1
Vraag
2
Reacties
bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Veranderend publiek IP adres

Beste Ziggo-medewerkers (en community),

Sinds een maand of twee merk ik dat het publieke IP adres van mijn router (dus 217.x.x.x) regelmatig wijzigt. Ik zou graag willen weten waarom en of het mogelijk is om dit ietsje minder dynamisch te maken.

Ik heb een contactformulier ingediend en de helpdesk gebeld, maar die begrijpen volgens mij DHCP niet (en geven aan geen DHCP logs van jullie servers in te kunnen kijken).

Ik begrijp dat DHCP dynamisch wordt uitgedeeld, maar ik heb jarenlang hetzelfde IP adres gehad, terwijl het sinds een paar maanden iedere week of zoiets wijzigt. Daarnaast zou ik verwachten dat omdat het een DORA proces is bij een stabiele lijn je IP adres niet wijzigt.

Kunnen jullie zien of de lijn inderdaad stabiel is (en dus geen discovers/offers meer heeft in de DHCP logs)? mijn modem is door jullie in bridge gezet (al jaren), maar indien jullie dat wensen kan die natuurlijk een tijdje terug naar routed voor troubleshooting (maar volgens mij kan ik dat zelf niet door het modem te resetten, maar moeten jullie dat doen?). 

Weten jullie of er misschien nieuwe DHCP servers zijn gebouwd of iets dergelijks? Hebben jullie nog andere ideeën over waarom mijn publieke IP adres zo frequent wijzigt de laatste maanden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
Super Expert
  • 66929Posts
  • 4704Oplossingen
  • 18548Likes

De afgelopen jaren zijn er fundamentele wijzigingen geweest in de infrastructuur bij Ziggo.

Alle 430.000 straat / wijk / regio en landelijke kasten zijn van binnen vervangen om Docsis 3.1 te kunnen gebruiken en nu zijn de instellingen aan de beurt van de wijkkasten / regio kasten en landelijke kasten en mogelijk vervanging van servers en dat veroorzaakt telkens een nieuw IP adres.

Ik had ook grofweg 4 jaar hetzelfde IP adres en nu in 4 maanden al 4 anderen.

Daarnaast komen er een berg IP reeksen bij, vanuit andere onderdelen van Ziggo, waar ze eerst voor andere functies werden gebruikt en nu niet meer, zoals Libertel, UPC, Vodafone en andere oudere bedrijven die ingelijfd zijn door VodafoneZiggo.

Iedereen met een Ziggo modem krijgt Full Dual Stack, een uniek IP adres met een IPv6 adres, dus er zijn nogal wat unieke IPv4 adressen nodig.

Maar ik vermoed dat het nu wel bijna klaar is met alle verbouwingen en wijzigingen, als ik de berichten op het forum zo lees in welke kleinere regio's nog geen Full Dual Stack beschikbaar is.

Bekijk in context

3 Reacties 3
Bert

Level 21
Super Expert
  • 66929Posts
  • 4704Oplossingen
  • 18548Likes

De afgelopen jaren zijn er fundamentele wijzigingen geweest in de infrastructuur bij Ziggo.

Alle 430.000 straat / wijk / regio en landelijke kasten zijn van binnen vervangen om Docsis 3.1 te kunnen gebruiken en nu zijn de instellingen aan de beurt van de wijkkasten / regio kasten en landelijke kasten en mogelijk vervanging van servers en dat veroorzaakt telkens een nieuw IP adres.

Ik had ook grofweg 4 jaar hetzelfde IP adres en nu in 4 maanden al 4 anderen.

Daarnaast komen er een berg IP reeksen bij, vanuit andere onderdelen van Ziggo, waar ze eerst voor andere functies werden gebruikt en nu niet meer, zoals Libertel, UPC, Vodafone en andere oudere bedrijven die ingelijfd zijn door VodafoneZiggo.

Iedereen met een Ziggo modem krijgt Full Dual Stack, een uniek IP adres met een IPv6 adres, dus er zijn nogal wat unieke IPv4 adressen nodig.

Maar ik vermoed dat het nu wel bijna klaar is met alle verbouwingen en wijzigingen, als ik de berichten op het forum zo lees in welke kleinere regio's nog geen Full Dual Stack beschikbaar is.

bertje12341
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Dank voor je antwoord. Ik hoop dat het niet komt omdat ze een nieuw DHCP platform hebben uitgerold.

Fijn om te weten dat jij dus ook sinds een paar maanden een paar keer gewisseld bent. Dank voor je uitleg, het klinkt wel logisch.

Ik kijk het wel even aan, als het nog een paar keer gebeurd meld ik me wel weer.

efok

Level 17
Expert
  • 3869Posts
  • 215Oplossingen
  • 1482Likes

Hela, ik heb ook opeens een IP-adres in de 217 range, na jááááren op hetzelfde IP te hebben gezeten. Blijkbaar is Ziggo idd de hele IP range aan het reorganiseren. Ik kwam uit de 83 reeks (had een heel makkelijk ip). Ik heb er geen last van, maar ben benieuwd of het stabiel blijft bij mij nu.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic