Vorige week heb ik een mail van Ziggo gekregen waarin stond dat mijn modem aan vervanging toe is. Klopt ook wel, want het is een Cisco EPC3928AD. Ik sta er voor open deze te vervangen maar wordt zowel zakelijk als prive gewaarschuwd voor de Connectbox. Mijn huidige modem staat in bridge modus en ik verzorg mijn eigen router functionaliteit. Mij is geadviseerd om jullie te verzoeken om mij als vervanging een Ubee UBC1318 toe te sturen. Zou dit mogelijk kunnen zijn als alternatief?
Anders ben ik namelijk niet zo happig om mijn modem te laten vervangen gezien alle negatieve adviezen van werk en omgeving.
Bij voorbaat dank!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hey @Wessel7,
Een nieuw modem onderweg, maar niet perse degene die je graag wilt! Heel goed dat je een topic hebt aangemaakt om de Ubee1318ZG aan te vragen. Zoals de mannen in het topic al aan hebben gegeven, kan dat voor je geregeld worden. Daar heb ik dan ook gelijk maar werk van gemaakt ;-).
Een Ubee1318ZG in nu voor je besteld. Deze wordt zo snel mogelijk geleverd bij je, waarvoor je een Track & Trace code per mail ontvangt.
Als je nog verdere vragen over het modem hebt, staat de Community graag voor je klaar :D.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een UBC1318ZG toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Om na te gaan in hoeverre installatie en signaal resp. geschikt zijn en voldoen voor dit nieuwe modem:
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
"Klopt ook wel, want het is een Cisco EPC3928AD."
Dat klopt zeker, deze modems worden uitgefaseerd om aan de nieuwe standaard te voldoen, qua aantal kanalen, ook komen er geen updates meer voor en ze raken steeds meer defect en dan zit je geen dagen zonder je internet verbinding.
Ik ontving een EPC3928AD in 2014, tijdens een verhuizing van voormalig UPC-gebied (wat toen nog 'volwaardig' UPC-gebied was, ik gebruikte daar een TC7200) naar voormalig Ziggo-gebied. De EPC3928AD functioneerde jarenlang vrijwel probleemloos in router mode met eigen router in DMZ (ondanks slechte binnenhuisinstallatie, waar ik met latere kennis pas achter kwam), maar heb deze eind 2019 vervangen door een (Compal) SmartWifi modem i.v.m. een probleem met de tuner. Deze tot mei 2021 in bridge mode gebruikt en toen vervangen door een UBC1318ZG.
Deze waarden krijg ik voor downstream/upstream. Verder heb ik een foto van ontvangstpunt + splitter toegevoegd. Hoor graag als er meer info nodig is!
Downstream Channels | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Upstream Channels | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De downstream- en upstream-waarden zijn vrijwel perfect.
De splitter (POA-01-B) en IEC/F-kabel naar het modem zijn (vrij) recent nog vervangen, alleen het AOP (DIO-01) is licht verouderd en niet geoptimaliseerd voor DOCSIS 3.1. De UBC1318ZG zal op deze installatie waarschijnlijk voldoende stabiel en snel functioneren, maar idealiter dient een monteur de DIO-01 door een TRISZ-DG300 te vervangen, dit is kosteloos. DOCSIS 3.1 wordt later uitgebreid naar 1,2 GHz in de downstream, de DIO-01 is tot 1 GHz getest.
Dank allemaal voor de hulp en reacties. Dan wacht ik in spanning af op een moderator 🙂
Hey @Wessel7,
Een nieuw modem onderweg, maar niet perse degene die je graag wilt! Heel goed dat je een topic hebt aangemaakt om de Ubee1318ZG aan te vragen. Zoals de mannen in het topic al aan hebben gegeven, kan dat voor je geregeld worden. Daar heb ik dan ook gelijk maar werk van gemaakt ;-).
Een Ubee1318ZG in nu voor je besteld. Deze wordt zo snel mogelijk geleverd bij je, waarvoor je een Track & Trace code per mail ontvangt.
Als je nog verdere vragen over het modem hebt, staat de Community graag voor je klaar :D.
Ha @Marije ! Dank voor het in gang zetten van de Ubee1318ZG. Ik zag al een mail langskomen van Ziggo dat postnl binnenkort langskomt. Mooi snel!
Mocht ik nog vragen hebben weet ik jullie te vinden! Bedankt alvast!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.