1
Vraag
2
Reageer en help mee
jvgastel

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Versie MacOs Safe Online oud?

Beste forumleden,

 

Ik heb gister Ziggo Safe Online geïnstalleerd op mijn MacBook Pro met Catalina (10.15.7). Installatie is goed verlopen. Safe Online geeft aan dat alles actief is en up tot date.

 

Vandaag wil ik mijn externe harde schijf uitsluiten van de realtime scanner (TimeMachine bankcup duurt nu extreem lang). Via de community heb ik gevonden dat ik dit kan uitsluiten in; hulpmiddelen/apps en beheer. Echter de mogelijkheid ontbreekt in mijn versie!! Op de site van F-Secure heb ik de verschillende versies gevonden. Laatst beschikbare versie voor MacOs is 18 (okt 2021). Mijn huidige versie is 17.10 Build 3797 (mei 2021!?). 

 

In versie 17.11 wordt volgens mij het uitsluiten van mappen pas mogelijk. 

 

Mijn vragen:

- klopt het dat dit bij Ziggo 17.10 de laatste versie voor MacOs is?

- Is dit niet een beetje vreemd dat Ziggo enkele versie achterloopt op F Secrure? Waarom wordt hier geen  melding van gemaakt? 

- wanneer mag ik de laatste versie 18 dan verwachten?

 

Wat mij dan overigens bevreemd is dat de versie voor Windows naar het schijnt wel 18 is. Gelet op een topic dat Ziggo Safe Online niet meer werkt naar update naar 18. Na een systeemherstel overigens weer wel wat betekent dat het Windows betreft.

 

Graag antwoord op mijn vraag van de kant van Ziggo.

 

Zijn er formumleden met hetzelfde probleem (uitsluiten mappen van realtime scanner) en/of oplossingen dan hoor ik die graag.

 

M.vr.Gr

7 Reacties 7
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ziggo Safe Online voor MacOS is ander jasje als voor Windows en ik draai zelf ook op Catalina omdat mijn Macbook niet verder meer gaat dan 10.15.7 maar Safe Online behoort gewoon updates uit te blijven voeren, dat is wel vreemd.

Je kan altijd op pictogram in je taakbalk drukken boven in en dan zorgen dat update's bijgewerkt worden.

 

Schermafbeelding 2021-11-26 om 10.18.37.png

Maar als je Firewall is ingeschakeld dan heb je geen Safe Online Nodig van Ziggo. 

jvgastel
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie.

 

Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb Ziggo Safe Online eigenlijk alleen maar voor extra veiligheid. Bijlagen die ik via mail van Windows gebruikers ontvang bijvoorbeeld. En ik wil dan geen virussen doorgeven aan andere. 

 

Blijft een eeuwige discussie: wel of geen virusscanner op de Mac? Op iOS vertrouw ik volledig op Apple. Safe Online draait alleen op mijn MacBook en de Windows laptop van mijn vrouw. Wellicht misschien later op haar Android mobiel.

 

Maar ben net gebeld door Ziggo. Ze kunnen niet aangeven waarom ze nog versie 17.10 uitleveren terwijl 18.1 volgens hun de laatste versie zou  moeten  zijn (Windows wel 18.1 Mac 17.10). Ze gaan het uitzoeken en ik wordt hierover teruggebeld. Prima service!

 

De oplossing: versie 18.1 op hun server en anders 17.11 of op minimaal aangeven wanneer wel hogere versie.

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Windows draait op een groter en veel uitgebreider platform en er staan veel meer processen open dan bij MacOS, MacOS draait op de software, als je een programma opent dan is dat open, sluit je weer dan gesloten en blijven er geen extra processen draaien. Dat is enige wat ik van Safe Online kan bedenken voor Windows.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@jvgastel, ben je inmiddels nog gebeld hierover?  🙂 Zo niet, zou je, als je gebeld wordt, het antwoord hier willen delen? 

jvgastel
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Ziggo Maud

Ik ben gister teruggebeld. Er is contact opgenomen met F-Secure en eea kort gesloten. Er komt een hogere versie maar men kon geen datum aangeven. Wel werd een periode van 3 mnd genoemd om een versie aan te passen aan de Ziggo layout!?

 

Twee opmerkingen hierbij:

1. versie 17.11 is al in juni 2021 verschenen. Ruim 5 maanden geleden dus.

2. versie 18.1 is voor windows al beschikbaar bij Ziggo. Binnen 1 maand dus.

 

Het pakket wat ik heb kost 80 euro per jaar (ik heb het gratis omdat ik internet en vodafone heb). Voor consumenten die dit pakket tegen betaling afnemen is dit natuurlijk niet uit te leggen. Ook nu heeft het een nare bijsmaak. Gratis de beste bescherming!! Ik vrees dat de Mac gebruiker niet echt op het netvlies zit bij Ziggo Safe Online. Wellicht zijn er minder gebruikers maar het zou Ziggo sieren om hier wat meer druk op te zetten.

 

Wellicht kan jij dit vanuit jou positie doen names alle Mac gebruiker van Ziggo Online!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5787Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemiddag @jvgastel

 

Spijtig genoeg kunne wij vanuit onze positie hierin niets betekenen.

Wel kan ik bevestigen dat dit op de radar ligt bij mijn collega's van o.a. Safe Online. Zij hebben contact met F-Secure en werken er gezamenlijk aan dit zo snel mogelijk te updaten.

Zij hebben ons laten weten hiermee bezig te zijn en doen hun uiterste best hier vaart achter te zetten.

 

Menno Haeck

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb soortgelijk probleem na update MacOS, geen updates meer 😞

 

MennoHaeck_0-1641237987242.jpeg

MennoHaeck_1-1641238004946.jpeg

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic