1
Vraag
2
Reacties
TmV2ZXIgR29ubmE

Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Vervangend modem i.v.m. IPV6

Momenteel heb ik nog een Ubee EVW3226 in bridge mode. Ik wil graag mee met de tijd en gebruik kunnen gaan maken van IPv6. Graag zou ik een Ubee UBC1318ZG als vervanger ontvangen.

 

Ik begrijp dat de UBC1318ZG wat hogere eisen stelt aan de aansluiting. Daarom bij deze twee foto's van mijn aansluiting en de de up- en downstreamwaarden van de huidige EVW3226.

 

Ik hoor graag of dit mogelijk is. Alvast bedankt!

 

downstreamdownstreamupstreamupstream

hoofdaansluitinghoofdaansluitinghoofdaansluiting bedekthoofdaansluiting bedekt

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Daar gaan we je bij helpen met de aansluitingen, monteur voor vervangen aansluitpunt en kijken hoe het verder aangesloten moet blijven is natuurlijk geen probleem. Een splitter en coax voor je modem heb ik direct klaar gezet, die komt via de post bij je. 
Goed te bedenken dat de monteur voor het vervangen van het aansluitpunt geen kosten rekent, wel voor het vervolg van aansluitingen. Hoeveel dat kost is aan de monteur om aan te geven. Voor die werkzaamheden betaal je € 15 per kwartier plus de kosten van het materiaal. Materiaalkosten vind je op deze pagina terug.
Afspraak monteur: 11 mei tussen 8-13 uur. Mocht het niet passen, log in op Mijn Ziggo om die te verzetten. 

Bekijk in context

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag is de monteur langs geweest. Hij heeft eerst een nul-meting gedaan van het signaal in de woonkamer. Deze was op het randje. Ik heb echter nooit problemen gehad op de TV.

 

Vervolgens heeft de monteur de hoofdaansluiting (AOP) vervangen (VQ601R voor TRISZ-DG300) en hier een opdruksplitter (POA-01-b) op geplaatst. We hebben hierachter als proef een drie-weg splitter geplaatst (DFC 0631) en een nieuwe meting gedaan in de woonkamer. De combinatie van de splitters gaf echter te veel demping, dus moest in plaats van de drie-weg splitter een versterker (FRA-752X) worden geplaatst.

 

Het modem (EVW3226) is vervangen (voor de UBC1318ZG). Zowel TV als internetten lijken naar behoren te werken. Hier de status, log en e up- en downstreamwaarden van de UBC1318ZG. Ik hoor graag van de experts of alles er naar behoren uitziet.

statusstatusconnectionconnectioneventlogeventlog

Bekijk in context

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (VQ601R) is verouderd en moet vervangen worden door een monteur, er wordt dan een TRISZ-DG300 geplaatst.

 

Ik vermoed dat het modem momenteel in de woonkamer is aangesloten, klopt dat? Zo ja, zou je dan ook een foto van die aansluiting willen plaatsen? Het upstream-vermogen is namelijk te hoog, dit dient maximaal 49 dBmV te zijn. Er treedt dus teveel demping op van het signaal.

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de snelle reactie @tobiastheebe !

 

Het modem hangt in de meterkast, vlak naast de hoofdaansluiting. Er zit alleen een 4-weg splitter (Hirschmann DFC 0741) tussen de hoofdaansluiting en het modem waar tevens de televisies op verbonden zijn.

splittersplitter

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

das niet meer de aanbeloven aansluitwijze

 

je moet zoeizo dan een nieuw AOP 

met daarop een POA-01-b en dan 1 uitgang naar je modem

en de andere naar je televisie's

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Duidelijk. Dus een nieuwe hoofdaansluiting (TRISZ-DG300), daarachter de 2-weg splitter (POA-01-b) en daarachter a) het modem en b) een 3-weg splitter met daarop de televisies. Kan een monteur dat installeren en hoe zet ik dat in gang? Neemt de monteur dan ook een vervangend modem mee of brengt deze alleen de aansluiting op orde?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

das inderdaad de correcte wijze 

een monteur kan niet het ubee modem gelijk meenemen, 

een moderator moet deze naar je opsturen nadat de monteur het AOP heeft vervangen en een moderator kan je ook de benodige splitter+ iec/f kabel toesturen

 

zie: mede dankzij bert

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link kom je in je Ziggo community profiel, op die pagina mogelijk iets naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat zou top zijn. Mijn gegevens staan in mijn profiel opgeslagen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

duidelijk als goed is komt een moderator hier binnen 1-2 werkdagen langs om dit verder op te pakken met je

🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

noot aan de moderator:

 

monteur afspraak ten behoeve van het vervangen van het AOP

nieuwe POA-1-B splitter + IEC/F kabel voor het aansluiten van het modem

mijn voorkeur zou zijn om deze materialen voor het monteursbezoek alvast op te sturen zodat de monteur dit eventueel gelijk mee kan nemen in zijn werk bij het AOP

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@MR_CHIP Dank voor het verder oppakken van het topic.

 

De vierwegsplitter levert vrij veel demping op, dat verklaart het te hoge upstream-vermogen. Het is mogelijk dat het vermogen te zwak wordt voor de TV's achter de vierwegsplitter, nadat de POA-tweewegsplitter is geplaatst. In dat geval moet de vierwegsplitter door een versterker worden vervangen. Dit wordt overigens al aanbevolen vanaf twee TV's en/of kabels van >10 meter.

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De 4-weg splitter kan natuurlijk vervangen worden door een 3-weg splitter. Het signaal naar de televisies zal echter zwakker zijn in de nieuwe situatie (combinatie van de POA-1-B met een 3-weg splitter) dan in de huidige situatie (één 4-weg splitter).

 

Drie vragen:

  1. Kan de monteur (achter de POA-1-B) een 3-weg splitter installeren en bij de televisies meten of het signaal nog sterk genoeg is?
  2. Kan Ziggo (indien nodig) ook een versterker leveren?
  3. Zo nee, welke versterker raden jullie dan aan?
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Uiteraard kan de monteur metingen doen bij de TV's en een driewegsplitter (bijvoorbeeld ESX-03 of 3DSS3) of versterker (FRA-752X) plaatsen als vervanging van de vierwegsplitter. Een driewegsplitter levert in elk geval ~2 dB minder demping op dan een vierwegsplitter.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Hey @TMv2ZXlgR29ubmE (toevallig je wachtwoord als gebruikersnaam 😉 origineel is die wel) Goed dat je mee wil met de tijd. 
Ik zie dat jouw footprint nog niet met de tijd mee wil gaan, voormalig UPC gebied is namelijk nog niet klaar voor IPv6 in bridge. 

Aansluiting vervangen is dus nog niet het probleem, Ubee modem vervangen voor andere Ubee is ook nog niet een punt. Nu alleen nog wachten tot het tijd is voor IPv6 in bridge modus bij jou. 

Geen problemen verder met je aansluiting/verbinding? Als er niet gesleuteld hoeft te worden, dan lijkt het me beter om dit gewoon zo te laten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Jos IPv6 in bridge mode wordt momenteel in fUPC uitgerold d.m.v. nieuwe boot files, maar ik begrijp dat de EVW3226 nog de oude versie van de boot file gebruikt (met docsDevMaxCpe = 3)? Binnen 2-3 maanden (zoals verwacht door moderator Mark, bron) zouden de nieuwe boot files op alle CMTS's in fUPC beschikbaar moeten zijn.

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Jos Ik zou het aanpassen van de aansluiting (AOP, POA-1-B en een 3-weg splitter of versterker) toch graag door willen zetten. Ik zie op het forum dat ook andere klanten voor IPv6 hun verouderde EVW3226 hebben laten vervangen door een UBC1318ZG . Bovendien is het upstream-vermogen in de huidige situatie te hoog zoals @tobiastheebe terecht opmerkte.

 

P.S. Mijn username is niet me wachtwoord, maar de IT'ers hier ontdekken er mogelijk een geheime boodschap in 😉

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Daar gaan we je bij helpen met de aansluitingen, monteur voor vervangen aansluitpunt en kijken hoe het verder aangesloten moet blijven is natuurlijk geen probleem. Een splitter en coax voor je modem heb ik direct klaar gezet, die komt via de post bij je. 
Goed te bedenken dat de monteur voor het vervangen van het aansluitpunt geen kosten rekent, wel voor het vervolg van aansluitingen. Hoeveel dat kost is aan de monteur om aan te geven. Voor die werkzaamheden betaal je € 15 per kwartier plus de kosten van het materiaal. Materiaalkosten vind je op deze pagina terug.
Afspraak monteur: 11 mei tussen 8-13 uur. Mocht het niet passen, log in op Mijn Ziggo om die te verzetten. 

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt @Jos ,

Stuur je daarbij ook  gelijk de UBC1318ZG toe zodat ik direct over IPv6 beschik zodra dit in mijn wijk wordt uitgerold? 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@TmV2ZXIgR29ubmE  Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb kosteloos een Ubee1318ZG modem voor je opgestuurd. Het oude Ubee320B modem hoeft niet retour en mag je inleveren bij de milieustraat. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn met het nieuwe modem i.c.m. de aansluitmaterialen?

TmV2ZXIgR29ubmE
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt @Paul , ik heb het modem inmiddels ontvangen. De splitter en kabel voor het modem die @Jos eerder had toegestuurd heb ik echter nog steeds niet ontvangen.

 

Morgenochtend komt de monteur. Heeft deze ook de benodigde POA-1-B en kabel die @Jos zou sturen?

Zo niet is het misschien beter om de monteur-afspraak te verplaatsen zodat de monteur de complete installatie kan doormeten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Uiteraard heeft de monteur ook het benodigde aansluitmateriaal bij zich in de bus.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic