Be rt wrote:
Veel van de internet hardware zoals computers, laptops, telefoons, routers, TV's enz. enz. enz die je koopt heeft direct al zijn eerste update bij de eerste installatie nodig, ik weet niet beter of dat is altijd zo geweest en zeker vanaf de tijd dat het internet voor een breed publiek beschikbaar werd.
Maar helaas kijken veel mensen dit niet na op de website van de fabrikant of leverancier en lezen de gebruiksaanwijzingen niet, waar dit ook vaak vermeld wordt.
Klopt was altijd al zo firmware, Bios versie drivers, OS updates en meer, soms zelfs chips als CPU's of ROMS
Dat wil men nu niet meer zien , omdat men op gebruikers en klantvriendelijk out of the box plug and pray zet , is eigenlijk ook een soort luiheid bij de kopers / gebruikers dus. ?
Hmm niet werkelijk alleen dat , door veel snel snel anders ben je te laat op de markt vind de rijping plaats bij de eindgebruikers die eigenlijk de praktijktesters zijn ( BIJ een Tesla neemt men dat graag op de Koop toe bijv. )
Dan best snel en veel updates enz, heeft men de omzet al binnen en dit op d ejuiste manier vermarkten, een moderne term als "Agile" enz toevoegen.
We willen niet anders meer toch?
OJA als het fout gaat schreeuwen vaak degene die zelf het minst aan updaten denken of doen het hardste, waarom nu die hebben best vaak ook geen goede actuele backup van alles enz enz. Maar Ok dat is een jarenlange ervaring van iemand uit Support. :rage:
De werkelijk grote risico's particulieren is hoofdzakelijk privacy gerelateerd, maar ook identiteits fraude gaat toenemen, bij zakelijke bedrijven en overheid IOT ligt het gevaar duidelijk hoger, daar zou men zulke risico's met wazige termen als "zo veilig mogelijk" op de markt brengen niet moeten willen, en toch gaan we die kant op.
Uh daar zijn we al. ( als het fout gaat, tja een sorry zeggen is dan al moeilijk omdat men erkent en dus claims kan krijgen)
Harde normen moeten er verplicht komen, knappe koppen alles kan maar gewoon een paar vaste regels met grenzen aan wat er wel of niet voor risico's bij op de markt brengen nog kunnen/mogen zijn...
Een voorbeeld van idiotie een auto kunnen hacken via "mediaplayer" die niets in verder autosysteem te zoeken heeft kunnen ze echt wel vooraf bedenken en uitsluiten, gewoon keihard e.a. afgrenzen met bijv. behulp van AI enz van wat waar wel of niet bij kan lezen schrijven wijzigen updaten enz, bij veel zaken is veel juist geheel niet nodig! ( en kan een lampje gaan branden voor manuele checks) (is ook de privacy automatisch beter gewaarborgd)
Er staat ergens een bericht dat er koelkasten, koelcellen gehackt zijn, en een comment gelezen van iemand die erg kortzichtig is.Koelkast hacken, daar word ik echt bang van.
Zolang mijn schoenen geen paswoord hebben kom ik er wel.
Er kunnen organen, medicijnen, tests voor ziektes, je kipje uit je diepvries even goed vol laten komen met beestjes enz enz dus van ziek, zwak, misselijk tot dodelijk gevolgen ontstaan.
https://www.safetydetective.com/blog/rdm-report/
Wat ook niet helpt is dat men een eigen repair plicht ( dus een herstel bij defect in veel gevallen mogelijk moet zijn i.p.v. wegsmijten en nieuw kopen) , en ook de langere software update plicht in Eu of wetjes bij Landen tegenhouden door de lobby. Daarmee is alles wat dus niet meer te herstellen of weer veilig te krijgen is
door simpele update onzinnig afval en verspilling geworden.
Fabrikanten van IOT hopen dan dat in zeg even kort door de bocht die 2 jaar geen groot lek naar buiten komt, indien bij henzelf bekend houden ze dit achter, en zodra recht op "garantie" / updates voorbij is komt ineens e.a. naar buiten.
Dan is de enige oplossing een nieuw veel betere versie met meer features te kopen.
Dat ook onder het mom van (on) gezonde marktwerking.
Dus naar mijn mening komt er met meer IOT ook meer en meer troep die men om de plm 2 jaar weer nieuw moet gaan kopen, daar men anders wegens niet updatebaar zijn een risico loopt wat te groot is