1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hardhulpnodig

Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Verkeerde IP-range waardoor Dynamische ip-adressen leiden tot géén internet (Router: R7000)

Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum maar zit even met de handen in het haar en hoop hier wat hulp te krijgen.
Ik heb een Connectbox die in Bridge staat (groen statuslampje) en de DHCP is door een medewerker uitgeschakeld. Achter de connectbox zit een Netgear R7000 waarop DHCP staat ingeschakeld. Tot dusver geen probleem, internet werkt.
Maar..... al mijn aangesloten apparatuur (telefoons, laptops, pc's, tablets) werken alleen op internet als ik ze een statisch IP geef. De R7000 heeft een IP-range van 192.168.1.x, maar op het moment dat ik bijv. mijn iPhone met wifi wil verbinden middels een dynamisch IP dan staat er een IP van 192.168.123.x

Het bridgen en uitschakelen van de DHCP in de Connectbox zou dit volgens een Ziggo medewerker moeten oplossen, maar helaas....... geen enkel resultaat.

Het vreemde is dat in de status van de R7000 staat dat DHCP actief is via de ISP, dus die heb ik op de R7000 weer uitgeschakeld omdat ik al meermaals begrepen heb dat een dubbele DHCP sowieso tot problemen leidt.

Daarbij ook nog een Ziggo wifi booster via het stopcontact aangesloten en je raadt het al..... ook die doet het niet, net zoals met Eneco Toon thermostaat en de Philips Hue verlichting.

Wie kan mij helpen om ervoor te zorgen dat mijn router gewoon weer dynamische IP-adressen kan uitdelen en dat ik ook mijn Wifi booster eens kan gaan gebruiken?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd!!!
82 Reacties 82
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Heb je toevallig ook een mediabox xl(horizon) in je netwerk opgenomen?
Haal die er dan uit.
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nee, die is er al een jaar tussenuit. Heb een CI+ module voor de TV
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Als je modem in bridge staat, dan is er geen DHCP meer actief op je modem, dan krijgt je router het externe IP adres en deelt die de interne IP adressen uit.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
De Wifi-booster moet wel worden aangesloten op Netgear router. Op de Connectbox in bridge is alleen LAN-poort 1 actief en daar is als het goed is uw Netgear op aangesloten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het vreemde is dat in de status van de R7000 staat dat DHCP actief is via de ISP, dus die heb ik op de R7000 weer uitgeschakeld omdat ik al meermaals begrepen heb dat een dubbele DHCP sowieso tot problemen leidt.

DHCP tbv je WAN Ip is iets heel anders dan DHCP binnen je interne network.
Voor je WAN Ip ben je Client voor de Ziggo DHCP-Server, die je een extern Ip geeft. Voor de interne DHCP ben je Server voor systemen in je network die een intern Ip nodig hebben via DHCP.
Allebei aan laten dus.
Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Be rt wrote:
Als je modem in bridge staat, dan is er geen DHCP meer actief op je modem, dan krijgt je router het externe IP adres en deelt die de interne IP adressen uit.

@hanh heeft gelijk. Dat externe IP krijg je natuurlijk wel via DHCP. Je zult toch even op de R7000 moeten kijken of je daar ergens de 192.168.123.x range hebt ingesteld, en of je op de WAN interface inderdaad wel echt een extern IP hebt. Ik vraag me af of de setup hier wel helemaal in orde is, en of er nog een 2e DHCP server actief is. Die 123 adressen komen natuurlijk wel ergens vandaan, en niet spontaan uit de lucht vallen.
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Als je modem in bridge staat, dan is er geen DHCP meer actief op je modem, dan krijgt je router het externe IP adres en deelt die de interne IP adressen uit.


Dat dacht ik dus ook, maar een Ziggo medewerker wist mij te vertellen dat de DHCP om de een of andere reden tóch aanstaat bij hun terwijl dat niet zou moeten kunnen.... Lijkt dus alsof hier meer aan de hand is....
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. wrote:
De Wifi-booster moet wel worden aangesloten op Netgear router. Op de Connectbox in bridge is alleen LAN-poort 1 actief en daar is als het goed is uw Netgear op aangesloten.



Klopt, zo is hij ook aangesloten, maar omdat de netgear dus een verkeerde range uitdeelt, neemt de booster dat over en kan ik daar dus niet op inloggen
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:

Het vreemde is dat in de status van de R7000 staat dat DHCP actief is via de ISP, dus die heb ik op de R7000 weer uitgeschakeld omdat ik al meermaals begrepen heb dat een dubbele DHCP sowieso tot problemen leidt.
DHCP tbv je WAN Ip is iets heel anders dan DHCP binnen je interne network.
Voor je WAN Ip ben je Client voor de Ziggo DHCP-Server, die je een extern Ip geeft. Voor de interne DHCP ben je Server voor systemen in je network die een intern Ip nodig hebben via DHCP.
Allebei aan laten dus.
Gr Han



Ok, dat is duidelijk, maar gaat dat dan niet alsnog conflicteren met elkaar? Zo diep zit ik nu ook weer niet in die materie.....
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
efok wrote:

Be rt wrote:
Als je modem in bridge staat, dan is er geen DHCP meer actief op je modem, dan krijgt je router het externe IP adres en deelt die de interne IP adressen uit.
@hanh heeft gelijk. Dat externe IP krijg je natuurlijk wel via DHCP. Je zult toch even op de R7000 moeten kijken of je daar ergens de 192.168.123.x range hebt ingesteld, en of je op de WAN interface inderdaad wel echt een extern IP hebt. Ik vraag me af of de setup hier wel helemaal in orde is, en of er nog een 2e DHCP server actief is. Die 123 adressen komen natuurlijk wel ergens vandaan, en niet spontaan uit de lucht vallen.


Ik heb bij mijn weten nergens een dergelijke range ingesteld en kan dit ook niet terugvinden in de R7000. Wáár zou ik moeten kunnen zien of er een 2e DHCP server actief is.
Ik ben met je eens dat die 123 adressen ergens vandaan moeten komen, maar heb geen flauw idee waar vandaan.......
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Waarom begin je niet bij het begin.
Eerst 1 computer op je modem, daarna de router ertussen enz enz. Dan zie je waar het mis gaat.
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steefb wrote:
Waarom begin je niet bij het begin.
Eerst 1 computer op je modem, daarna de router ertussen enz enz. Dab zie je waar het mis gaat.


Valt in ieder geval te proberen. Maar in mijn geval dan beginnen met 1 laptop op de router, Connectbox is gebridged, dus heeft alleen LAN1 beschikbaar.
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Hardhulpnodig wrote:

Steefb wrote:
Waarom begin je niet bij het begin.
Eerst 1 computer op je modem, daarna de router ertussen enz enz. Dan zie je waar het mis gaat.
Valt in ieder geval te proberen. Maar in mijn geval dan beginnen met 1 laptop op de router, Connectbox is gebridged, dus heeft alleen LAN1 beschikbaar.



Dat klopt en daar kun je de computer op aansluiten, dus zonder roter.
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
#Steefb: Als ik mijn laptop met een UTP kabel rechtstreeks aansluit op de connectbox LAN1 doet hij helemaal niets:disappointed:
Wat gaat hier nu eigenlijk fout? Want het internetsignaal wordt wel doorgestuurd naar mijn R7000.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Zet je de ConnectBox wel steeds uit en weer aan na een verandering van eigen router of laptop?
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nu , in dit geval niet gedaan. Enkel de kabel van de router uit de LAN1 van de connectbox gehaald en daar de laptop aangesloten. Echter geen lampjes op de LAN1 aansluiting en laptop.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
In het verleden moest je dan toch echt het modem eerst herstarten alvorens een nieuw apparaat aan te sluiten.
Anders werkte het sowieso niet.
Hardhulpnodig
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Inmiddels nogmaals geprobeerd, maar nog steeds geen enkel resultaat
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Als dat zo is, dan klopt de stap:
"#Steefb: Als ik mijn laptop met een UTP kabel rechtstreeks aansluit op de connectbox LAN1 doet hij helemaal niets:disappointed:
Wat gaat hier nu eigenlijk fout? Want het internetsignaal wordt wel doorgestuurd naar mijn R7000."
ook niet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic