1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
scholtee

Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Vermoed regelmatig zeer lage download snelheid

Hallo,

heb zojuist een speedtest gedaan omdat ik vermoed dat internet verbinding regelmatig hapert. Zeer vaak duurt laden (in Chrome) van een nieuw venster eindeloos lang, valt internetradio weg en wordt programma voor fietstraining onderbroken.

Zie de link: dowenloadsnelheid is 6.1Mbps, upload 21.5Mbps.

Is dit normaal en zo nee, wat is het probleem en wat is er nodig om op te lossen?
Bij voorbaat dank voor meedenken.

Eric

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/040c38e0-928c-11ed-8fcb-13697d402eda

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en event log (deze is prima en volledig zichtbaar) vertoont geen bijzonderheden. Op de hoge downstream-kanalen de MER iets aan de lage kant, maar acceptabel (> 34 dB). Het valt mij op dat de uptime van het modem circa enkele maanden is, dus je kunt een reset overwegen.

 

Is jouw PC via ethernet of Wi-Fi verbonden? Is er een directe verbinding met de modemrouter of maak je nog gebruik van losse netwerkapparatuur, zoals een router, switch of een of meerdere access points?

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Kun je tevens de snelheden testen via ethernet? Mogelijk test je via 2,4 GHz en is er sprake van interferentie.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Zorg er in dat geval voor, dat de laptop via 5 GHz is verbonden alvorens je een speed test start.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Ik denk niet dat de ingeschakelde firewall-opties de oorzaak waren, maar eerder dat je testte via 2,4 i,p.v. 5 GHz.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Er zijn meerdere manieren om dat te achterhalen, bijvoorbeeld door op de pagina Verbonden apparaten in de webinterface van het modem jouw laptop op te zoeken. Over het algemeen wordt op beide frequentiebanden dezelfde SSID uitgezonden en kun je dus niet handmatig voor 2,4 of 5 GHz kiezen, de laptop maakt deze beslissing zelf.

 

De genoemde firewall-opties kun je permanent uitgeschakeld laten omdat deze over het algemeen averechts werken. Alleen 'Firewall beveiliging' dient wel ingeschakeld te blijven.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog ergens tegenaan loopt of een vraag over hebt.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hallo @tobiastheebe , dank voor jouw reactie.

Het AOP (incl kabels naar tv) is door Ziggo monteur (een jaar geleden??) veranderd naar de nieuwste uitvoering, heb geen splitter of signaalversterker. Vraag: hoe krijg ik de hele Netwerk Historie als compleet file/log? Kan nu alleen maar met de muis selecteren, maar dat geeft de info ook, toch?

 

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000637256qam1
2610000000537256qam2
3618000000537256qam3
4626000000537256qam4
5634000000437256qam5
6642000000436256qam6
7650000000537256qam7
8666000000536256qam9
9682000000536256qam11
10690000000436256qam12
11698000000536256qam13
12706000000336256qam14
13714000000436256qam15
14722000000436256qam16
15730000000436256qam17
16738000000436256qam18
17746000000536256qam19
18754000000436256qam20
19762000000436256qam21
20794000000335256qam25
21802000000335256qam26
22810000000435256qam27
23818000000535256qam28
24826000000435256qam29

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.3562152029121017084
2Goed (Locked)37.3562152001892332799
3Goed (Locked)37.3562151487263244172
4Goed (Locked)37.3562152001889335778
5Goed (Locked)37.3562152001918164083
6Goed (Locked)36.6102152001898415197
7Goed (Locked)37.3562152001853226442
8Goed (Locked)36.6102152001971895122
9Goed (Locked)36.6102152001939178891
10Goed (Locked)36.3872151650195048410
11Goed (Locked)36.61021520019177711345
12Goed (Locked)36.61021520018695016616
13Goed (Locked)36.38721520019105013008
14Goed (Locked)36.61021520019278711732
15Goed (Locked)36.38721520018930613041
16Goed (Locked)36.3872152001953739859
17Goed (Locked)36.61021520019318712383
18Goed (Locked)36.38721520019223613845
19Goed (Locked)36.38721520019318913355
20Goed (Locked)35.78021520017992426939
21Goed (Locked)35.59521510743135334054
22Goed (Locked)35.78021514873096026836
23Goed (Locked)35.78021514873681921199
24Goed (Locked)35.78021520018735933152

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
138400000445.12064qam4
258800000455.12064qam1
352000000455.12064qam2
445200000445.12064qam3

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.000110
22.000100
32.000130
42.00014

0

 

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
12-01-2023 18:57:33noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f273:00c7:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 18:53:45noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 18:53:37noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.245.114.191 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 18:31:06noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 18:30:28noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f273:00c7:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 17:01:36noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 17:00:22noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a02:26f0:b200:03b6:0000:0000:0000:4106 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 16:30:55noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 16:30:33noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080e:0000:0000:0000:2004 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10-01-2023 20:14:18criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10-01-2023 20:10:58noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=51.158.107.87 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 18:54:53errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 18:54:43noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 06:37:03criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 06:32:05noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=121.40.159.60 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 20:37:26criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 20:23:51noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:1026:0c03:707d:0000:0000:0000:0005 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 06:49:15errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 06:43:57noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0803:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-01-2023 04:48:35criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

 

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en event log (deze is prima en volledig zichtbaar) vertoont geen bijzonderheden. Op de hoge downstream-kanalen de MER iets aan de lage kant, maar acceptabel (> 34 dB). Het valt mij op dat de uptime van het modem circa enkele maanden is, dus je kunt een reset overwegen.

 

Is jouw PC via ethernet of Wi-Fi verbonden? Is er een directe verbinding met de modemrouter of maak je nog gebruik van losse netwerkapparatuur, zoals een router, switch of een of meerdere access points?

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank Tobias

zal de modem resetten en dan weer een Ziggo speedtest doen. Had ik daarstraks ook nog gedaan maar wellicht door zelfde magere verbinding werd de test afgebroken.

Laptop werkt op Wi-Fi en ik gebruik geen losse netwerkapp.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

(Twee reacties samengevoegd, zie hieronder.)

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Modem gereset (had ik onlangs ook nog gedaan dus kan de uptime vh modem van enkele maanden niet plaatsen, dit terzijde) en speedtest gedaan.

Zo mogelijk nog miserabeler dan eerder: download 2.3Mbps, upload 6.9Mbps
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/3f056580-92a9-11ed-9ffc-6b0f607932e1

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

(Twee reacties samengevoegd, zie hieronder.)

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Excuus, had niet op jouw bericht gereageerd, nu dus wel.
Modem gereset (had ik onlangs ook nog gedaan dus kan de uptime vh modem van enkele maanden niet plaatsen, dit terzijde) en speedtest gedaan.

Zo mogelijk nog miserabeler dan eerder: download 2.3Mbps, upload 6.9Mbps
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/3f056580-92a9-11ed-9ffc-6b0f607932e1

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Kun je tevens de snelheden testen via ethernet? Mogelijk test je via 2,4 GHz en is er sprake van interferentie.

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Tobias

alleen de vinkjes Firewall Beveiliging voor zowel IPv4 en IPv6 staan, vinkjes voor ICMP Flood detectie en ICMP Flood snelheid detectie heb ik uitgezet, ter info: voor IPv6 stond de Flood detectie niet aan.

Laptop is Asus Vivobook, helaas zonder ethernet kabel.

Zal de speedtest nog eens herhalen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Zorg er in dat geval voor, dat de laptop via 5 GHz is verbonden alvorens je een speed test start.

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Tobias

speedtesten enkele keren na elkaar gedaan: als ik de enkele hapering voor lief neem lijken de resultaten lijken aanmerkelijk beter. Download 336.3Mpbps, upload 35.7Mbps.

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/29f3f7a0-92af-11ed-ad81-33639d20dc37

 

Mag ik hieruit afleiden dat er vinkjes aanstonden die dat niet hadden moeten zijn?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Ik denk niet dat de ingeschakelde firewall-opties de oorzaak waren, maar eerder dat je testte via 2,4 i,p.v. 5 GHz.

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Heb geen andere handelingen (i.e. keuze 2.3 of 5Ghz) gedaan dan voorheen: hoe kan ik zien met welke freq de laptop is verbonden?
Kan ik de vinkjes voor IPv4-IPv6 ICMP Flood detectie en ICMP Flood snelheid detectie weer terugzetten naar originele posities?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Er zijn meerdere manieren om dat te achterhalen, bijvoorbeeld door op de pagina Verbonden apparaten in de webinterface van het modem jouw laptop op te zoeken. Over het algemeen wordt op beide frequentiebanden dezelfde SSID uitgezonden en kun je dus niet handmatig voor 2,4 of 5 GHz kiezen, de laptop maakt deze beslissing zelf.

 

De genoemde firewall-opties kun je permanent uitgeschakeld laten omdat deze over het algemeen averechts werken. Alleen 'Firewall beveiliging' dient wel ingeschakeld te blijven.

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Tobias,
Negeer graag vraag over 'zien' van freq voor laptop, heb gevonden

scholtee
Topicstarter
Level 4
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Tobias,

begrepen, hartelijk dank voor jouw expert assistentie.

Groet, Eric

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35204Posts
  • 2604Oplossingen
  • 17714Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog ergens tegenaan loopt of een vraag over hebt.