Dr.Roelski

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Verbindingsproblemen na omwisseling router t.b.v. IPV6

Hallo,

 

Zoals gevraagd in topic https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eindelijk-IPv6-in-Bridge-modus/td-p/869035/page/17 hier het aparte topic.

Na de modemwissel zie ik dat de verbinding niet meer zo goed is als met het oude modem. Via forum blijkt dat dit door gsm instraling komt waar het nieuwe modem meer last van heeft dan de oude.

Oplossing zou zijn de AOP te laten vervangen.

Graag hoor ik of dit mogelijk is en hier een afspraak voor plannen.

 

33 Reacties 33
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

@Bert Ter referentie, relevante informatie uit het andere topic:

 

 

Wat betreft jouw laatste reactie, ik vermoed dat jouw vader de oorspronkelijke coaxinstallatie (CAI = Centrale Antenne-Inrichting) met rijgdozen bedoelde. Dit wordt tegenwoordig niet meer gedaan, alle netten worden nu volgens een stertopologie gebouwd.

 

Mogelijk is vervangen van het AOP en het plaatsen van een nieuwe IEC/F-kabel tussen splitter en modem voldoende, maar er kan ook meer werk nodig zijn.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Gegevens aangevuld.

Vandaag zou langere goedgekeurde kabel binnenkomen. Zodra ik daarmee aangesloten heb en uurtje draai zal ik nog nieuwe statistieken bijvoegen van modem.

Mijn vader was toendertijd hoofd technische dienst van woningbouwvereniging en/of opzichter (vergeten na te vragen wat hij toen exact was) waarvoor de huizen gebouwd werden. Inmiddels is hij met pensioen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

toevoeging:

 

het modem moet aangesloten worden met een coax kabel niet langer dan 1,5 meter op de poa-01-b of rechtstreeks op het aop

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Rood-groen gemarkeerde 1.5m kabel is binnen en aangesloten via poa-01-b. Voor de zekerheid ook dect basisstation iets verder er vanaf gezet.

Sinds gisteren (of eerder aangezien modem verborgen achter kast stond i.v.m. 15cm kabeltje) zie ik geen 2e  blauwe led meer, dus geen idee of dat af en toe aan en uit gaat. Zien of dat met deze kabel nog veranderd.

 

DrRoelski_0-1638887209147.png

 

Na 2,5 uur:

DrRoelski_1-1638887263473.png

 

 

Bij verbindingstest helaas nog niet de strakke 300/30 die ik altijd had:

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/e2ba5e50-5769-11ec-a976-a736ba4995eb

Ik zal in de loop van de dag kijken of dit stabiel blijft of niet.

Hopelijk kan met vernieuwen AOP de snelheid weer naar het vertrouwde stabiele 300/30 terug komen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Er is nog steeds veel ruis door instraling van 4G en 5G (zoals verwacht). Een monteursafspraak voor vervangen van het AOP is inderdaad de volgende stap.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het corrigeren van de beschadigde pakketjes kost rekenkracht van de modem processor, waardoor deze rekenkracht niet volledig kan worden gebruikt voor de speedtest en daardoor een negatieve invloed heeft op de uitslag van de speedtest.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

U roept, wij draaien @tobiastheebe 😉 Bedankt voor jouw analyse!

Wat vervelend dat het, ondanks dat alles vervangen is, nog steeds niet is opgelost, @Dr.Roelski Voor nu heb ik een monteur ingepland voor 13-12 tussen 12.00 & 18.00 om het AOP te vervangen en de verbinding te controleren. Wanneer dit niet gelegen komt, mag je de afspraak verplaatsen via Mijn Ziggo.

Via de mail ontvang je nog een bevestiging van de afspraak. Neem deze bevestiging en de voorwaarden die aan de afspraak zitten nog even goed door.
Bij vragen laat je het maar weten en anders hoor ik graag hoe de afspraak verlopen is 🙂

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Monteur is langs geweest en heeft AOP vervangen. Eerste snelheidstest op router was positief. Lijkt op oude max snelheid zonder dips. Echter in stats van modem nog wel incorrectable errors.

Zojuist (minstens uur nadat monteur klaar was) heeft mn modem een spontane herstart gemaakt.

Log in modem geeft volgende aan:

DrRoelski_0-1639405997467.png

 

DrRoelski_1-1639406056498.png

 

Met bijbehorend connection log:

DrRoelski_2-1639406138417.png

 

 

Hernieuwde speedtest geeft nu ook weer lagere up en downloads (266M om 29M https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/fe73fb20-5c22-11ec-9c53-7f1fa508faa2)

 

Ik kijk het nog even aan, maar het lijkt er op dat het nog geen 100% oplossing is.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Helaas is de instraling van 4G en 5G nog volop aanwezig.

 

Heeft de monteur een nieuwe kabel tussen splitter en modem geplaatst? Zo ja, zou je dan nog eens de test modem direct op AOP willen herhalen? Deze test heb je al eerder gedaan, maar met een ouder type kabel dat onvoldoende is afgeschermd.

 

De docsDevResetNow betekent meestal in dat het modem een nieuwe boot file aangeboden heeft gekregen en daarom zichzelf opnieuw opstart, dit heeft vermoedelijk met IPv6 te maken.

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nee. Kabel en splitter heb ik afgelopen week zelf al besteld en vervangen door kabel die door een van jullie doorgegeven had (met rood/groene labeling).

Reboot kan inderdaad toeval geweest zijn. Wellicht firmware update.

Ik zal vanavond kabel er nog even direct opzetten zonder splitter.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Je had eerder inderdaad al aangegeven dat je zelf de IEC/F-kabel naar het modem al had vervangen, top. Daarmee kun je het modem direct op het AOP aansluiten voor de test. Start daarna het modem opnieuw op en plaats na 1-2 opnieuw de downstream-gegevens. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of er een netwerkmonteur moet komen om het traject AOP naar EV na te lopen of dat de instraling mogelijk door de kabel naar de decoder wordt veroorzaakt.

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

10min geleden kabel direct in AOP gedaan.

Ziet er nu 'schoon' uit!

 

DrRoelski_0-1639515242914.pngDrRoelski_1-1639515263129.png

 

Met directe kabel aansluiting heeft vervangen van AOP dus absoluut geholpen.

Vreemde is nu wel dat ik nu blijkbaar nog een storing na de splitter heb zitten die modem beinvloed. Heb Heb helaas geen 75 Ohm aflsuitweerstand om effect van alleen splitter te kunnen meten.

Na splitter komt Humax5050 die na eigen versterker signaal weer voor radio en tv splitst. Aangezien ik ook kaart in tv heb zitten is volgende stap radio en humax ertussen uit halen.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Het signaal ziet er nu inderdaad erg goed uit, bijna uitstekend, alleen op CID 26 is de MER iets lager.

 

De kabel naar de decoder (blauw met haakse stekker) is nu hoofdverdachte. Ziggo kan kosteloos een nieuwe (IEC/IEC-)kabel van 1,5/3/5 meter toesturen, vermoedelijk kunnen we het ruisprobleem daarmee definitief verhelpen.

 

Kun je een foto plaatsen van het aansluitmateriaal op de Humax-decoder?

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

En nu met splitter, en vanuit splitter direct naar moden en tv. Lijkt er op dat deel instraling via kabel naar tv, of van tv zelf komt:

 

DrRoelski_2-1639516681478.png

 

Gelukkig is snelheidstest stabiel en juiste snelheid. Ik ga verder kijken of ik nog iets kan verbeteren aan kabels naar tv. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Het is de kabel zelf die als antenne fungeert voor 4G en 5G en zo de ruis op de installatie zet, dit komt vervolgens op het modem binnen. De decoder heeft hier geen last van omdat DTV (DVB-C) op lagere frequenties wordt uitgezonden (266-538 MHz).

 

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt of als ik nog ergens kan meekijken.

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Aansluitmateriaal is soieso meer dan 10 jaar oud. Heb nu een zwarte coax kabel gebruikt naar tv waar aan beide uiteinden verdikking in zit. Hopelijk een ferriet filter, maar kan natuurlijk ook nep zijn. Volgens mij was dit de bijgeleverde kabel van de LG tv welke de nieuwste kabel zou moeten zijn. Overige kabel die ik er tussenuit heb gehaald waren dunne witte coax kabels. 

Wandkast waar AOP achter zit en tv muurbeugel net weer op zn plek, dus helaas even geen plaatje.

Een nieuwe 1,5m IEC/IEC die gegarandeerd goed is, is uiteraard welkom 🙂 Dan is AOP, splitter, kabel naar modem en dan als laatste ook tv kabel vervangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De kabels die Ziggo levert (van Technetix en Wisi) zijn viervoudig afgeschermd en zeer instralingsongevoelig. De IEC/IEC-kabels hebben een groene en blauwe ring om de stekkers. Je kunt morgen even met de klantenservice contact opnemen zodat deze kabel toegestuurd kan worden. Daarmee lossen we het ruisprobleem waarschijnlijk op.

 

Begrijp ik goed dat je de Humax-decoder nu hebt 'omzeild' en de TV direct op de splitter aangesloten hebt? Als je de decoder wilt blijven gebruiken, dan adviseer ik om de uitgang daarop te voorzien van een afsluitweerstand (IEC female).

Dr.Roelski
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nee, Humax is er nu helemaal tussenuit. Heb een Cl+ kaart in m'n tv zitten. Enige reden dat de Humax nog aanstond is om mn 2e smartcard actief te houden. Eerlijk gezegd kijk ik nog nauwelijks tv en neem ik al helemaal niets meer op. En met de versterker die er vorige keer tussenuit gehaald is, is ook de slaapkamer tv onbekabelt. Maar die tv staat al jaren uit, dus ook dat is geen probleem.

Ik zal morgen contact opnemen met klantenservice. 

Uitgelicht topic