Voor mijn werk moet ik verbinding maken met een VPN.
Het opzetten van de verbinding lukt en dan heb ik ook verbinding met het werk netwerk.
Alleen wanneer dit gebeurd dan heb ik geen verbinding meer met het internet.
Ik heb dit probleem al een keer eerder gehad, toen had ik een ander modem van Ziggo (weet niet meer welk) en nu heb ik een nieuw modem en heb ik het probleem weer terug.
Aan mijn modem heb ik een TPLink Deco M9 plus hangen die zorgt voor mijn netwerk. Alleen hierop is niks veranderd.
Het enige dat veranderd is is het modem.
Wat zou dit kunnen zijn?
Zoals gezegd, ik heb dit eerder gehad en toen heb ik het ook op kunnen lossen, alleen weet ik niet meer hoe.
Met vriendelijke groet,
jeroen
Opgelost! Ga naar oplossing.
"...Vermoedelijk zijn zowel het modem als de Deco's als router geconfigureerd..."
Inderdaad.
in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).
Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!
Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik vermoed dat full tunnel naar split tunnel moet worden aangepast, zodat alleen verkeer van/naar domeinen/IP-adressen van jouw werkgever via de tunnel loopt.
Gebruik je de ingebouwde VPN client van het besturingssysteem of een aparte applicatie van bijvoorbeeld Cisco, Citrix of Fortigate? Hoe zijn het modem en de Deco's geconfigureerd (bridge/router/AP mode)? Maakt het verschil als je via een 4G/5G-hotspot met VPN verbindt?
@tobiastheebe Wanneer ik een 5G hotspot gebruik dan werkt het wel. Mijn Deco's zijn sinds ik ze heb niet meer aangepast qua instellingen, en daarmee heeft het in het verleden wel gewerkt.
Ik gebruik een aparte applicatie (Tunnelblick) als VPN client.
Aangenomen dat je nu een Connectbox of SmartWifi modem hebt en deze in router mode geconfigureerd is: kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall? Start vervolgens het modem opnieuw op. Bij een modem in router mode zouden de Deco's in AP mode geconfigureerd moeten zijn, zie hiervoor de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de app.
Ik heb het eerst op een andere manier geprobeerd en heb geprobeerd om direct aan het modem te verbinden (zonder de Deco) en dan VPN verbinding op te zetten. Dit werkt wel en dan heb ik geen problemen. Hiermee heb ik eigenlijk uitgesloten dat het in het modem zit maar is het probleem verschoven naar de Deco instellingen. Ik ga hier verder mee op onderzoek.
Vermoedelijk zijn zowel het modem als de Deco's als router geconfigureerd.
"...Vermoedelijk zijn zowel het modem als de Deco's als router geconfigureerd..."
Inderdaad.
in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).
Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!
Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.
@Pasi Ja het klopt inderdaad dan mijn Deco set ook als Wifi-router ingesteld staat. Nu vind ik dat zelf wel handig want bij het wisselen van modem hoef ik de Deco set maar aan te sluiten op het nieuwe modem en alles in het netwerk blijft hetzelfde.
Is er een andere manier om dit op te lossen of moet ik hem toch echt in AP modus zetten? (ook mogelijk maar dan moet ik mijn ziggo modem wel zo in gaan stellen dat ik niet alle apparaten opnieuw hoef te verbinden.
Je kunt het modem in bridge mode laten configureren m.b.v. dit formulier, daarmee is geen sprake meer van router achter router c.q. dubbele NAT en blijft jouw LAN (thuisnetwerk) ook onveranderd bij een modemwissel. In dit geval kan echter alleen de eigen router aangesloten zijn op het modem, alle andere apparatuur moet achter de router aangesloten worden.
@tobiastheebe ik heb hem nu in AP mode staan en nog steeds heb ik mijn wifi naam en wachtwoord wat ik voorheen had ingesteld.
Verder wanneer ik hem in bridge mode zou laten configureren gaat het dan wel werken? Hoef ik dan niks speciaals te doen om mijn VPN ineens te laten werken?
Voor het modem worden de termen 'router mode' en 'bridge mode' gebruikt, jij gebruikt router mode op zowel het modem als de eigen router. Bij bridge mode worden geen SSID's meer uitgezonden door het ingebouwde access point van het modem, je kunt in dit geval dus alleen nog van Wi-Fi van de Deco's gebruik maken.
Zolang de Deco's qua internetverbinding zijn geconfigureerd op automatisch/DHCP, gaat bridge mode op het modem inderdaad werken zonder extra configuratie. Gezien het probleem met VPN niet speelt wanneer je de PC direct op het modem aansluit, verwacht ik dat de oorzaak bij dubbele NAT ligt, bij bridge mode is daarvan geen sprake meer.
@tobiastheebe @Pasi Het veranderen van mijn Deco naar AP mode lijkt te werken, ik heb niks hoeven veranderen aan instellingen in mijn modem en toch is mijn netwerk naam en wachtwoord dat van het Deco systeem gebleven. Klopt dit?
Of is het toch beter om mijn modem om te laten zetten naar bridge mode?
AP mode gebruiken op de Deco's is inderdaad ook een optie, hiermee zou VPN ook correct moeten werken achter de Deco's. Bij wijziging van router naar AP mode blijven de Wi-Fi-instellingen inderdaad behouden. Het verschil tussen de twee modi is dat de modemrouter nu alle routing + NAT verzorgt en de IP-adressen toewijst via DHCP.
Top dan hou ik dit voor nu en mocht ik toch problemen gaan krijgen dan kan ik het altijd nog om laten zetten naar bridge mode.
Het enige probleem dat ik nu kan hebben is dat het apparaat dat ik in mijn deco netwerk op een vast ip had ingesteld dit nu niet meer heeft.
Statische DHCP-leases moet je nu op de modemrouter configureren, omdat de DHCP-server van de Deco's is uitgeschakeld bij AP mode. Tevens is het LAN-subnet gewijzigd van 192.168.68.0/24 naar 192.168.178.0/24.
Als je toch bridge mode zou willen gebruiken op het modem, wat overigens niet nodig zou moeten zijn, dan moet je de Deco's eerst weer terugzetten naar router mode.
Nu vind ik dat zelf wel handig want bij het wisselen van modem hoef ik de Deco set maar aan te sluiten op het nieuwe modem en alles in het netwerk blijft hetzelfde.
Om deze reden adviseerde ik eerder bridge mode op het modem i.p.v. AP mode op de router.
Ja ik heb de aanvraag naar bridge mode nu gedaan. En ga hem weer terug zetten. Wanneer het dan gedaan is ga ik direct kijken of de VPN weer werkt.
Bedankt voor de hulp
Graag gedaan en laat het gerust weten als je later onverhoopt nog ergens tegenaan loopt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.