1
Vraag
2
Reacties
mathijsh

Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Verbeteren internetsnelheid voor smart tv

Als ik mijn Internetsnelheid test op de computer (via wifi) kom ik ongeveer op 300 mbps. Als ik vervolgens op mijn Samsung smart tv via een internetbrowser de snelheid test, kom ik op ongeveer 96 mbps. Mijn Nokia streambox en Next zijn met de tv met snelle UTP kabels verbonden met de Ziggo modem (groot wit ding). Wat is de verklaring hiervoor en is dit de reden waarom streamingsdiensten zo'n matige beeldkwaliteit laten zien?

 

En wat kan ik er aan doen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel voor je antwoord. Mijn Samsung heeft deze instellingen niet, ik denk dat dit alleen op de duurdere types zit. Die Nokia zit overigens aangesloten op een Denon AVR, daar zit ook een HDR op die niet in of uit te schakelen is. Inmiddels ben ik er in geslaagd (vraag me niet hoe) om een redelijk goed 4k beeld op Netflix te krijgen. Bedankt voor het meedenken.

Bekijk in context

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Ja hoor, de kabels zorgen voor een goed beeld. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

De meeste TV's hebben geen 1000 Mbit/s aansluiting, maar een 100 Mbit/s aansluiting.

 

Kun je in verbonden apparaten in je modem zien of de aansluiting met de TV 100 of 1000 Mb/s is?

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

In navolging van Bert: TV's hebben 9 van de 10 keer een 100Mbit-Ethernetpoort, en qua wifi vaak 2.4GHz en alleen de meer luxere lijnen 5GHz. 100Mbit en 2.4GHz geven qua snelheid meer dan genoeg voor het streamen van hoogwaardige beeldkwaliteit van vandaag de dag. Je kan even checken wat je Samsung-tv voor internetmogelijkheden heeft via de Samsung-site of bijvoorbeeld Tweakers, via het modelnummer.

Je Samsung-tv lijkt dus ook een gelimiteerde netwerksnelheid te kunnen halen, maar dat hoeft normaal gesproken dus geen probleem te zijn. Met wat voor streamingdiensten (en via welk platform) ervaar je problemen? 🙂

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor het antwoord. Ik haal Netflix niet binnen via de app op de tv maar met een Nokia streaming box 8000 die met een UTP kabel verbonden is met het modem en dat zit dan weer aan een Denon AVR gekoppeld.

 

Of begrijp ik er niets van? Ik ben helaas niet zo'n techneut.

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor je antwoord. Het streamen gaat via een Nokia 8000. Begrijp ik het goed dat wifi sneller gaat dan UTP kabels?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@mathijsh  schreef:

Dank voor je antwoord. Het streamen gaat via een Nokia 8000. Begrijp ik het goed dat wifi sneller gaat dan UTP kabels?


 

Het maakt allemaal niet uit, voor streamen heb je een stabiele verbinding nodig. 20mbps moet al ruim voldoende zijn. Bekabeld is vrijwel altijd goed. Snelheid is dus meestal niet het probleem.

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Als het via de Nokia Streaming Box 8000 gaat, dan maakt de internetsnelheid van je tv niet zoveel uit; je tv is dan alleen een soort monitor waar de streaming box op is aangesloten 🙂

 

Deze streaming box heeft óók een 100 Mbit-aansluiting. Als je via de Streaming Box de snelheid had getest, verklaart dat inderdaad de ±100Mbps-snelheid. Hij beschikt daarnaast over wifi 5GHz via 802.11ac, en dat zou in theorie inderdaad hogere snelheden kunnen opleveren. Ook al kan wifi sneller zijn, dan nog zou ik altijd een bedrade verbinding aanraden vanwege de stabiliteit.

 

Maar dan nu even naar de kern van je probleem: de matige beeldkwaliteit. Ik neem aan dat het dus over Netflix via je Nokia Streaming Box gaat. Bij wat voor soort kwaliteit (4K, HD, etc), en wat merk je precies? Je kan de streaming box via wifi testen.

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Alex. Het is lastig uit te leggen wat ik aan de kwaliteit mis, het gaat me hoofdzakelijk om 4k. Het is net of de beelden licht-intensiteit missen. (Ik neem aan een tekort aan pixels). Sommige series zoals bijvoorbeeld Ozark zijn zo donker dat ik besloten heb er niet meer naar te kijken. Ik kan er niet achter komen of dit bewust zo gefilmd, gecomprimeerd of afgeknepen is. Bij Amazon Prime is het trouwens nog slechter.

 

Gisteravond heb ik veel zitten prutsen met instellingen, zowel op de Nokia als de beeldinstellingen op de tv en het is nu een stuk beter. Maar dat geldt dan alleen voor de serie waar ik nu naar kijk (Peaky Blinders). Als ik ergens anders naar wil kijken kan ik weer overnieuw beginnen. 

 

Ik begin te begrijpen dat het de streamingdiensten zijn die dit doen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat u beschrijft heeft met de kleuren te maken daar staan de pixels buiten.

Dit zit in wat HDR heet High Dynamic Range, tegen over SDR Standaard Dynamic Range.

 

Er wordt niks geknepen dit zit puur in de hardware en de instellingen.

 

Als u dit per serie moet aanpassen is het net of de instellingen niet worden onthouden.

Er kan soms iets verschil in zitten maar in mijn ervaring met zowel Netflix als Prime Video niet zo erg. 

 

U heeft een Samsung lees ik heeft u de UHD color optie al eens aangepast?

 

De instelling 'HDMI UHD Kleur' kan je terugvinden onder 'instellingen -> algemeen -> beheer externe apparaten -> HDMI UHD Color -> HDMI 1 / HDMI 2 / HDMI 3'

 

 

De HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Uit, biedt ondersteuning tot UHD 50P/60P 4:2:0, terwijl de HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Aan ondersteuning biedt tot UHD 50P/60P 4:4:4 en 4:2:2.

 

 

Als mijn gedachtegang klopt staat de optie voor de ingang waar uw Nokia op is aangesloten niet correct. Ik verwacht dat uw smart tv zelf dit Kleur probleem niet heeft.

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel voor je antwoord. Mijn Samsung heeft deze instellingen niet, ik denk dat dit alleen op de duurdere types zit. Die Nokia zit overigens aangesloten op een Denon AVR, daar zit ook een HDR op die niet in of uit te schakelen is. Inmiddels ben ik er in geslaagd (vraag me niet hoe) om een redelijk goed 4k beeld op Netflix te krijgen. Bedankt voor het meedenken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zo duur was mijn Samsung niet, mogelijk is het eerder het bouwjaar. Welk model Samsung gaat het om?

 

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Mijn Samsung is een EU43AU7100K

 

Ik heb trouwens ontdekt dat de Color space settings op de Nokia verschil uitmaken. En de instelling van de Color depth aan/uit. HDR aan of uit maakt niet veel uit.

 

Wederom dank.

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

PS. Ik heb ook een stel UTP CAT7 kabels besteld en aangesloten. Ik weet niet of het veel uit maakt maar het voelt goed.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 Het verbaasd me dat die Samsung niet die color settings heeft, als ik de juiste info heb is dat model van 2021. Ik vind zojuist in de handleiding dat de Samsung ook Color space settings heeft of bedoelde je dat?

Die zullen hetzelfde effect hebben als de instellingen die ik eerder noemde.

 

Cat6 zal goed genoeg zijn maar als het een  goed gevoel geeft is er niks mis met cat7.

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@mathijsh, hoe gaat het momenteel? En heb je de cat7 kabel al geprobeerd? 

mathijsh
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Ja hoor, de kabels zorgen voor een goed beeld. Iedereen bedankt voor het meedenken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic