TinusTik
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Veel fouten na RS, dagelijks critical errors waarbij verbinding wegvalt

Hi,

Enige tijd geleden is een (zeer capabele) monteur op bezoek geweest om de verbinding (die naar mijn idee te traag was) te controleren, n.a.v. dit topic. Daarbij is de aansluiting op het AOP vervangen, en is de situatie in huis gecontroleerd. Ik zie echter in de modem (nog steeds) veel fouten na RS, en dagelijks merken we dat de internetverbinding er kortstondig uit ligt (lastig met 4 thuiswerkende personen).

De gegevens van de modem:
 

 

 

Hieronder foto’s van de meterkast:

De modem is rechtstreeks aangesloten op de data-aansluiting van de POA-13-A splitter. De antenneversterker is aangesloten op de TV-aansluiting. We gebruiken GEEN mediabox of andere settopbox. Op TV zien we af en toe de bekende blokjes.

In de modem heb ik WIFI uitgeschakeld; ik heb een TP Link Deco M9 aan de modem hangen, en daaraan een switch voor de bekabelde aansluitingen in huis (één NAS, één desktop). Met WIFI ervaar ik geen problemen.

Probleem is dus dat er geregeld (niet enorm vaak, maar wel dagelijks of meermalen per dag) een hikje is die er voor zorgt dat verbindingen even vastlopen of onderbroken worden. Het aantal post RS errors is over 13 dagen (uptime van de modem).

Wat te doen?

 

13 Reacties 13
Henno
Expert
Expert
  • 2604Reacties
  • 78Oplossingen
  • 722Likes

Zitten op de ongebruikte poorten van de antenneversterker wel afsluitweerstanden?

Leg het voedingssnoer van de antenneversterker eens om de Connectbox heen. Nu loopt deze er overheen.

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, alle poorten zijn netjes afgesloten. Tot en met de ongebruikte poorten op de cai-aansluitingen in de woonkamer en andere kamers.

Je tip over het voedingssnoer ga ik opvolgen. Wie weet...

Henno
Expert
Expert
  • 2604Reacties
  • 78Oplossingen
  • 722Likes

Je hebt heel veel ruis op alle kanalen (Fouten na RS) die waarschijnlijk de Partial Service veroorzaken, dan verlies je een of meerdere downstream kanalen.

Als je de interne coax installatie een paar uur of een dag loskoppelt, loopt het dan ook op?

Het is even zaak om te duiden of het van de straat komt, op de EV, of van binnen.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5329Reacties
  • 221Oplossingen
  • 1891Likes

Niet alleen de download ondervindt problemen, ook de upload heeft moeite met de verbinding, zoals is te zien aan de afwijkende frequenties.

Om als oorzaak uit te sluiten kan je het witte kapje van de POA-13 verwijderen.

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Voedingssnoer omgelegd, modem herstart. Kort na herstart is dit de situatie met Fouten na RS:
 

 

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Interne coax loskoppelen kan ik wel eens doen. Echter, de monteur heeft dat bekeken, heeft deze specifieke splitter gekozen om zo weinig mogelijk koppeling tussen interne coax en het modem te hebben.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5329Reacties
  • 221Oplossingen
  • 1891Likes

Als je over ongeveer een uur een nieuwe schermprint plaatst van de RS fouten, kan worden gezien of er een stijgende lijn in zit.

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oké, nu met interne coax eruit zie ik nog niets oplopen. Ik sluit ‘m weer aan:

En dan kijk ik even. Loopt ‘t op, dan verwijder ik het kapje maar eens. Dank voor de tips tot zover!

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb nu dus de coax-kabel naar de TV-splitter er weer in zitten. Fouten na RS loopt nog niet op (voor RS wel, maar niet heel snel). Eerst een uurtje zonder TV aan, nu met TV aan. Mag ik daaruit al concluderen dat de oorzaak daar niet zit? Of is dat te kort door de bocht?

In ieder geval zal ik ‘t nog even blijven monitoren.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6162Reacties
  • 485Oplossingen
  • 1276Likes

Goedemiddag @TinusTik en welkom op de Community,

Zo te lezen is er door de experts op dit forum al goed met je meegedacht. Het plastic kapje op de POA 1A splitter kan er inderdaad voor zorgen dat de splitter niet goed in het aansluitpunt geschoven zit.
Hierdoor kan ruis van buitenaf meekomen op het signaal, wat vervolgens terug te zien is in Pre en Post RS errors en storing op de diensten. Bij de POA-1 splitter is het plastickapje iets te groot.
Dit is op te lossen door het kapje er vanaf te halen. 

Ik heb je gegevens er even bij gepakt en kosteloos een setje met een nieuwe POA 1-B splitter en coaxkabel voor het modem + mediabox toegestuurd. Binnen 4 dagen ontvang je de materialen met de post. 
Laat nadat je deze materialen hebt aangesloten anders weten wat je bevindingen zijn. 

Alvast een fijn weekend gewenst!

Groeten,

Paul 

TinusTik
topicstarter
Meedenker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Helaas, het mocht niet baten. Maandagavond vervangen, dinsdag en woensdag stabiel, maar zojuist on 5 over 10 werden weer drie mensen tegelijk uit een meeting gegooid… 

Het lijkt mij toch heel sterk wanneer de oorzaak in huis ligt. Op dinsdag en woensdag is hier in huis echt niet anders gewerkt dan op donderdag...

 

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5329Reacties
  • 221Oplossingen
  • 1891Likes

Ik heb het issue opnieuw onder de aandacht gebracht bij het moderatieteam.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6162Reacties
  • 485Oplossingen
  • 1276Likes

@TinusTik Ontzettend vervelend dat de stappen niet geleid hebben tot de oplossing. Het lijkt mij dan goed dat er nu een netwerkmonteur komt kijken. Ik heb een afspraak met een netwerkmonteur ingepland op maandag 18 januari 2021 tussen 12:00 uur en 18:00 uur.
Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. 

Laat je na het monteursbezoek weten wat je bevindingen zijn?

Uitgelicht topic