Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Tein
Level 1

Verbinding internet instabiel

Hoi allemaal,

Sinds Donderdag ochtend (ca 1:00) valt de verbinding met het internet weg, geen tv en terug kijken werkte niet meer, na 10 min kwam het signall weer terug..  Modem blijft wel online, dat geeft de diagnostiek van de NEXT box ook aan.

Donderdag en Vrijdag werd duidelijk dat het wegvallende signaal niet alleen via tv (verbonden via kabel) maar teglijkertijd ook laptop en playstation (beide bekabeld) en telefoons (wifi).
Speetests wijzen uit de de snelheid van 500 niet wordt gehaald, soms wel om verolgens weer terug te lopen naar een gemiddelde download van 60. Via ziggo en alle storingen,  geen storingen bekend.
Programma's terug kijken werd niet gestart happerde of stopte het afspelen.

Vriijdag 2 maal gebeld met ziggo. Op het moment van de weg vallend de verbinding kon ik niet bellen. Na 5 min weer wel en meteen gebeld. Geen storingen op het moment. Helaas kon de helpdesk niets zien, er is geen wegvallende verbinding te zien. En omdat alles werkt op het moment van bellen kunnen ze dus ook niets doen….
Advies was om een monteur langs te laten komen. Het probleem is dat als er een monteur langs komt en hij vindt niets dat het dan kosten met zich mee brengt.

Vandaag zelf wat onderzocht.
Van de hoofdaansluiting gaat de kabel naar de tratec fra-752/n. Van daar naar modem.
De tratec zou kapot kunnen zijn. Op de hoofdaansluiting een splitter gezet en rechtstreeks een nieuwe kabel aangesloten naar de modem en de andere naar de tratec. In eerste instantie leek dit het probleem te zijn, 3,6 uur lang geen problemen. Maar helaas om 1830 opnieuw een probleem en om 23:00 opnieuw. De enige zender in 4k kan niet worden afgespeeld omdat internet te traag is…
De connectbox blijft continu zijn witte lichtje weergeven.

Er wordt sowieso morgen naar de helpdesk gebeld.

Wie-o-wie kan mij helpen...als er vragen zijn dan hoor ik het graag !

 

Tijn

 

PS; Kreeg net de tip om een nieuw topic hierover te openen. Daarin werd ook gezegd dat een versterker voor de modem al sedert 9 jaar niet meer gedaan wordt. In die tijd is er hier een monteur geweest die daar niets over heeft gemeld. Daarnaast is de de eerste aansluiting op de versterker 0 DB en zou dus het signaal onversterkt door moeten geven.
Ondanks dit gegeven heb ik gisteren, zoals ik eerder beschreef de modem rechtstreeks op het aansluit punt aangesloten.
Helaas heeft dit niet mogen baten aangezien gisteren avond 18:30 en 23:00 opnieuw storing was 
Vandaag nog geen uitval behalve dat sinds vannacht de download tussen 60 -100 mbs wat 500 zou moeten zijn...

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Tein
Level 1
Topicstarter

Vanavond is de monteur geweest.

Als eerste heeft hij het aansluitpunt vervangen want dit was een ‘oude’ 8Mhz ipv het nieuwe 12 Mhz aansluitpunt. (MIjn kabel wordt echter te kort waardoor het aansluitpunt niet meer tegen de muur kan. Dit moet binnenkort dus wel vervangen worden)

De vervanging had geen invloed op verbetering van de verbinding en gelukkig werd het ‘4K’ kanaal op tv onderbroken.
De monteur kon op dat moment niet in de modem want ‘Er was al iemand ingelogt’.
Vervolgens is er een harde reset uitgevoerd en werd er een update gedwonload.
Hierna was de verbinding stabiel en was er een download van 500Mbps !
Er bleef echter 1 fout staan bij het uitlezen. De monteur wist niet of deze weg zou gaan of niet of dat het eventueel uiteindelijk hetzelfde probleem op zou gaan leveren.
De monteur gaf het advies dat hij het modem zou kunnen vervangen, echter heb ik een Aris en het enige wat hij bij zich had was een Compal. De monteur gaf aan dat de voorkeur van vele uitging naar een Aris maar aangezien ik het Aris modem al 3 jaar heb zou toch niet zoveel uitmaken, aan mij de keus….lastig...maar toch gekozen voor een ander modem…

Het nieuwe modem heeft de laatste software, wat ik begrijp is dat CH7465LG-NCIP-6.15.28-4p7-NOSH

De download snelheid was na opstarten ca 400 en ik dacht meteen ‘daar gaan we weer..’ maar van 21:15 2 keer een test van 485 Mbps en daar kan ik mee leven.

Een ander verschil is dat er meer aangesloten apparaten worden weergegeven.

Mijn conclusie is dat de fout in het modem zat met een software fout of het modem was in de war wat de harde reset heeft opgelost.

Ik zal het dagelijks blijven testen en mijn bevindingen hier delen.

Ik wil hierna nogmaals mijn down en upstream delen met de vraag of iemand daar naar kan kijken. Het Aris modem gaf aan dat de ‘post Rs errors’ , ‘0’ waren zie ik bij het compal toch nog wel wat fouten.
Dus mijnnvraag is hoe ik de down en upstream moet ‘lezen’.

Bedankt voor he lezen !

Bekijk in context

Ga naar reactie
60 Reacties 60
Meldingen
Aan Uit
Henno
Level 17

@Tein Post je signaalwaarden even:

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community

Het continue witte ledje op de Connectbox betekend dat alles ok is, aan de buitenkant…

Als je hier je probleem meld wordt het ook door het Ziggo moderatieteam bekeken en eventueel opgepakt. 

Tom.
Level 18

Plaats ook het volgende:

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je AOP (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

Bijvoorbeeld splitter, kabels, modem, signaal versterker.

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 762000000 2.7 40 256 qam 21
2 602000000 3.4 40 256 qam 1
3 610000000 3.2 40 256 qam 2
4 618000000 2.9 40 256 qam 3
5 626000000 2.5 40 256 qam 4
6 634000000 2.5 38 256 qam 5
7 642000000 2.7 37 256 qam 6
8 650000000 3.2 40 256 qam 7
9 658000000 3.5 40 256 qam 8
10 666000000 3.7 40 256 qam 9
11 674000000 3.5 38 256 qam 10
12 682000000 3.4 40 256 qam 11
13 690000000 3.5 40 256 qam 12
14 698000000 3.2 40 256 qam 13
15 706000000 3.5 40 256 qam 14
16 714000000 3.7 40 256 qam 15
17 722000000 3.7 40 256 qam 16
18 730000000 3.7 40 256 qam 17
19 738000000 3.5 40 256 qam 18
20 746000000 3.2 38 256 qam 19
21 754000000 3 40 256 qam 20
22 770000000 2.4 38 256 qam 22
23 778000000 1.9 37 256 qam 23
24 786000000 1.7 35 256 qam 24


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 40.3 13 0
2 Locked 40.3 15 0
3 Locked 40.9 10 0
4 Locked 40.9 15 0
5 Locked 40.3 11 0
6 Locked 38.9 30 0
7 Locked 37.3 23 0
8 Locked 40.3 11 0
9 Locked 40.3 9 0
10 Locked 40.3 12 0
11 Locked 38.9 22 0
12 Locked 40.3 12 0
13 Locked 40.3 13 0
14 Locked 40.3 12 0
15 Locked 40.3 14 0
16 Locked 40.3 9 0
17 Locked 40.9 10 0
18 Locked 40.9 29 0
19 Locked 40.3 10 0
20 Locked 38.9 18 0
21 Locked 40.3 14 0
22 Locked 38.6 64509347 17311838
23 Locked 37.6 63488284 18259747
24 Locked 35.7 27239463 42791736
0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44500000 42.8 5120 64 qam 6
2 58800000 43.5 5120 64 qam 8
3 36000000 42.5 5120 64 qam 7
4 52000000 43 5120 64 qam 5


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
0 Kudos
Tom.
Level 18

Ik ben benieuwd naar de foto's van de binneninstalatie.

Kanaal 22-23-24 heeft heel veel ruis en is de SNR met name op kanaal 24 een stuk lager.

Ik verwacht dus dat er verouderde materialen aanwezig zijn.

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Ik hoop dat de foto iets duidelijk maakt en je de 'draadjes’ kunt volgen 😉

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter
Tom. wrote:

Ik ben benieuwd naar de foto's van de binneninstalatie.

Kanaal 22-23-24 heeft heel veel ruis en is de SNR met name op kanaal 24 een stuk lager.

Ik verwacht dus dat er verouderde materialen aanwezig zijn.

Best bijzonder aangezien ik het, nog niet zo'n oude, ‘next’ pakket heb. Het enige wat ik kan bedenken is dat het modem de boosdoener is.
Het aangeleverde signaal is goed ?

De speedtest van zojuist

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/19aed6c0-323b-11eb-9c99-cd248039d168

en een half uurtje eerder

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/c65a1fb0-3236-11eb-b3d3-1d9523198a0e

al mijn speedtest zijn opgeslagen.

0 Kudos
Tom.
Level 18

Je splitter dient vervangen te worden voor een POA-01-B splitter.

 

Ik raad je aan om ook de kabel die van splitter uitgang 2 naar de ingang van je signaalversterker loopt te vervangen.

 

Zitten er afsluitweerstanden op de niet gebruikte uitgangen van je signaalversterker?

 

 

De splitter en modem kabel kan door Ziggo kostenloos vervangen worden.

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

ok, gaan we doen, kan ik daarvoor naar ziggo bellen of moet ik daarvoor een monteur langs laten komen om de splitter en kabel te vervangen ?
Wat betreft de afsluit weerstanden, die zaten er voorheen op. Nu is daar een kabel van verwijderd dus moet ik de dop er nog op zetten.

Maar...ik betwijfel of dat het probleem doet oplossen. De kabel en afsluit weerstanden zitten niet in het circuit dat naar de connect box loopt, of zie ik dat verkeerd 

0 Kudos
Tom.
Level 18

Alles wat in verbinding staat met de hoofdaansluiting kan problemen veroorzaken voor de gehele binneninstalatie.

Als je de afsluitweerstand weer geplaatst heb raad ik je aan om je modem 1 minuut van stroom  te halen.

 

Je kunt de poa-01b splitter en kabel kostenloos aanvragen via de klantenservice of wachten op een Ziggo moderator die het voor je opstuurt.

 

Mocht je het via de klantenservice aanvragen dan kun je het beste op deze wijze aangeven.

 

POA-01-B splitter

Modemkabel die op de POA-01-B splitter past.

 

(Die modem kabel is namelijk dezelfde kabel die je voor de signaalversterker nodig hebt)

De technische benaming is: IEC Female naar F Male kabel.

 

Mocht je willen wachten op een Ziggo moderator:

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.

Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Tein
Level 1
Topicstarter

Intussen connect box opnieuw opgestart. Voor opstarten speedtest om 13:05, 437mbps

om 15:49, 76 mbps….

Tom.
Level 18

Zou je de volgende instellingen willen toepassen:

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Hoi,

Instellingen gedaan zoals voorgesteld. Kun je uitleggen wat dit veranderd aan het wegvallen van het (Bekabelde) signaal ?

Speedtests voor en na herstart connectbox ;

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/eb1c5c20-3257-11eb-b74b-7d6c2b69b5c4

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/1b603f30-325a-11eb-a565-7f61df8a061b

 

0 Kudos
Tom.
Level 18

Sommige instellingen die ik je uit heb laten voeren zorgen ervoor dat je modem minder snel in de stres raakt.

Kort gezegd je modem is nu optimaal ingesteld.

Tein
Level 1
Topicstarter

Hopen dat de verbinding het blijft doen ! Super bedankt !!

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/f70ed2e0-326d-11eb-8b47-77a0ad3dbdb6

0 Kudos
Henno
Level 17
Tein wrote:

Intussen connect box opnieuw opgestart. Voor opstarten speedtest om 13:05, 437mbps

om 15:49, 76 mbps….

Gemeten via een UTP kabel?

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Ja,geen wifi..

Gisteren avond om 22:47 wordt de connect box gereset maar niet door mij.

0 Kudos
Henno
Level 17

Post de netwerk historie log eens? Er wordt een update van de Connectbox uitgerold, het kan dus op afstand zijn geweest (via snmp).

0 Kudos
Tein
Level 1
Topicstarter

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
30/11/2020 09:33:17 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 09:33:3 notice LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 09:19:3 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 09:19:0 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 08:59:44 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 08:59:44 Fout Service Change Response rejected - Invalid transaction ID;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:21:30 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:21:28 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:05:28 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:05:26 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:05:6 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 07:05:2 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:58:43 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:58:41 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:54:39 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:54:38 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:53:57 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:53:25 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:52:5 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 06:52:3 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos