jstruijk

Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Verbonden (partial bonding DS)

Onlangs merkte ik dat een aantal apparaten in mijn netwerk melding maakte van wegvallende internetverbinding (oa deurbel). Toen ik vervolgens in mijn meterkast keek om te zien wat er mis kon zijn viel mijn oog op het modem (Ubee UBC1318ZG), het leek er namelijk op dat de ledjes anders gekleurd waren dan ik mij kon herinneren.

 

Vervolgens heb ik ingelogd in de modem (staat in bridge) en viel met direct op dat er stond: " Verbonden (partial bonding DS".

 

Nou lees ik hier dat het te maken kan hebben met het signaal. Is er iemand in de gelegenheid hier eens naar te kijken?

99 Reacties 99
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Alvast bedankt voor de reacties! Op gebied van IT kennis zit het hier wel snor 😉

Het modem is onlangs vervangen door de Ubee en er is nieuw aansluitmateriaal opgestuurd (en gebruikt) om eventuele problemen daarmee uit te sluiten. Contact daarover heb ik gehad met moderator Paul. Zie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Downloadsnelheid-erg-laag-met-VPN-en-torrents/m-p/913190/high...

Connectie was toen in orde.

 

IMG_20220225_102423.jpgIMG_20220225_102500.jpgwaardes.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er is een zogenoemde grote bak ruis aanwezig.  Ook het OFDM kanaal (docsis 3.1) heeft hier last van.

Je zou om uit te sluiten je huisinstallatie kunnen nalopen op instraling.

Maar ik vermoed eerder dat er wellicht een storing of onderhoud gaande is in het coaxsegment waarop je bent aangesloten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@KBX458  schreef:

Een bescheiden aanvulling: 

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...


@KBX458 daar staat de Ubee UBC1318ZG niet bij of kijk ik niet goed.🙂

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Kweenie @Bert zo lang is mijn neus niet momenteel.😉

Ik heb inmiddels gevraagd aan het moderatie-team om een meting op afstand.

En voorlopig in de ijskast laten zetten in afwachting van de ontwikkeling in de loop van de dag.

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik was net eea aan het nalopen toen mijn vrouw toevallig wist te melden dat mijn zoontje (7j) bezig is geweest met de COAX/netwerk aansluiting in de speelkamer voor de kinderen. Hij had wat problemen met een PS4 spelletje en dacht dat hij het zelf wel kon oplossen zonder daar hulp voor te vragen. Hij had daarvoor mijn koffer met netwerk/coax materialen gepakt en was aan het knutselen gegaan 🤔

Wat blijkt, hij heeft diverse connectors en verloopjes gebruikt op de coax kabel. Ik vermoed dat daar dus flink wat ruis opgepikt werd en storing gaf. Ik heb deze "verbeteringen"  van mijn zoon er tussenuit gehaald en het modem een reset gegeven. Nu eens kijken wat dat gaat brengen...

 

Overigens lag uiteraard het probleem mbt de PS4 niet binnenshuis maar was het een PSN issue 😉.
Altijd leuk die kids ..... 

Edit: Hierbij de huidige signaalwaardes. Modem is pas 15min up, maar toch...

Ubee na.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ondernemend en oplossingsgericht klein baasje. Van wie zou ie dat toch hebben.

Laat later vandaag maar weten of de kleine saboteur de oorzaak was, of dat we verder moeten zoeken.

Pas na een uptime van zeker 5 uren kunnen er conclusies worden getrokken uit de huidige gegevens.

 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Een dag verder zijn onderstaande waardes te zien:

Ziggo Ubee na nacht.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het moderatie-team gevraagd of het de meting wil opstarten.

Het aantal correcteds en uncorrectables op de downstream kanalen 30 en 31 vallen uit de toon ten opzichte van de overige SC-QAM  kanalen.  Het kan instraling door 4G zijn. Controleer voor de zekerheid de bekabeling.

Op het OFDM kanaal (docsis 3.1) zijn de uncorrectables nul, zoals het hoort.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @jstruijk en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met dit probleem aan de bel trekt d.m.v. dit topic!  Ik zie dat onze experts @Bert en @KBX458 ook al druk met je aan het analyseren geslagen gegaan zijn en het nodige met je nagelopen & uitgesloten hebben. Ik heb zojuis even een blik geworpen op de verbinding en het valt mij op dat er ruis te zien is op het signaal. Met name op het upstream (SC-QAM kanalen) is dit te zien. Daarnaast zie ik enige verstoring op het OFDM kanaal (PLC CER). In mijn meting is de hele verbinding vanaf ons netwerk tot en met het modem meegenomen, inclusief het stukje binnenhuisinstallatie (tussen AOP en modem). Controleer voor de zekerheid het stuk tussen het aansluitpunt en modem nog eens zorgvuldig om een mogelijke oorzaak in de eigen installatie uit te sluiten. Druk de kabel daarnaast nog eens opnieuw in de RF In ingang van het modem en in de POA splitter. Mocht het signaal nog steeds verstoord zijn, dan lijkt het mij verstandig dat er een monteur langskomt om het aansluitpunt en het signaal onder de loep te nemen. In dat geval hoor ik graag op welke data een afspraak met een monteur het beste uitkomt. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Paul .

 

Graag wil ik gebruik maken van de optie om een monteur naar de aansluiting te laten kijken. Ik ben nagenoeg altijd thuis aanwezig, dus datum/tijd is meestal niet zn probleem.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jstruijk Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor jou geregeld op dinsdag 15 maart 2022 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum toch niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. De monteursbon heb ik voorzien van een uitgebreid verslag met daarin mijn bevindingen m.b.t. het signaal (OFDM + SC QAM kanalen). Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Gisteren is een monteur geweest en heeft eea nagekeken. Helaas heeft hij niet echt iets kunnen vinden en metingen zagen er volgens hem "binnen de norm" uit. Ook de binneninstallatie is doorgemeten (betreft 1 enkele COAX aansluiting naar 1 TV op dit moment) en ook daar was op dat moment geen verstoring te meten.

Een reset van het modem naar fabrieksinstellingen en opnieuw aansluiten van alle onderdelen was alles wat hij kon doen was de mededeling. Wel vond hij het erg vreemd om te zien dat ik een Ubee UBC1318ZG modem heb omdat hij die eigenlijk nergens ziet, deze eigenlijk niet meer worden uitgegeven (Alleen connectbox en connectbox giga) of alleen af en toe bij zakelijke klanten. Hij twijfelde dan ook of het modem oorzaak zou kunnen zijn en wilde deze al evt omwisselen naar "een witte". Daar ging ik niet mee akkoord aangezien "die witte" bij mij voor ellende zorgt (Zie hier... ), de reden is voor omruiling en die problemen met de Ubee verholpen zijn. 

Eventueel omruilen naar een nieuwe Ubee zou ook nog kunnen maar dat moest ik maar aanvragen als de problemen aanhouden. 

 

De monteur leek niet heel veel ervaring te hebben aangezien ikzelf op veel vlakken meer kennis leek te hebben en de monteur diverse malen vooruit moest helpen. Daarnaast was hij op diverse vlakken technisch niet echt sterk. Al met al was er dus eigenlijk niks veranderd en moest ik het maar even aankijken. Geen idee waarom, de problemen verdwijnen daarmee niet op magische wijze lijkt me.

 

De praktijk bevestigd ook mijn gevoel aangezien deze ochtend het modem weer dezelfde melding geeft (Verbonden (partial bonding DS)). 

Iemand nog een idee?
Dit zijn de waardes zoals deze ochtend uit te lezen zijn:

Na monteur.pngNa monteur2.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

3 weken geleden waren de uncorrectables nul. (zie mijn eerdere reactie) Dat plaatje is nu veranderd met een 940-tal uncorrectables op het OFDM kanaal, waar dit nul moet  zijn.

Tijd voor een diepergaand onderzoek door een netwerkmonteur?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jstruijk Dankjewel voor je terugkoppeling na het monteursbezoek! Het is goed dat je met jouw bevindingen even opnieuw aan de bel trekt. Wat @Expert @KBX458 aangeeft klopt, het aantal uncorrectables hoort nul te zijn. Ik zie dat dit op jouw modem na een recente reset al weer opgelopen is. In de meting die ik heb laten lopen zie ik enige ruis terug op het OFDM kanaal, dit verklaard de uncorrectables op het OFDM kanaal. Het lijkt mij goed dat er een netwerkmonteur langskomt om het signaal verder door te lichten. Ik heb een afspraak met en netwerkmonteur voor je ingepland op dinsdag 22 maart 2022 tussen  08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. De monteursbon heb ik voorzien van een uitgebreid verslag met daarin mijn bevindingen m.b.t. het signaal, de data uit het modem en een beschrijving van de tot dusver ondernomen acties. 

Laat je onder dit topic weten hoe het gaat na het nieuwe monteursbezoek van dinsdag 22 maart?

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul en @KBX458 bedankt wederom!

 

Bedankt ook voor het inplannen van de afspraak. Helaas zie ik echter nu wederom bij "Mijn Ziggo" geen afspraak ingepland en kan ik deze ook niet wijzigen/annuleren. Dit zelfde had ik bij de vorige afspraak ook.

Ik heb wel de SMS en mail bevestiging gehad, maar zelf aanpassen kan ik niet. Ik ben daar ingelogd met dezelfde gegevens als waar ik ook hier mee ingelogd ben.

@Paul Enig idee?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jstruijk Heel vreemd dat je de afspraak niet ziet staan in Mijn Ziggo. Het lijkt erop dat het in de achterliggende systemen niet goed bijgewerkt wordt waardoor je de afspraak niet in Mijn Ziggo ziet staat. Dit is iets wat wel hoort te werken. Ik heb de vraag daarom even neergelegd bij m'n collega's van IT. Op het moment dat de ingepland datum niet schikt kan ik handmatig de afspraak voor je wijzigen naar een andere datum en tijd. 

jstruijk
Topicstarter
Level 4
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Is de monteur ook in de middag beschikbaar? De ochtend komt op die dag beetje vervelend uit ivm schoolgaande kids....

Uitgelicht topic