Vraag
Reacties
Oplossing
Perwien
Level 2

Verschil in snelheid met dezelfde apparatuur en modem.

Sinds 2 weken nieuwe zwarte modem van ziggo gekregen maar zit met een raar iets.

Ik had voorheen cat5 kabels, heb deze op 3 plekken vervangen naar cat6. Vervolgens ook de ziggo utp aansluitbox gekocht en op alle drie de plaatsen geïnstalleerd. Nu komt het:

-slaapkmr1 (dezelfde etage) op laptop speedtest uitgevoerd: modem 751 / device 756 >>> perfect

-slaapkmr2 (dezelfde etage) op laptop speedtest uitgevoerd: modem 754 / device 93,5 >>> ?

woonkmr op laptop speedtest uitgevoerd: modem: 751 / device 9.34 >>> ?

Alle drie dus dezelfde kabels, utpbox, dezelfde laptop, dezelfde kabel om te testen maar 3 verschillende waardes in de device. 

Ziggo gebeld, dit probleem uitgelegd, monteur is vandaag geweest en heeft alleen de aansluitbox in de meterkast verwisseld en volgens hem zou alles weer werken. Ja het werkt wel maar niet optimaal dus nee ben totaal niet tevreden met het resultaat. 

Wie heeft dit ook meegemaakt en/of heeft een oplossing?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Perwien
Level 2
Topicstarter

Vandaag eindelijk dit probleem opgelost, heb 2 nieuwe kabels rechtstreeks vanuit de modem getrokken. 

1 naar de woonkamer met stekker zonder utp aansluitbox, de waarden met speedtest: modem 780 / device 784 en 

1 naar slaapkamer 2 ook met stekker en zonder utp aansluitbox, de waarden met speedtest: modem 775 / device 782.

Kortom de snelheden waar ik blij van wordt. Helaas in totaal 20 euro voor die stomme ziggo utp aansluitboxen betaald.

Ik raad die dingen in ieder geval af.  De kabels vooraf getest met een LAN-tester, dan weet je zeker dat de kabels aan beide kanten goed aangesloten zijn.

Bedankt voor alles en deze topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Groetjes,

Perwien

Bekijk in context

0 Kudos
9 Reacties 9
puppie
Level 17

welke utpbox?
En gaan alle drie de kabels rechtstreeks naar het modem van ziggo of zit daar nog iets tussen?

0 Kudos
S4R
Level 16

Laptop direct aan Ziggo modem hangen en speedtest draaien.

Als de snelheid daar goed is, dan ligt het probleem verder op in je netwerk.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het lijkt erop dat de linksnelheid tussen het modem en jouw PC via de switch (neem aan dat je dat met 'utp aansluitbox' bedoelt) achtereenvolgens van 1000 naar 100 naar 10 Mbps ging. Dat wordt meestal veroorzaakt door een defect in de kabel of slecht afgemonteerde RJ45/8P8C connector. Voor gigabit ethernet is contact op alle 8 aders nodig. Ook moet de adervolgorde in orde zijn, deze is gebruikelijk T568B. Je kunt de linksnelheid direct op jouw PC controleren, een speed test uitvoeren is niet nodig. Cat 5 kan vaak tot op zekere hoogte c.q. beperkte lengte al gigabit ethernet leveren, al is Cat 5e of hoger hiervoor aanbevolen.

Screenshot 2024-03-12 at 20-45-27 ANSI_TIA-568 - Wikipedia.png

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

IMG_1656.jpegDag @Perwien 

Misschien ten overvloede: als jezelf een netwerk aanlegt dan is een LAN (of netwerk) tester absoluut geen overbodige luxe.  Zo’n tester kost rond de € 18 en is het voordeel zeker waard en voorkomt een boel ergernis.

💡Ook zou ik zelf geen koppelstukjes gebruiken om netwerkkabels te verlengen, maar een Gigabit Switch.

Enfin, ik hoop dat het gaat werken.

0 Kudos
S4R
Level 16

Dit goedkope testers  zijn ook niet altijd te vertrouwen (spreek uit ervaring)

0 Kudos
Perwien
Level 2
Topicstarter
  • Dit heb ik gedaan en alle 4 de poorten op de modem gaven snelheden rond de 750 aan. Dus moet het wel verder in het netwerk liggen. 
  • Ik ga in het weekend de utp aansluitbox opnieuw monteren en dan weer testen mbv de Lan_tester van mijn zwager. Uk hou jullie op de hoogte.
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Olá @Perwien en goed om te zien dat er naar aanleiding van je vraag, zoveel gebruikers in actie gekomen zijn!

Mooi ook dat het modem en het signaal op je woning als boosdoener uitgesloten zijn. Ben erg benieuwd hoe het gaat na het opnieuw monteren van de UTP aansluitbox? 

Ter meerwaarde voor eventuele meelezers! Zou jij @Wim C. wellicht meer willen vertellen over het voordeel van een Gigabit Switch t.o.v. het gebruik van koppelstukjes om een netwerkkabel te verlengen? 

0 Kudos
Perwien
Level 2
Topicstarter

Vandaag eindelijk dit probleem opgelost, heb 2 nieuwe kabels rechtstreeks vanuit de modem getrokken. 

1 naar de woonkamer met stekker zonder utp aansluitbox, de waarden met speedtest: modem 780 / device 784 en 

1 naar slaapkamer 2 ook met stekker en zonder utp aansluitbox, de waarden met speedtest: modem 775 / device 782.

Kortom de snelheden waar ik blij van wordt. Helaas in totaal 20 euro voor die stomme ziggo utp aansluitboxen betaald.

Ik raad die dingen in ieder geval af.  De kabels vooraf getest met een LAN-tester, dan weet je zeker dat de kabels aan beide kanten goed aangesloten zijn.

Bedankt voor alles en deze topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Groetjes,

Perwien

0 Kudos
Perwien
Level 2
Topicstarter

Nog even ter aanvulling: in slaapkamer 1 zit wel een andere kabel aan de ziggo utp aansluitbox en die waarde heb ik niet meer gemeten.

Kennelijk zijn die andere 2 aansluitboxen defect?

0 Kudos