1
Vraag
2
Reacties
jberinga

Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Veel verschil in download snelheid

Om de 3 uur wordt er (via een vaste netwerkverbinding) een download test gedaan en sinds 23 mei lijkt of de download snelheid niet meer stabiel is:

jberinga_0-1654679162900.png

Zoals je kunt zien, varieert de download op een dag tussen de 20 mbps en de 300 mbps, terwijl dit verschil voor 23 mei dus veel kleiner was. Ik heb de Connectbox al een aantal keer opnieuw opgestart, maar helaas zonder resultaat.

Er zijn in die periode wel werkzaamheden geweest, zou dit een oorzaak kunnen zijn? Of is er een andere reden dat download snelheid zo varieert?

38 Reacties 38
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In plaats van een tweede splitter te gebruiken als attenuator, had de monteur beter een 'echte' (forward path) attenuator kunnen plaatsen. Mogelijk is het zendvermogen nu te hoog.

 

Zou je nogmaals de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Here you go:

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16180000005.538256 qam3
26020000005.538256 qam1
36100000005.938256 qam2
46260000005.538256 qam4
56340000005.538256 qam5
66420000005.338256 qam6
76500000005.538256 qam7
86580000006.138256 qam8
96660000006.138256 qam9
106740000006.538256 qam10
116820000006.538256 qam11
126900000006.138256 qam12
13698000000638256 qam13
147060000005.938256 qam14
157140000006.138256 qam15
167220000006.538256 qam16
177940000003.438256 qam25
188020000003.538256 qam26
198100000003.738256 qam27
208180000004.338256 qam28
21826000000438256 qam29
228340000003.738256 qam30
23842000000438256 qam31
248500000004.138256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.9392310731
2Locked38.936618867
3Locked38.9396312483
4Locked38.940756917
5Locked38.911518223
6Locked38.912908871
7Locked38.9111310211
8Locked38.68289790
9Locked38.985518477
10Locked38.676710063
11Locked38.6106817779
12Locked38.9124410213
13Locked38.9135919371
14Locked38.996113818
15Locked38.99257246
16Locked38.9110516085
17Locked38.612989766
18Locked38.616539758
19Locked38.636612811
20Locked38.6365214974
21Locked38.6422110113
22Locked38.6419918611
23Locked38.9240819758
24Locked38.624018984

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13839994647.8512064 qam4
24520000048512064 qam3
35200000048.5512064 qam2
45879999548.3512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0020
2ATDMA0020
3ATDMA0030
4ATDMA0010
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie nog steeds DS (C)CER (RS errors) terug en afwijkende kanaalfrequenties in de US. Ik ben bang dat een nieuwe monteursafspraak nodig is voor een netwerkmonteur. Het zendvermogen is nog net acceptabel. De tweede splitter moet worden vervangen door een 6 of 10 dB forward path attenuator.

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Als het alleen de tweede splitter is die vervangen moet worden, dan mag deze ook opgestuurd worden. Of is een monteursafspraak inplannen een beter idee?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De tweede splitter is niet de oorzaak van de aanwezige signaalproblemen. Het benodigde type attenuator stuurt Ziggo niet toe, maar wordt wel geplaatst door monteurs.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @jberinga

Ik plan natuurlijk met liefde een nieuwe afspraak voor je in. Of het moet voor jou handiger zijn het type wat @tobiastheebe bedoelt online te bestellen? 

Aan jou de eer 🙂 laat je weten wat voor jou beter is? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Mijn advies is een monteursafspraak i.v.m. de DS CER en afwijkende kanaalfrequenties US, mogelijk is daar ook CER aanwezig. Alleen de tweede splitter vervangen door een forward path attenuator (deze is niet eenvoudig te bestellen) gaat deze signaalproblemen niet oplossen, al optimaliseert dit wel het DS-vermogen en maakt het de installatie minder instralingsgevoelig.

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

@Madelon dan mag je met liefde wel een monteursafspraak inplannen.

 

Krijgt\kan de monteur ook deze post te zien, zodat de monteur weet wat er moet gebeuren? Want er worden termen gebruikt waar ik nog heel vaak van gehoord heb...

 

Alvast bedankt!

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Er is voor woensdagmiddag een monteursafspraak ingepland. Hopelijk heeft de monteur een antwoord...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt mijn eerdere bevindingen aan de monteur doorgeven. Echter verwacht ik dat dit een 'reguliere' storingsmonteur zal zijn, geen netwerkmonteur.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@jberinga, hoe is de afspraak met de monteur gegaan? Is het probleem getackeld? 🙂 

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Goedemiddag @Maud, de afspraak ging goed 😁.
De monteur kwam er achter dat er een weerstand\condensator\transistor in de modem stuk was (hij hoorde een sissend geluid), waarna het modem vervangen is voor de Connectbox Giga.
(@tobiastheebe) Verder gaf hij aan dat de afwijkende kanaalfrequenties komen omdat het netwerk bij ons op een andere\nieuwe frequentie zit, dus dat die afwijking klopt. (Mocht de monteur meelezen, dan mag hij eventuele onwaarheden recht trekken en zijn aanvullingen uiteraard welkom)

Maar.... omdat ik even wou wachten of het probleem hiermee opgelost is, reageer ik nu pas. Want er zit helaas nog veel verschil in de downloadsnelheden:
ZiggoJBE.jpg

Om uit te sluiten dat dit door het script wordt veroorzaakt, heb ik een medegebruiker van Ziggo en het scriptje gevraagd of hij ook een screenshot wou maken van zijn grafieken en die ziet er veel stabieler uit:
ZiggoWK.jpg
Dus nu is de vraag hoe dit verder op te pakken en of er nog andere oplossingen zijn.
Ik hoor het graag!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het sissende geluid was waarschijnlijk 'coil whine'? Dit had geen defect hoeven zijn.

 

Met afwijkende kanaalfrequenties bedoelde ik de koppelfrequenties van de ATDMA-kanalen in de upstream, deze zouden op 00000 moeten eindigen. Ik denk niet dat de monteur dit goed begrepen heeft.

 

Heeft de monteur nog iets veranderd aan de installatie c.q. de tweede splitter vervangen door een forward path attenuator?

 

Gezien er nu een DOCSIS 3.1-modem in gebruik is, worden hogere eisen aan het signaal gesteld. Zou je nogmaals de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

De aansluitingen zien er nu als volgt uit:

ziggo1.jpg.  ziggo2.jpg

En de down- en upstreamgegevens:

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16020000004.639QAM2561
26100000004.639QAM2562
36180000004.339QAM2563
46260000004.438.6QAM2564
56340000004.539QAM2565
66420000004.139QAM2566
76500000004.138.6QAM2567
86580000004.138.6QAM2568
96660000003.839QAM2569
106740000003.938.6QAM25610
11682000000438.6QAM25611
126900000003.838.6QAM25612
136980000003.838.6QAM25613
147060000003.839QAM25614
157140000003.739QAM25615
167220000003.838.6QAM25616
177300000003.339QAM25617
197460000003.239QAM25619
207540000003.139QAM25620
217620000002.338.6QAM25621
227700000001.938.6QAM25622
237780000001.739QAM25623
247860000001.738.6QAM25624
257940000001.638.6QAM25625
268020000001.538.6QAM25626
278100000001.938.6QAM25627
288180000002.738.6QAM25628
298260000002.838.6QAM25629
308340000002.939QAM25630
318420000003.539QAM25631
328500000003.638.6QAM25632



ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.98326100
2Locked38.98326100
3Locked38.98326100
4Locked38.60537700
5Locked38.98326100
6Locked38.98326100
7Locked38.60537700
8Locked38.60537700
9Locked38.98326100
10Locked38.60537700
11Locked38.60537700
12Locked38.60537700
13Locked38.60537700
14Locked38.98326100
15Locked38.98326100
16Locked38.60537700
17Locked38.98326100
19Locked38.98326100
20Locked38.98326100
21Locked38.60537700
22Locked38.60537700
23Locked38.98326100
24Locked38.60537700
25Locked38.60537700
26Locked38.60537700
27Locked38.60537700
28Locked38.60537700
29Locked38.60537700
30Locked38.98326100
31Locked38.98326100
32Locked38.60537700



D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33404K760QAM4096559


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Locked414.223200056355

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
152000000455120 KSym/sec64QAM2
23840000044.55120 KSym/sec64QAM4
34520000044.85120 KSym/sec64QAM3
458800000455120 KSym/sec64QAM1



ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1US_TYPE_STDMA0020
2US_TYPE_STDMA0020
3US_TYPE_STDMA0010
4US_TYPE_STDMA0000
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De nieuwe installatie ziet er prima, ik zie dat de monteur inderdaad een (6 dB) forward path attenuator geïnstalleerd. Hiermee is het vermogen verbeterd.

 

Zou je deze instellingen willen toepassen?

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

De instellingen zijn aangepast en ik meld mij over een aantal dagen weer met de grafiekjes en hopelijk zit daar een verbetering in

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Een week geleden heb ik de instellingen aangepast maar het lijkt er op dat dit niet (veel) heeft geholpen:

Ziggo.jpg

Maandag heb ik het script aangepast zodat deze elk uur de Speedtest doet (in plaats van om de drie uur) , om te kijken of hier iets uit op te maken is en daarom ziet de grafiek er nu wat anders uit.

Mocht overigens het antwoord zijn dat dit verschil normaal is en hier niets aan te doen is, dan is dat natuurlijk ook een antwoord...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@jberinga Dank voor het delen van jouw bevindingen! Ik heb zelf ook nog even een blik geworpen op de verbinding en het signaal en de beschikbare capaciteit op zowel de down- als upload zien er keurig uit. Wat zijn op dit moment je eigen  bevindingen op het moment dat je de verbinding test? Voor hiervoor eens een aantal nieuwe speedtest uit op een computer/laptop die bekabeld is aangesloten op het modem. Start de computer eventueel in veilige modus met netwerkmogelijkheden om eventuele problemen met de instellingen en/of software op de pc/laptop uit te sluiten. 

jberinga
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden. De speedtest van Ookla maakt (willekeurig) gebruik van meerdere servers en het lijkt er op dat er een server tussen zit waarbij de download niet goed lijkt te gaan. Na het aanpassen van het script (door gebruik te maken van één server om de test na toe uit te voeren) heb ik al een paar dagen een goede download grafiek:
Ziggo.jpg

 

Natuurlijk wil ik niet te vroeg juichen 😊, maar hopelijk is hiermee het verschil in download wel verklaard.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic