BvanWijk

Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Veel correcteds op kanaal 33

Beste leden,

 

Wat mij opvalt als ik mijn modem kijk is dat er veel correcteds op kanaal 33 zijn. Moet ik hier iets mee?Schermafbeelding 2022-03-29 om 20.42.06.png

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

@Paul Het werkt allemaal weer goed wat mij alleen opvalt in dat bij ESPN het beeld af en toe een klein beetje vertraagd 

Bekijk in context

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

@Paul Ik heb wat instellingen veranderd en heeft geholpen😊

Bekijk in context

70 Reacties 70
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op het OFDM-kanaal zijn vaak (vrij) veel correctable errors aanwezig, de uncorrectable errors zouden echter 0 moeten zijn. De MER (signaal/ruis-verhouding) is daarentegen uitstekend met 43 dB.

 

Zou je ook de log kunnen plaatsen?

 

In je vorige topic stond een foto van jouw AOP (btv 01-SET), ik neem aan dat deze situatie onveranderd is gebleven?

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Nee dat was deze foto

En dit is op dit moment mijn log

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je hebt de SC-QAM downstream i.p.v. de log geplaatst, die er overigens prima uit ziet.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Deze bedoel je zeker...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit zeer beperkte gedeelte log geeft MDD timeouts aan op een tweetal SC-QAM-kanalen op 23-3 tussen 19:05 en 19:09. Meestal worden MDD timeouts veroorzaakt door een signaalonderbrekingen. De context van de meldingen c.q. oorzaak van de MDD timeouts is niet zichtbaar.

 

Het SmartWifi modem Giga heeft een bug waardoor de log pas na een reset/reboot aangevuld wordt. Om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten, zou je het modem tijdelijk direct op het AOP kunnen aansluiten en daarna opnieuw opstarten. Vervolgens kun je (1) de log opnieuw plaatsen en (2) na enkele uren opnieuw de downstream-gegevens van het OFDM-kanaal plaatsen.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Oké, maar wat zegt het dat er zoveel correcteds staan? Als ik de logs heb dan laat ik je het wel ff weten. Het lukt niet direct want ik ga zo naar m’n werk:)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het geeft aan dat de signaalkwaliteit niet in orde is/was. Uiteraard kan dit ook iets tijdelijks geweest zijn, zeker gezien de 43 dB MER.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Als er iets zou zijn met de kwaliteit van het signaal dan zou je dat toch bij meerdere kanalen zien en niet alleen bij 33?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Nee, dat hoeft niet het geval te zijn. Het OFDM-kanaal verschilt namelijk in bijna alle opzichten van de SC-QAM-kanalen en stelt hogere eisen aan de signaalkwaliteit en -stabiliteit dan die kanalen.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Hier zijn de waardes van de kanalen als het modem rechtstreeks op het AOP zit

De log is nu helemaal leeg dus ik ga zo even het modem een restart geven en daarna hoop ik een log te kunnen laten zien

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De uncorrectable errors op het OFDM-kanaal blijven aanwezig, dat is een aandachtspunt. Wel wordt het hoogst beschikbare modulatieprofiel (4096-QAM) gebruikt, dat is positief.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Ik had het modem even van het stroom afgehaald, maar nu start het modem niet meer op. Ik zit nu op de hotspot van mijn telefoon. Heb jij misschien een idee waar het aan kan liggen @tobiastheebe?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is vervelend, welke kleur/status geeft de LED-ring aan?

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Wit

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Continu wit? Voor zover ik kan zien is dat de normale status, zoals bij het SmartWifi modem.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Continu wit, maar niet gedimd 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat klinkt alsof het modem ergens in het opstartproces is blijven hangen. Kun je de webinterface bereiken?

 

Eventueel kun je het modem iets langer stroomloos maken (circa een minuut) en daarna weer laten opstarten.

BvanWijk
Topicstarter
Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Nee ik kan ook de webinterface komen helaas. En ik heb het modem ook al een tijdje stroomloos gemaakt. Ik heb ook met Ziggo gebeld en die kunnen mijn modem ook niet op afstand uitlezen, ze denken dat het aan de kabel ligt tussen en modem en het AOP

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zelfs als de kabel defect zou zijn, dan zou het modem wel opstarten met bereikbare webinterface. De status zou dan continu 'scanning' tonen en de LED zou continu groen knipperen.

 

Je zou ook nog terugzetten naar fabrieksinstellingen kunnen proberen.

Uitgelicht topic