1
Vraag
2
Reacties
HGH

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Verschil in speedtesten

Wat verklaart het verschil in snelheid tussen een tablet en gsm?

Wanneer ik de speedtest doe op mijn windows tablet krijg ik als uitkomst upload: 30,1 en download: 38,2.

Doe ik dezelfde speedtest op mijn smartphone dan is de uitkomst upload: 29,5 en download 225,9.

Waarom zo'n verschil in uploadsnelheid?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op 2,4 GHz-band is de maximumsnelheid in de praktijk circa 80 Mbps. Dat heeft niet zozeer met de tablet te maken, maar met de nadelen die inherent zijn aan deze frequentieband. Op de 5 GHz-band zijn de haalbare snelheden significant hoger omdat grote kanaalbreedtes gebruikt kunnen worden en er minder interferentie is van andere AP's (buren).

 

Als test kun je de 2,4 GHz-radio (tijdelijk) uitschakelen op de modemrouter en daarna nogmaals de snelheid op de tablet testen.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vermoedelijk verliep de test op de tablet via 2,4 GHz en de test op de telefoon via 5 GHz.

HGH
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankuwel. Betekent dit dat de snelheid op mijn tablet minder is dan op de telefoon?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op 2,4 GHz-band is de maximumsnelheid in de praktijk circa 80 Mbps. Dat heeft niet zozeer met de tablet te maken, maar met de nadelen die inherent zijn aan deze frequentieband. Op de 5 GHz-band zijn de haalbare snelheden significant hoger omdat grote kanaalbreedtes gebruikt kunnen worden en er minder interferentie is van andere AP's (buren).

 

Als test kun je de 2,4 GHz-radio (tijdelijk) uitschakelen op de modemrouter en daarna nogmaals de snelheid op de tablet testen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@HGH  schreef:

Dankuwel. Betekent dit dat de snelheid op mijn tablet minder is dan op de telefoon?


Grote kans dat de windows tablet enkel met 2,4 ghz overweg kan. Daarvoor zijn de specificaties van de windows tablet nodig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@RoWi. Dat wilde ik ook schrijven, maar dan moet het wel een vrij oud type (circa 10 jaar oud) zijn. Mijn vermoeden is dat de tablet simpelweg op de frequentieband met de grootste signaalsterkte een verbinding heeft gemaakt, dat is vrijwel altijd 2,4 GHz.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic