1
Vraag
2
Reacties
Driegman

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vervanging zogenaamd verouderd modem blijkt een berucht Puma6 modem

Recent ontving ik een brief dat mijn Cisco modem uit 2012 verouderd zou zijn en vervangen zou moeten worden. Op dat moment dacht ik er eigenlijk niet veel van. Het modem heeft al die tijd prima gefunctioneerd en ik was blij dat ik geen modem met de beruchte Puma6 chip te hebben, waarvoor zelfs meerdere class action lawsuits lopen. En was eigenlijk in de veronderstelling dat dit in feite defectieve (zelfs firmware updates lossen mittigeren de hardware problemen maar deels) product wel snel uitgefaseerd zal worden en niet meer in nieuwe batches verstuurd zal worden.

 

Tot ik vandaag het pakketje met het modem van de buren kreeg (die hadden het aangenomen). Tot mijn schrik kwam ik erachter dat het zogenaamde ‘nieuwe’ modem een connectbox is! Hier zit dus die beruchte hardware in. Aan alle zogenaamde nieuwe of verbeterde functies heb ik niets. Ik draai al sinds ik klant ben het modem in bridge modus en heb mijn eigen netwerk infrastructuur voor mijn LAN en WiFi. Het Cisco modem voldoet eigenlijk nog prima voor het abonnement  300/30 wat ik nu heb.

 

Voor mijn usecase VPN verbindingen, videoconferencing, first person shooters en het nodige torrent verkeer ga ik vrij zeker (zelfs in bridge mode) tegen die beruchte jitter en ping issues van de puma6 chip aanlopen! En zal dit voor mij dus een verslechtering van de situatie opleveren. Ik heb dus het nieuwe modem lekker in zijn doos laten zitten!

 

Ik ben al een tijd tevreden klant en zou dit ook graag zo houden. Ik zou dus of graag mijn huidige modem door blijven gebruiken of (als dit niet kan) dit nieuwe modem omruilen voor een Ubee UBC1318ZG aangezien ik de ingebouwde WiFi van de connectbox toch niet gebruik.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Top, ik heb dit voor je ingepland @Teka1 Kort dag zelfs! Morgen tussen 12:00 en 18:00 komt de monteur 😉 

Mocht dat niet uitkomen, je kan de afspraak vandaag nog wijzigen in Mijn Zigggo of via mij! Ik kan natuurlijk ook een ander moment voor je kiezen. 

Hou je ons op de hoogte na de afspraak? Erg benieuwd wat de bevindingen van de monteur zijn! 

Bekijk in context

Uitgelicht
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Reacties
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Driegman "Ik heb liever direct een vervanging gezien aantonen dat het fout gaat bij een bewezen hardware flaw"

Ziggo heeft vorig jaar april een update uitgebracht die het grootste deel van de problemen heeft opgelost.

 

Alleen in specifieke situaties zijn er nog problemen en wordt het modem omgeruild voor een Ubee.

gezien het aantal problemen en vragen om om te ruilen is dit een zeer beperkte hoeveelheid, als ik erbij bedenk dat er een paar miljoen Connect boxen draaien zonder problemen.

 

Deze PUMA6 modems worden alleen omgeruild als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten en als er dan nog specifieke problemen aangetoond worden.

98 Reacties 98
wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik begrijp niet als er zoveel weerstand is tegen die Puma chips dat Ziggo doorgaat met leveren van deze modems. Aan de lopende band lees ik hier berichten van klanten die het omgeruild willen hebben voor een Ubee modem. 
Dan zou er toch eens een lichtje moeten gaan branden ergens bij Ziggo. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@wewanl  schreef:

Ik begrijp niet als er zoveel weerstand is tegen die Puma chips dat Ziggo doorgaat met leveren van deze modems. Aan de lopende band lees ik hier berichten van klanten die het omgeruild willen hebben voor een Ubee modem. 
Dan zou er toch eens een lichtje moeten gaan branden ergens bij Ziggo.

Helaas....

 

 

Het zal misschien zo gegaan zijn ( ?? ) : Waarschijnlijk heeft ooit iemand bij Ziggo gedacht, waar halen we een zo goedkoop mogelijke modem/router vandaan? Al zoekende, een leverancier gevonden met een magazijn met Puma chips, die hij aan de straatstenen niet kwijt kon en deze dus erg goedkoop aanbood. Dat kon Ziggo natuurlijk niet laten lopen, die verscheepte de chips naar Verweggistan, waar e.o.a. bedrijfje alles in elkaar heeft gezet. Bij elkaar kost de ConnectBox waarschijnlijk geen drol en daar zijn de prestaties dan ook wel naar.

Maar Ziggo heeft natuurlijk gelijk heel veel van die dingen ingekocht, want dan wordt het nóg goedkoper. Dus zitten wij ( de Ziggo klanten ) waarschijnlijk nog jaren met die dingen. Gelukkig heb ik sinds een tijdje een Ubee, die beter is.




@Driegman  schreef:

...Ik zou dus of graag mijn huidige modem door blijven gebruiken of (als dit niet kan) dit nieuwe modem omruilen voor een Ubee UBC1318ZG aangezien ik de ingebouwde WiFi van de connectbox toch niet gebruik.


Dat Ziggo de oude Cisco modems wil uitfaseren, is natuurlijk een goede zaak. Want hoeveel klanten, hebben nog zo'n oud ding en als niet/minder technisch klanten ( sorry, ik bedoel het goed ) moeten ze het doen, met wat Ziggo hun levert.
Dat de vervanging voor u ( als geavanceerde gebruiker ) niet gelegen komt, is natuurlijk jammer.

Ik verwacht dat Ziggo t.z.t. wel uw ConnectBox wil vervangen voor een Ubee, maar dan moet u eerst wel aantonen waar het werkelijk fout gaat. Suc6 !!

Driegman
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Pasi  schreef:

Ik verwacht dat Ziggo t.z.t. wel uw ConnectBox wil vervangen voor een Ubee, maar dan moet u eerst wel aantonen waar het werkelijk fout gaat.

Ik heb liever direct een vervanging gezien aantonen dat het fout gaat bij een bewezen hardware flaw, waarvan bekend is dat het in mijn usecase problemen geeft een oefening in futiliteit is. Beter besparen we ons de kostbare tijd en moeite van het bewijzen dat water nat is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Driegman  schreef:

...VPN verbindingen, videoconferencing, first person shooters en het nodige torrent verkeer...

Ik heb dus het nieuwe modem lekker in zijn doos laten zitten!...

Ja, dat zijn inderdaad wel de zaken, waarin de ConnectBox niet uitblinkt ( kuch ).

Let u wel op, want Ziggo hanteert normaal gesproken, zo'n 2 weken voor het vervangen van uw huidige modem. Na die 2 weken, wordt vaak het oude modem automatisch gedeactiveerd.

De veel voorkomende vragen bij dit soort zaken is : foto's van de AOP, van de eventuele splitters, eventuele versterkers en de aansluiting/bekabeling van het huidige modem.

Suc6 !!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Driegman "Ik heb liever direct een vervanging gezien aantonen dat het fout gaat bij een bewezen hardware flaw"

Ziggo heeft vorig jaar april een update uitgebracht die het grootste deel van de problemen heeft opgelost.

 

Alleen in specifieke situaties zijn er nog problemen en wordt het modem omgeruild voor een Ubee.

gezien het aantal problemen en vragen om om te ruilen is dit een zeer beperkte hoeveelheid, als ik erbij bedenk dat er een paar miljoen Connect boxen draaien zonder problemen.

 

Deze PUMA6 modems worden alleen omgeruild als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten en als er dan nog specifieke problemen aangetoond worden.

Driegman
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het is een hardware probleem in het ontwerp van de chip. De software patches die er zijn mitigeren het enigzinds en maskeren het probleem. Het modem is vast prima voor tante Bep die alleen haar mail leest en wat Netflix streamt. Maar jitter en lag spikes zijn voor real time apllicaties écht killing. En het is eigenlijk onaceptabel dat een chip waarvan al jaren bekend is dat het problemen geeft nog zo massaal uitgerold wordt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Alles kan stabieler en beter en kan langer meegaan, maar daar hangt een hoger prijskaartje aan, kijk maar naar de zakelijke PC's/laptops en bijna niemand wil meer betalen.

 

Dus als je tegen de problemen aan blijft lopen met de Connect box, dan heeft Ziggo de oplossing voor je, dan krijg je een zakelijk modem.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Driegman,

 

Allereerst welkom op de Ziggo Community! Goed dat je hier uiteen zet wat je bezwaren zijn voor de wissel en vooral wat je usecases zijn. Ik snap je wens dan ook voor het andere modem. Dan komt nu echter het slechte nieuws: De wissel naar de Connectbox staat er al in, je hebt hem al ontvangen en wacht op activatie. Dit kan ik niet ongedaan maken en ik kan pas een wissel voor je in orde maken, als deze is doorgevoerd. Ik hoop dan ook dat het lukt om de Connectbox alsnog tijdelijk aan te sluiten.

 

Zodra dat is gebeurd, geef me een seintje en ik ga voor je aan de slag.

Driegman
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Alex  schreef:

Hi @Driegman,

 


Beste Alex,

 

Ik heb vandaag toch nog wat tijd gevonden om de Connectbox  tijdelijk aan te sluiten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Driegman,

 

Top! Ik heb de opdracht erin gezet, binnen 5 werkdagen ontvang je de Ubee en daarna retourinstructies voor de Connectbox.

Driegman
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt, top geregeld!

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Goedemiddag,

Vanochtend plofte er een brief van Ziggo op de deurmat waarin staat dat het huidige modem, een TC7200, binnenkort vervangen gaat worden. Wij hebben nog nooit problemen met dit modem ervaren en de internetverbinding is uitermate stabiel.

Dat is ook noodzakelijk, want in ons geval wordt er zeer intensief gebruik gemaakt van internet door velen tegelijk. Ten behoeve van werk worden er dagelijks meerdere VPN verbindingen opgezet en wordt er ook gebruik gemaakt van videocalls via Teams en Webex. Er zijn ook een aantal personen welke gamen en daarbij afhankelijk zijn van lage latency en jitter voor shooters en racing games. Voor deze activiteiten is het groot belang dat er een stabiel netwerk is met een zo laag mogelijke latency en jitter. Uiteraard zijn de apparaten waarop deze activiteiten plaatsvinden via netwerkkabels aangesloten.

Zoals door topicstarter is aangegeven zijn dit de gebieden waar de connectbox tekortschiet vanwege de puma chipset. Dit is een hardwarematig probleem welke slechts gemaskeerd kan worden door softwareupdates door prioriteit te geven aan ICMP requests. Hierbij wordt de root cause niet opgelost aangezien deze hardwarematig van aard is. Het is ook niet voor niks dat er een class action lawsuit is aangespannen vanwege de puma chipset. De Broadcom chipsets hebben geen last van dit probleem.
Het instellen van de connectbox naar bridgemodus verhelpt deze problemen ook niet aangezien het internetverkeer ten alle tijden via de puma chipset loopt of de modus nou router of bridge is.

In dit huishouden wordt gebruik gemaakt van een netwerkinfrastructuur bestaande uit een router, switches en access points. Ook de WifiSpots zijn niet nodig vanwege het gebruik van 4G mobiel internet buitenshuis. Wifi functionaliteit in een modem is in ons geval niet nodig.

Wij zijn al jarenlang (20+ jaren) trouw klant van Ziggo/UPC en dit willen we graag ook zo behouden. Vanwege de komende degradatie van de internetverbinding vraag ik vriendelijk of het mogelijk is om het huidige modem te blijven gebruiken of eventueel om te ruilen voor een Ubee UBC1318ZG.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@Birdman5 

de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem wat alleen in uitzonderlijke gevallen aan particuliere geleverd wordt.

 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)

 

ik raad je aan de connectbox gewoon aan te sluiten en dan te kijken hoe de verbinding werkt

in geval van problemen raad ik je eerst aan een printscreen van de down en upstream in dit topic te plaatsen

 

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Parktoren

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste allemaal,

 

Ook ik heb gisteren een Connectbox V1 mogen ontvangen om mijn huidige TC7200U te vervangen.

Ik heb een web/mail server draaien, een DNS aanpassing gedaan(belanrijk), géén externe router en dus ook geen clients aanpassingen hoeven uit te voeren.

Nu heb ik op mijn ander adres ook een Connectbox en weet dat ik geen DNS kan aanpassen(een router zou hier een oplossing voor kunnen zijn, maar dat terzijde).

 

Door de Inet snelheidsverhoging van Ziggo, naar mijn weten, voldoet de TC7200U niet meer (max 300 Mbit/s ?)

 

Nu mijn vraag, kan ik de Connectbox laten omruilen voor TC7210 die wel een hogere snelheid aankan?

Of moet ik eerst de Connectbox aansluiten en daarna de TC7210 aanvragen?

 

De twitter chat biedt helaas geen soelaas, alles wordt daar automatisch en administratief bekeken, zonder enige technische/praktische oplossing oid.

 

Ik verneem het graag!

 

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@anoniemforum 

Dank je wel voor je reactie  maar ik heb het idee dat je mijn verhaal niet goed begrepen hebt.

Zoals reeds door meerdere mensen in dit topic en elders op dit forum is aangehaald gaat het bij de Connectbox om structurele hardwarematige problemen t.b.v. latency en jitter. Dit heeft niks met signaalwaarden te maken want deze zijn goed bij mij.

Ik heb absoluut geen zin om een Connectbox aan te sluiten en dan met deze problemen opgezadeld te worden. Dus vandaar dat ik nu al reageer voordat de Connectbox opgestuurd wordt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Parktoren "Nu mijn vraag, kan ik de Connectbox laten omruilen voor TC7210 die wel een hogere snelheid aankan?

Of moet ik eerst de Connectbox aansluiten en daarna de TC7210 aanvragen?"

 

De Connect box moet sowieso aangesloten worden, daar wacht het systeem op en er kan niets anders gebeuren voordat die is geactiveerd.

Een TC7210 wordt niet meer uitgeleverd en mogelijk zelfs binnenkort worden uitgefaseerd.

Een Ziggo moderator kan kijken wat er verder voor je mogelijk is.

Parktoren

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Bert,

Thanks, ik zal de Connectbox aansluiten en zal de mogelijkheid/ oplossing van een moderator afwachten.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@Birdman5 

dat snap ik. 

maar de connectbox wordt automatisch verzonden.

om die te kunnen omwisselen voor een Ubee zal eerst de connectbox aangesloten moeten zijn (geactiveerd) 

daar komt er bij dat de Ubee UBC1318ZG alleen in uitzonderlijke gevallen aan particuliere geleverd wordtzoals vpn bij de topic starter.

waarbij bewezen moet zijn dat de problemen die je ervaart veroorzaakt worden door de connectbox

ook moet de aansluiting en waardes in orde zijn.

 

Driegman
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Alex  schreef:

Hi @Driegman,

 

Top! Ik heb de opdracht erin gezet, binnen 5 werkdagen ontvang je de Ubee en daarna retourinstructies voor de Connectbox.


Beste Alex,

 

Ik heb het modem inmiddels mogen ontvangen dank daarvoor. Ik heb hem direct aangesloten en wat betreft de internetsnelheiden download/upload haal ik mijn huidige abbonement snelheden 300/30 op speedtest. Echter geeft het modem aan dat hij slechts partial bonding op het downstream kanaal bereikt. blijkbaar is dit modem iets meer ruiggevoelig. Andere twee modems hadden redelijke signaalwaarden. Ik heb al even geprobeerd de splitter te bypassen en heb een ander kabeltje geprobeerd met hetzelfde resultaat.

 

 

Ik heb een foto toegevoegd van de downstream signaal waarden  en het eerste COAX aansluitpunt  waar de groene kabel binnenkomt. Ik vermoed dat die ui 1993 komt (bouwjaar van het huis). Op zich ervaar ik op dit moment niet echt direct een probleem. Ik vraag me alleen wel af of ik de aangekondigde snelheidsverhoging met dit signaal ga halen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic