Robbert J.

Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Veel errors in hoge downstream kanalen

Sinds we in onze woonplaats overgezet naar een hogere frequentie zie ik veel fouten in de "Network Log" in het modem en af en toe wegvallend internet. 

De meldingen in de log "No Ranging Response" en "TR069 unexpected exit".

Ik vraag mij af of er aan deze situatie iets te doen is.

Van de POA-01-B gaat de linker kabel naar de Connectbox (met Firmware CH7465LG-NCIP-6.15.30-1p4-NOSH) en de rechter naar de daaronder hangende Tratec FRA752/N.

Toen we nog in de "lage" kanalen zaten weinig problemen !

 

84 Reacties 84
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

@Mark De uncorrectable codewords worden inderdaad niet getoond in de GUI van de Compal CB. Deze kunnen door getter.xml met fun (functie) 12 aan te roepen, worden opgehaald. De Nagios-versie van mijn script toont de errors niet maar de debug-versie kun je wel met fun 12 aanroepen, dit geeft een resultaat zoals hieronder:

 

SimpleXMLElement Object
(
  [sig_num] => 24
  [signal] => Array
    (
      [0] => SimpleXMLElement Object
        (
          [dsid] => 32
          [unerrored] => 34102813645
          [correctable] => 5900
          [uncorrectable] => 614
        )

      [1] => SimpleXMLElement Object
        (
          [dsid] => 31
          [unerrored] => 34102782166
          [correctable] => 3059
          [uncorrectable] => 0
        )

 

De kanalen zijn hier omgekeerd gesorteerd op DCID, in feite op frequentie van hoog naar laag.

 

Verder zie ik in jouw post nu voor het eerst dat Ziggo zelf de verschillen in termen tussen Arris en Compal weergeeft. Het is inderdaad erg verwarrend.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Ik had al eerder een foto meegestuurd van het nieuwe AOP, maar bij deze nog een keer.

Ook heb 2 nieuwe printscreens toegevoegd van de up- en downstream.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Ik heb even naar het script van @tobiastheebe gekeken, ik ben bang dat dat boven mijn pet gaat, geen idee hoe ik dat moet installeren.

Verbinding lijkt nu stabiel en volgens mij heb ik op het "nieuwe" modem ook al nieuwere firmware (CH7465LG-NCIP-6.15.31p1-NOSH). Is dit dan ook de firmware update waar de monteur het over had ?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Het script is in eerste instantie geschreven voor Nagios. Later heb ik ook een vereenvoudigde debug-versie geschreven, die 'standalone' uitgevoerd kan worden. Door het gewenste functie-nummer op te geven, kun je gemakkelijk gegevens ophalen uit de Connect Box, waaronder informatie die niet in de GUI wordt getoond, zoals de uncorrectable codewords en meer uitgebreide informatie over telefonie. Ik stel graag een paar instructies op voor je, laat maar weten als je geïnteresseerd bent.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Dankjewel voor het aanbod, maar ik hou het hier even bij.

Wat ik belangrijk vind is dat de internet verbinding moet blijven werken, met het nieuwe "modem" is dat tot nu toe ook zo.

 

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Kan één van de Ziggo moderatoren kijken waarom gisterenavond rond 23.30 het modem weer een herstart deed (Cable Modem Reboot - from SNMP) ?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het issue neergelegd bij het MT.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Een 'reboot from SNMP' betekent dat het modem op aanvraag van de CMTS zichzelf opnieuw opstart. Meestal is dat vanwege een configuratiewijziging die opnieuw opstarten vereist (zoals een ander IP-profiel) of om ervoor te zorgen dat het modem nieuwe firmware downloadt van de TFTP-server.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. Wat @tobiastheebe hier aangeeft klopt. In geval van een coniguratiewijziging vanaf de CMTS zal het modem zichzelf herstarten. Dat is hier ook het geval geweest. Ik zie qua verbinding en signaal overigens geen bijzonderheden, de connectie tussen het modem en ons netwerk ziet er keurig uit. Kun je de komende dagen in de gaten houden hoe de verbinding het blijft doen? Aanvullend hierop heb ik wel de vraag of je toevallig ook gebruik maakt van een VPN verbinding. Het verzoek is in dat geval om even tijdelijk te testen zonder VPN connectie. 

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Ik heb op mijn NAS thuis een VPN server draaien waar ik extern af en toe op inlog. Moet ik deze server ook even uitzetten ?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. Om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten raad ik aan deze inderdaad even tijdelijk uit te zetten.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Heb net de VPN server thuis uitgezet en de desbetreffende geopende poorten in het modem gedisabled.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoe gaat het nu Robbert? Nog veel instabiliteit ervaren of blijf je netjes online?

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Modem is nu weer 6 dagen up and running.

VPN heb ik pas 2 dagen geleden gedisabled.

Geen uitval gehad maar de errors in de hoge kanalen blijven.

Ik begreep uit jouw uitleg over de errors is dat ik mij daar niet zoveel zorgen over moet maken omdat in de log van dit Compal modem de "uncorrectable codewords" niet zichtbaar zijn en deze volgens jullie verder goed zijn.

Kan ik mijn VPN server dan nu weer activeren ?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. Dankjewel voor de terugkoppeling! Fijn om te lezen dat het modem inmiddels 6 dagen up and running is. Dat klinkt goed! Daarnaast klopt het dat jij je geen zorgen hoeft te maken omdat dit allemaal de errors zijn die gecorrigeerd zijn. Je mag nu je VPN Server wel weer activeren en kijken hoe het gaat. Laat je bevindingen maar weten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. Hoe is het de afgelopen periode gegaan met de verbinding? Werkt alles volledig naar wens of ervaar je nog problemen?

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

De verbinding lijkt nu inderdaad stabiel.

Maar nu ik kijk naar aanleiding van jullie verzoek in de log en kom gisterenmorgen een enorme berg onbekende meldingen tegen. Er was niemand thuis dus ook geen problemen ervaren.

 

De meldingen waren:

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync

Lost MDD Timeout

MDD Recovery following MDD Loss

 

De eerste log die ik kan zien is dus van gisteren 09.22 en deze meldingen lopen door tot ongeveer 09.30.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De meldingen duiden vermoedelijk op onderbrekingen in het signaal.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. Zo te zien heeft er bij jou in de buurt tussen 30 november 2021 en vandaag omstreeks 07:00 uur een netwerkstorings gespeeld. Dit verklaard mogelijk de meldigen in het modem. De storing is inmiddels verholpen en zo te zien ziet het signaal er nu ook weer goed uit. Kun je laten weten of alles weer naar wens werkt?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robbert J. We zijn erg benieuwd of alles inmiddels naar wens werkt en of wij misschien nog ergens mee kunnen helpen. Laat je het weten?

Uitgelicht topic