Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ook wij een paar weken terug een brief dat het huidige modem, een Cisco epc3212 te oud zou zijn en zou worden vervangen. Gisteren weer een Connectbox ontvangen met de beruchte Puma chipset. Ik heb er overigens nog zo een liggen die ik nooit heb aangesloten omdat ik destijds de Cisco epc3212 gewoon opnieuw heb laten activeren. Heerlijk, zo’n plain and simple modem, met gewoon je WAN IP op de de enige netwerk poort en dan volledige vrijheid met je eigen Pfsense erachter. Maar nu schijnt het binnen een paar weken over te zijn, dan worden ze van het netwerk afgegooid.
Daarom toch maar eens kijken met de Connectbox, natuurlijk in bridge, maar voor die tijd wat metingen gedaan en daarna dezelfde met de Connectbox.
Laten we met het positieve beginnen:
- de Connectbox werd standaard in bridge mode uitgeleverd, waarschijnlijk doen ze dat bij klanten die nog een echt modem-only device in zoals de Cisco epc3212 in gebruik hadden. Daar hoefden dus geen speciale dingen voor te worden gedaan. Omwisselen en werken, ook aan mij eigen router erachter hoefde ik dus niets te doen.
- de ruwe up- en download is nagenoeg gelijk, ik haal de volle 30/300, iets erboven zelfs
maar dan:
- de ping (gemiddelde over 100 metingen) ging van 10 naar 13 ms zonder belasting
- de Jitter is een factor 4 hoger
- de ping onder belasting is verdubbeld van 24 naar 49ms
alles relatief t.o.v de “verouderde” Cisco…
Ook vandaag in twee Teams-sessie haperingen ondervonden, dit heb ik eerder nooit ervaren toen de Cisco er nog hing en nu op de eerste dag meteen al twee keer. Dit op een bekabelde PC.
Al met al geen verbetering maar een verslechtering t.o.v. 10 jaar ouder apparaat, zelfs in bridge mode zonder gebruik van de routing/WiFi-functies. Up- en downstreamwaarden van het signaal zijn wel gewoon OK en met de Cisco was alles ook echt altijd top.
Die Connectbox is, zelfs in bridge mode, gewoon geen fijn apparaat voor een veeleisende gebruiker. Een UBC1318ZG zou meer dan welkom zijn!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goedemorgen Wickeren, fijn dat je een topic hebt aangemaakt wanneer je er zelf niet uitkwam. Zo te zien heb je al genoeg tips ontvangen. Die hoofdaansluiting ziet er inderdaad verouderd uit.
Na het zien van de aangeleverde informatie heb ik een installatiemonteur voor je ingepland. Je krijgt straks van mij een bevestiging hierover per mail. Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem! Dan kun je eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak verzetten.
Ik ga er vanuit dat je na het bezoek van deze monteur geen problemen meer ervaart met de verbinding .
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?
Dit modem gebruikt veel meer frequenties en mogelijk heb je nog geen hedendaagse 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt.
Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 5 | 40 | 256qam | 3 |
2 | 602000000 | 5 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 626000000 | 5 | 38 | 256qam | 4 |
4 | 634000000 | 5 | 38 | 256qam | 5 |
5 | 642000000 | 5 | 38 | 256qam | 6 |
6 | 650000000 | 5 | 40 | 256qam | 7 |
7 | 658000000 | 6 | 38 | 256qam | 8 |
8 | 674000000 | 6 | 38 | 256qam | 10 |
9 | 682000000 | 6 | 40 | 256qam | 11 |
10 | 690000000 | 6 | 38 | 256qam | 12 |
11 | 698000000 | 6 | 38 | 256qam | 13 |
12 | 730000000 | 5 | 38 | 256qam | 17 |
13 | 754000000 | 5 | 38 | 256qam | 20 |
14 | 762000000 | 4 | 38 | 256qam | 21 |
15 | 770000000 | 4 | 38 | 256qam | 22 |
16 | 778000000 | 4 | 38 | 256qam | 23 |
17 | 786000000 | 4 | 38 | 256qam | 24 |
18 | 794000000 | 4 | 38 | 256qam | 25 |
19 | 802000000 | 4 | 38 | 256qam | 26 |
20 | 810000000 | 3 | 38 | 256qam | 27 |
21 | 826000000 | 3 | 38 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 3 | 38 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 3 | 38 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 3 | 38 | 256qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 40.366 | 3157967062 | 21 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156719282 | 10 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156715359 | 24 |
4 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156721671 | 16 |
5 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156722200 | 17 |
6 | Goed (Locked) | 40.366 | 3156723388 | 11 |
7 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156725281 | 11 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156722399 | 10 |
9 | Goed (Locked) | 40.366 | 3156718803 | 13 |
10 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156723414 | 10 |
11 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156713635 | 16 |
12 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156715503 | 24 |
13 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156723639 | 13 |
14 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156718253 | 16 |
15 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156716479 | 29 |
16 | Goed (Locked) | 38.983 | 3156725476 | 28 |
17 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156725996 | 29 |
18 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156726460 | 31 |
19 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156727548 | 33 |
20 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156726701 | 42 |
21 | Goed (Locked) | 38.605 | 3156727752 | 49 |
22 | Goed (Locked) | 38.605 | 2536085692 | 6358 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 2549919358 | 12345 |
24 | Goed (Locked) | 38.605 | 3117034692 | 15931 |
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 31800000 | 50 | 2.560 | 64qam | 11 |
2 | 50900000 | 50 | 5.120 | 64qam | 8 |
3 | 57800000 | 50 | 5.120 | 64qam | 7 |
4 | 44000000 | 50 | 5.120 | 64qam | 9 |
5 | 37100000 | 50 | 5.120 | 64qam | 10 |
6 | 28600000 | 50 | 2.560 | 64qam | 12 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
5 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
6 | 2.0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Tijd Prioriteit Omschrijving
12-04-2022 23:30:39 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[77.250.105.223];CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 22:22:07 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 10:05:25 | notice | MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 10:05:21 | warning | Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 08:20:15 | notice | MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 08:20:13 | warning | Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-04-2022 03:36:27 | warning | [38:43:7D:E2:94:93][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 44 |
12-04-2022 03:08:37 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Zowel je AOP als je splitter zijn zwaar verouderd.
Ik zou deze door Ziggo snel laten vervangen.
Goedemorgen Wickeren, fijn dat je een topic hebt aangemaakt wanneer je er zelf niet uitkwam. Zo te zien heb je al genoeg tips ontvangen. Die hoofdaansluiting ziet er inderdaad verouderd uit.
Na het zien van de aangeleverde informatie heb ik een installatiemonteur voor je ingepland. Je krijgt straks van mij een bevestiging hierover per mail. Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem! Dan kun je eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak verzetten.
Ik ga er vanuit dat je na het bezoek van deze monteur geen problemen meer ervaart met de verbinding .
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?
Wat is er dan precies mis met de hoofdaansluiting? Dit is weliswaar 9 jaar gelden geplaatst, maar was toen allemaal gloednieuw bij de oplevering van het huis. Geeft dit te veel instraling van bijv 5G?
En de splitter, wat zou daar mis mee zijn? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"
Wat is er mis met de splitter? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"
De huidige splitters en AOP gaan tot 2000 mhz en hebben betere afscherming. ( De modellen van Braun Telecom) Zijn dus gelijk voorbereid voor de nabije toekomst.
@Wickeren schreef:
Wat is er dan precies mis met de hoofdaansluiting? Dit is weliswaar 9 jaar gelden geplaatst, maar was toen allemaal gloednieuw bij de oplevering van het huis. Geeft dit te veel instraling van bijv 5G?
En de splitter, wat zou daar mis mee zijn? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"
@Wickeren 4G en 5 G en dergelijke op heel veel frequenties waren toen nog geen issue en de afscherming was daar niet op berekend.
De huidige modems gebruiken ook veel meer frequenties dat toen.
In een AOP en zeker in splitters zit ook electronica en die gaat na een aantal jaren ook steeds minder werken of zelfs defect raken blijkt uit de praktijk.
Monteur heeft een nieuw AOP geplaatst.
De ping zonder belasting blijft 13 ms, maar de ping onder volledige belasting is nu maar +18ms (was eerst +49ms). Ook de jitter is weer op normaal niveau, i.p.v. plots 5 keer zo hoog.
Dit modem stelt dus hoger eisen aan het AOP. Wellicht iets om actie op te ondernemen als klanten nog een oud AOP hebben en wel verplicht een nieuw modem krijgen.
Bedankt in ieder geval, In bridge mode werkt de Connectbox zo te zien nu gewoon correct.
We nemen dit zeker mee @Wickeren
Fijn dat het voor jou in ieder geval weer goed gaat en de verbinding weer lekker vlot gaat.
Voor nu een mooi Paas weekend gewenst!
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...