Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Let op: In het weekend van 14 en 15 juni doen we een upgrade van onze systemen waardoor ook het inloggen op de Ziggo Community beperkt mogelijk is. Vanaf maandag werkt het weer als vanouds.
vberkhout
Level 3

Verbinding instabiel met Ziggo modem U1318Z190427

Mijn internet verbinding is instabiel. 

Met een programma controleer ik de internetsnelheid (uiteraard bedraad) elk uur en zoals in de onderstaande afbeeldingen te zien schiet de snelheid van 700Mbps naar 24-40 Mbps.

Raspberry Pi 5 met programma is bedraad naar een Unifi Switch (USW Lite 16 POE) en van de switch naar Unifi Gateway (USP 3P) en van de gateway naar Ziggo Modem. De Ziggo modem staat in Bridge Mode

Hoe kan dit en is dit op te lossen?

Afgelopen maand:

Snelheid Maand.png

Afgelopen week:

Snelheid Week.png

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met een random server bestaat de kans dat een niet-optimale server/route wordt gekozen. Mogelijk ervaar je al verbetering nu je de server vast ingesteld hebt.

Met direct op modem/router testen bedoelde ik een PC hierop aansluiten en daarop een speed test startenmaar misschien is dat dus niet nodig. Met een USG zou je volgens mij via de controller een speed test moeten kunnen uitvoeren? Installeren van speedtest-cli via SSH is dan niet nodig. Ik maak zelf ook gebruik van UniFi, maar alleen voor AP's i.c.m. een EdgeMAX router + switch, dus kan het niet voor je testen.

De grafieken laten zien dat de USG i.i.g. wel in staat is om 750 Mbps te routeren, uiteraard zonder DPI/SPI/IDS/IPS e.d.

Bekijk in context

0 Kudos
5 Reacties 5
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Welk programma gebruik je en naar welke server wordt getest? Je zou eerst moeten controleren of het niet aan een van beide ligt (of zelfs aan de Raspberry Pi zelf) en op een andere manier testen, bijvoorbeeld met Speedtest CLI, bij voorkeur direct op het modem en/of de router.

Ik zou overigens overwegen om de USG te vervangen door een UXG-Lite of UXG-Max.

0 Kudos
vberkhout
Level 3
Topicstarter

Ik gebruik het programma Speedtest Tracker met Ookla's Speedtest service. Ik had ingesteld dat het programma zelf random de server kiest. Nu heb ik een vaste server ingesteld ZiggoVodafone.

Kan je via een ssh verbinding met de USG zonder problemen speedtest-cli installeren? Raakt het programma niet in conflict met de basis software op de USG?

In basis moet de USG de snelheid aan kunnen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met een random server bestaat de kans dat een niet-optimale server/route wordt gekozen. Mogelijk ervaar je al verbetering nu je de server vast ingesteld hebt.

Met direct op modem/router testen bedoelde ik een PC hierop aansluiten en daarop een speed test startenmaar misschien is dat dus niet nodig. Met een USG zou je volgens mij via de controller een speed test moeten kunnen uitvoeren? Installeren van speedtest-cli via SSH is dan niet nodig. Ik maak zelf ook gebruik van UniFi, maar alleen voor AP's i.c.m. een EdgeMAX router + switch, dus kan het niet voor je testen.

De grafieken laten zien dat de USG i.i.g. wel in staat is om 750 Mbps te routeren, uiteraard zonder DPI/SPI/IDS/IPS e.d.

0 Kudos
Marinus
Level 16

@vberkhout

Hier nog een site om speedtest-cli te installeren op een Pi.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-internet-speed-monitor/ 

Het programma dat je nu gebruikt lijkt me echter goed genoeg.

De Pi (ik heb een 4) is in ieder geval snel genoeg om een 1000/100 verbinding volledig te speedtesten, mits het maar niet via een grafische schil gaat, dan wordt het erg traag.

0 Kudos
vberkhout
Level 3
Topicstarter

Het 'probleem' is opgelost doordat ik nu een vaste server heb geselecteerd, zie onderstaande afbeelding

Bedankt voor jullie reacties!

download.png