Veel korte disconnects, ping verloren

Sinds enige tijd (een maand of zo) valt het internet regelmatig korter of langer weg. Ik ben via hetrixtools mijn ip gaan pingen. Het blijkt in de ochtend rond 4.45 te beginnen. Soms is internet nog weg als ik op sta, soms is de verbinding hersteld. Ook gedurende de dag valt de verbinding kort weg. Hetrix pingt iedere minuut, en neemt daarom heel korte interupties niet waar. Op zo'n moment hangt mijn ziggo go tv verbinding voor zo'n 30 sec, worden uploads/downloads gestopt of kan ik geen website bereiken. Korte tijd later werkt alles weer.

Ik heb een connect box in bridge mode en een synology router. Ik had een oude signaalverdeler. Deze is een paar dagen geleden door een monteur vervangen voor een nieuwe. Daarbij bleek ook dat het binnenkomend signaal te hoog; dat moet nog worden bijgesteld. Voor de vervanging was het vermogen down 9 tot 11 dBmV en up 40 dBmV. Nu is het vermogen down 18-19 dBmV en up 42dBmV.  De monteur heeft gecontroleerd dat de verbinding in de goede port zit. Dat is dus niet het probleem. Hij heeft daarna een afspraak gemaakt om dat signaal te fijntunen. Dat moet nog gedaan worden.

In de docsis files zie ik niets bijzonders (naast de hoge signaalwaarden). Ik heb een keer één T3 fout gezien maar dat is niet noemenswaardig. De netwerkgeschiedenis laat niets zien op de momenten dat de verbinding verbreekt.  Ook mijn router logs laten niets zien op het moment dat de verbinding verbreekt.

1) Wat kan deze regelmatige onderbrekingen veroorzaken? 

2) Wat kan veroorzaken dat de verbinding iedere ochtend rond dezelfde tijd  (4.45) verbreekt? Het kan natuurlijk dat de hoge signaalwaarde problemen geeft. Maar dan verwacht ik niet dat dit iedere dag op hetzelfde tijdstip gebeurt.  Er is trouwens niets in mijn netwerk dat iets rond deze tijd moet doen. 

3) Welk apparaat geeft antwoord als ik van buiten mijn IP ping: het modem in bridge mode of de router achter het modem?

4) Zoals gezegd is de monteur geweest. Hij heeft de signaalverdeler vervangen door een moderne AOP. Hiervoor kreeg ik een rekening van 40 euro. Ik ben hier verbaasd over. Ik dacht dat de signaalverdeler tot de 'ziggo-zijde' hoort en dat vervanging niet voor kosten van de klant komt. Klopt deze gedachte?

i4l
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
1 Reactie 1

Een downstream van 18~19 dBmV is véél te hoog. Dit zorgt zeker voor instabiliteit omdat dit de tuner van het modem overstuurt. Het vermogen ligt idealiter rond 0 dBmV, tussen -10 en 10 is acceptabel.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1202Reacties
  • 71Oplossingen
  • 372Likes

Uitgelicht topic