1
Vraag
2
Reacties
peter.t

Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Vele veranderingen modulatie OFDMA kanaal

Op 19 april 's 's nachts is aan het netwerk buitenshuis onderhoud gepleegd. In de modem zie ik inderdaad terug dat er iets is gebeurd, in de logging staat een T2 melding en de modem heeft zich even daarna herstart. 

 

Daarnaast merkte ik op dat op het OFDMA kanaal meerdere modulaties/profielen bij zijn gekomen. Eerder was dit 3, 4, 12 en 13. De modulaties 10 en 11 zijn erbij gekomen.

 

Sindsdien zie ik in de logging van de modem vaak terugkomen dat de modulatie/profielen wijzigen. Kan iemand hier beoordelen of dit het normale/gewenste gedrag is?

 

Bijgevoegd de log en connectie pagina van 3 verschillende meetmomenten.

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

OFDMA bevindt zich momenteel in een teststadium, uiteindelijk gaat het breder c.q. op meer locaties uitgerold worden met meer subcarriers (grotere FFT/kanaalbreedte) en hogere modulaties, teneinde significant hogere uploadsnelheden mogelijk te maken. De ATDMA-kanalen zijn op dit moment nog de 'primaire' US-kanalen.

 

Ik heb destijds wat onderzoek gedaan en kwam erachter dat in het modem eigenlijk niet de juiste term wordt gebruikt. De door het modem getoonde nummers zijn de IUC's (Interval Usage Codes) binnen het actieve OFDMA-profiel. Elke IUC bevat een set configuratie voor o.a. het aantal subcarriers, subcarrier spacing (25/50 kHz), pilot pattern en (inderdaad) modulatie voor de subcarriers.

 

Hoewel mij niet bekend is hoe Ziggo de IUC's momenteel configureert op het CMTS, zag ik 16-QAM gebruikt worden toen ik OFDMA voor het eerst tegenkwam op een tweetal SmartWifi modem Giga's. De laatste tijd zie ik echter vaker QPSK (een behoorlijk lage modulatie) verschijnen.

 

Op mijn UBC1318ZG is toevallig ook een OFDMA-kanaal gekoppeld met dezelfde IUC's (3 4 10 11 12 13) en ook ik zie dat er af toe tussen IUC's/modulaties wordt geschakeld, zie bijlage. Merkwaardig genoeg altijd '11 13' voor exact 1 uur en 10 minuten. Het zorgt niet voor merkbare problemen, ook niet zichtbaar in 24/7 monitoring naar diverse hosts op internet. Het kan er mee te maken hebben dat OFDMA simpelweg nog niet volledig klaar voor productie is, gezien de lage modulaties die momenteel nog worden gebruikt. Het kanaal kan uitgebreid worden naar 96 MHz breed met 4096-QAM en de huidige DOCSIS 3.1-modems kunnen twee van zulke kanalen koppelen.

 

Overigens zie ik dat er bij jou in de nogal wat verschil in vermogen zit tussen de ATDMA- en OFDMA-kanaal, idealiter wordt op elk kanaal met min of meer hetzelfde vermogen gezonden. Bij mij is het verschil wat kleiner:

 

20220422-01.png

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

OFDMA bevindt zich momenteel in een teststadium, uiteindelijk gaat het breder c.q. op meer locaties uitgerold worden met meer subcarriers (grotere FFT/kanaalbreedte) en hogere modulaties, teneinde significant hogere uploadsnelheden mogelijk te maken. De ATDMA-kanalen zijn op dit moment nog de 'primaire' US-kanalen.

 

Ik heb destijds wat onderzoek gedaan en kwam erachter dat in het modem eigenlijk niet de juiste term wordt gebruikt. De door het modem getoonde nummers zijn de IUC's (Interval Usage Codes) binnen het actieve OFDMA-profiel. Elke IUC bevat een set configuratie voor o.a. het aantal subcarriers, subcarrier spacing (25/50 kHz), pilot pattern en (inderdaad) modulatie voor de subcarriers.

 

Hoewel mij niet bekend is hoe Ziggo de IUC's momenteel configureert op het CMTS, zag ik 16-QAM gebruikt worden toen ik OFDMA voor het eerst tegenkwam op een tweetal SmartWifi modem Giga's. De laatste tijd zie ik echter vaker QPSK (een behoorlijk lage modulatie) verschijnen.

 

Op mijn UBC1318ZG is toevallig ook een OFDMA-kanaal gekoppeld met dezelfde IUC's (3 4 10 11 12 13) en ook ik zie dat er af toe tussen IUC's/modulaties wordt geschakeld, zie bijlage. Merkwaardig genoeg altijd '11 13' voor exact 1 uur en 10 minuten. Het zorgt niet voor merkbare problemen, ook niet zichtbaar in 24/7 monitoring naar diverse hosts op internet. Het kan er mee te maken hebben dat OFDMA simpelweg nog niet volledig klaar voor productie is, gezien de lage modulaties die momenteel nog worden gebruikt. Het kanaal kan uitgebreid worden naar 96 MHz breed met 4096-QAM en de huidige DOCSIS 3.1-modems kunnen twee van zulke kanalen koppelen.

 

Overigens zie ik dat er bij jou in de nogal wat verschil in vermogen zit tussen de ATDMA- en OFDMA-kanaal, idealiter wordt op elk kanaal met min of meer hetzelfde vermogen gezonden. Bij mij is het verschil wat kleiner:

 

20220422-01.png

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt dat je de tijd neemt om uitgebreid te antwoorden @tobiastheebe. Fijn ook om deze achtergrond informatie te hebben!

 

Het verschil in vermogen had ik ook al opgemerkt, dit is niet veranderd sinds het OFDMA kanaal beschikbaar is gekomen. De verbinding is verder wel stabiel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem is hier overigens nog aangesloten via een splitter POA-01-B en goedkope, merkloze 3 dB attenuator. Deze ga ik vervangen door een CSX-02 met 10 dB forward path attenuator op de ingang van de splitter, beide van Technetix. Dit vanwege een downstream van 16~18 dBmV op het AOP.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Mijn Fritz!Box 6690 sinds vannacht.

Hier staat het als "DOCSIS 3.1 Send direction" te boek.

Het donker blauwe blokje links bij Send Direction.

Bij Receive Direction was DOSCIS 3.1 vanaf het begin al aanwezig.

bertus12_0-1658768165230.png

 

bertus12_1-1658768320847.png

 

bertus12_2-1658768576071.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic