1
Vraag
2
Reacties
Wickeren

Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Verplichte vervanging Cisco epc3212 door Connectbox, hogere latentie

Ook wij een paar weken terug een brief dat het huidige modem, een Cisco epc3212 te oud zou zijn en zou worden vervangen. Gisteren weer een Connectbox ontvangen met de beruchte Puma chipset. Ik heb er overigens nog zo een liggen die ik nooit heb aangesloten omdat ik destijds de Cisco epc3212 gewoon opnieuw heb laten activeren. Heerlijk, zo’n plain and simple modem, met gewoon je WAN IP op de de enige netwerk poort en dan volledige vrijheid met je eigen Pfsense erachter. Maar nu schijnt het binnen een paar weken over te zijn, dan worden ze van het netwerk afgegooid.

Daarom toch maar eens kijken met de Connectbox, natuurlijk in bridge, maar voor die tijd wat metingen gedaan en daarna dezelfde met de Connectbox.

 

Laten we met het positieve beginnen:

 

- de Connectbox werd standaard in bridge mode uitgeleverd, waarschijnlijk doen ze dat bij klanten die nog een echt modem-only device in zoals de Cisco epc3212 in gebruik hadden. Daar hoefden dus geen speciale dingen voor te worden gedaan. Omwisselen en werken, ook aan mij eigen router erachter hoefde ik dus niets  te doen.

 

- de ruwe up- en download is nagenoeg gelijk, ik haal de volle 30/300, iets erboven zelfs

 

maar dan:

 

- de ping (gemiddelde over 100 metingen)  ging van 10 naar 13 ms zonder belasting

- de Jitter is een factor 4 hoger

- de ping onder belasting is verdubbeld van 24 naar 49ms


alles relatief t.o.v de “verouderde” Cisco…

 

Ook vandaag  in twee Teams-sessie haperingen ondervonden, dit heb ik eerder nooit ervaren toen de Cisco er nog hing en nu op de eerste dag meteen al twee keer. Dit op een bekabelde PC.


Al met al geen verbetering maar een verslechtering t.o.v. 10 jaar ouder apparaat, zelfs in bridge mode zonder gebruik van de routing/WiFi-functies. Up- en downstreamwaarden van het signaal zijn wel gewoon OK en met de Cisco was alles ook echt altijd top.

 

Die Connectbox is, zelfs in bridge mode, gewoon geen fijn apparaat voor een veeleisende gebruiker. Een UBC1318ZG zou meer dan welkom zijn!

 

 

 

 

 

 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 791Posts
  • 115Oplossingen
  • 202Likes

Goedemorgen Wickeren, fijn dat je een topic hebt aangemaakt wanneer je er zelf niet uitkwam. Zo te zien heb je al genoeg tips ontvangen. Die hoofdaansluiting ziet er inderdaad verouderd uit.
 

Na het zien van de aangeleverde informatie heb ik een installatiemonteur voor je ingepland. Je krijgt straks van mij een bevestiging hierover per mail. Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem! Dan kun je eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak verzetten.


Ik ga er vanuit dat je na het bezoek van deze monteur geen problemen meer ervaart met de verbinding . 
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? 

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56493Posts
  • 3721Oplossingen
  • 13536Likes

Dit modem gebruikt veel meer frequenties en mogelijk heb je nog geen hedendaagse 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1618000000540256qam3
2602000000538256qam1
3626000000538256qam4
4634000000538256qam5
5642000000538256qam6
6650000000540256qam7
7658000000638256qam8
8674000000638256qam10
9682000000640256qam11
10690000000638256qam12
11698000000638256qam13
12730000000538256qam17
13754000000538256qam20
14762000000438256qam21
15770000000438256qam22
16778000000438256qam23
17786000000438256qam24
18794000000438256qam25
19802000000438256qam26
20810000000338256qam27
21826000000338256qam29
22834000000338256qam30
23842000000338256qam31
24850000000338256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)40.366315796706221
2Goed (Locked)38.983315671928210
3Goed (Locked)38.983315671535924
4Goed (Locked)38.983315672167116
5Goed (Locked)38.983315672220017
6Goed (Locked)40.366315672338811
7Goed (Locked)38.983315672528111
8Goed (Locked)38.983315672239910
9Goed (Locked)40.366315671880313
10Goed (Locked)38.983315672341410
11Goed (Locked)38.983315671363516
12Goed (Locked)38.983315671550324
13Goed (Locked)38.605315672363913
14Goed (Locked)38.983315671825316
15Goed (Locked)38.605315671647929
16Goed (Locked)38.983315672547628
17Goed (Locked)38.605315672599629
18Goed (Locked)38.605315672646031
19Goed (Locked)38.605315672754833
20Goed (Locked)38.605315672670142
21Goed (Locked)38.605315672775249
22Goed (Locked)38.60525360856926358
23Goed (Locked)38.605254991935812345
24Goed (Locked)38.605311703469215931
Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

131800000502.56064qam11
250900000505.12064qam8
357800000505.12064qam7
444000000505.12064qam9
537100000505.12064qam10
628600000502.56064qam12

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00020
22.00020
32.00020
42.00020
52.00020
62.00020

 

Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

12-04-2022 23:30:39noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[77.250.105.223];CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 22:22:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 10:05:25noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 10:05:21warningLost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 08:20:15noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 08:20:13warningLost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-04-2022 03:36:27warning[38:43:7D:E2:94:93][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 44
12-04-2022 03:08:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:d6:b3:6f;CMTS-MAC=00:17:10:95:51:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Vanaf het AOP gaat het naar een Hirschman 4-weg splitter (5-1000 MHz) waarbij een van de uitgangen direct het kabelmodem gaat. Zie foto.

wewanl
Expert
Expert
  • 856Posts
  • 9Oplossingen
  • 243Likes

Zowel je AOP als je splitter zijn zwaar verouderd. 
Ik zou deze door Ziggo snel laten vervangen.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 791Posts
  • 115Oplossingen
  • 202Likes

Goedemorgen Wickeren, fijn dat je een topic hebt aangemaakt wanneer je er zelf niet uitkwam. Zo te zien heb je al genoeg tips ontvangen. Die hoofdaansluiting ziet er inderdaad verouderd uit.
 

Na het zien van de aangeleverde informatie heb ik een installatiemonteur voor je ingepland. Je krijgt straks van mij een bevestiging hierover per mail. Ben je niet thuis op het gekozen tijdstip? Geen probleem! Dan kun je eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak verzetten.


Ik ga er vanuit dat je na het bezoek van deze monteur geen problemen meer ervaart met de verbinding . 
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? 

Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wat is er dan precies mis met de hoofdaansluiting? Dit is weliswaar 9 jaar gelden geplaatst, maar was toen allemaal gloednieuw bij de oplevering van het huis. Geeft dit te veel instraling van bijv 5G?

En de splitter, wat zou daar mis mee zijn? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"

Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wat is er mis met de splitter? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"

wewanl
Expert
Expert
  • 856Posts
  • 9Oplossingen
  • 243Likes

De huidige splitters en AOP gaan tot 2000 mhz en hebben betere afscherming. ( De modellen van Braun Telecom)  Zijn dus gelijk voorbereid voor de nabije toekomst. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56493Posts
  • 3721Oplossingen
  • 13536Likes

@Wickeren  schreef:

Wat is er dan precies mis met de hoofdaansluiting? Dit is weliswaar 9 jaar gelden geplaatst, maar was toen allemaal gloednieuw bij de oplevering van het huis. Geeft dit te veel instraling van bijv 5G?

En de splitter, wat zou daar mis mee zijn? Splitters met dezelfde specs worden nu nog gewoon verkocht met het label "Ziggo gecertificeerd"


@Wickeren 4G en 5 G en dergelijke op heel veel frequenties waren toen nog geen issue en de afscherming was daar niet op berekend.

De huidige modems gebruiken ook veel meer frequenties dat toen.

In een AOP en zeker in splitters zit ook electronica en die gaat na een aantal jaren ook steeds minder werken of zelfs defect raken blijkt uit de praktijk.

Wickeren
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Monteur heeft een nieuw AOP geplaatst.

De ping zonder belasting blijft 13 ms, maar de ping onder volledige belasting is nu maar +18ms (was eerst +49ms). Ook de jitter is weer op normaal niveau, i.p.v. plots 5 keer zo hoog.

Dit modem stelt dus hoger eisen aan het AOP. Wellicht iets om actie op te ondernemen als klanten nog een oud AOP hebben en wel verplicht een nieuw modem krijgen.

 

Bedankt in  ieder geval, In bridge mode werkt de Connectbox zo te zien nu gewoon correct.

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2576Posts
  • 311Oplossingen
  • 645Likes

We nemen dit zeker mee @Wickeren

 

Fijn dat het voor jou in ieder geval weer goed gaat en de verbinding weer lekker vlot gaat.

Voor nu een mooi Paas weekend gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic