Ik heb last van matige WIFI ontvangst (WIFI via een drietal Deco v2.0 wifi versterkers) en heb een paar vragen :
- Klopt het dat ik een verouderde huisaansluiting heb ? (zie foto's).
- Klopt het dat het lampje op mijn modem rood brand omdat de WIFI via de Deco versterkers gaat).
- WIFI komt max tot 45 Mps. Lijkt mij wat weinig. Hoe komt dit.
Ik hoop op hulp van uit de community want via de telefonische helpdesk kom ik er niet uit.
Dank,
Esther
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi @estherjoy ,
Ik zal je vragen één voor één beantwoorden. 🙂
- Klopt het dat ik een verouderde huisaansluiting heb ? (zie foto's).
Dit klopt deels. Het AOP is up to date, echter de kabel naar de versterker is verouderd en het aansluiten van het modem op de versterker is niet aan te raden. Mijn advies is als volgt:
Een nieuwe POA-01-B splitter + 2x IEC- F kabel (groen -> rood) + een ESX-02 splitter. Dit materiaal kan kosteloos toegezonden worden en de versterker (FRA-752N) kan dan vervallen. Een andere oplossing zou zijn om een POA-550 te plaatsen en de open afsluiting -door het loskoppelen van het modem- op de versterker af te sluiten met een F- connector afsluitweerstand, echter is dit materiaal zover ik weet niet door Ziggo toe te sturen. Er zou dan een monteur moeten komen, of je moet deze materialen zelf aanschaffen. Je kunt uiteraard ook eerst optie 1 proberen, mocht dat niet goed werken kan er altijd nog een andere oplossing voor komen, in veel gevallen is het signaal echter sterk genoeg waardoor dit prima zal werken. 🙂
- Klopt het dat het lampje op mijn modem rood brand omdat de WIFI via de Deco versterkers gaat).
Nee, dit betekend dat het modem een defect heeft/ oververhit raakt, het modem zal hierom moet vervangen worden. Een moderator kan dit (en het eventueel toezenden van de net genoemde materialen) in orde maken, vul hiervoor wel je profiel in. Zie deze pagina. 🙂 https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info
- WIFI komt max tot 45 Mps. Lijkt mij wat weinig. Hoe komt dit.
Hoe heb je de deco 's aangesloten, zijn ze bekabeld verbonden of onderling via wifi? Staan ze in AP of router mode? Je kunt dit in de app zien. 🙂
Zijn de problemen die je ervaart vooral de snelheid/ stabiliteit of echt het bereik?
Ik zou de FRA-752N zekerheidshalve vervangen door een FRA-752X. Verder inderdaad een POA-550 met nieuwe IEC/F-kabel groen/rood naar de versterker, de F/F-kabel rood/rood naar het modem kan hergebruikt worden. Twee splitters plaatsen en de versterker laten vervallen raad ik af, dit levert 10+12 dB extra demping op voor de TV's. Een POA-550 en afsluitweerstand kunnen inderdaad niet toegestuurd worden. Een monteursafspraak lijkt mij in dit geval het beste. De monteur kan ook een nieuw modem plaatsen, dat wordt dan een Sagemcom F3896.
Een maximumsnelheid van 45 Mbps kan ook betekenen dat op 2,4 GHz getest wordt, dit kan ook in de Deco app gecontroleerd worden. Ik ben ook benieuwd om welk type Deco's het gaat (v2.0 is de hardware-versie), ik vermoed de M4's?
Hi @tobiastheebe ,
Wat is eigenlijk de reden dat de FRA-752N voor de zekerheid beter vervangen kan worden? Ik dacht eerst dat deze nog voldeed zolang er maar geen modem op aangesloten werd, is dat inmiddels anders? 🙂
De FRA-752N voldoet inderdaad nog prima voor DVB-C maar kan 10+ jaar oud zijn, vandaar de suggestie.
Ah ja, duidelijk. Persoonlijk zou ik er dan wel voor kiezen om het gewoon zo te laten, als de versterker defect raakt kan vervanging altijd nog. 🙂
Vooral de voedingsadapter raakt nog wel eens defect bij de FRA-752N, gevolg is geen tot nauwelijks signaal meer op de aangesloten TV's.
Goede opmerking.
Als het modem signaal en het TV signaal (naar de versterker) direct bij de AOP worden gesplitst is het niet nodig om de FRA-752N te vervangen.
De FRA-752N gaat tot 862 MHz. De FRA-752X tot 1200 MHz. De DVB-C transponders gaan t/m 558 MHz. Dus beide zijn nog prima geschikt voor TV. Op de X versie kunnen de huidige Docsis 3.1 modems nog prima werken, ook al wordt het afgeraden. De Docsis 3.1 transponders bij Ziggo gaan op dit moment maar tot 1000 MHz.
Ik heb een paar jaar geleden een 25 jaar oude versterker (een MSB-10/60, wel retourgeschikt) bij kennissen vervangen door een FRA-752X, bij de FRA-752N is het een twijfelgeval. De FRA-752X is net als de FRA-752N alleen geschikt voor 65/85 MHz diplex waardoor D3.1-modems met twee OFDMA-kanalen problemen kunnen ondervinden.
Ik heb deze FRA-752X tot 1200 MHz ook in mijn Kast, koste me wel € 40,- euro uit met verzendkosten uit de Randapparatuur shop maar hij doet echt super zijn werk, beter als de Teleste 8480 en de FRA-752N vind ik zelf en mijn buurman is binnen en buiten monteur bij Ziggo en op Zondag dat me AOP plofte zei hij al, neem deze uit de shop die worden aangeraden.
Welkom op de Ziggo Community @estherjoy,
Je bent binnengekomen met prachtige vragen, perfect voor dit forum en je vraag heeft daarom ook niet lang op een antwoord hoeven wachten 🙂
Ben je verder gekomen met de tips van @tobiastheebe rondom de signaalversterker? Zie dat ook @Dave & @Karel. actief met je meegedacht hebben. Helpt dat je verder?
Echter voordat je overgaat tot de aankoop van een andere signaalversterker, zou je nog in willen gaan op de vragen van @Lucas01? Hoe je de Deco set in gebruik hebt, geeft veel context aan de resultaten van je snelheidsmeting.
Hallo Dennis.
Eerlijk gezegd ben ik een complete leek op dit gebied. Ik had contact met mijn buurman die vertelde dat ik beter de community kon gebruiken ipv de telefoon. Dit nadat we er na 15 min wachten (de wachttijd is 4 minuten !) uit gegooid werden omdat het 20.01 uur was.
Vandaar wat wat foto's gemaakt van de situatie. Volgens mijn buurman staat de WIFI van het modem uit omdat destijds ingesteld is dat de WIFi door de DECO apparaten geregeld wordt. Of dit nog wenselijk is weet ik niet. Het WIFI modem hangt in de meterkast en belangrijk is dat er goede WIFI op de eerste verdieping is.
Ik heb wel veel technische antwoorden gekregen maar ook verschillende oplossingen dus ik zie door de bomen het bos even niet.
Zelf aan de installatie sleutelen kan ik niet, dus dat zal een monteur moeten doen.
Maar ik ben, nav eerdere ervaringen met Ziggo, geen beetje huiverig voor een hoge monteursrekening.
Kortom een beetje rommelig verhaal met een tikje frustratie ....
Dus een pasklaar stappenplan waarbij (het defecte modem) ook vervangen wordt zou mij ter zeerste helpen.
Wi-Fi op het modem uitgeschakeld is prima en aanbevolen wanneer losse access points in gebruik zijn, in dit geval de Deco's. Vervanging van het modem is wenselijk i.v.m. de rode status-LED. Verder lijkt een monteursafspraak mij zeker de moeite waard om alles na te lopen en de coaxinstallatie te vernieuwen. De monteur kan ook ter plekke het modem vervangen.
Dank Tobias.
Ik neem aan dat dat bezoek van de monteur gratis is ?
Een storingsmonteur is inderdaad kosteloos, zie ook De Ziggo monteur | Klantenservice | Ziggo.
Hallo Dennis,
Omdat ik een complete leek ben op dit gebied, heb nog even contact gehad met Tobias (zie rest van de chat) en het lijkt er dus op dat ik een monteur nodig heb om in ieder geval het modem te vervangen of in ieder geval de storing op te heffen.
Hoe zet ik dit het snelste in gang zodat ik niet weer de eindeloze lijst met vragen aan de telefoon moet beantwoorden over defecte kabels, opnieuw opstarten, resetten modem, etc. etc. (lees frustratie)
Hi @estherjoy ,
Dennis of één van zijn collega's zal vanzelf in dit topic reageren en kan de monteur voor je inplannen. 🙂
Staan je klantgegevens als in je profiel? Zie deze link:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info
Zo ja, dan hoef je niks meer te doen en is het afwachten tot de medewerker in dit topic verschijnt. 🙂
Tip: aan het vinkje achter de gebruikersnaam kun je herkennen dat adresgegevens ingevuld zijn op de profielpagina.
@tobiastheebe bedankt voor de tip 🙂
Hallo @estherjoy , wat een verstandige buurman heb je dat deze je heeft geadviseerd over onze Community! Zo te zien krijg je heel veel hulp op je vragen.
Op je verzoek heb ik een afspraak ingepland om de modem te vervangen en de aansluitingen te controleren + te vernieuwen. Daarover krijg je straks een bevestiging per mail. Lees deze bevestiging goed door. Ben je niet thuis op het afgesproken tijdstip? Geen probleem. Via je eigen Mijn Ziggo account kun je eenvoudig deze afspraak verzetten.
Wanneer je gebruik maakt van de Deco M4 wifiboosters, moet de wifi van je modem inderdaad uitgezet worden. Ik zie deze op je modem nog aanstaan. Hierdoor kunnen de wifi signalen van je modem en de Deco set elkaar blokkeren. Het is sowieso aan te raden om de wifi op je modem uit te zetten via deze handleiding.
Mocht je vragen hebben over het bezoek van de monteur, laat het dan gerust weten.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.