JANFIKKE
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Verbindingsproblemen connect box met QNAP NAS

ik heb sinds 1,5 jaar een NAS van het merk QNAP en tot 5 maanden geleden wat deze zonder problemen te benaderen via mijn twee computers (en twee mediaspelers en smartphone) . Na  updates van zowel beide computers alsmede de NAS zelf begonnen de problemen. De verbinding met één van mijn PC's (een 10 jaar oude packard bell) werd niet meer mogelijk (met enkele uitzonderingsgevallen). (NB.: beide PC's waren oorspronkelijk windows8 en maar draaien al jaren onder windows10)

Inmiddels heb ik een nieuwe PC gekocht (HP all in one, windows10) maar ook deze krijgt geen toegang tot de bestanden op de NAS. De helpdesk van QNAP had al eerder gedurende een 2 uren durende remote sessie geconstateerd dat het onmogelijk aan de NAS kon liggen (alle instellingen nagelopen) en dat het aan de verbindingen moet liggen. Ik gebruik hier voor een connect box van ziggo. Ik heb al van alles geprobeerd waaronder ook met een netwerkkabelaansluiting, maar zonder effect. Ik krijg steeds dezelfde melding: "bron is online maar reageert niet op de verbindingspoging". Het vreemde is dat de NAS wel via de QNAP app Qfinder Pro te verbinden is en dan ook de bestanden te zien zijn, maar ik kan er dan niet bij. 

Ook merkwaardig is dat mijn oude Toshiba laptop (waar ik alles mee regel) wel via een share toegang heeft tot al mijn bestanden (en ook de beide mediaspelers spelen video, geluids- en fotobestanden af).

Wat is hier aan de hand?

Wat moet ik doen om alsnog met mijn nieuwe PC toegang te verkrijgen tot de bestanden in mijn NAS?

6 Reacties 6
DennyW
Expert
Expert
  • 2630Reacties
  • 220Oplossingen
  • 600Likes

Wordt je misschien bij het opstarten van Windows automatisch aangemeld met een Microsoft account (i.p.v. een local-account)? Windows “dwingt” na een nieuwe installatie dat je dat zo instelt.

Aan de ander kant is Windows een beetje hardnekkig met het vasthouden van de aangemelde user; als een Windows-sessie eenmaal begonnen is met een bepaalde user, dan zullen in (principe) alle benaderingen van het netwerk gedaan worden onder die user-naam.

Veiligheidsinstellingen in de QNAP kunnen dan die user / aanmelder blokkeren. Let wel: op de achtergrond blijft Windows maar proberen de shares te connecten! Als je dit laat loggen dan blijft de lijst maar groeien. Ook als je zelf verder niets doet / niet probeert een share te benaderen.

Zorg dat je met je oude gebruikersnaam (local account) bij Windows aangemeld wordt, als je dit voorheen ook zo deed.

I.p.v. aanmelden bij Windows net een lokaal account kan je natuurlijk ook in de NAS een nieuwe user aanmaken met de naam van het Microsoft-account.

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6696Reacties
  • 243Oplossingen
  • 1834Likes

Hi, 

Je kan het ook zo proberen ,ik ga er hierbij vanuit dat je de NAS een vast ip adres hebt gegeven en je dat ook weet.

In windows verkenner onderstaand doen , dit is het interne IP adres van mijn synology nas .

Ronihd_0-1614430654429.png

JANFIKKE
topicstarter
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank voor snelle respons. Ik he inderdaad de NAS een vast IP adres gegeven. Met de door jou aangereikte oplossing kom in op dezelfde wijze in de NAS als via Qfinder Pro en kan dus nog steeds niet bij mijn bestanden. Ik wil via de verkenner van mijn PC toegang tot de NAS (dus via een share bijv. Z: of via "netwerk"

JANFIKKE
topicstarter
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank voor snelle reactie. Ik heb deze uitgeprobeerd door een nieuwe gebruiker aan te maken in de NAS. Helaas werkt dit ook niet. Volgens de helpdesk van QNAP zou het aan de verbindingen moeten liggen en daarmee wordt impliciet naar de connect box c.q. router van ziggo gewezen. Kan daar het probleem zitten?

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6696Reacties
  • 243Oplossingen
  • 1834Likes

Bovenstaand waar je op reageert is via windows verkenner en dan kan je die Z aanmaken 😉 

Ronihd_0-1614436974447.pngRonihd_1-1614437167948.png

DennyW
Expert
Expert
  • 2630Reacties
  • 220Oplossingen
  • 600Likes

Alleen een nieuwe gebruiker zal ook niet werken als je niet eerst even in de NAS kijkt (veiligheids-instellingen) of er IP-adressen geblokeerd worden wegens te veel inlogpogingen in te korte tijd. Het in - en uit-schakelen hiervan en het instellen van het aantal pogingen alsmede de duur van een blokkade, kan je weer ergens anders vinden bij de QNAP.

N.B.: Als een IP-adres geblokkeerd is/wordt, dan zal ook een z.g. anonieme toenadering naar de map Public niet kunnen werken. Test eens of je Public van buiten af wel kan benaderen (tenminste als die anonieme toegang toestaat).

Nu heb je al minsten drie plekken van instellingen in de QNAP die je mag opzoeken / bekijken!

N.B.-2: De conclusie dat het alleen aan de Ziggo-modem-router kan liggen kan ik niet rijmen met het feit dat verbinden met de oude PC wel lukt!

Uitgelicht topic