Ik had vorig jaar al aangekondigd dat ik bij de geschillencommissie een procedure was begonnen om mijn eigen router op de kabel aan te mogen sluiten.
De uitspraak van de commissie is vanmiddag gepubliceerd, en Ziggo moet binnen 21 kalenderdagen na nu de aansluiting van eigen modem/routers faciliteren.
Alles heeft zo'n 150 dagen langer geduurd dan eigenlijk de bedoeling is, maar ach, na al die jaren klungelen met Ziggo routers mag dat de pret niet drukken.
Nu maar Fritz!boxen bestellen, want dat zijn zover ik kan nagaan de enige kabelrouters in de vrije verkoop.
Hi all,
Bij deze een update: Vanaf vandaag is vrije modem keuze voor alle klanten van Ziggo beschikbaar. Vanaf eind januari hebben wij een steeds groeiende groep van klanten van deze optie voorzien. Sommigen van jullie hebben er alsnog een tijd op moeten wachten, omdat wij ons netwerk niet overal direct geschikt voor de ‘vrije modem keuze’ konden maken. Vanaf vandaag is dat dus wel het geval. Tegelijkertijd hebben wij het activatieproces van het eigen modem eenvoudiger gemaakt. Dit kan je nu namelijk zelf in de Mijn Ziggo app doen. Op deze pagina vind je verdere uitleg.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
hoop dat ziggo zich er daadwerkelijk aan houd
Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar het zou geweldig zijn als het er dan uiteindelijk toch van gaat komen. Ik dacht zelf aan een FRITZ!Box 6660.
Dit is heel erg mooi om te horen, ik ben dan ook erg benieuwd of Vodafone Ziggo dit in werking gaat stellen.
De 6591 is beter, verkijk je niet op die WiFi 6 van de 6660. Hij heeft te weinig antennes om daar echt goed gebruik van te kunnen maken.
Ik heb op het contactformulier net de gegevens van mijn 9591 doorgegeven, zodat ze die kunnen aansluiten.
hoop dat ziggo het dan duidelijk gaat maken hoe je het moet aansluiten en dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen klanten met ziggo modem en klanten met eigen modem
Ze moeten deze uitspraak nakomen, dat zijn ze verplicht. Ze kunnen (normaal gesproken) ook niet in beroep gaan, dit is een definitieve uitspraak.
Ziggo is verplicht te publiceren hoe een eigen router aangesloten moet worden. Als ze het in hun hoofd halen de mogelijkheden van eigen routers achter te stellen zonder aantoonbare noodzaak, kun je ze voor de rechter dagen.
@caesar Wij gebruiken onze eigen router en de Compal CB staat in bridge mode. Bij de FB zouden we dat ook gaan doen.
Dan heb je nu (normaal gesproken) geen IPv6, tenzij je een tunnel hebt opgezet. Een Fritz!box kan bij mijn weten niet in bridgemode gezet worden. Je kunt dan beter een DOCSIS modem kopen.
Dit gaat voor Vodafone Ziggo wel in houden dat zij ook verhuur tarief van het modem moeten verduidelijken en de prijs moeten afhalen aangezien een klant dan de mogelijkheid heeft om alleen gebruik te maken van eigen hardware.
Ook verwacht ik een certificeringsprogramma want niet elk modem zou zomaar op het netwerk aangesloten mogen worden, dus ben bang dat dit iets langer dan een maandje gaat duren en Ziggo zal naar mijn verwachting flink tegen stribbelen.
Dat ieder modem door Ziggo gecertificeerd moet worden, is iets wat Ziggo vaak aandraagt. Echter, het is geleuter. Alle DOCSIS modems worden gecertificeerd door CableLabs, anders mogen ze het DOCSIS stempel niet dragen. Verder stelt het Besluit Eindapparaten in de toelichting dat ieder DOCSIS modem op ieder DOCSIS netwerk moet kunnen werken.
Ja en Nee, en zelfs bij Ziggo is hier onderscheid in. niet alle hardware werkt tussen voormalig fUPC of fZiggo gebiedt.
Er moeten wel enigszins eisen aan het modem en klant gesteld worden, je wilt niet dat iemand een modem aansluit welke niet volledig compatible is of niet voldoet aan moderne standaarden. Ondanks dat DOCSIS modems gecertificeerd worden betekend dit niet automatisch dat zij op elk netwerk even goed hun werk doen.
Dit zie je ook in America en ben dus zeker voor een certificeringsprogramma.
Begrijp me niet verkeerd ik zie heel erg graag dat ik bijvoorbeeld de SB8200 kan aansluiten maar ik ziet niet te wachten op kwaliteitsproblemen omdat men de hardware niet goed, verkeerd aansluit etc.
MVG
Ik weet niet op welke hardware je doelt, maar voor modem is heel weinig nodig.
Ik weet ook niet hoe het in Amerika gaat, mogelijk dat men de zaken daar zo instelt dat de provider altijd de firmware moet regelen, en die moet er dan wel zijn.
Hier hebben we volgens mij alleen te maken met twee Fritz!boxen, de 6591 en 6660. Meer vrije kabelrouters heb ik niet kunnen ontdekken. Die halen hun firmware direct bij AVM op.
@caesar schreef:Ik weet niet op welke hardware je doelt, maar voor modem is heel weinig nodig.
Natuurlijk zou het fijn zijn, als Ziggo klanten-modems moet toestaan i.p.v. de door Ziggo zelf geleverde apparatuur. Want de door Ziggo geleverde modem/routers zijn niet van de beste kwaliteit ( kuch ).
Natuurlijk wil ik graag een ander modem/router dan Ziggo's ( Compal ) ConnectBox. Dat ding ( van waarschijnlijk een paar tientjes ) is echt een drama, waarbij de door Ziggo bepaalde en gemaakte software natuurlijk niet meehelpt. Maar tussen de prijs van die ConnectBox en de Fritz!box 6591 en/of Fritz!box 6660 zit waarschijnlijk meer dan 200 euro.
Misschien kan iemand die hier verstand van heeft, ook een tussen oplossing bedenken en benoemen. Zoiets als een los ( Docsis ) modem en dan daarachter een eigen router. Zo'n oplossing ( los modem en eigen router ) is natuurlijk misschien kwalitatief wat minder dan een Fritz!box, maar ( verwacht ik ) gauw superieur aan de Ziggo ConnectBox. Al was het alleen maar de gigantische sprong van minimale opties ( zoals in de ConnectBox ) naar de vele opties die een standaard merk router heeft.
Op die wijze kan ook iedereen die nu het Ziggo modem/router in bridge mode heeft, eenvoudig het Ziggo apparaat vervangen door een los Docsis modem en hoeft verder helemaal niets te veranderen.
Mijn ideale modem zou zijn:
Meer heb ik niet nodig.
Helaas lijkt Cisco geen (nieuwe) modems meer te maken.
Volgens mij hebben pure modems geen telefonie aansluiting. Dat is ook wel logisch, want die dingen worden gebruikt voor bedrijfsaansluitingen, en dan heb je niet veel aan twee telefonie aansluitingen. Je gebruikt dan VOIP, en geen packetcable.
AVM gebruikt ook de Puma chips. Daar is niets mis mee, die problemen die er waren zijn , werden al heel snel verholpen met firmware upgrades. Dat duurde alleen bij Ziggo een beetje langer, heel verbazingwekkend.
Intel heeft de Puma chips, en alles wat daar bij hoort, verkocht aan een ander bedrijf.
Voor zover mij bekend bouwt verder alleen Broadcom chipsets voor dit werk, maar die lijken veel minder krachtig.
Voor de MTA is geen router nodig. Ik twijfelde even maar kom diverse modems tegen met MTA en zonder router. Bridge mode blijft natuurlijk nog een optie maar de modem/router moet dat dan wel ondersteunen, jammer dat dat bij FB niet het geval is.
Natuurlijk is VoIP de eerste keuze voor bedrijfsmatig gebruik, maar een POTS-lijn voor backup/fax komt natuurlijk wel veel voor. Bij DOCSIS gaat het daarbij wel om een geëmuleerde variant van POTS, die jij al noemt (PacketCable).
Wij zijn nogal gehecht aan vaste telefonie dus de MTA is voor ons wel een must-have. Misschien geeft Ziggo ooit nog eens de VoIP-gegevens vrij in de toekomst zodat we een eigen ATA of los VoIP-toestel kunnen gebruiken. Zakelijk levert Ziggo natuurlijk al VoIP. Het zou mij verbazen als voor consumenten niet (gedeeltelijk) dezelfde infra wordt gebruikt.
Dit is wel mooi nieuws. Ik wil wel een modem only device met docsis 3.1 specs. Ik zag dat in ieder geval Artis en Motorola deze maken. Wellicht zijn er nog andere merken. De kunst is de juiste/stabielste/snelste te kiezen. Ik ben geen fan van de puma chipsets. Ik wacht de verdere berichten nog maar even af, maar wel goed nieuws.
Dit is zeker goed nieuws, mij benieuwen hoe Ziggo dit gaat oppakken...
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.