1
Vraag
2
Reacties
MehLover

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Verzenden email mislukt - kan niet veilig verbinden met server

Ik heb een Samsung tablet met Android 4.4.2. Deze gebruik ik al een aantal jaren voor mijn email.
Sinds een week kan ik geen emails meer verzenden met het mailprogramma op mijn tablet. Melding KAN NIET VEILIG VERBINDEN MET SERVER. Instelling staat op imap conform de opgave van Ziggo.
Het ontvangen van berichten gaat goed via de instelling pop3.

Ook als ik de website van Ziggo en Ziggomail benader via Chrome krijg ik de melding VERBINDING IS NIET PRIVE en moet ik zeggen zgn onbeveiligd verder.
Ziggo weet het niet en verwijst me naar de Community.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb mijn email account verwijderd, daarna opnieuw toegevoegd. Alles werd automatisch ingestekd. Inkomend staat nu op imap en niet meer op pop. Het lijkt nu allemaal te werken. Even afwachten nu.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
Hi MehLover , goed dat je de Ziggo Community hiervoor hebt gevonden!

Erg vreemd natuurlijk dat het opeens niet meer werkt. Mogelijk hangt je tweede probleem samen met je e-mailprobleem. Krijg je de 'verbinding is niet privé'-melding alleen op je tablet of op meerdere apparaten thuis? Zo kunnen we uitsluiten of het een instelling/probleem is op je tablet of bij de gehele internetverbinding. Krijg je het alleen bij Ziggo-pagina's of ook bij andere websites?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
MehLover
De combinatie IMAP en POP3 kan niet. Met pop3 haal je berichten echt binnen en met IMAP blijven de berichten op de mail-server staan maar je kan ze online lezen.
Voor beide geldt: het verzenden van mail gaat met behulp van de SMPT-server.

Zie: deze link voor de server instelling bij Ziggo.
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verbinding is niet prive komt alleen op mijn tablet op de ziggo sites incl. Ziggomail.
Bij sommige andere sites komt het ook voor.

Inkomende berichten gaan prima via pop3.
Voor uitgaande berichten staat de server op smpt.

Kan eea veroorzaakt worden door mijn Android versie 4.4.2?

Beide problemen deden zich van de ene op de andere week voor.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Android 4.4.2 is oud en reeds zeer onveilig.

Kan dus zomaar zijn dat ze nu ineens en hopelijk op de emailservers wel alleen veilige protocollen en versleutelingen toe gaan laten.

Anders zijn de zeg maar "zo lek als een mandje"
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
MehLover Hier is een oplossing gevonden voor je probleem:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/e-mail-synchroniseren-met-android-4-4-4-samsung-s4-mini-42508

(Ik heb de tekst hierboven verwijderd.)
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Alex Ziggo hier lopen de afgelopen dagen al meerdere topics over:

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/mail-tablet-kan-niet-veilig-verbinden-met-server-42408

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/e-mail-synchroniseren-met-android-4-4-4-samsung-s4-mini-42508#...

https://community.ziggo.nl/stel-je-vraag-211/privacyfout-van-beveiligingscertificaat-samsung-s4-mini...

Ik vermoed dat jullie bepaalde verouderde beveiligingssleutels (ciphers) hebben uitgezet, waardoor oudere Android apparaten geen beveiligde verbinding meer kunnen opbouwen, met jullie mail servers. Een terechte keuze dit uit te schakelen zoals hierboven ook al opgemerkt door Zpiep. Maar ik vermoed dat er nog best veel gebruikers rondlopen met Android 4 varianten. Wellicht handig hierover een sticky topic te plaatsen?

Blijkbaar helpt het isnatalleren van de bluemail app.
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik maak uit bovenstaande reacties op dat ik BLUE MAIL moet installeren om het probleem mbt verzenden op te lossen. Zijn de ervaringen mbt BLUE MAIL positief? Zowel verzenden als ontvangen?

Blijft wel JE VERBINDING IS NIET PRIVE als ik Ziggo sites probeer te benaderen. Dan ga ik er maar "onveilig" in.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
MehLover Dit kan ook een oplossing zijn:

KIPKIP01 wrote:
Beveiliging SSL/ TLS op alle certificaten accepteren gezet. alles werkt dan bij mij weer
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beveiling veranderd van TLS naar TLS (alle certificaten accepteren). En ik kan weer berichten verzenden. Super! Heeft dit consequenties voor de beveiliging?

Blijft nog wel JE VERBINDING IS NIET PRIVE als ik ZIGGO sites (ziggomail, community..) benader. Geeft dit problemen als onbeveiligd verder ga? Er staat dan https in rood met een gevarendriehoekje.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Daar moet ik het antwoord schuldig blijven.
Mogelijk komt er nog iemand langs die meer weet van Android.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
MehLover wrote:
Beveiling veranderd van TLS naar TLS (alle certificaten accepteren). En ik kan weer berichten verzenden. Super! Heeft dit consequenties voor de beveiliging?

Blijft nog wel JE VERBINDING IS NIET PRIVE als ik ZIGGO sites (ziggomail, community..) benader. Geeft dit problemen als onbeveiligd verder ga? Er staat dan https in rood met een gevarendriehoekje.


Ik heb dat al meer gezien op het forum dat dit helpt. Voor zover ik kan nagaan doet android dan geen check meer of het server-certificaat geldig, maar wordt het gewoon geaccepteerd. Wat er nu precies bij Ziggo is veranderd, waarom dit nodig is, is me nog niet helemaal duidelijk. Ik dacht eerst dat Ziggo verouderde beveiligingsciphers in de ban had gedaan, maar vraag me nu af of dat wel zo is. Misschien hebben ze ook gewoon nieuwe server-certificaten en struikelt je android daarover, tot je expliciet aangeeft maar domweg alle certificaten te accepteren. Dat is niet de veiligste setting. Maar ach......
Vooral uitkijken op openbare wifi-spots en dergelijke.
Ben toch wel benieuwd of Ziggo nog iets meer duidelijkheid kan verschaffen, wat hier speelt.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
efok wrote:

MehLover wrote:
Beveiling veranderd van TLS naar TLS (alle certificaten accepteren). En ik kan weer berichten verzenden. Super! Heeft dit consequenties voor de beveiliging?

Blijft nog wel JE VERBINDING IS NIET PRIVE als ik ZIGGO sites (ziggomail, community..) benader. Geeft dit problemen als onbeveiligd verder ga? Er staat dan https in rood met een gevarendriehoekje.
Ik heb dat al meer gezien op het forum dat dit helpt. Voor zover ik kan nagaan doet android dan geen check meer of het server-certificaat geldig, maar wordt het gewoon geaccepteerd. Wat er nu precies bij Ziggo is veranderd, waarom dit nodig is, is me nog niet helemaal duidelijk. Ik dacht eerst dat Ziggo verouderde beveiligingsciphers in de ban had gedaan, maar vraag me nu af of dat wel zo is. Misschien hebben ze ook gewoon nieuwe server-certificaten en struikelt je android daarover, tot je expliciet aangeeft maar domweg alle certificaten te accepteren. Dat is niet de veiligste setting. Maar ach......
Vooral uitkijken op openbare wifi-spots en dergelijke.
Ben toch wel benieuwd of Ziggo nog iets meer duidelijkheid kan verschaffen, wat hier speelt.



METO 😉

Gissen het is wel zo dat onveilige versie toelaten een probleem risico van / voor Provider kan zijn.
Zonder e.a. toelaten is / geeft een instelling die gebruikers zelf doen ( zelf zien met hopelijk wel een warning) en dus indien zo schuift men e.a. aan mogelijk verantwoordelijkheid af. ( wat betreft veilige communicatie, eigen WIFI kan in zo geval ook een extra risico vormen hoor, evenals ander MITM bijv via Phising en co )

Alles giswerk, en lastig als men wat betreft wel of niet veilige zijn en minimaal vereiste protocollen en co geen info's geeft.

Zo is het ook lastig zoeken als iets niet wil gaan werken of ineens niet meer juist werkt.

Klantonvriendelijk dus zoals helaas gewend. 😞
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Na de verandering hierboven werkte zowel de uitgaande als inkomende berichten goed. Na een uur kwamen er geen inkomende berichten binnen terwijl die er wel waren. Uitgaande berichten ging wel goed. Beveiliging bij pop3 stond op geen. Ik heb het veranderd in SSL (alle certificaten accepteren) en het werkte weer.

Eerder geprobeerd pop3 te veranderen in imap. Kreeg ook de melding KAN NIET VEILIG VERBINDEN MET SERVER.

Dus voor verzenden heb ik pop3, ssl alle. Voor ontvangen heb ik smtp, tls alle. En nu maar hopen dat het blijft werken.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
MehLover wrote:

Dus voor verzenden heb ik pop3, ssl alle. Voor ontvangen heb ik smtp, tls alle. En nu maar hopen dat het blijft werken.


Nee,...... het is precies anders om:
Verzenden gaat naar de smtp-server.
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Okay, dankjewel, foutje bedankt. In alle hectiek heb ik abusievelijk omgedraaid.
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Wat dacht he wat. Om half vijf vanmiddag ging alles goed. Tablet uitgezet.
Om half zes komt er email meer binnen, terwijl er wel email in ziggomail staat.
Rara hoe kan dat nu weer. Ik wordt hier een beetje wanhopig van!
MehLover
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb mijn email account verwijderd, daarna opnieuw toegevoegd. Alles werd automatisch ingestekd. Inkomend staat nu op imap en niet meer op pop. Het lijkt nu allemaal te werken. Even afwachten nu.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic