jstruijk

Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Verbonden (partial bonding DS)

Onlangs merkte ik dat een aantal apparaten in mijn netwerk melding maakte van wegvallende internetverbinding (oa deurbel). Toen ik vervolgens in mijn meterkast keek om te zien wat er mis kon zijn viel mijn oog op het modem (Ubee UBC1318ZG), het leek er namelijk op dat de ledjes anders gekleurd waren dan ik mij kon herinneren.

 

Vervolgens heb ik ingelogd in de modem (staat in bridge) en viel met direct op dat er stond: " Verbonden (partial bonding DS".

 

Nou lees ik hier dat het te maken kan hebben met het signaal. Is er iemand in de gelegenheid hier eens naar te kijken?

99 Reacties 99
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Dankjewel voor het delen van jouw bevindingen. Balen dat een paar gezinsleden toch weer onderbrekingen constateerden op de internetverbinding. Ik heb even een blik geworpen op de verbinding en zo op het oog ziet het signaal (SC-QAM/OFDM) er keurig uit en zie ik aan netwerkzijde geen ongeregeldheden terug die de (korte) onderbrekingen doen verklaren. Het is jammer dat je de data+tijdstippen weet waarop dit het geval was, dan is het makkelijker om e.e.a. met elkaar te vergelijken. 

Zie je anders kans de komende dagen de verbinding te blijven testen en eventuele storingsmonenten te noteren (datum+tijd en in het kort wat je merkt). Ik laat een nieuwe nauwkeurige meting lopen van 7 dagen om het signaal te blijven monitoren. Aan de hand van onze meting en jouw eigen data kunnen we dan de verder vervolgstappen bepalen. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Zal ik doen. Blijft wel het feit dat er nu uncorrectables gedetecteerd worden waarbij eerder aangegeven is dat deze 0 moeten zijn. Dat is dus niet meer. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Dat klopt, de uncorrectables horen inderdaad 0 te zijn. Ik kan de uncorrectabels alleen op dit moment niet verklaren a.d.v. de historische data die ik nu voorhanden heb. Mede daardoor ook mijn besluit om de verbinding de komende dagen nauwkeuriger te monitoren. Eventuele ongeregeldheden m.b.t. het signaal zullen hier, indien daar sprake van is, aan het licht komen. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul  Ik was trouwens vergeten te melden dat ook het aantal "Dynamic Range Window violation" meldingen is opgelopen. Het is niet vreemd als ik nu zn 15 of meer meldingen per dag heb.

jstruijk_0-1653392592865.png

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Die melding kan veroorzaakt worden door uiteenlopende zaken. Aan de hand v.d. nauwkeurig meting kan ik in iedergeval in kaart brengen of dit een netwerkgerelateerd probleem kan zijn. Dit moet dan terug te zien zijn in de signaalmeting op het OFDM en SC-QAM kanalen. Als jij op jouw beurt eventuele data en tijdstippen waarop je problemen ervaart met de verbinding kan noteren dan kunnen we dit vergelijken met de signaalmeting en zodoende de vinger op de zere plek leggen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Kun je laten weten hoe he tde afgelopen dagen gaat met de verbinding? Heb je nog storing of uitval gesconstateerd en hiervan de data + tijdstippen genoteerd?

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Hoi Paul...

Ik ben enkele uren geleden terug gevlogen vanuit Moldavie. Wederom heb ik daar met spoed uitvoerige werkzaamheden moeten uitvoeren waardoor ik lange tijd weg ben geweest. Van zelf testen is dus geen sprake geweest maar mijn zoon heeft vooral tijdens het TV kijken vaak verstoringen gemerkt. Internet is door hem niet veel gebruikt. Het beeld hapert dan even en is kortstondig blokkend. Als ik op dit moment zelf de TV aanzet dan is er nu nog steeds regelmatig blokkerig beeld te zien. Er lijkt wel een samenhang te zijn tussen momenten waarop het beeld gaat blokken en de signaal waarde fouten die te zijn zijn in het event logboek van het modem.

 

Als ik nu de signaal waardes bekijk in het modem dan zie ik nu enorm veel correctables en uncorrectables en dit kan niet in orde zijn zo. Aan de bekabeling is niets veranderd.

Ziggo Fouten 1.pngZiggo Fouten 2.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Aanwezige CER kan inderdaad zowel blokvorming in het TV-beeld en oplopende uncorrectable RS errors op de downstream-kanalen verklaren.

 

Blijven de uncorrectable errors oplopen wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is?

 

Zelf heb ik uncorrectable errors op alle downstream-kanalen begin deze maand voor het laatst gezien, toen na een foutieve wijziging op het CMTS het downstream-vermogen met circa 10 dBmV gedaald was (90% verlies), dit was een dag later opgelost. Ziggo heeft monteurs langs 250 versterkers moeten laten rijden om deze opnieuw in te regelen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Goed dat je hiermee even opnieuw aan de bel trekt. Het aantal correctables heeft mogelijk te maken met de aanpassingen m.b.t. het signaal van 19 op 20 juni 2022. Wil je het modem nog eens herstarten om te kijken of het aantal uncorrectable counts nog oploopt? Het signaal ziet er op dit moment keurig uit, en ik zie geen ongeregeldheden terug. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Ik heb het modem bijna 7 dagen geleden herstart en onderstaand zijn de waardes nu. Of er problemen merkbaar zijn blijkt erg lastig vast te stellen hier, we zijn vaak weinig thuis en op de dagen dat we er wel zijn maken we geen tot weinig gebruik van TV en van issues gerelateerd aan de internet verbinding hoor ik echt altijd achteraf. Instructies om de tijdstippen vast te leggen zijn blijkbaar aan dovemansoren gericht....

27-06.png

Toch nog Uncorrectables op het OFDM kanaal helaas. Tevens nog steeds elk uur lijkt het die "Dynamic range violation" en "RNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW"  meldingen in de eventlogs staan.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk De uncorrectables horen 0 te zijn. Is het ook na een nieuwe herstart (vandaag) nog zo dat je de uncorrectables ziet oplopen? Ik zie wel dat er eergisteren een korte storing heeft gespeeld op het OFDM kanaal. Die is inmiddels opgelost.  Mogelijk dat er nu nog wat oude data in het modemlogstaat.  Wil je het modem nog eens resetten zodat het modemlog schoon is?

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Goedemorgen Paul. Om te beginnen nogmaals bedankt voor je goede hulp hier in deze community. Ik waardeer het zeer dat ik op deze toegankelijke manier met je kan communiceren en je bent me (ons) goed van dienst!

Ik heb zojuist nog eens gekeken naar de data in het modem nadat ik deze bijna 3 dagen geleden herstart heb. Op dit moment lijkt het er vrij netjes uit te zien en ik heb zelf ook geen ongeregeldheden gemerkt tijdens het gebruik van internet en lineaire TV (al gebruik ik die nagenoeg niet).

 

ziggo.png

 

Wat mij wel opvalt is het veld "Connectivity state", deze staat nu op "OK", "Operational".

Echter vaak als ik in het modem kijk staat daar iets anders: "In Progress", "Registration Complete". 

@Paul  enig idee waarom die status vaak op "In Progress" staat? "OK", "Operational" lijkt mij namelijk de gewenste status.

 

Als laatste toevoeging nog een observatie. Als het modem enige tijd draait lijkt het alsof langzaam de "Power" getweakt wordt. De waardes in deze kolom worden langzaam aangepast lijkt het wel en tegelijkertijd gaan ook de correctables omhoog. Ik zie dat sinds de laatste reset nog niet echt gebeuren maar daarvoor wel.

Ik zie ook nog steeds tussen 10 en 20 keer per dag de melding "Dynamic Range Window violation" en "RNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW" voorbij komen. Deze lijkt mij ook relatie te hebben met de observatie dat de power automatisch bijgesteld wordt. Hij lijkt het echter niet zover te kunnen regelen dat de power binnen de limieten valt en dus blijven de meldingen ook binnen komen.

Kan ik hieruit concluderen dat de "Power" eigenlijk dus te hoog ingesteld staat?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De "power" staat niet te hoog ingesteld.

De CMTS stelt voor elk upstreamkanaal een bepaald vermogen voor en verstuurt dit naar het modem.

Als het minimum en maximum van die voorgestelde waarden >6 of >12 uit elkaar liggen, vermeldt het modem een DRW violation.

Dit kan mogelijk worden veroorzaakt door ruis  in de upstream.

Dit doet zich bij mijn modem ook voor en ik negeer het zolang er zich geen duidelijke problemen voordoen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Ontzettend fijn om te lezen dat je de afgelopen dagen verder geen ongeregeldheden meer geconstateerd. Wat betreft jouw constateringen ten aanzien van het signaal, klopt het antwoord wat expert @KBX458 jou gegeven heeft. Ik heb even een blik geworpen op het signaal, maar zie verder geen ongeregeldheden terug. Mijn voorstel is daarom om de komende dagen nog even in de gaten te houden wat je bevindingen zijn. Zolang je geen storingsklachten ervaart is er naar mijn idee geen reden tot zorgen op basis van wat ik nu constateer. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Ik ga het in de gaten houden, bedankt!

@KBX458 Thanks voor de waardevolle info, zo leren we elke dag weer bij 😉

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Helemaal met je eens @jstruijk ;  men is nooit te oud is om te leren.

Het is van belang dat de uncorrectables op de OFDM downstream op nul blijven staan, zoals nu het geval is.🙂

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul  Onlangs is er een firmware upgrade geweest van het modem en is deze handmatig en daarna nog een keer 's nachts automatisch gereboot. Ik gok dat dit gebeurt is nav de snelheidsverhoging.

Sinds die wijzigingen zijn de signaalwaardes een stuk verbeterd zeg. Dit is na bijna 3 dagen up:

Ziggo na verhoging.png

 

Overigens blijf ik de status "Connectivity state" wel een vreemde vinden. De ene keer staat hier "OK, Operational" en de andere keer lijkt hij te blijven hangen op: "In Progress, Registration Complete"

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het geheel ziet er strak uit.  Althans heb ik geen op- of aanmerkingen.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@jstruijk Dank voor het delen van jouw bevindingen plus de modemdata! Ik heb even een blik geworpen op de verbinding en ik sluit mij aan bij expert @KBX458. De verbinding ziet er prima uit en ik voorzie op basis van deze consateringen geen problemen m.b.t. internetconnectie. Sluit dit ook aan bij jouw eigen bevindingen?

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Hoi Paul. Nadat we terug gekomen zijn van vakantie bleek de US lamp op het modem blauw te branden. Na een reset van het modem heb ik dat nog een paar keer meer gezien.

 

Sinds de reset 10 dagen geleden zie ik in de connection log dat de uncorrectables op alle kanalen weer flink zijn opgelopen. Ook zie ik dat in de eventlog veel "US profile assignment change" meldingen staan

 

Wat is hier aan de hand? Of het invloed heeft op de verbinding weet ik niet, we zijn nagenoeg niet thuis aan het werk geweest. 

 

Het valt me wel op dat er een OFDMA upstream kanaal is nu, dat was er eerder nog niet. Ook die profile meldingen hebben daar volgens mij betrekking op. Is dit een test ofzo? Zo ja, hebben die uncorrectables daar ook mee te maken of heeft dat weer een andere oorzaak? Voor de vakantie was de verbinding vrij strak zonder fouten, maar nu........ Volgens mij was er wel een onderhoud geweest in de vakantie.

Na vakantie.png

Uitgelicht topic