1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kwak

Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Verliezen internetverbinding

Beste communityhelden,
Sinds een paar dagen valt mijn internet (soms) meerdere keren per dag weg.
De router krijgt volgens de netwerk historie-pagina veel T3 en T4 timeouts:

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

28/08/2022 11:05:54noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/08/2022 10:51:16criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 20:52:26noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:17:48criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:17:16criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:16:23criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:15:55criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:15:3criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:14:35criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:14:3noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:07:49criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:06:30noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:06:25criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:05:12noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:02:29criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 16:46:0noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 16:40:46criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 16:39:51criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 16:39:20criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/08/2022 16:38:29criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f2:0d:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;



Als ik de statuspagina van de router verder controleer zie ik dat ik een goede SNR op de downstream krijg maar dat de upstream problematisch is aangezien ik maar een enkel kanaal heb welke op een erg hoog vermogen draait:

Kwak_0-1661681969442.png

Kwak_1-1661682001869.png

Kwak_2-1661682050437.png

(sorry voor de screenshots maar ik zat aan de tekenlimiet)


Ik heb geprobeerd de kwaliteit van het signaal te verbeteren door de splitter voor de TV er tussenuit te halen (de gegevens hier boven zijn zonder deze splitter) maar dit lijkt het probleem niet verholpen te hebben.
Telkens als de router er uit ligt moet ik deze meerdere keren herstarten voordat deze weer verbinding weet te maken. Ik heb de router een aantal keer reset maar dit heeft het probleem ook niet verholpen.

De kabel naar de modem komt in de woonkamer binnen en is op het moment direct verbonden met router met de geleverde kabel van ziggo:
IMG_20220828_120558459.jpg

Wat ik bijzonder vind is dat het downloadsignaal zo goed binnenkomt maar ik voor het uploaden maar een enkel kanaal lijk te hebben. De fouten voor en na RS en het aantal gelogde timeouts in de tabel van het upstream-kanaal lijken laag te zijn maar volgens mij resetten deze op het moment dat de router reboot.

Zijn er suggesties voor wat ik nog aan kan passen of proberen om mijn verbinding stabieler te krijgen of denken jullie dat er een monteur aan te pas moet komen?

19 Reacties 19
Wim C.
Super Expert
Super Expert
  • 2916Posts
  • 134Oplossingen
  • 1741Likes

Dag @Kwak 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben. Maar dit terzijde.

Het AOP ziet er behoorlijk netjes uit. Is dit het enige en eerste punt waar Ziggo je/jullie huis binnenkomt?

Wellicht dat @Bert en/of @tobiastheebe eens kunnen meekijken?

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja dit is het enige punt waar de kabel mijn huis binnenkomt. Ik woon wel een in monumentaal pand uit de zeventiende eeuw welke opgesplitst is in verschillende woningen. Ik weet niet waar deze kabel verder nog langskomt tussen mijn woning en Ziggo.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 8086Posts
  • 358Oplossingen
  • 4297Likes

Het AOP(TRAS-1000) is in elk geval niet meer hedendaags en kan beter worden vervangen.  Dit moet gebeuren door een monteur. Een moderator kan een monteur inplannen.  Voor de TS zijn hieraan geen kosten verbonden.

Het zendvermogen upstream is met 56,5 dBmV ver boven de kritische grens van 51.

 

De tellers worden tijdens een herstart van het modem inderdaad op nul gesteld. Verder kan je zelf nu niets doen, behalve wachten op een moderator die de monteurs-afspraak voor je regelt.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13963Posts
  • 861Oplossingen
  • 5630Likes

In dit geval is het een DIO-01, maar nog steeds licht verouderd en de upstream is hier uiteraard de boosdoener.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

Goedemiddag @Kwak en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt! Zo te zien zijn onze experts al druk met je aan het analyseren geslagen n.a.v. je vraag. Het aansluitpunt is inderdaad verouderd en dient kosteloos te worden vervangen door een storingsmonteur. Daarnaast is het zendvermogen op de upsteram veel te hoog en boven de kritische grens van 51 dBmv. Dit zie ik ook op het moment dat ik de verbinding uitlees. Ik heb een afspraak met een monteur voor je geregeld om het probleem met het signaal op te lossen en de aansluiting te vervangen door een nieuw model. De afspraak staat ingepland op donderdag 1 september 2022 tussen 08:00 en 13:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? Nog een prettige zondag gewenst!

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De afspraak is gemaakt! Ik zal zeker delen wat de bevindingen zijn.

Uit mijn eigen interesse heb ik wel nog een vraag.
De AOP is de wandcontactdoos als ik het goed begrijp. Deze vangt op het moment te veel ruis of blokkeert te veel signaal in de banden die Ziggo nu gebruikt. Veranderen de frequentiebanden die Ziggo gebruikt over de jaren en is de WCD daardoor niet meer geschikt of is de WCD door de tijd achteruit gegaan?
Ik herinner mij namelijk vorig jaar bij het aanmelden van Ziggo aangegeven te hebben wat voor WCD ik aan de muur heb hangen. Toen is er niet aangegeven dat deze vervangen moest worden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

@Kwak De AOP is de wandcontactdoos als ik het goed begrijp. Deze vangt op het moment te veel ruis of blokkeert te veel signaal in de banden die Ziggo nu gebruikt. Veranderen de frequentiebanden die Ziggo gebruikt over de jaren en is de WCD daardoor niet meeOor geschikt of is de WCD door de tijd achteruit gegaan?
In de loop der jaren worden er meer frequenties gebruikt voor o.a. Digitale TV en internet. Het gevolg is dat verouderde AOP's/WCD's van een bepaalde leeftijd niet meer geschikt zijn om al deze frequenties goed en storingsvrij door te laten. 

Ik herinner mij namelijk vorig jaar bij het aanmelden van Ziggo aangegeven te hebben wat voor WCD ik aan de muur heb hangen. Toen is er niet aangegeven dat deze vervangen moest worden.
Het is jammer dat het toen niet opgevallen was. Maar gelukkgi staat er nu een monteursafspraak ingepland om dit alsnog in orde te maken. 😉

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De monteur is langsgeweest en het AOP is vervangen maar dit lijkt het probleem nog niet opgelost te hebben.

Kwak_0-1662047477446.png

Dit heb ik nu bij de upstream staan.
Dit is met de splitter die het vermogen nog wat omhoog trekt.
Ik heb geprobeerd de router nog een keer te herstarten maar dat leek ook geen verschil te maken. Zal het probleem nu tussen mijn aansluitpunt en de wijkkast liggen?

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 8086Posts
  • 358Oplossingen
  • 4297Likes

Een moderator kan op afstand het signaal bekijken, de notities van de monteur bekijken en vervolgstappen bepalen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

@Kwak Balen dat het probleem nog niet is opgelost! Het gaat zo te zien nog niet goed met de internetverbinding. Ik heb om deze reden een nieuwe monteursbon aangemaakt met daarbij de kanttekening dat de storing nog niet is opgelost. Er komt op maandag 5 september 2022 tussen 8 en 13 uur opnieuw een monteur bij je langs om het probleem op te lossen. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het bezoek?

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Paul, ik zal weer laten weten wat de bevindingen zijn, maar wat gaat de monteur deze keer uitvoeren?

Ik zag trouwens ook dat ik een onverwachte rekening ontvangen heb voor het vorige bezoek van de monteur. In de mail die Ziggo mij van tevoren gestuurd heeft staat: "Reparaties aan het Ziggo netwerk, aan het eerste aansluitpunt in huis en onze leenapparatuur zijn natuurlijk altijd voor onze rekening". Dus nu heb ik de vraag: is het enige aansluitpunt in mijn huis niet het eerste aansluitpunt in mijn huis?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

@Kwak Top dat je jouw bevindingen deelt na het nieuwe monteursbezoek. De kosten van het monteursbezoek van 1 september 2022  a € 50,- zijn onterecht in rekening gebracht. Vermoedelijk is door de monteur per abuis de verkeerd afmeldcode v.d. werkbon gebruikt. Ik heb de monteurskosten dan ook vergoed d.m.v. een credit. 

robinjoo19
Expert
Expert
  • 4943Posts
  • 77Oplossingen
  • 1674Likes

heb je geen groene kabel oid lopen in de meterkast ?

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb zelf geen meterkast waar ik bij kan zonder de servicedienst van mijn verhuurder te bellen (heel vervelend). Er komt een groene kabel binnen op het aansluitpunt. Ik denk dat dit "de" groene kabel is maar hier ben ik niet zeker van.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 4943Posts
  • 77Oplossingen
  • 1674Likes

ah ok mijn vermoeden is dat de groene kabel ergens verlend is naar het punt wat jij hebt

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De monteur is geweest en we hebben een hoop uitgevogeld maar het probleem is nog niet opgelost. Wat er precies mis is was heeft de monteur niet gevonden helaas. Hij had voor later op de dag nog een afspraak voor mij gemaakt maar die monteur was niet op komen dagen.


De groene kabel in mijn WCD is inderdaad niet direct verbonden met de wijkkast. Er bleken in het gebouw twee meterkasten te zijn waar coax versterkt en gesplitst werd. Na een hoop kabels geprobeerd te hebben is die van mij gevonden (zie foto).

IMG_20220908_181924833_HDR~2.jpg

Het probleem leek eerst de versterker te zijn. Hij probeerde de versterking upstream te verhogen maar dit leek niet te lukken. Na het idee te hebben dat de versterker defect was heeft hij die vervangen maar ook de nieuwe gaf een slechte upstream op maximale versterking.
Er is wel een hoop vergangen en uiteindelijk zit er een splitter minder tussen mijn WCD en de wijkkast, is de connector op mijn kabel vervangen, en zijn de kabels in de meterkast vervangen.
Het resultaat: ik had voor een paar uur drie kanalen ipv één op een upstreamvermogen van 54 dbmV maar na een T4 timeout zit ik weer terug op één kanaal en een vermogen van 57 dbmV.
Er zit nog een las op de kabel (in de foto te zien) die misschien wat reflectie geeft maar wat er precies mis gaat lijkt een raadsel.

Maar goed ik heb ook nog een vraag. De monteur zij dat alles in die meterkast (SOP) eigenlijk voor de verhuurder is om te vervangen. Maar als dat zo is, levert Ziggo dan uberhaupt wel tot mijn appartement internet?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

@Kwak Hartelijk dank voor de terugkoppeling en het delen van jouw bevindingen. Ik zie dat er door de monteur van 8 september 2022 een vervolgtaak is aangemaakt vanwege zijn consateringen m.b.t. het signaal vanuit de wijkkast. Het ticket heb ik niet inzichtelijk, en ik heb om deze reden even nagevraagd welke vervolgactie er precies uitgevoerd n.a.v het netwerkticket. Ik vermoed zelf dat er werkzaamheden gepland worden om het probleem met het signaal (Upstream) te verhelpen. Zodra ik meer weet laat ik het weten d.m.v. een reactie binnen dit topic. 

Kwak
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul,
Gisteren is de tweede monteur geweest en de verbinding is nu er goed. De monteur heeft het SOP aangepast zodat mijn verbinding via enkel een splitter en een demper op het AOP in de gedeelde meterkast aangesloten is. De andere verbindingen voor de rest van het gebouw werden niet gebruikt en zitten op de andere kant van de splitter achter de versterker. Niemand gebruikt die andere kabels als klant maar mogelijk heeft iemand zijn tv daar op aangesloten. Blijkbaar heeft iemand een jaar geleden vastgesteld dat er geen Ziggo aangeboden kon worden in dit gebouw maar heb ik het toendertijd wel nog af kunnen sluiten.

De verbinding is nu erg goed. Ik heb -2db downstream en (als ik het mij goed herinner) 40db upstream op vier kanalen dus ik ben zeer tevreden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14473Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4450Likes

@Kwak Top dat gisteren de tweede monteur is langs geweest! Het signaal ziet er nu ook goed uit. Laten we anders afspraken dat je de komende dagen even in de gaten houdt hoe het gaat. Zo houden we de vinger even aan de pols. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic