1
Vraag
2
Reacties
Eddy7

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vervanging AOP bij overgang naar SmartWifi (Sagemcom)

Afgelopen week heb ik ter vervanging van de Ubee modem een nieuwe SmartWifi modem (Sagemcom) van Ziggo ontvangen. Bij de installatie bleek echter dat de AOP-aansluiting verouderd is en volgens de beschrijving niet geschikt is voor de SmartWifi. Ik heb de installatie wel afgerond en het lijkt ook wel te werken.

 

Is het gewenst/nodig om de AOP-aansluiting door Ziggo te laten vervangen?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Eddy7 en @Rogier123! En natuurlijk @tobiastheebe bedankt voor het inlichten 😉

 

Hier is de hulp van onze monteurs nodig! @Eddy7, ik heb voor jou de monteur ingepland op vrijdag 28 oktober a.s. tussen 8.00 en 13.00 
 

Op 27 oktober tussen 12.00 en 18.00 komt de monteur bij jou langs, @Rogier123 

 

Voor jullie beide geldt, past het niet, dan kun je deze afspraak wijzigen in Mijn Ziggo. En laten jullie na de afspraak even weten hoe het gaat?

Bekijk in context

Uitgelicht
Eddy7
topicstarter
Level 2
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Afgelopen vrijdag heeft een monteur AOP vervangen en alles werkt prima.

27 Reacties 27
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit type AOP (TRAS-1000) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Een monteursafspraak voor plaatsen van een TRISZ-DG300 is inderdaad noodzakelijk, dit is kosteloos.

Eddy7
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dat dacht ik al, echter bij telefonisch contact met de klantenservice hierover was het niet mogelijk om een monteursafspraak te maken. Hoe kan ik dan wel een monteursafspraak maken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Rogier123

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Dat zou fijn zijn want ik heb blijkbaar ook een oud AOP (Tratec Tras-1000).  Zie foto.
Het nieuwe Smartwifi modem (Sagecom) werkt zo te zien wel goed.

Tratec Tras-1000/BTratec Tras-1000/B

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Rogier123 Is het modem direct op het AOP aangesloten of is er ook nog een splitter/versterker in gebruik?

Rogier123

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Vanaf het AOP zit er nog een Tratec splitter tussen (zie plaatje).
20221024_144111.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op het nieuwe AOP (btv 01-SET) wordt een POA-254 of POA-01-B geplaatst, deze vervangt de ES-02, welke verouderd is. Wat is er aangesloten op de aansluiting 'Set Top Box', is dat een versterker (rechtsonder op de foto)?

Rogier123

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Op de Set Top Box zit een Hirschmann versteker (met retour) voor de 2 TV's met Mediabox Next

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval is een POA-254 (splitter met ingebouwd retourbandfilter op TV-uitgang) zeker aanbevolen. Eventuele ongebruikte aansluitingen op de versterker moeten zijn voorzien van afsluitweerstanden.

Rogier123

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Een nieuwe splitter was bijgeleverd met het modem echter heeft deze geen schroef verbinding zoals de oude. Vandaar dat ik bij het bij het AOP niets heb aangepast. uiteraard is de versterker voorzien van afsluitweerstanden op de ongebruikte aansluitingen.

Alleen het AOP moet dan nog vervangen worden. Dan kan de nieuwe splitter er ook op 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik verwacht dat de monteur een POA-254 gaat plaatsen i.v.m. de versterker, deze verdient de voorkeur boven de met het modem meegeleverde POA-01-B. De POA-254 beschikt ook over een F-aansluiting (schroefdraad) voor het modem. Alleen voor de versterker is dan nog een ander type kabel (IEC/F) nodig.

 

In de tussentijd heb ik alvast de moderators ingelicht, zodat een monteursafspraak voor jou en @Eddy7 ingepland kan worden.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Eddy7 en @Rogier123! En natuurlijk @tobiastheebe bedankt voor het inlichten 😉

 

Hier is de hulp van onze monteurs nodig! @Eddy7, ik heb voor jou de monteur ingepland op vrijdag 28 oktober a.s. tussen 8.00 en 13.00 
 

Op 27 oktober tussen 12.00 en 18.00 komt de monteur bij jou langs, @Rogier123 

 

Voor jullie beide geldt, past het niet, dan kun je deze afspraak wijzigen in Mijn Ziggo. En laten jullie na de afspraak even weten hoe het gaat?

Loes63

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Mag ik hierop aansluiten?

Ook ik heb zo'n nieuw modem ontvangen (en waarom, de huidige is van maart) en gezien deze berichten durf ik hem niet aan te sluiten. Mijn aansluitpunt zit in de woonkamer en heeft twee ingangen zoals ik dat niet anders ken. 1 voor radio, 1 voor tv. Het kapje ligt er al jaren naast omdat met kapje de stekkers niet passen. 

Heb ik daar dan ook iets anders nodig?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Loes63 Kun je een foto van deze contactdoos plaatsen? Is dit de enige contactdoos in huis of is er ook een aanwezig in de meterkast? In je profiel staat vermeld dat je ook Mediabox Next hebt, welke splitter/versterker gebruik je? De radio-aansluiting is al geruime tijd niet meer actief.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ook in jouw geval zal een monteur de aansluiting moeten vervangen @Loes63 

 

vul even je postcode en huisnr in in je profiel zodat een moderator dit kan inplannen voor je

Verwijderd account
Niet van toepassing

Worden nu dan ook al Compal/Arris modems automatisch omgeruild?Of komt dat omdat er waarschijnlijk een capaciteitsprobleem is bij @Loes63  ?

Loes63

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank. Dat de radioaansluiting niet meer actief is weet ik nog wel.  😁 Was om aan te duiden hoe het eruit ziet. Dit is echt de enige aansluiting in huis. Foto is even lastig omdat er een kast voor staat. 

 

Ik zoek zo even naar een oudere foto. 

Wat ik nog vergat, er zitten geen retourmiddelen bij de modem. 

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Loes63deze aansluiting zal dan sowieso verouderd zijn.Het modem kan hiernaartoe terug:

Ziggo retouren
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

een retourdoos zul je nog krijgen van ziggo of je kunt de doos gebruiken waar je sagemcom in zat. het retouradres staat op die sticker. waarom je witte modem is omgeruild naar de nieuwe zwarte is wel vreemd, maar zal inderdaad met capaciteit van het netwerk te maken hebben. een aop met 2 gaten is altijd verouderd, dus foto is niet nodig 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic