Ik heb mijn ziggo modem in de woonkamer staan ivm de coax-aansluiting en alle UTP kabels in de meterkast aangezien hier het vorig (KPN/XS4all) modem stond. Via een TP-Link switch TL-SG108E in de meterkast heb ik al de UTP kabels bij elkaar laten komen en 1 UTP kabel naar de kabel aan het modem gekoppeld. En alles werkte een aantal dagen.
Ineens leek de verbinding tussen modem en switch weg te zijn, TV en andere dingen werkten niet meer.
Voeding van de switch los en weer ingestoken en alles werkte....10min.
Om toch TV te kijken maar weer een UTP door de woonkamer tussen TV kastje en modem.
Waar zou dit gedrag aan kunnen liggen en nog beter hoe is het te verhelpen?
De kabels zijn overigens allemaal CAT6 en de switch is in orde. Maakt het misschien uit welke aansluiting ik hiervoor op het modem kies? Of welke ingang ik op de switch voor het modem kies? Settings in het modem die hiervoor speciaal aangepast moeten worden?
Alvast bedank voor de antwoorden,
Arno
Opgelost! Ga naar oplossing.
Even een dag gewacht voordat ik het zou melden maar alles lijkt nu te werken.
De DECO op AP gezet (stond deze ook nog niet) maar dat verhielp het probleem niet met de bekabelde apparaten. Vervolgens een voor een de kabels ingestoken en tussendoor gewacht maar ook dit was niet de oplossing. Toen heb ik even een dag niets eraan gedaan en ineens begon 1 van de bekabelde apparaten te werken de anderen gecheckt en die deden het ook...behalve 1. Nou voor die laatste (DVR) ben ik in de settings gaan sleutelen (raar menu) en via trial/error DHCP/IP/Port settings geprobeerd en ineens werkte deze als ik de DVR via wifi en de app op mijn telefoon benaderde (de DVR zelf heeft enkel een bekabelde verbinding en geen WIFI), dat was hoopvol. Toen het DVR IP adres vervangen door het externe/modem IP adres en het werkte. Meteen alles mbt settings vastgelegd en labels geplakt.
Terugkijkend (tenzij er in de modem SW op de achtergrond geen update is doorgevoerd die het verholpen heeft) lijkt het erop dat het de switch misschien klem liep als er via veelvoudig DHCP getouwtrek dubbel IP adressen werden uitgegeven en de boel hierdoor zou plat gooien ipv een melding te sturen mbt de oorzaak/oplossing.
Ook zag ik in het modem menu van tijd tot tijd andere info verschijnen van de aangesloten apparaten en leek het dat het modem mogelijk niet ver genoeg "door de switch" heen kon kijken.
Wellicht verwacht ik te veel maar als er een stukje extra SW in het modem zou zitten dat een dergelijke situatie zou flaggen, dan zou een oplossing sneller gevonden worden.
Hoe dan ook, opgelost en iedereen bedankt voor het meedenken!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
1. Heb je ook al eens geprobeerd om de switch te resetten naar factory default. Dan werkt de switch gewoon als een unmanaged switch tenminste als je niets veranderd in de configuratie. (gebruikersnaam/wachtwoord is dan trouwens ook gereset naar admin/admin).
Voeding aansluiten en minimaal 10 seconden reset button indrukken, daarna weer even spanningsloos maken en weer aansluiten op een 1Gbps poort van het modem.
2. Je kan daarna ook eventueel kijken of er nieuwe(re) firmware is voor de switch zie:
https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg108e/v6/
Kies op die pagina wel de juiste hardware versie wat vermeld is onderop de switch voordat je firmware gaat downloaden.
De recentste/juiste handleiding is ook via die site te downloaden.
De easysmart configuratie software raad ik af, vervuilt je windows installatie en is niet nodig. De switch zelf is voorzien van een uitstekende eigen configuratie webpagina.
Nieuwe un-managed switch.....en alles werkt 😉
Bedankt voor alle tips en meedenken!
Bummer....te vroeg gejuigd....doet hetzelfde
Bij uitval kun je controleren of je nog link/activiteit ziet op de uplink port van de switch. Heb je hier al naar gekeken? Ik begin een probleem met de kabel te vermoeden. De oorzaak kan i.i.g. geen configuratieprobleem op de eerder gebruikte managed switch geweest zijn.
Als je eens met een tussenpauzes van een half uur of zo je apparatuur op de switch aansluit. Op het moment dat je dan storingen gaat ondervinden, dan weet je waar je het probleem moet zoeken.
Probeer eens een andere (tijdelijke) utp kabel tussen modem en switch.
Na even ertussenuit te zijn geweest voor vakantie heb ik de afgelopen dagen weer doorgebracht met verdere experimenten en denkwerk.
ook maar weer eens een andere switch erbij gekocht.
Startpunt is nog steeds dat als de switch net van power down naar up is gegaan, dat de aangesloten apparaten werken (zoals solar panel info/app, DVR camera recorder, streamingapparaat enz) na een paar minuten vallen die weg.
Aan de switch zelf lijkt het dus niet te liggen want elke switch heeft hetzlefde gedrag.
Ik dacht dat als de echt oplossing zou zijn om alle apparaten bekabeld aan het modem te hangen dan zou ik het ondertussen nog doen ook, dan maar een worst van kabels door de woonkamer naar de meterkast...maar de ironie is dat het modem maar 4 ingangen heeft....en er dus een switch nodig is :-(.
Het kan toch niet zo zijn dat ZIGGO's service mbt monteurs echt beperkt is tot het aansluiten van 1 TV, telefoon en PC (zoals wordt aangegeven, en dat er makkelijk aan wordt voorbij gegaan dat het uitbreiden van de modemingangen niet bij de ZIGGO expertise/verantwoordelijkheid hoort?
Hoewel Wifi en TV perfect werkt heb ik grote spijt dat ik van KPN/ADSL ben overgegaan naar ZIGGO en had ik mogelijk beter kunnen wachten tot een provider een volledig glasvezel internet zou aanbieden die in de meterkast binnenkomt en een plug and play switchuitbreiding zou leveren.
Hoe dn ook, ik moet verder met wat ik nu heb en ZIGGO aan de gang krijgen aangezien ik denk dat als het eenmaal wel werkt het een toppakket zal zijn.
Tips zijn nog steeds welkom
Nog een gedachte, kan het zijn dat een switch mbt power door zijn knieen zakt als alle ports gebruikt worden en mogelijk teveel stroom vragen? Lijkt mij vreemd aangezien elke gebruiker toch binnen de gestelde norm zal moeten blijven en de switch ook voor een worst case situatie nog voldoende marge zou moeten hebben.
IP conflicten, is dat nog iets wat het modem niet kan voorkomen omdat er een switch tussen zit?
Voor volledigheid ook vermelden dat ik een deco-hoofdunit aan het modem heb hangen.
Heb je die DECO wel correct geïnstalleerd op je netwerk. lees deze kennisbank topic maar eens door https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366
Als de DECO ook in router mode is geconfigureerd heb je mogelijk twee DHCP servers op je netwerk draaien. Het kan ook zijn dat de DECO smart DHCP wordt geactiveerd wat ook de nodig problemen veroorzaakt.
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/155575
https://community.tp-link.com/en/home/stories/detail/1804
Even een dag gewacht voordat ik het zou melden maar alles lijkt nu te werken.
De DECO op AP gezet (stond deze ook nog niet) maar dat verhielp het probleem niet met de bekabelde apparaten. Vervolgens een voor een de kabels ingestoken en tussendoor gewacht maar ook dit was niet de oplossing. Toen heb ik even een dag niets eraan gedaan en ineens begon 1 van de bekabelde apparaten te werken de anderen gecheckt en die deden het ook...behalve 1. Nou voor die laatste (DVR) ben ik in de settings gaan sleutelen (raar menu) en via trial/error DHCP/IP/Port settings geprobeerd en ineens werkte deze als ik de DVR via wifi en de app op mijn telefoon benaderde (de DVR zelf heeft enkel een bekabelde verbinding en geen WIFI), dat was hoopvol. Toen het DVR IP adres vervangen door het externe/modem IP adres en het werkte. Meteen alles mbt settings vastgelegd en labels geplakt.
Terugkijkend (tenzij er in de modem SW op de achtergrond geen update is doorgevoerd die het verholpen heeft) lijkt het erop dat het de switch misschien klem liep als er via veelvoudig DHCP getouwtrek dubbel IP adressen werden uitgegeven en de boel hierdoor zou plat gooien ipv een melding te sturen mbt de oorzaak/oplossing.
Ook zag ik in het modem menu van tijd tot tijd andere info verschijnen van de aangesloten apparaten en leek het dat het modem mogelijk niet ver genoeg "door de switch" heen kon kijken.
Wellicht verwacht ik te veel maar als er een stukje extra SW in het modem zou zitten dat een dergelijke situatie zou flaggen, dan zou een oplossing sneller gevonden worden.
Hoe dan ook, opgelost en iedereen bedankt voor het meedenken!
Goed dat het weer werkt.
Ik denk dat een dubbele DHCP server het probleem heeft veroorzaakt. Alle apparaten die van een DHCP server een IP adres krijgen heeft een bepaalde “lease time”. Op het moment dat de helft van die tijd verlopen is vraagt de client aan de/een DHCP server een vernieuwing van het verkregen IP adres.
Dat kan de reden zijn dat door de DECO in ap mode te zetten en dus de 2de DHCP server uitgezet is je netwerk weer in de loop van de dag/dagen weer normaal ging functioneren. Soms helpt het dus om de netwerk kabel/verbinding van een client even te onderbreken, maar wat meestal directer werkt is de clients opnieuw op te starten.
Een switch is “transparant” in het netwerk. Het verzorgt alleen dat netwerk bron en bestemming met elkaar verbonden wordt via de juist poort(en).
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.