Mario2710 Als ik alles nog eens doorlees, krijg ik een ander beeld van de probleemstelling dan dat ik aanvankelijk had.
Oorspronkelijk vertelde je de jij dat de internet-verbinding na enige tijd weg valt, maar later heb je het (ook) over dichtzitten van poorten, en dat zowel de Nefit als de Solar Edge wel de verbinding behouden met het AP en via die weg wel verbonden blijven met het LAN (van de Conncect Box).
De Nefit Easy en Solar Edge maken toch een verbinding naar buiten met servers van de betreffende fabrikanten sturen, zodat jij weer met een App -in en soort driehoeksverhouding- zaken kan raadplegen en / of besturen?
Internet verkeer naar buiten wordt door de Ziggo-modem-routers (in principe) niet tegengehouden. Inkomend verkeer standaard wel, tenzij….er sprake is van (doorlopende) sessie die van binnenuit gestart is en die met behulp van keep-alive-signalen gaande wordt gehouden. Óf dat er met port forwarding uitzondering zijn gemaakt.
(N.B.: Ik ben wars van UPnP, dat kan en mag niet de oplossing zijn.)
Voor zo ver ik begrepen heb gebruikt de Nefit het systeem van de keep-alive-signalen en waarschijnlijk geldt dit ook voor de Solar Edge.
Je hebt nog niet vertelt hoe je erachter komt dat de verbinding verbroken is. Zijn het de App’s die je dit melden. Is het een melding op het display van de Easy?
Merkwaardig is dat je de boel vlot kan trekken door louter en alleen de Connect Box te rebooten; de Easy en de Solar Edge hebben blijkbaar geen extra duwtje nodig.