Vraag
Reacties
Oplossing
Brinkie
Level 1

Vertraging tijdens gamen (Path of Exile)

Beste ziggo community,
Ik speel een game en ervaar redelijk wat lag laatste tijd. Nu heb ik Pingplotter een paar minuten aangezet en kom op onderstaand resultaat.
Begrijp ik goed dat de lag al begint vanaf het startpunt? Ook zie ik halverwege, hop 8, een package loss...


AFBEELDING:

IN TEXT:
Target Name: eu.login.pathofexile.com
IP: 37.58.74.240
Date/Time: 23-9-2018 21:45:10 - 23-9-2018 21:55:10

Hop Sent PL% Min Max Avg Host Name / [IP]
1 241 50 0,94 101,34 3,04 192.168.178.1 [192.168.178.1]
2 241 10 8,53 114,79 17,84 31-151-105-1.dynamic.upc.nl [31.151.105.1]
3 241 0 9,06 82,12 16,59 212.142.4.229 [212.142.4.229]
4 241 0 13,58 124,66 20,82 asd-rc0001-cr101-bundle-ether110-1.aorta.net [84.116.244.69]
5 241 100 0 0 0 [-]
6 241 0 14,00 140,32 23,40 nl-ams14a-ri1-ae8-0.aorta.net [84.116.135.38]
7 241 0 13,54 119,84 22,84 213.46.182.178 [213.46.182.178]
8 241 46 14,76 137,98 22,49 ae5.cbs02.eq01.ams02.networklayer.com [169.45.18.154]
9 241 0 13,71 82,80 20,46 ae6.dar01.sr01.ams01.networklayer.com [50.97.18.249]
10 241 1 13,27 135,88 24,86 po1.fcr01.sr01.ams01.networklayer.com [159.253.158.131]
11 241 0 13,93 126,29 21,73 eu.login.pathofexile.com [37.58.74.240]
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArieKanarie
Level 9
Brinkie wrote:

Ik heb inderdaad zo'n connectbox ontvangen van Ziggo. Is hier nog iets in te verbeteren?

Wat gebeurt er met de snelheid e.d. als ik een "snelle traffic shaping router met ondersteuning voor Smart QoS of SQM/AQM" zou hebben? Zou dit ook invloed hebben om de snelheid van Path of Exile?


Zo'n snelle router gaat alleen je bufferbloat oplossen, niet de lag in Path of Exile. Heb je deze lag precies sinds je de ConnectBox hebt, dat ishet aannemelijk dat het daar aan ligt en dan heb je een paar opties:


  • Je oude modem laten heractiveren als je die nog hebt. Daar lijkt de klantenservice soms wel en soms niet aan mee te willen werken. Als je een abonnement sneller dan 200Mbit hebt is dit alleen aan te raden als je voorheen een TC7210 modem had.
  • Gebruik maken van een VPN op UDP basis voor je game sessie. Deze kosten een bedrag per maand, maar soms hebben ze een gratis proefperiode.
  • Hopen dat Ziggo eindelijk (zoals geregeld in "Besluit eindapparaten") het toestaat dat je een eigen modem aansluit, dan kun je er zelf 1 aanschaffen zonder de "puma 6" chipset die jouw probleem veroorzaakt.
  • Overstappen naar een provider die je niet dwingt een "puma 6"-based modem te gebruiken. Geen van de DSL en glasvezelproviders gebruikt deze chips zover ik weet.

Bekijk in context

0 Kudos
9 Reacties 9
Brinkie
Level 1
Topicstarter
Ik heb nog even m'n hele modem gereset naar fabrieksinstellingen, en heb pingplotter even laten lopen. De vertraging in het eerste gedeelte is, zoals ik zie, opgelost.

De hop waar ook vertraging op zat, nummer 8, geeft nog steeds pakket verlies.
0 Kudos
Brinkie
Level 1
Topicstarter
Via een test dslreports, kwam er ook uit dat er slecht gescoord wordt op een zgn BufferBloat



Als iemand meer tips heeft om dit te verbeteren, dan hoor ik die graag :).
0 Kudos
Steefb
Level 20
kijk hier eens
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/packet-loss-deel-2-bij-aorta-net-31105/index2.html#post314967
0 Kudos
Brinkie
Level 1
Topicstarter
Steefb wrote:
kijk hier eens
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/packet-loss-deel-2-bij-aorta-net-31105/index2.html#post314967

Dank, die zal ik ook in de gaten houden..

Enig idee waar het nog aan zou kunnen liggen?


  • Heb vorig jaar nieuwe aansluiting in de muur gekregen van ziggo monteur
  • Hier loopt coaxkabel van naar de Connectbox
  • Vanuit hier gaat de kabel direct door naar mijn PC (welke zeer nieuw is)

Hoor het graag.
0 Kudos
ArieKanarie
Level 9
Brinkie wrote:
Via een test dslreports, kwam er ook uit dat er slecht gescoord wordt op een zgn BufferBloat
Als iemand meer tips heeft om dit te verbeteren, dan hoor ik die graag :).


Bufferbloat veroorzaakt alleen lag wanneer je verbinding vol is. Dus ik denk niet dat dit met je probleem te maken heeft. Je kunt het wel oplossen met een snelle traffic shaping router met ondersteuning voor Smart QoS of SQM/AQM.

Je pingplot ziet er op zich prima uit, ik neem aan dat je een ConnectBox hebt? Die veroorzaakt namelijk de paar uitschieters die je ziet. Omdat Path of Exile een game is die gebruikt lijkt te maken van TCP voor gameverkeer zou dit wel je slechte game ervaring kunnen verklaren. De ConnectBox heeft namelijk tot wel 100ms jitter op TCP verbindingen.
hanh
Oud Community-lid
Helemaal eens met Arie.

Vergeet Packet Loss bij tussenHops. Kijk alleen naar de Destination.
Als daar geen Packet Loss is, dan is het redelijk ok.
Let op Round Trip Time bij de Destination. Ping spikes aldaar kunnen door van alles en nog wat worden veroorzaakt, maar je eigen kastje kan daar ook de oorzaak van zijn.

Je eerste plot laat bij hop1 en 2 wat rare dingen zien in de buurt van je Ziggo kastje.
Dat is opmerkeljk en dat loste je dan ook op door een reset ervan.

Gr Han
0 Kudos
Brinkie
Level 1
Topicstarter
Bedankt voor het reageren!

Ik heb inderdaad zo'n connectbox ontvangen van Ziggo. Is hier nog iets in te verbeteren?

Wat gebeurt er met de snelheid e.d. als ik een "snelle traffic shaping router met ondersteuning voor Smart QoS of SQM/AQM" zou hebben? Zou dit ook invloed hebben om de snelheid van Path of Exile?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Brinkie
Hiervoor moet je bij Arie zijn. Die is de echte expert.
Gr Han
0 Kudos
ArieKanarie
Level 9
Brinkie wrote:

Ik heb inderdaad zo'n connectbox ontvangen van Ziggo. Is hier nog iets in te verbeteren?

Wat gebeurt er met de snelheid e.d. als ik een "snelle traffic shaping router met ondersteuning voor Smart QoS of SQM/AQM" zou hebben? Zou dit ook invloed hebben om de snelheid van Path of Exile?


Zo'n snelle router gaat alleen je bufferbloat oplossen, niet de lag in Path of Exile. Heb je deze lag precies sinds je de ConnectBox hebt, dat ishet aannemelijk dat het daar aan ligt en dan heb je een paar opties:


  • Je oude modem laten heractiveren als je die nog hebt. Daar lijkt de klantenservice soms wel en soms niet aan mee te willen werken. Als je een abonnement sneller dan 200Mbit hebt is dit alleen aan te raden als je voorheen een TC7210 modem had.
  • Gebruik maken van een VPN op UDP basis voor je game sessie. Deze kosten een bedrag per maand, maar soms hebben ze een gratis proefperiode.
  • Hopen dat Ziggo eindelijk (zoals geregeld in "Besluit eindapparaten") het toestaat dat je een eigen modem aansluit, dan kun je er zelf 1 aanschaffen zonder de "puma 6" chipset die jouw probleem veroorzaakt.
  • Overstappen naar een provider die je niet dwingt een "puma 6"-based modem te gebruiken. Geen van de DSL en glasvezelproviders gebruikt deze chips zover ik weet.
0 Kudos