maakt het voor de modemfabrikanten ook weer interessanter om te investeren.

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Ziggo wacht gewoon tot jij kosten maakt, voor een rechts procedure 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @Template 

De gemaakte kosten van gang naar de geschillen commissie krijgt @caesar vergoed, dit staat vermeld in het besluit.

 

En als het tot een rechtszaak moet komen en meer financiële middelen hiervoor nodig zijn, dan zou crowd funding een serieuze optie zijn, er zijn meer dan genoeg mensen welke hen eigen modem willen aansluiten.

 

Vodafone Ziggo heeft in geen enkel verweer fatsoenlijke argumenten gepresenteerd.

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@Jonathan-458 VodafoneZiggo kan dus gewoon niks doen tot 1 juni en afwachten tot deze gaat procederen tegen Ziggo. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Jonathan-458 Cisco lijkt inderdaad gestopt te zijn met het maken van kabelmodems, erg jammer. Had jarenlang goede ervaringen met ons vorige modem (EPC3928AD).

 

Ik was aan het kijken voor modems van een bekend/vertrouwd merk, DOCSIS 3.0 32×8 + 3.1, met MTA. Router, firewall, switch en WiFi AP laat ik buiten beschouwing. Ik kwam daarbij de Technicolor CGA4233 (datasheet) tegen die ik wel interessant vind. Deze heeft SNMP en mogelijkheid voor 4G failover via USB en de andere specificaties zien er ook goed uit. De Ubee UBC1318ZG blijft daarentegen ook een mooie optie. De Technicolor en Ubee hebben beide een Broadcom-chipset.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic