1
Vraag
2
Reacties
NRD-LO

Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Vermogen (dBmV) kruipt langzaam omhoog.

Ik kijk met regelmaat even in het modem en zie dat de download vermogen langzaam omhoog kruipt.

In mei heb ik een modem wissel gehad en is de monteur geweest voor het plaatsen voor een nieuwe AOP, toen waren de waarde optimaal en hing rond de 0 dBmV nu kruipt hij langzaam naar de 5/6.

Aan de kabels, AOP en modem is niks veranderd sinds mei.

Wat mij ook opvalt is dat de upstream-kanalen van 6 naar 4 is gegaan. Ik weet niet of dat erg is?

Link naar de waardes na het bezoek van de monteur en het plaatsen van een nieuwe AOP.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Modem-wissel-gehad/m-p/967601/highlight/true#M393344

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33164Posts
  • 2382Oplossingen
  • 16815Likes

Het is normaal dat het vermogen downstream in het najaar en in de winter hoger ligt dan in het voorjaar en de zomer. Hoe lager de (buiten)temperatuur, hoe lager de demping op de huisaansluitkabels in de grond. Een vermogen van 2~5 dBmV is nog steeds prima.

Hieronder hoe het er op mijn modem uit ziet, op 1-6 was er een wijkstoring (a.g.v. een probleem met een wijziging van de CMTS-configuratie) en op 31-7 heb ik mijn coaxinstallatie aangepast (met name om het wat hoge vermogen te corrigeren).

20221121-02.png

In voormalig UPC-gebied was 6× ATDMA inderdaad de norm, maar de twee kanalen op de laagste frequenties hebben plaatsgemaakt voor OFDMA, dat op DOCSIS 3.1-modems wordt gebruikt. De kanaalconfiguratie is hiermee gelijk aan voormalig Ziggo-gebied.

Bekijk in context

2 Reacties 2
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33164Posts
  • 2382Oplossingen
  • 16815Likes

Het is normaal dat het vermogen downstream in het najaar en in de winter hoger ligt dan in het voorjaar en de zomer. Hoe lager de (buiten)temperatuur, hoe lager de demping op de huisaansluitkabels in de grond. Een vermogen van 2~5 dBmV is nog steeds prima.

Hieronder hoe het er op mijn modem uit ziet, op 1-6 was er een wijkstoring (a.g.v. een probleem met een wijziging van de CMTS-configuratie) en op 31-7 heb ik mijn coaxinstallatie aangepast (met name om het wat hoge vermogen te corrigeren).

20221121-02.png

In voormalig UPC-gebied was 6× ATDMA inderdaad de norm, maar de twee kanalen op de laagste frequenties hebben plaatsgemaakt voor OFDMA, dat op DOCSIS 3.1-modems wordt gebruikt. De kanaalconfiguratie is hiermee gelijk aan voormalig Ziggo-gebied.

NRD-LO
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Thxz,

Ik vroeg het mij gewoon af waarom het was, omdat er fysiek niks veranderd was.

Weer wat geleerd 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic