1
Vraag
2
Reacties
jberinga

Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Veel verschil in download snelheid

Om de 3 uur wordt er (via een vaste netwerkverbinding) een download test gedaan en sinds 23 mei lijkt of de download snelheid niet meer stabiel is:

jberinga_0-1654679162900.png

Zoals je kunt zien, varieert de download op een dag tussen de 20 mbps en de 300 mbps, terwijl dit verschil voor 23 mei dus veel kleiner was. Ik heb de Connectbox al een aantal keer opnieuw opgestart, maar helaas zonder resultaat.

Er zijn in die periode wel werkzaamheden geweest, zou dit een oorzaak kunnen zijn? Of is er een andere reden dat download snelheid zo varieert?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden. De speedtest van Ookla maakt (willekeurig) gebruik van meerdere servers en het lijkt er op dat er een server tussen zit waarbij de download niet goed lijkt te gaan. Na het aanpassen van het script (door gebruik te maken van één server om de test na toe uit te voeren) heb ik al een paar dagen een goede download grafiek:
Ziggo.jpg

 

Natuurlijk wil ik niet te vroeg juichen 😊, maar hopelijk is hiermee het verschil in download wel verklaard.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59458Posts
  • 3995Oplossingen
  • 14848Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Pasi
Expert
Expert
  • 5651Posts
  • 330Oplossingen
  • 2492Likes

Ziggo is bezig haar netwerk te upgraden en misschien is uw huis-netwerk daardoor verouderd. Plaats u hier de gegevens van uw modem en wat foto's van de AOP.

Steefb
Expert
Expert
  • 12307Posts
  • 2371Oplossingen
  • 4451Likes

Probeer ook uit te vinden hoe betrouwbaar je speedtest is. Dit kan nogal variëren, plus natuurlijk drukte op je eigen netwerk .

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Bert 

Dit zijn de downloadstream waardes. De upstreamwaardes en netwerk historie volgen zo. Foto's kan ik maken zodra ik thuis ben.


Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16260000008.138256 qam4
2634000000838256 qam5
36420000007.538256 qam6
46740000008.838256 qam10
56820000008.538256 qam11
66900000007.338256 qam12
7698000000738256 qam13
87220000008.138256 qam16
97300000008.338256 qam17
107380000007.838256 qam18
11746000000838256 qam19
127540000007.938256 qam20
137620000006.538256 qam21
14770000000638256 qam22
15778000000638256 qam23
167860000006.338256 qam24
177940000006.138256 qam25
188020000006.538256 qam26
198100000006.638256 qam27
20818000000738256 qam28
218260000007.138256 qam29
22834000000738256 qam30
238420000007.538256 qam31
24850000000838256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.6191238
2Locked38.9199160
3Locked38.6319307
4Locked38.9250332
5Locked38.9269352
6Locked38.620333332278
7Locked38.6725417
8Locked38.9235350
9Locked38.9146351
10Locked38.9208386
11Locked38.6202362
12Locked38.9168381
13Locked38.6428353
14Locked38.6730343
15Locked38.9615350
16Locked38.6482350
17Locked38.6472351
18Locked38.6412374
19Locked38.6320347
20Locked38.6183344
21Locked38.6163376
22Locked38.6174356
23Locked38.6121372
24Locked38.6122339
jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840004344.3512064 qam4
24520002444.3512064 qam3
35200000045512064 qam2
45880003444.8512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0010
2ATDMA0010
3ATDMA0000
4ATDMA0000
jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

08/06/2022 12:16:23noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08/06/2022 03:18:16Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08/06/2022 03:09:5criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/06/2022 13:34:37Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/06/2022 13:12:18criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/06/2022 05:10:12Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/06/2022 03:02:2criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/06/2022 15:35:36Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/06/2022 15:09:23FoutDHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/06/2022 16:56:30Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/06/2022 16:39:14criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/06/2022 18:05:58Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/06/2022 13:26:16criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/05/2022 19:38:58Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:02:11criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/05/2022 19:05:35noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/05/2022 21:34:0Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/05/2022 20:43:0criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/05/2022 02:38:17Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/05/2022 02:34:6criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:33:71:c3;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ee:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59458Posts
  • 3995Oplossingen
  • 14848Likes

@jberinga Ik zie flink wat ruis op je modem.

 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Bert en de foto's

 

ziggo2.jpgziggo1.jpg

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59458Posts
  • 3995Oplossingen
  • 14848Likes

Als eerste voor de zekerheid:

 

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Het witte kapje er gisteravond afgehaald, maar het lijkt niet veel verschil te maken:

 

 

 

Ziggo1.jpg

Ik houd het nog even in de gaten...

Eddie the Eagle

Gedreven Raadgever
  • 245Posts
  • 3Oplossingen
  • 44Likes

Even uit nieuwsgierigheid.....welke software gebruik je om dit automatisch te meten en op te slaan ? Ik heb een soortgelijke situatie; sinds er hoogstwaarschijnlijk werkzaamheden zijn geweest aan onze wijk/straat (kan ik afleiden uit ruis en power waardes uit het modem die ik meet) is mijn downloadsnelheid zelden nog boven de 600Mbps terwijl deze daarvoor altijd tussen de 930Mbps en 950Mbps lag en dat is waar ik voor betaal.

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Dat is een script die vanuit Domoticz wordt gestart: https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=31898 en heb ingesteld op mijn NAS. Het is dus geen software wat makkelijk in te richten\te gebruiken is...

Eddie the Eagle

Gedreven Raadgever
  • 245Posts
  • 3Oplossingen
  • 44Likes

Ah dank je; geeft toch richting om eens te zoeken; ik heb net een tijdje geleden afscheid genomen van Domoticz en ben overgestapt naar Home Assistant. Domotizc draait wel nog steeds op een server hier dus eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Thx!

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Na 24 uur is er nog niet veel verandering, op het ene moment kan de download 300 MBps zijn, maar op het ander moment 50 MBps, terwijl er verder geen andere netwerkactiviteit is want ik ben op die momenten niet thuis:


Ziggo1.jpg

Mochten er nog mensen zijn die een oplossing hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2874Posts
  • 347Oplossingen
  • 764Likes

Goedemorgen @jberinga

 

Wat spijtig dat er de afgelopen dagen nog niemand is langsbgeweest om je te helpen.

Ik tag @tobiastheebe even, die kan jou vast wel van advies voorzien.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12313Posts
  • 751Oplossingen
  • 4737Likes

In zowel de downstream als upstream is/was ruis aanwezig (DS CER en US afwijkende kanaalfrequenties). Het AOP (DIO-01) is verouderd en zou ik laten vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2874Posts
  • 347Oplossingen
  • 764Likes

@tobiastheebe dank voor je input! Ik zie dat TS inmiddels al contact heeft gehad en er een afspraak staat gepland met de monteur.

Laten we er vanuit gaan dat het daarna is opgelost 🙂

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Sorry, ik had wel even kunnen melden dat ik inderdaad al contact had gehad en er een afspraak voor een monteur is ingepland.

 

Wordt vervolgd 🙂

jberinga
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 40Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Afgelopen maandag is er een monteur geweest en die heeft allereerst de wandcontactdoos vervangen, waarbij we er achter kwamen dat de aarde draad op de oude wandcontactdoos niet goed was aangesloten...

Ook zag de monteur dat er een erg goed signaal binnenkwam ("boven het gemiddelde" zoals hij zelf zei) en daarom heeft hij er een extra POA op gezet om het signaal een beetje te onderdrukken:

Ziggo1.jpg

 

Maar.... dit alles lijkt helaas niet te hebben geholpen, er blijft een groot verschil in de download snelheden:

Ziggo2.jpg

 

@Jamyla zal ik hiervoor weer contact moeten opnemen met de klantenservice of kan het van het vanuit hier opgepakt worden?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.