Hallo,
heb zojuist een speedtest gedaan omdat ik vermoed dat internet verbinding regelmatig hapert. Zeer vaak duurt laden (in Chrome) van een nieuw venster eindeloos lang, valt internetradio weg en wordt programma voor fietstraining onderbroken.
Zie de link: dowenloadsnelheid is 6.1Mbps, upload 21.5Mbps.
Is dit normaal en zo nee, wat is het probleem en wat is er nodig om op te lossen?
Bij voorbaat dank voor meedenken.
Eric
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/040c38e0-928c-11ed-8fcb-13697d402eda
Opgelost! Ga naar oplossing.
De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en event log (deze is prima en volledig zichtbaar) vertoont geen bijzonderheden. Op de hoge downstream-kanalen de MER iets aan de lage kant, maar acceptabel (> 34 dB). Het valt mij op dat de uptime van het modem circa enkele maanden is, dus je kunt een reset overwegen.
Is jouw PC via ethernet of Wi-Fi verbonden? Is er een directe verbinding met de modemrouter of maak je nog gebruik van losse netwerkapparatuur, zoals een router, switch of een of meerdere access points?
Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.
Kun je tevens de snelheden testen via ethernet? Mogelijk test je via 2,4 GHz en is er sprake van interferentie.
Zorg er in dat geval voor, dat de laptop via 5 GHz is verbonden alvorens je een speed test start.
Ik denk niet dat de ingeschakelde firewall-opties de oorzaak waren, maar eerder dat je testte via 2,4 i,p.v. 5 GHz.
Er zijn meerdere manieren om dat te achterhalen, bijvoorbeeld door op de pagina Verbonden apparaten in de webinterface van het modem jouw laptop op te zoeken. Over het algemeen wordt op beide frequentiebanden dezelfde SSID uitgezonden en kun je dus niet handmatig voor 2,4 of 5 GHz kiezen, de laptop maakt deze beslissing zelf.
De genoemde firewall-opties kun je permanent uitgeschakeld laten omdat deze over het algemeen averechts werken. Alleen 'Firewall beveiliging' dient wel ingeschakeld te blijven.
Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog ergens tegenaan loopt of een vraag over hebt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
Hallo @tobiastheebe , dank voor jouw reactie.
Het AOP (incl kabels naar tv) is door Ziggo monteur (een jaar geleden??) veranderd naar de nieuwste uitvoering, heb geen splitter of signaalversterker. Vraag: hoe krijg ik de hele Netwerk Historie als compleet file/log? Kan nu alleen maar met de muis selecteren, maar dat geeft de info ook, toch?
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 602000000 | 6 | 37 | 256qam | 1 |
2 | 610000000 | 5 | 37 | 256qam | 2 |
3 | 618000000 | 5 | 37 | 256qam | 3 |
4 | 626000000 | 5 | 37 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 4 | 37 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 4 | 36 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 5 | 37 | 256qam | 7 |
8 | 666000000 | 5 | 36 | 256qam | 9 |
9 | 682000000 | 5 | 36 | 256qam | 11 |
10 | 690000000 | 4 | 36 | 256qam | 12 |
11 | 698000000 | 5 | 36 | 256qam | 13 |
12 | 706000000 | 3 | 36 | 256qam | 14 |
13 | 714000000 | 4 | 36 | 256qam | 15 |
14 | 722000000 | 4 | 36 | 256qam | 16 |
15 | 730000000 | 4 | 36 | 256qam | 17 |
16 | 738000000 | 4 | 36 | 256qam | 18 |
17 | 746000000 | 5 | 36 | 256qam | 19 |
18 | 754000000 | 4 | 36 | 256qam | 20 |
19 | 762000000 | 4 | 36 | 256qam | 21 |
20 | 794000000 | 3 | 35 | 256qam | 25 |
21 | 802000000 | 3 | 35 | 256qam | 26 |
22 | 810000000 | 4 | 35 | 256qam | 27 |
23 | 818000000 | 5 | 35 | 256qam | 28 |
24 | 826000000 | 4 | 35 | 256qam | 29 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 37.356 | 215202912101 | 7084 |
2 | Goed (Locked) | 37.356 | 215200189233 | 2799 |
3 | Goed (Locked) | 37.356 | 215148726324 | 4172 |
4 | Goed (Locked) | 37.356 | 215200188933 | 5778 |
5 | Goed (Locked) | 37.356 | 215200191816 | 4083 |
6 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200189841 | 5197 |
7 | Goed (Locked) | 37.356 | 215200185322 | 6442 |
8 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200197189 | 5122 |
9 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200193917 | 8891 |
10 | Goed (Locked) | 36.387 | 215165019504 | 8410 |
11 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200191777 | 11345 |
12 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200186950 | 16616 |
13 | Goed (Locked) | 36.387 | 215200191050 | 13008 |
14 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200192787 | 11732 |
15 | Goed (Locked) | 36.387 | 215200189306 | 13041 |
16 | Goed (Locked) | 36.387 | 215200195373 | 9859 |
17 | Goed (Locked) | 36.610 | 215200193187 | 12383 |
18 | Goed (Locked) | 36.387 | 215200192236 | 13845 |
19 | Goed (Locked) | 36.387 | 215200193189 | 13355 |
20 | Goed (Locked) | 35.780 | 215200179924 | 26939 |
21 | Goed (Locked) | 35.595 | 215107431353 | 34054 |
22 | Goed (Locked) | 35.780 | 215148730960 | 26836 |
23 | Goed (Locked) | 35.780 | 215148736819 | 21199 |
24 | Goed (Locked) | 35.780 | 215200187359 | 33152 |
1 | 38400000 | 44 | 5.120 | 64qam | 4 |
2 | 58800000 | 45 | 5.120 | 64qam | 1 |
3 | 52000000 | 45 | 5.120 | 64qam | 2 |
4 | 45200000 | 44 | 5.120 | 64qam | 3 |
1 | 2.0 | 0 | 0 | 11 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 10 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 13 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 14 | 0 |
12-01-2023 18:57:33 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f273:00c7:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 18:53:45 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 18:53:37 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=157.245.114.191 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 18:31:06 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 18:30:28 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f273:00c7:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 17:01:36 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 17:00:22 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a02:26f0:b200:03b6:0000:0000:0000:4106 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 16:30:55 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.122];CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2023 16:30:33 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:080e:0000:0000:0000:2004 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
10-01-2023 20:14:18 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
10-01-2023 20:10:58 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=51.158.107.87 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
09-01-2023 18:54:53 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
09-01-2023 18:54:43 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
09-01-2023 06:37:03 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
09-01-2023 06:32:05 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=121.40.159.60 MAC=00:01:5C:6E:E6:46;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06-01-2023 20:37:26 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06-01-2023 20:23:51 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:1026:0c03:707d:0000:0000:0000:0005 MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06-01-2023 06:49:15 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06-01-2023 06:43:57 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0803:0000:0000:0000:200a MAC=01:5C:6E:E6:46:86;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
04-01-2023 04:48:35 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:67:51:d6:57:33;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en event log (deze is prima en volledig zichtbaar) vertoont geen bijzonderheden. Op de hoge downstream-kanalen de MER iets aan de lage kant, maar acceptabel (> 34 dB). Het valt mij op dat de uptime van het modem circa enkele maanden is, dus je kunt een reset overwegen.
Is jouw PC via ethernet of Wi-Fi verbonden? Is er een directe verbinding met de modemrouter of maak je nog gebruik van losse netwerkapparatuur, zoals een router, switch of een of meerdere access points?
Dank Tobias
zal de modem resetten en dan weer een Ziggo speedtest doen. Had ik daarstraks ook nog gedaan maar wellicht door zelfde magere verbinding werd de test afgebroken.
Laptop werkt op Wi-Fi en ik gebruik geen losse netwerkapp.
(Twee reacties samengevoegd, zie hieronder.)
Modem gereset (had ik onlangs ook nog gedaan dus kan de uptime vh modem van enkele maanden niet plaatsen, dit terzijde) en speedtest gedaan.
Zo mogelijk nog miserabeler dan eerder: download 2.3Mbps, upload 6.9Mbps
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/3f056580-92a9-11ed-9ffc-6b0f607932e1
(Twee reacties samengevoegd, zie hieronder.)
Excuus, had niet op jouw bericht gereageerd, nu dus wel.
Modem gereset (had ik onlangs ook nog gedaan dus kan de uptime vh modem van enkele maanden niet plaatsen, dit terzijde) en speedtest gedaan.
Zo mogelijk nog miserabeler dan eerder: download 2.3Mbps, upload 6.9Mbps
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/3f056580-92a9-11ed-9ffc-6b0f607932e1
Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.
Kun je tevens de snelheden testen via ethernet? Mogelijk test je via 2,4 GHz en is er sprake van interferentie.
Tobias
alleen de vinkjes Firewall Beveiliging voor zowel IPv4 en IPv6 staan, vinkjes voor ICMP Flood detectie en ICMP Flood snelheid detectie heb ik uitgezet, ter info: voor IPv6 stond de Flood detectie niet aan.
Laptop is Asus Vivobook, helaas zonder ethernet kabel.
Zal de speedtest nog eens herhalen.
Zorg er in dat geval voor, dat de laptop via 5 GHz is verbonden alvorens je een speed test start.
Tobias
speedtesten enkele keren na elkaar gedaan: als ik de enkele hapering voor lief neem lijken de resultaten lijken aanmerkelijk beter. Download 336.3Mpbps, upload 35.7Mbps.
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/29f3f7a0-92af-11ed-ad81-33639d20dc37
Mag ik hieruit afleiden dat er vinkjes aanstonden die dat niet hadden moeten zijn?
Ik denk niet dat de ingeschakelde firewall-opties de oorzaak waren, maar eerder dat je testte via 2,4 i,p.v. 5 GHz.
Heb geen andere handelingen (i.e. keuze 2.3 of 5Ghz) gedaan dan voorheen: hoe kan ik zien met welke freq de laptop is verbonden?
Kan ik de vinkjes voor IPv4-IPv6 ICMP Flood detectie en ICMP Flood snelheid detectie weer terugzetten naar originele posities?
Er zijn meerdere manieren om dat te achterhalen, bijvoorbeeld door op de pagina Verbonden apparaten in de webinterface van het modem jouw laptop op te zoeken. Over het algemeen wordt op beide frequentiebanden dezelfde SSID uitgezonden en kun je dus niet handmatig voor 2,4 of 5 GHz kiezen, de laptop maakt deze beslissing zelf.
De genoemde firewall-opties kun je permanent uitgeschakeld laten omdat deze over het algemeen averechts werken. Alleen 'Firewall beveiliging' dient wel ingeschakeld te blijven.
Tobias,
Negeer graag vraag over 'zien' van freq voor laptop, heb gevonden
Tobias,
begrepen, hartelijk dank voor jouw expert assistentie.
Groet, Eric
Graag gedaan, laat het gerust weten als je nog ergens tegenaan loopt of een vraag over hebt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.