Goedemorgen,
Sinds ongeveer 2 weken heb ik problemen met mijn wifi modem, bijna elke dag raak ik tijdelijk mijn internet verbinding kwijt. Op dat moment moet ik mijn modem resetten en dan heb ik een kwartier later weer internet. Dit is natuurlijk niet een fijne ervaring als ik midden in een teams vergadering opeens mijn verbinding verlies of wanneer ik rustig aan het kijken ben naar mijn serie op netflix en middenin de serie opeens niet meer verder kan.
Het wifi netwerk zelf blijft verder gewoon draaien alleen ik heb op dat moment geen verbinding meer met internet zelf. Op de modem branden dan ook niet meer alle lampjes (US uit en DS knippert).
Ik las verder op de community dat dit type modem al erg verouderd is en de rest van de mensen oplossing heeft gevonden in een nieuw modem, graag zou ik hier ook verder mee willen.
De situatie in huis is verder niet veranderd in de afgelopen weken, lijkt mij dus niet aan de bekabeling in huis te kunnen liggen.
Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb alvast een screenshot van de up en downstream geupload, zal straks even fotos maken van hoofdaansluiting en modem.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hoi @gerben1993!
Wat ontzettend balen dat je modem steeds uitvalt 😞 Ik heb een monteur ingepland voor 23 mei tussen 12.00 en 18.00 uur. Je krijgt hiervan nog een bevestiging! Mocht dit niet uitkomen, dan kun je inloggen bij Mijn Ziggo en de afspraak verplaatsen. Dan gaat het zeker goed komen.
Hier zie je de voorwaarden van de monteur, mocht je daar niet mee akkoord zijn, dan moeten we de afspraak annuleren.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hallo @gerben1993
ik weet dat Ziggo op dit moment bezig is om deze oude technicolor modems stapsgewijs te vervangen. Wanneer jij precies aan de beurt bent weet ik als mede gebruiker natuurlijk niet. Maar dit zou een moderator moeten kunnen inzien. En regelmatig is hier dan ook de ervaring dat de moderator zal adviseren om deze oude meuk bij problemen dan te vervangen en een ticket zal aanmaken om deze op te sturen.
Je moet dan wel even je eigen contact (naw) gegevens vermelden in je gebruikers profiel.
De moderators zijn in de regel op doordeweekse werkdagen actief en checken dan alle nieuwe items. Dus even geduld en dan trekken ze vanzelf aan de bel.
Betreft het een TC7200 of TC7210? De TC7200 wordt in elk geval zonder opgaaf van reden kosteloos vervangen.
In veel gevallen is de installatie ook aan een upgrade toe en/of spelen er signaalproblemen:
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
Sorry voor de vertraging, kwam er helaas niet eerder aan toe.
Zoals gevraagd hier de foto's van AOP + kabels en splitters.
Modem betreft TC7210 en up/downstreamgegevens stond al geupload bij de eerste post maar heb deze voor het gemak hier ook weer aan gehangen.
Persoonlijk zou ik de TC7210 (nog) niet vervangen door een SmartWifi modem.
De downstream en upstream zien er goed uit, wel is het vermogen in de US aan de hoge kant.
Zou je ook de event log kunnen plaatsen? Mogelijk wordt daaruit de oorzaak van de uitval zichtbaar.
Wat is de (geschatte) afstand tussen het AOP en de driewegsplitter? Die laatste zou ik vervangen door een hoogwaardiger type, zoals de ESX-03 of 3DSS3, dit levert mogelijk minder demping op (6 dB).
Hier de eventlog,
Time | Priority | Description |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Warning (5) | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Sun May 15 20:52:27 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Sun May 15 20:52:28 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
wat betreft de afstand van de kabel naar de splitter. Die loopt via leidingen onder de vloer dus is een schatting, ik gok dat deze +/- 10 meter is. Dit zal eerder korter dan langer zijn
Er zijn duidelijk upstream/ranging-problemen zichtbaar ('B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded'). De oorzaak hiervan kan zich zowel binnenshuis als buitenshuis bevinden.
Heb je de mogelijkheid om het modem tijdelijk direct op het AOP aan te sluiten c.q. de kabel welke nu op de ingang van de splitter is aangesloten, op het modem aan te sluiten? Dit om de binnenhuisinstallatie zoveel mogelijk uit te sluiten en te controleren of dit de instabiliteit oplost.
eventueel op de lange kabel direct op AOP is een optie, splitter is dan er tussenuit (wordt verder alleen gebruikt voor tv en kan daar wel even zonder). dit zal ik zo omzetten.
Edit:
inmiddels is modem nu direct op AOP aangesloten
Edit 2:
Is het handig om de oude eventlog te clearen zodat duidelijk zichtbaar is wat hierna is gekomen?
Ik had bovenstaande edits gemist omdat het forum daar geen meldingen over stuurt.
Hoe is de stabiliteit tot nu toe? Je kunt de event log ook nog eens plaatsen, zonder deze te wissen.
Ik had niet zozeer problemen met de stabiliteit gedurende de dag maar er zijn momenten (gemiddeld om de dag 1x) dat ik opeens 15 min tot een half uur geen verbinding kan maken met internet. Mijn idee was dat het modem crasht/oververhit raakt aangezien de rest van het thuisnetwerk onaangetast blijft (kan wel verbinden met wifi maar niet met internet (wifi en rest van het netwerk loopt verder via wifi boosters van deco. wifi op modem is uitgeschakeld)).
Tot op heden niets gemerkt, maar zit ook niet 24/7 op internet dus kan eventueel ook het hebben gemist.
Dit is de eventlog sinds de aanpassingen vanmiddag.
Wed May 18 14:51:48 2022 | Critical (3) | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/... |
Wed May 18 14:51:48 2022 | Warning (5) | MDD message timeout;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=00:01:... |
Wed May 18 14:51:55 2022 | Critical (3) | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/... |
Wed May 18 14:51:55 2022 | Warning (5) | MDD message timeout;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=00:01:... |
Wed May 18 14:52:14 2022 | Critical (3) | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/... |
Wed May 18 14:52:29 2022 | Critical (3) | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC ... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 17:20:25 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 17:20:26 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 17:26:48 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 17:26:49 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 17:29:07 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 17:29:08 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 17:56:15 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 17:56:19 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 18:13:11 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 18:13:12 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Time Not Established | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=70:5a:9e:8... |
Time Not Established | Notice (6) | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
Wed May 18 18:32:07 2022 | Warning (5) | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... |
Wed May 18 18:32:09 2022 | Notice (6) | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=70:5a:9e:80:c1:19;CMTS-MAC=... |
Ik heb een paar keer via de stoppenkast de stroom van het modem afgehaald omdat ik ergens anders in huis (zelfde groep) elektra aan het aansluiten was, kan zijn dat dit een deel van de eventlog is.
Het modem raakt(e) niet overbelast/oververhit, maakt er zijn dus perioden waarin geen upstream (uitgaande verbinding) mogelijk is, waardoor er geen internetverbinding is.
Door het herhaaldelijk stroomloos maken van het modem is de event log niet goed af te lezen. Kun je later vandaag nog eens de downstream, upstream en event log plaatsen?
Modem is weer offline, in dit geval nog altijd direct aangesloten op AOP.
Hier de screenshots van de logs etc.
Zit momenteel te werken vanaf mijn mobiele hotspot.
Het vermogen lijkt zeer variabel c.q. te fluctueren, het DS-vermogen is nu lager dan toen het modem via de splitter was aangesloten (zou juist hoger moeten zijn, circa 6~8 dBmV) en het US-vermogen is met 24 dBmV veel te laag. Dit levert logischerwijs problemen op. De meest waarschijnlijke oorzaken zijn nu een defecte kabel tussen AOP en splitter (nu modem) of alsnog een probleem buitenshuis.
Inmiddels weer online, dit was wel de langste outage die ik tot nu toe heb gehad.
Hier de logs etc weer nu verbinding weer terug is.
Het lijkt mij persoonlijk niet aan de kabel te kunnen liggen aangezien deze ver buiten mijn normale bereik ligt en dus ook niet aangeraakt of iets dergelijks kan worden, zou dan continue hiervan last moeten hebben lijkt mij.
De downstream en upstream zijn nu zoals ze zouden moeten zijn, goed tot zeer goed.
We kunnen de kabel momenteel nog niet uitsluiten. Heb je de mogelijkheid om het modem tijdelijk met een korte IEC/F-kabel (1,5 meter) aan te sluiten op het AOP?
Helaas niet, ik heb geen andere kabels hiervoor en kan ook niet voor langere tijd het modem zo dicht op AOP laten staan ivm bekabelde apparaten welke dan niet aan te sluiten zijn.
Dan zijn er verder geen testmogelijkheden meer.
Ik heb zojuist de moderators ingelicht zodat een van hen dit topic verder kan oppakken. Ik denk aan ofwel een meer uitgebreide signaalcontrole en/of meerdaagse meting, een monteursafspraak of toch een vervangend modem.
Hoi @gerben1993!
Wat ontzettend balen dat je modem steeds uitvalt 😞 Ik heb een monteur ingepland voor 23 mei tussen 12.00 en 18.00 uur. Je krijgt hiervan nog een bevestiging! Mocht dit niet uitkomen, dan kun je inloggen bij Mijn Ziggo en de afspraak verplaatsen. Dan gaat het zeker goed komen.
Hier zie je de voorwaarden van de monteur, mocht je daar niet mee akkoord zijn, dan moeten we de afspraak annuleren.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.