Robbert J.

Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Veel errors in hoge downstream kanalen

Sinds we in onze woonplaats overgezet naar een hogere frequentie zie ik veel fouten in de "Network Log" in het modem en af en toe wegvallend internet. 

De meldingen in de log "No Ranging Response" en "TR069 unexpected exit".

Ik vraag mij af of er aan deze situatie iets te doen is.

Van de POA-01-B gaat de linker kabel naar de Connectbox (met Firmware CH7465LG-NCIP-6.15.30-1p4-NOSH) en de rechter naar de daaronder hangende Tratec FRA752/N.

Toen we nog in de "lage" kanalen zaten weinig problemen !

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Afspraak heb ik een paar keer moeten verzetten ivm werk.

Wordt ik net gebeld door een medewerker van Ziggo dat het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door het modem zelf. Als 1e test zijn nu de wifispots op ons modem uitgeschakeld.

Daarnaast moet er nieuwe firmware komen.

Ik begreep ook dat er veel meer klanten zijn die ons probleem hebben !

Medewerker heeft het modem op afstand een herstart gegeven, modem startte 2x opnieuw op en helaas was de webinterface toen niet te benaderen.

Heb het modem zelf nog een powercycle gegeven, toen wel weer inloggen !

Komende donderdag wordt ik opnieuw gebeld door de Ziggo medewerker, ik wacht af.

De monteursafspraak is in ieder geval weer gecancelled.

Bekijk in context

84 Reacties 84
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is vrijwel zeker instraling van 4G en 5G, ik vermoed dat dit afkomstig is uit het TV-gedeelte van de installatie. Oudere TV/R-einddozen, al of niet met open aansluitingen en onvoldoende afgeschermde kabels kunnen hieraan bijdragen, evenals de verouderde versterker en AOP (DIO-01).

 

Je zou het modem eens direct op het AOP kunnen aansluiten en daarna opnieuw opstarten. Vervolgens na 1-2 uur opnieuw de DS opnieuw controleren op ruis.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Heb vanmorgen vroeg het modem direct op het AOP aangesloten, waardes zien er anders uit en na 2 uur toch wel weer oplopende errors in de hoge kanalen (Downstream1). Heb voor de zekerheid even een flinke download aangezet !
Bij het terugbouwen het AOP even ontdaan van de deksel, het AOP is dus een DIO-01.

Heb inmiddels ook wat veranderd naar de Tratec FRA752/N, heb de kabel vanaf de POA-01-B naar de Tratec FRA752/N vervangen voor een nieuwere, ook heb ik de 4e aansluiting achter de Tratec FRA752/N verwijderd en van een afsluitweerstand voorzien. Deze kabel van deze 4e aansluiting is een erg dunne kabel en wordt toch niet meer gebruikt.

Achter de 1e aansluiting van de Tratec FRA752/N hangt een Hirschmann EDC1000, deze heb ik kortgeleden vervangen omdat we op een paar zenders "blokjes" hadden. Achter deze Hirschmann EDC1000 hangt nog via de radio aansluiting een JVC tuner en aan de TV aansluiting hangt via een splitter een Humax 5400 en Samsung TV (UE40ES6530)

Bekabeling is zoals je ziet grotendeels de originele groene kabel en de witte kabels zijn recent van Hirschmann en Technetix. Alle zichtbare en onzichtbare pluggen zijn van Hirschmann.

Met alle aanpassingen modem weer opnieuw opgestart en zoals je in "Downstream2" ziet lopen de errors in de hoge kanalen in korte tijd (30 minuten) weer snel op.
Wat is nu verstandig om verder te vervangen ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik adviseer om een monteursafspraak te in te laten plannen voor het vervangen van het AOP (kosteloos). Verder is het raadzaam om de FRA-752N te vervangen door de FRA-752X. Tenslotte moet voor de JVC-tuner een andere oplossing komen aangezien analoge radio dit jaar stopt. Je kunt de EDC1000 dan vervangen door een btv 01-SET.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Ik sluit mij aan bij @tobiastheebe! De afspraak staat gepland op maandag 09-08 tussen 12.00 en 18.00 uur. Komt dit niet uit dan kun je de afspraak verplaatsen via mijn Ziggo

 

 

Het vervangen van het AOP is kosteloos, vervangt hij andere materialen dan kost hij €50,-.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Dankjewel Lotte en Tobias, ik heb de afspraak verplaatst naar dinsdagmorgen, komt ons beter uit.
Daarnaast heb ik via de Ziggo shop een nieuwe FRA-752X en twee maal een btv 01-SET besteld.

Deze zijn ter vervanging van de twee maal EDC1000 hier in huis .......... 

De EDC1000 in de meterkast laat ik nog even zitten totdat de analoge radio er mee stopt !

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Robbert J. Super! Hou ons op de hoogte. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

je had maar 1 btv-01-set nodig want de aop woord al door de ziggo monteur vervangen 

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

In huis hadden we tot vanmorgen 4 aansluitingen, één heb ik vanmorgen compleet afgekoppeld, blijven er 3 over waarvan in de meterkast een EDC1000 zit voor tv en radio, de andere 2 EDC1000 aansluitingen ga ik vervangen door de btv-01-set. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

één heb ik vanmorgen compleet afgekoppeld

dat is toch de aansluiting waar de monteur voor komt?

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Nee hoor, in de meterkast zit het AOP en toevallig ook de aansluiting van de TV en radio in de huiskamer, de monteur komt volgens mij alleen het AOP vervangen.

De meterkast grenst aan de achterzijde precies op de plek van de huiskamer waar de TV en radio staan, was makkelijker om deze aansluiting in de meterkast te zetten en de kabels door de muur te voeren.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de monteur komt idd alleen het aop vervangen

fijne avond 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Robbert J.

 

Volgens mijn agenda is de monteur gister bij je geweest. Ik ben dan ook benieuwd hoe het er nu voor staat en of je al verbetering hebt gemerkt. We horen graag van je of het is opgelost of dat je nog support vanuit ons kan gebruiken.

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Dag Jamyla,

 

Dat zal ik zeker doen.

Vanwege werkzaamheden in huis is helaas net de spanning van het modem geweest.

Ik zal over een paar dagen de modemwaardes opnieuw checken en verslag doen.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Super @Robbert J., we zijn benieuwd! 

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

Het modem staat inmiddels zo'n 6 dagen aan.
De nieuwe versterker (FRA-752X) is geplaatst met 3 aansluitingen, 2x EDC100 en 1x btv-01-set.

Monteur heeft het AOP vervangen en was tevreden met de hele installatie.
Bijgevoegd de waardes nu, geen modem herstarts nog gehad maar helaas nog wel oplopende errors in de hoge kanalen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De oorzaak van de ruis die nu nog aanwezig is, zou ook buitenshuis kunnen liggen. Het ziet er niet uit als instraling.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Wat fijn dat je geen herstart meer hebt ervaren! Merk je ook iets van die errors, of zie je ze alleen in het overzicht staan? Hou het even goed in de gaten, mocht je nog problemen ervaren, dan weet je ons te vinden 🙂 

Robbert J.
Topicstarter
Level 6
  • 122Posts
  • 7Oplossingen
  • 18Likes

En gisterenmorgen rond 07.20 weer een herstart met de melding "Cable Modem Reboot - from SNMP" en de errors blijven weer oplopen, ook na de herstart weer een "TR069 unexpected exit".

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een 'reboot from SNMP' wordt door de CMTS bij Ziggo naar het modem verzonden.

 

De errors die bij elk hoger kanaal toenemen, doen mij een probleem bij de EV (eindversterker c.q. straatkast) vermoeden.

 

@Lotte Zou jij willen meekijken? Hier is wellicht een netwerkmonteur nodig.

Uitgelicht topic