mvkempen1984

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Verbindingsfout bij specifieke game sinds installeren Connectbox Giga

Beste allemaal,

 

Sinds de keuze voor een hogere internetsnelheid en het installeren van de Connectbox Giga merk ik bij het spelen van een specifieke game (Final Fantasy XIV) verbindingsfouten die meerdere keren per dag tot een disconnect leiden. Zo zijn er vandaag al drie disconnects geweest, allemaal met dezelfde foutcode (90002), een generieke foutmelding. Het gaat om een bekabelde verbinding.

 

De Connectbox Giga staat niet in bridge modus. Wat kan het nieuwe modem hebben 'veranderd' aan de situatie dat we ineens deze disconnects ervaren? Eerst dacht ik overigens aan packet loss, maar ik zie niet echt iets schokkends in WinMTR of Pingplotter (zie bijlage).  Ja; hij haalt twee keer de gameserver niet (links, eindigend op .9), maar ondertussen ben ik al drie keer gedisconnect. Maar mijn weten is het ook voor het eerst dat ik ipv4 en ipv6 in het modem terugzie, maar dat kan komen doordat ik eigenlijk al jaren er geen omkijken naar had. Dat doe ik nu pas na het verhogen van de snelheid. Alle overige zaken die men aanraadt om de error te ontwijken (firewall uitzetten, upnp uitzetten, google dns proberen) heb ik geprobeerd, maar dat helpt niets. Overigens zou het ook gek zijn om nu een pleister te moeten plakken terwijl het jarenlang goed heeft gewerkt.

2212.png

 

Kan iemand mij helpen, doormeten, wat dan ook? Oh ja: op het moment dat ik een disconnect heb, lopen andere processen/games/downloads door, ook in andere delen van de woning. 

Edit: node 13 (Pingplotter) van de server is blijkbaar altijd zo traag, VOIP ofzo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @mvkempken1984 en een warm welkom op de Community, 

Wat ontzettend vervelend dat de internetverbinding op dit moment niet werkt zoals het hoort! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even bij ons aan de bel trekt. Op de foto's die je deelt zie ik dat de binnenhuisinstallatie (Tussen AOP en modem) er verder keurig uitziet. Toch zie ik wanneer ik de verbinding op afstand controleer de nodige ruis terug op zowel de S/QAM kanalen als op het OFDM kanaal. Met nam de uncorrectables (CER) die ik terugzie op het OFDM kanaal zorgt in dit geval voor de problemen met de connectie. Dit zal bij jou terug te zien zijn in oplopende pingtijden en packetloss. Het lijkt mij verstandig dat er een monteur langskomt om bij jou op locatie alles door te meten en zodoende de oorzaak v.d. ruis op te sporen. 

Ik heb een afspraak ingepland met een storingsmonteur op vrijdag 24 december 2021 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het bezoek voor iedereen veilig. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Bekijk in context

39 Reacties 39
mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hier nog even de down- en upstream waardes, de netwerk historie en de foto's van de inkomende verbinding:

 

132.png12313.png12345.png1234565.png1234567.png

 

 

 

12.jpg13.jpg

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Op het docsis 3.1 downstream kanaal  zijn een aantal uncorrectables, pakketjes die niet konden worden gerepareerd.

Deze "ruis" triggert waarschijnlijk de laatste 3 meldingen in de netwerkhistorie op 21-12-2021 vanaf 21.04.33 uur, te weten een tweetal SYNC failure meldingen, waarbij het modem kortstondig volledig buiten werking is, 

en 

een MDD time out, waarbij tot maximaal 20 seconden geen dataverkeer mogelijk is.

Je schrijft:

" Oh ja: op het moment dat ik een disconnect heb, lopen andere processen/games/downloads door, ook in andere delen van de woning."

Mogelijk dat het modem e.e.a. toen reeds weer had hersteld?

De overige waarden zien er goed uit. Ik heb dit topic inmiddels neergelegd bij het moderatie-team met verzoek een meting op jouw aansluiting te verrichten.

 

De netwerkhistorie van vandaag is niet zichtbaar. Opnieuw opstarten of een 30 seconden van de stroom halen en het modem opnieuw opstarten maakt de meest recente historie vaak weer zichtbaar.

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank en excuus KBX458: ik had even moeten melden dat ik gisteren zelf de bekabeling van het modem heb gecontroleerd en hem toen kortstondig van de stroom af heb gehaald. Sorry daarvoor. Wat verder wellicht belangrijk is: vanochtend en vanmiddag een aantal disconnects gehad in de game, maar daarvan is (voor zo ver mijn amateuroog kan zien) niets terug te vinden in de log. Op dit tijdstip lopen andere processen door; niets te merken bij andere huisgenoten en de games die ze online spelen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Probeer eens de recente historie, door het  modem 30 sec. stroomloos te maken, tevoorschijn te halen.

Kan je ook van de antenne versterker en bekabeling een duidelijke foto plaatsen?

 

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Antenne versterker is niet in gebruik maar hangt nog wel in meterkast; modem is direct aangesloten. Gestopt met tv 😉

Ik ga ook de recente historie zo even tevoorschijn toveren.

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Even de stroom eraf gehaald en geprobeerd de recente historie op te halen (ook ververst). Helaas (volgens mij) niets te zien, disconnects in de specifieke game (FF14) waren vandaag om 11 uur, iets over 12 en rond 13 uur. Ik ga ze vanaf nu laten opschrijven. Edit: gisterenavond rond half 7 was er ook een disconnect met de game, maar ook die zie ik hier niet terug. Ook goed om te weten: anderen bleven toen in de game zitten, ook met Ziggo maar ook met andere ISP's. 

 

22121.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een disconnect in de game, betekent niet per definitie, dat er een issue is met de verbinding. Immers blijven andere apparaten verbinding houden en downloads doorlopen, zoals je schreef.

Het kan helpen als je de datum en tijdstip van een ondervonden disconnect noteert. Dat kan dan later met de monitoring door een moderator worden vergeleken.

 

In elk geval mooi, dat je meldde zelf eerder het modem stroomloos te hebben gemaakt. Dit verklaart de door mij opgemerkte meldingen.

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @mvkempken1984 en een warm welkom op de Community, 

Wat ontzettend vervelend dat de internetverbinding op dit moment niet werkt zoals het hoort! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even bij ons aan de bel trekt. Op de foto's die je deelt zie ik dat de binnenhuisinstallatie (Tussen AOP en modem) er verder keurig uitziet. Toch zie ik wanneer ik de verbinding op afstand controleer de nodige ruis terug op zowel de S/QAM kanalen als op het OFDM kanaal. Met nam de uncorrectables (CER) die ik terugzie op het OFDM kanaal zorgt in dit geval voor de problemen met de connectie. Dit zal bij jou terug te zien zijn in oplopende pingtijden en packetloss. Het lijkt mij verstandig dat er een monteur langskomt om bij jou op locatie alles door te meten en zodoende de oorzaak v.d. ruis op te sporen. 

Ik heb een afspraak ingepland met een storingsmonteur op vrijdag 24 december 2021 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het bezoek voor iedereen veilig. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ga ik doen KBX458, zal ieder tijdstip vanaf nu netjes markeren. Klopt inderdaad wat je zegt.

De persoon die de disconnects meemaakt noteert ze vanaf nu en ik heb ook even alle drivers geupdate. 

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, Paul. Gaan we zeker doen en we houden vanaf nu alle disconnects ook goed bij met datum en tijdstip.

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zojuist al de monteur mogen ontvangen, ontzettend fijn dat het al zo snel kon. Hij heeft de hoofdaansluiting en de modemkabel vervangen, maar hij gaf aan dat er voor andere wijzigingen een netwerkmonteur moet komen. Mochten die nodig zijn. We gaan dus weer gamen en onderzoeken of het geholpen heeft. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@mvkempen1984 Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Laten we inderdaad even kijken wat je bevindingen de komende dagen zijn nu het aansluitpunt en de modemkabel vervangen zijn. Deel anders over 5 dagen opnieuw je bevindingen onder dit topic. 

Alvast fijne feestdagen en een gezond & gelukkig 2022 gewenst!

mvkempen1984
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2022. En: meteen enorm goed nieuws. De afgelopen dagen goed kunnen testen en geen enkele verbindingsfout meer meegemaakt. Zie ook onderstaande afbeelding:

mvkempen1984_0-1641056504765.png

De hoofdaansluiting was ondertussen pak hem beet 10 jaar oud, dus wellicht begon deze zich te verslikken bij de hogere snelheid en de Connectbox Giga? In ieder geval erg fijn dat dit zo snel kon worden opgelost en dank voor het snelle en zorgvuldige meedenken en handelen!

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Jij niets minder gewenst @mvkempen1984, de beste wensen voor 2022. En wat een ontzettend fijne terugkoppeling. We zijn blij dat alles weer als een zonnetje draait. Mocht er in de toekomst wat zijn dan weet je ons hier te vinden.

j.vanaerle

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

sinds kort ervaar ik een soortgelijk probleem. De verbinding met een game server via pc maar ook via Xbox en PlayStation levert na verloop van tijd een disconnect op.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat irritant dat je soortgelijke problemen ervaart, @j.vanaerle
Wil je de modemwaardes en netwerkhistorie hier eens delen? 
Dan vraag ik @KBX458 of @tobiastheebe of die eens met je mee willen kijken.

j.vanaerle

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

jvanaerle_0-1662999406769.pngjvanaerle_1-1662999448194.png

 

jvanaerle_2-1662999480388.png

 

j.vanaerle

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Welke informatie heb je nog meer nodig?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@j.vanaerle  schreef:

Welke informatie heb je nog meer nodig?


De waarden onder down en upstream geven veel info

.

Uitgelicht topic