1
Vraag
2
Reacties
maxtrash

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Vervangen EVW321b door UBC1318

Ik kreeg bericht van Ziggo waarin gemeld werd dat mijn modem aan vervanging toe is. Het is een Ubee EVW321b.

Ik wil hem op zich wel vervangen, maar niet door een connectbox. Vanuit mijn werk (grote corporate) zijn we daar speciaal voor gewaarschuwd icm ZSCALER. Ik werk 4-5 dagen per week thuis dus internet is cruciaal voor mij.

Aangezien het huidige modem toch in bridge modus staat en ik mijn eigen WIFI regel lijkt de UBC1318 mij een goed alternatief.

Is dit mogelijk?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@maxtrash Bedankt voor je snelle reactie! Dit is inderdaad een hele gegronde reden om het modem om te wisselen. Ik stuur de UBC1318ZG naar je op. Binnen 2-3 dagen heb je ook het nieuwe modem in huis 🙂 

Bekijk in context

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

en dit is met de splitter, poort 1 rechtstreeks naar het modem en poort 2 naar de versterkers en de tv's. Verbazingwekkend veel beter moet ik zeggen!

 

maxtrash_0-1659121811124.png

dank aan iedereen die hierin meegedacht heeft.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De UBC1318ZG is inderdaad bij uitstek geschikt om in bridge mode met een eigen router te worden gebruikt.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit modem toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Om na te gaan in hoeverre installatie en signaal resp. geschikt zijn en voldoen voor een nieuwe modem:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

een moderator kan dit vast en zeker voor je regelen zou je ook een foto kunnen delen van hoe het nu aangesloten zit ?

 

aangezien het ubee modem een docsis 3.1 modem is en dus veel hogere eisen stelt aan de bekabeling/aansluitwijze

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

hier de foto's. Een Ziggo-monteur heeft de versterker aangebracht.

modem kan ik nu niet benaderen vanwege het feit dat hij in bridge-modus staat. Moet daarvoor een geschikt moment vinden en een laptop met ethernet poort.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Modem op versterker is geen hedendaagse/aanbevolen aansluitwijze meer. Modem en versterker dienen met een splitter (POA-01-B) op het AOP te worden aangesloten. Het AOP zelf (btv 1 IEC-NL) is prima en up-to-date.

 

Een POA-01-B met IEC/F-kabel voor het modem kunnen kosteloos worden toegestuurd.

 

De webinterface van de EVW3210 zou in bridge mode bereikbaar moeten zijn op 192.168.100.1 of 192.168.178.1, ook vanuit het eigen LAN.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @maxtrash, we zijn inderdaad flink aan het vernieuwen. Ik snap dat je zekerheid wilt vanwege je werk. Zijn er specifieke redenen waarom je werk een connectbox afraad? Deze kan ook in bridge waardoor je de huidige router + instellingen kunt behouden. De UBC1318ZG is in principe voor de zakelijke markt en deze wordt alleen naar particuliere klanten gestuurd wanneer hier een goede reden voor is. 

 

Ik zie dat @tobiastheebe en @MR_CHIP al met je meegekeken hebben naar de aansluiting. Om er voor te zorgen dat je aansluiting weer up to date is, stuur ik je de materialen op. De nieuwe aansluitmaterialen heb je binnen 2-3 dagen in huis. 

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag

 

mijn werkgever met enkele duizenden thuiswerkers heeft dit bericht geplaatst:

Ziggo modems met een Puma chip veroorzaken netwerk-performanceproblemen in combinatie met de Zscaler Client Connector.


Als je Ziggo als Internet Service Provider (ISP) hebt, is het mogelijk dat je de Ziggo Connectbox modem of de Ziggo Connectbox Giga modem in bruikleen hebt. Deze Ziggo modems maken gebruik van een Puma chip met een hardware defect wat als resultaat een over het algemeen slechtere verbinding oplevert. Dit probleem kwam onder onze aandacht, omdat 95% van de tickets over performance-issues Ziggo als ISP hebben en één van de bovenstaande modems gebruiken.

De Zscaler Client Connector beschermt je online door het beleid van [mijn werkgever] toe te passen. Om dit op een veilige manier te doen, wordt het gebruikersverkeer naar Zscaler gestuurd via een ge-encrypte tunnel waar vervolgens de policy wordt toegepast. Het gebruik van een proxy zal altijd impact hebben op de download- en uploadsnelheden, maar deze moet minimaal zijn.

Gebruikers die gebruik maken van een modem met de Puma-chip in combinatie met de ZCC kunnen performanceproblemen ervaren die merkbaar zijn. In het ergste geval zelfs onwerkbaar.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@maxtrash Bedankt voor je snelle reactie! Dit is inderdaad een hele gegronde reden om het modem om te wisselen. Ik stuur de UBC1318ZG naar je op. Binnen 2-3 dagen heb je ook het nieuwe modem in huis 🙂 

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het nu aangesloten, maar nog even via de versterker. Daar kwamen deze waardes uit: 

SNR_MODEM_1.png

dit lijkt me goed genoeg toch?

 

daarna wilde ik het via de splitter doen, maar de kabels zijn van het coax-type terwijl het modem een f-connector heeft. De enige coax naar f-connector kabel die ik denk ik heb heb ik nodig om naar de splitter/versterker te gaan voor de televisies.

 

ps. ik denk omdat het oude modem ook al in bridge stond was dat bij de nieuwe automatisch ook al het geval. Dat vind ik in ieder geval wel netjes.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het vermogen is nog niet optimaal door de versterking, met de 4 dB demping van de splitter wordt dit verbeterd in zowel DS als US.

 

Als het goed is heb je een splitter POA-01-B met IEC/F-kabel (groene en rode stekker) ontvangen? De stekker met groene rand sluit je op de splitter aan, de stekker met rode rand is kun je simpelweg op de F-aansluiting van het modem drukken. De versterker kun je met de huidige IEC/F-kabel op de splitter aansluiten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

ps. ik denk omdat het oude modem ook al in bridge stond was dat bij de nieuwe automatisch ook al het geval. Dat vind ik in ieder geval wel netjes.

Deze configuratie wordt inderdaad automatisch overgenomen door het nieuwe modem d.m.v. de boot file.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Is het nog gelukt met de aansluittips van @tobiastheebe , @maxtrash ?

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

ik heb spontaan (naar aanleiding van dit topic denk ik ), alsnog een kabel met groene en rode stekker ontvangen van Ziggo. In het eerdere pakketje zaten twee blauw/rode stekkers. 

heb nu even een nieuwe schermprint gemaakt van de situatie met het modem (oude aansluiting), en deze is verslechterd. 

 

maxtrash_0-1659120957892.png

ga hem nu aansluiten met de nieuwe kabel en dan maar eens zien wat dat doet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zo te zien is het modem nog steeds op de versterker aangesloten? Heb je geen splitter (POA-01-B) ontvangen?

maxtrash
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

en dit is met de splitter, poort 1 rechtstreeks naar het modem en poort 2 naar de versterkers en de tv's. Verbazingwekkend veel beter moet ik zeggen!

 

maxtrash_0-1659121811124.png

dank aan iedereen die hierin meegedacht heeft.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De 4 dB demping van de splitter zorgt inderdaad voor een verbetering van vermogen in zowel DS als US. Het is nog steeds iets aan de hoge kant, maar ruimschoots acceptabel.

 

Idealiter zou je nu alleen de open aansluiting op de versterker nog moeten voorzien van een afsluitweerstand.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic