Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
ArnoP1
Level 2

Verbinding tussen modem en TP-Link switch TL-SG108E valt weg. Oplossing?

Ik heb mijn ziggo modem in de woonkamer staan ivm de coax-aansluiting en alle UTP kabels in de meterkast aangezien hier het vorig (KPN/XS4all) modem stond. Via een TP-Link switch TL-SG108E in de meterkast heb ik al de UTP kabels bij elkaar laten komen en 1 UTP kabel naar de kabel aan het modem gekoppeld. En alles werkte een aantal dagen.

Ineens leek de verbinding tussen modem en switch weg te zijn, TV en andere dingen werkten niet meer.

Voeding van de switch los en weer ingestoken en alles werkte....10min.

Om toch TV te kijken maar weer een UTP door de woonkamer tussen TV kastje en modem.

Waar zou dit gedrag aan kunnen liggen en nog beter hoe is het te verhelpen?

De kabels zijn overigens allemaal CAT6 en de switch is in orde. Maakt het misschien uit welke aansluiting ik hiervoor op het modem kies? Of welke ingang ik op de switch voor het modem kies? Settings in het modem die hiervoor speciaal aangepast moeten worden?

Alvast bedank voor de antwoorden,

Arno

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.
Level 17

Heb je die DECO wel correct geïnstalleerd op je netwerk. lees deze kennisbank topic maar eens door https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366

Als de DECO ook in router mode is geconfigureerd heb je mogelijk twee DHCP servers op je netwerk draaien. Het kan ook zijn dat de DECO smart DHCP wordt geactiveerd wat ook de nodig problemen veroorzaakt.

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/155575

https://community.tp-link.com/en/home/stories/detail/1804

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
Uitgelicht
ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Even een dag gewacht voordat ik het zou melden maar alles lijkt nu te werken.

De DECO op AP gezet (stond deze ook nog niet) maar dat verhielp het probleem niet met de bekabelde apparaten. Vervolgens een voor een de kabels ingestoken en tussendoor gewacht maar ook dit was niet de oplossing. Toen heb ik even een dag niets eraan gedaan en ineens begon 1 van de bekabelde apparaten te werken de anderen gecheckt en die deden het ook...behalve 1. Nou voor die laatste (DVR) ben ik in de settings gaan sleutelen (raar menu) en via trial/error DHCP/IP/Port settings geprobeerd en ineens werkte deze als ik de DVR via wifi en de app op mijn telefoon benaderde (de DVR zelf heeft enkel een bekabelde verbinding en geen WIFI), dat was hoopvol. Toen het DVR IP adres vervangen door het externe/modem IP adres en het werkte. Meteen alles mbt settings vastgelegd en labels geplakt.

Terugkijkend (tenzij er in de modem SW op de achtergrond geen update is doorgevoerd die het verholpen heeft) lijkt het erop dat het de switch misschien klem liep als er via veelvoudig DHCP getouwtrek dubbel IP adressen werden uitgegeven en de boel hierdoor zou plat gooien ipv een melding te sturen mbt de oorzaak/oplossing.

Ook zag ik in het modem menu van tijd tot tijd andere info verschijnen van de aangesloten apparaten en leek het dat het modem mogelijk niet ver genoeg "door de switch" heen kon kijken.

Wellicht verwacht ik te veel maar als er een stukje extra SW in het modem zou zitten dat een dergelijke situatie zou flaggen, dan zou een oplossing sneller gevonden worden.

Hoe dan ook, opgelost en iedereen bedankt voor het meedenken!

0 Kudos
Ga naar reactie
31 Reacties 31
Meldingen
Aan Uit
Gio2903
Level 17

port 4 op het modem (in geval van sagemcom modem) kan problemen geven, ook kan het probleem in de switch zitten natuurlijk (waarom denk je dat die oke is?)

0 Kudos
Marinus
Level 16
  1. ik geloof je, maar hoe weet je dat de switch in orde is?
  2. steek de netwerkkabel ik een van de bovenste 3 poorten van her modem als het een Sagemcom is. (zou opgelost moeten zijn met de nieuwe firmware, maar .....)

Werkt de WiFi naar het modem wel?

0 Kudos
ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Stekker zat in de onderste modem ingang en ik heb heb nu naar boven geplaatst. Wifi werkt gewoon op het modem.

Switch werkte met het oude modem (vlak voor dat ik alles omgezet heb, vandaar dat ik denk dat die goed is.

0 Kudos
ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Misschien dat ik een richting heb gevonden "....Note: If the switch gets a new IP address from the DHCP server, your connection to the switch will be lost. Enter the new IP address in your browser to access the switch again...."

Net eens de 2 IP adressen van de switch in het DHCP menu van het modem gereserveerd

0 Kudos
Jos P
Level 9

Welk IP-adres van de switch wil je dan reserveren? Die TP-link is een unmanaged switch dus die heeft geen eigen IP-adres. Alleen de apparatuur op die op de switch is aangesloten.

Welke apparatuur heb je nog in het netwerk opgenomen via kabel aangesloten of in de WiFi? Misschien dat daar iets van communicatie in zit die gaat rond zingen en de switch op zijn knieën krijgt. Heb ik zelf al eens meegemaakt met sonos speakers.

0 Kudos
Karel.
Level 17

@Jos P  schreef:

Welk IP-adres van de switch wil je dan reserveren? Die TP-link is een unmanaged switch dus die heeft geen eigen IP-adres. Alleen de apparatuur op die op de switch is aangesloten.

De TL-SG108E is een managed switch. Maar als die zonder enige configuratie uit de doos aangesloten wordt werkt het gewoon als een unmanaged switch.

Standaard staat op de switch DHCP voor het ontvangen van een IP adres aan. Maar als het geen IP adres krijgt zal het bereikbaar zijn op 192.168.0.1/24. Dit kan conflicteren met routers en LAN’s die ingesteld zijn op 192.168.0.0/24 netwerk. De router in een 192.168.0.0/24 netwerk heeft nl ook vaak het 192.168.0.1 (gateway) adres. De Ziggo modem router maakt standaard gebruik van 192.168.178.0/24 netwerk en krijgt dan 192.168.178.1 als (gateway) adres en zal de switch normaliter geen conflict hebben op een Ziggo LAN.

puppie
Level 17

je typt dat het 10 minuten werkt en dan stopt.

Dan zou ik eerder aan warmte in de switch denken dan aan een ip adres.
Maar dat is mijn gedachte.

0 Kudos
Jos P
Level 9

@Karel.  schreef:

@Jos P  schreef:

De TL-SG108E is een managed switch. Maar als die zonder enige configuratie uit de doos aangesloten wordt werkt het gewoon als een unmanaged switch.

Standaard staat op de switch DHCP voor het ontvangen van een IP adres aan. Maar als het geen IP adres krijgt zal het bereikbaar zijn op 192.168.0.1/24. Dit kan conflicteren met routers en LAN’s die ingesteld zijn op 192.168.0.0/24 netwerk. De router in een 192.168.0.0/24 netwerk heeft nl ook vaak het 192.168.0.1 (gateway) adres. De Ziggo modem router maakt standaard gebruik van 192.168.178.0/24 netwerk en krijgt dan 192.168.178.1 als (gateway) adres en zal de switch normaliter geen conflict hebben op een Ziggo LAN.

De TP-Link TL-SG108PE is de managed variant van de TL-SG108E die de toppic starter heeft.

update: excuus de PE variant is weer met POE en de E variant is inderdaad managed en de S variant unmanaged om het makkelijk te maken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

TL-SG108E: managed

TL-SG108PE: managed + PoE

Misschien dat ik een richting heb gevonden "....Note: If the switch gets a new IP address from the DHCP server, your connection to the switch will be lost. Enter the new IP address in your browser to access the switch again...."

Hiermee wordt bedoeld dat je de verbinding met de webinterface verliest en staat los van het probleem dat jij ervaart. Bij uitval kun je controleren of je nog link/activiteit ziet op de uplink port van de switch.

De stabiliteitsproblemen met poort 4 (2.5 GbE) op de Sagemcom F3896 zouden in de laatste firmware 8.10.26 opgelost moeten zijn. Je kunt via de pagina Beheer → Informatie in de webinterface (bereikbaar via 192.168.178.1 of 192.168.100.1) controleren welke firmware actief is.

Karel.
Level 17

De TL-SG108 is de unmanaged versie.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Wat je kan doen is alles loskoppelen en eerst alleen de switch aan het modem aansluiten. Treed er geen probleem na je gemelde 10 minuten dan de tweede kabel aansluiten. En dit vervolgens doen voor de volgende kabel totdat de switch niet meer reageert. Daarmee kan je eventueel ook het probleem apparaat mee lokaliseren. 

Zorg er ook voor dat je eventueel niet een loop veroorzaakt tussen een mogelijke andere switch door “per ongeluk” twee kabels daartussen aangesloten te hebben. Loop prevention kan namelijk poorten uitschakelen.

Als je inlogt in de switch kan je ook een kabeltest uitvoeren per poort.

En doe eventueel een factory reset van de switch om mogelijk verkeerde instellingen te wissen.

0 Kudos
ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Nou het reserveren was niet de oplossing inderdaad

Ook de 10min is niet vast, na power down/up werkt het soms maar een paar min.

Hoe dan ook...als ik die switch zou vervangen door iets dat 100% zeker plug n play werkt met het modem....wat zou ik dan moeten hebben?

0 Kudos
caesar
Level 17

@ArnoP1 

Een managed switch heeft voor zijn werking geen IP adres nodig. Het IP adres wordt alleen gebruikt voor de management interface, maar die wordt alleen actief als je instellingen gaat doen.

Als de switch inderdaad stopt met werken, dan lijkt hij defect. Er zijn tientallen switches op de markt, welke functionaliteit zoek je?

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

is er niet ergens een network loop/lus? / is de voeding niet defect

ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Ik zoek iets wat niets anders is dan een "splitter" met 1 kabel vanaf het modem naar meerdere UTP/gebruikers. Bij voorkeur zonder instellingen en volledig betrouwbaar en stabiel icm het ziggo modem

0 Kudos
ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Goede vraag, geen idee hoe ik dat moet achterhalen

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij een netwerklus zul je zien dat de link/activiteit-LED's van gebruikte poorten op de switch constant aan het knipperen zijn. Bij uitval moet je i.i.g. controleren of de link/activiteit-LED van de switch naar het modem nog oplicht en af en toe knippert.

Een managed switch is in jouw geval overbodig. Als eenvoudige unmanaged switch kun je de eerder genoemde TL-SG108 overwegen.

0 Kudos
caesar
Level 17

@ArnoP1 

Een 5 of 8 poorts unmanaged switch van TP-Link of Netgear kost bijna niks, voor € 20 tot € 30 ben je klaar.

ArnoP1
Level 2
Topicstarter

Leek mij ondertussen ook dat het zou liggen aan het managed zijn van mijn switch, dus maar een unmanaged besteld.

Ik had de handleiding van de switch nog eens gecheckt en dat het een managed is werd duidelijk. Voorheen was ik mij hier niet bewust van geweest en somminge aangesloten apparaten  deden het toevallig maar ik meen mij te herinneren dat ik destijds andere apparaten die problemen haden, rechtstreeks op het modem had ingestoken....vandaar dat ik kennelijk heb gedacht dat de switch het voorheen gewoon heeft gedaan.

We gaan het zie, Dinsdag komt de nieuwe binnen

0 Kudos