Jos Sparla

Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Veel T3 time-out errors, internet problemen

Hallo Ziggo community,

 

Even een beetje achtergrond informatie;

Sinds ik op mijn nieuwe adres woon heb ik erg veel last gehad van wegvallend internet, ik heb in de eerste maanden contact opgenomen met Ziggo klantenservice, maar deze konden destijds niks vinden. 

 

Nu ik ook vaker van thuis werk bij mijn nieuwe baan merk ik dat om de zoveel tijd internet wegvalt soms om de 10 minuten, soms om het half uur, soms zit er ook een uur of 2 tussen maar het probleem komt dagelijks sowieso voor, dit duurt dan van rond de 10 seconden tot soms wel 4/5 minuten lang dat ik connectie problemen heb en niks kan doen.

 

Wat mij opviel tijdens deze storingen was dat bij chatservices zoals Discord ik de voicechat van vrienden wel perfect bleef ontvangen, maar dat echter hun mij niet meer konden verstaan. Mijn games bleven ook vasthangen terwijl de voicechat gewoon door komt. Dit vond ik sinds de eerste dag vreemd totdat ik inlogde op het Ziggo modem en bij de netwerk historie een waslijst aan t3 time-outs tegen kwam. Dit is dus een storing bij de upload waarschijnlijk.

 

Nu ben ik niet de enige van mijn vrienden die in deze straat woont en ben ik bij een vriend gaan kijken die ook bij Ziggo zit een paar huizen verder op. En ja hoor, precies hetzelfde probleem met t3 time-outs en al jaren lang problemen hiermee. Misschien toeval, misschien ook niet.

 

Nu is de vraag, wat kan ik doen en hoe kan Ziggo mij helpen met dit probleem. 

 

In de bijlage 2 afbeeldingen van de aansluiting, kabel is de door Ziggo geleverde kabel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes


@Jos Sparla Hartelijk dank voor de terugkoppeling! Ik lees inderdaad in de monteursbon terug dat er op 2 plaatsen schade is geconstateerd aan de groene kabel. Gelukkig is nu duidelijk wat de oorzaak is van de problemen met de verbinding. Er is nu een kabelschadeticket aangemaakt richting aannemer Circet. De aannemer zal contact met je opnemen voor het plannen van een afspraak voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden. Houd je ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen? 

Bekijk in context

56 Reacties 56
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP (TRAS-1000) is verouderd.


Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen?

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Hallo, 

 

Hier zijn de Downstream data;

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000-0.738256 qam1
2610000000-0.938256 qam2
3618000000-1.438256 qam3
4626000000-2.238256 qam4
5634000000-2.538256 qam5
6642000000-238256 qam6
7650000000-1.538256 qam7
8658000000-1.538256 qam8
9666000000-1.238256 qam9
10674000000-0.938256 qam10
11682000000-138256 qam11
12690000000-1.538256 qam12
13698000000-1.538256 qam13
14706000000-1.438256 qam14
15714000000-1.738256 qam15
16722000000-1.538256 qam16
17730000000-138256 qam17
18738000000-0.438256 qam18
19746000000-0.438256 qam19
20754000000-0.438256 qam20
21762000000-0.538256 qam21
22770000000-1.238256 qam22
23778000000-1.538256 qam23
24786000000-1.538256 qam24



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.928147
2Locked38.923229
3Locked38.91978
4Locked38.622109
5Locked38.631173
6Locked38.629340
7Locked38.932283
8Locked38.92571
9Locked38.918216
10Locked38.924212
11Locked38.619239
12Locked38.920168
13Locked38.621329
14Locked38.923252
15Locked38.92564
16Locked38.623170
17Locked38.925303
18Locked38.936253
19Locked38.936220
20Locked38.937258
21Locked38.946240
22Locked38.63180
23Locked38.92197
24Locked38.623282

 

En hier de upstream

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14450001245.5512064 qam3
23600000046512064 qam4
35200000046.5512064 qam2
45880000047512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0010
3ATDMA0000
4ATDMA0010
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de gehele downstream is CER (ruis) aanwezig, de uncorrectable errors ('Fouten na RS') zouden 0 moeten zijn, deze leveren packet loss op. In de upstream is CID 3 (44,5 MHz) op een afwijkende frequentie gekoppeld.

 

Je kunt als test het modem direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B) en controleren of de internetverbinding stabieler is, maak ik verwacht dat het AOP vervangen zal moeten worden door een monteur.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Hallo tobias,

 

Ik heb de kabel nu direct aangesloten op het AOP.

 

Dit zijn de nieuwe values; 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16020000003.238256 qam1
2610000000338256 qam2
36180000002.538256 qam3
46260000002.538256 qam4
5634000000338256 qam5
66420000003.238256 qam6
76500000003.238256 qam7
86580000003.538256 qam8
96660000003.738256 qam9
106740000003.438256 qam10
11682000000338256 qam11
12690000000338256 qam12
136980000003.438256 qam13
147060000003.438256 qam14
157140000003.238256 qam15
167220000003.738256 qam16
17730000000438256 qam17
18738000000438256 qam18
197460000003.738256 qam19
20754000000440256 qam20
21762000000438256 qam21
227700000003.538256 qam22
237780000003.238256 qam23
247860000003.238256 qam24



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.9284271
2Locked38.9434608
3Locked38.9206756
4Locked38.9244375
5Locked38.6404064
6Locked38.6444022
7Locked38.9385915
8Locked38.9404357
9Locked38.9503907
10Locked38.6383929
11Locked38.914574481
12Locked38.6323917
13Locked38.9344352
14Locked38.924193834
15Locked38.6533934
16Locked38.929193786
17Locked38.941485394
18Locked38.9894393
19Locked38.9973925
20Locked40.3974053
21Locked38.91104387
22Locked38.931816031
23Locked38.9794491
24Locked38.9804187

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14450001241.5512064 qam3
23600000040.3512064 qam4
35200000042.5512064 qam2
45880000042.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0020
3ATDMA0000
4ATDMA0010

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt het modem nog even opnieuw opstarten om de RS errors naar 0 terug te zetten en na enkele uren nogmaals de DS/US-gegevens plaatsen, deze geven nu een vertekend beeld. In de tussentijd kun je ook de internetverbinding testen.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

oké, ik zal over een paar uur de nieuwe ds/us gegevens plaatsen. op dit moment is de directe verbinding heel erg onstabiel.

verder liet je weten dat de Het (TRAS-1000) verouderd is, hoe kan ik het beste een afspraak met een monteur maken met deze gegevens?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zeker indien de CER aanwezig blijft ('Fouten na RS' c.q. uncorrectable errors > 0) is het vervangen van het AOP aan te raden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Alles ingevuld, heel erg bedankt. ik zal straks de ds/us nog posten en laat na vervanging van de AOP weten of het probleem is opgelost of niet.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

dit zijn de waarden 3 uur later ongeveer;

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16020000001.938256 qam1
26100000001.238256 qam2
3618000000-0.238256 qam3
4626000000038256 qam4
56340000001.538256 qam5
66420000001.538256 qam6
76500000000.738256 qam7
86580000001.238256 qam8
96660000002.240256 qam9
106740000001.538256 qam10
116820000000.538256 qam11
12690000000138256 qam12
136980000001.938256 qam13
147060000001.538256 qam14
157140000000.738256 qam15
167220000001.538256 qam16
177300000002.538256 qam17
187380000002.238256 qam18
197460000001.738256 qam19
20754000000238256 qam20
217620000002.438256 qam21
227700000001.538256 qam22
237780000001.238256 qam23
247860000001.538256 qam24



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.9144730
2Locked38.9188144
3Locked38.6229288
4Locked38.9203346
5Locked38.6154638
6Locked38.6154196
7Locked38.9198235
8Locked38.9200514
9Locked40.3137449
10Locked38.6180102
11Locked38.6174259
12Locked38.9151445
13Locked38.6127442
14Locked38.617697
15Locked38.9148203
16Locked38.9140293
17Locked38.9109478
18Locked38.9141134
19Locked38.9154170
20Locked38.9145402
21Locked38.9154281
22Locked38.9127139
23Locked38.9128277
24Locked38.9116423

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14449998643.5512064 qam3
23600000043.5512064 qam4
35200000044.8512064 qam2
45880000044.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0010
2ATDMA0010
3ATDMA0010
4ATDMA0010
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Duidelijk nog steeds een CER-probleem, een monteursafspraak voor vervangen van het AOP is de volgende stap.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Bump, wachten op monteur 😴

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zojuist heb ik de moderators ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @Jos Sparla en een warm welkom op de Community,


Wat ontzettend vervelend dat je last hebt van wegvallend sinds je woonachtig bent op het nieuwe adres! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even aan de bel trekt! Zo te lezen heeft onze expert @tobiastheebe al de nodige zaken in de binnenhuisinstallatie met je nagelopen en uitgesloten. Wat hij al aangeeft klopt, het aansluitpunt (AOP-TRAS 1000) is een verouderd type aansluitpunt en gevoelig voor storing van buitenaf. Daarnaast zie ik de nodige ruis terug op de verbinding als ik het signaal op het modem uitlees.

Het lijkt mij verstandig dat er een monteur langskomt die kosteloos het aansluitpunt komt vervangen en de ruis op het signaal verhelpt. Ik heb een afspraak ingepland op woensdag 18 mei 2022 tussen 12 en 18 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?
 

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Hallo Paul,

 

Dit zijn de nieuwe gegevens ongeveer 1 uur na de monteur klaar is.

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1682000000038256 qam11
2666000000038256 qam9
3674000000038256 qam10
4690000000-0.238256 qam12
5698000000-0.538256 qam13
6706000000-0.738256 qam14
7714000000-138256 qam15
8722000000-0.438256 qam16
97300000000.238256 qam17
107380000000.540256 qam18
117460000000.438256 qam19
127540000000.538256 qam20
13762000000038256 qam21
14770000000-0.538256 qam22
15778000000-0.538256 qam23
16786000000-0.538256 qam24
17794000000-0.538256 qam25
18802000000-0.738256 qam26
19810000000-0.738256 qam27
20818000000-138256 qam28
21826000000-1.538256 qam29
22834000000-1.938256 qam30
23842000000-238256 qam31
24850000000-2.538256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.9610
2Locked38.91140
3Locked38.9820
4Locked38.6750
5Locked38.61450
6Locked38.62080
7Locked38.62280
8Locked38.61810
9Locked38.61320
10Locked40.91000
11Locked38.91090
12Locked38.91640
13Locked38.946961796
14Locked38.94020
15Locked38.61640
16Locked38.91000
17Locked38.9690
18Locked38.6800
19Locked38.980120
20Locked38.9369481
21Locked38.61430
22Locked38.61360
23Locked38.61090
24Locked38.6850

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14449989145512064 qam3
23600000045512064 qam4
35200000045512064 qam2
45880000045512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000

 

JosSparla_1-1652883851504.png

 

Ik vind alleen vreemd dat de speedtest van Ziggo maar 190 Mbps down en 33,4 up aangeeft. 
terwijl het abonnement 600 Mbit/s down en 40 Mbit/s up zou moeten zijn.

 

Tot nu toe is het internet wel stabiel gebleven het afgelopen uur wat al heel veel problemen zou oplossen als het zo blijft.


edit;
Ook geeft de speedtest vaker verschillende waarden aan, dit was ook al zo met de oude setup. Netwerk kaart op het moederbord zou tot 1Gbps moeten ondersteunen per specificatie. Intel I219V controller als dit bruikbare informatie zou kunnen zijn.

JosSparla_2-1652884302839.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Is het modem ook opnieuw opgestart nadat het AOP is vervangen?

 

Ik zie niet meer de CER op alle DS-kanalen, maar zie dit nu op specifieke kanalen (instraling 4G en 5G). Ook de afwijkende kanaalfrequentie in de US is nog steeds zichtbaar. Mogelijk is dit nog te wijten aan de TV-kabel, voor zover ik kan zien is de splitter nu weer aangesloten?

 

Je kunt de eerdere test (modem direct op AOP aansluiten, opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de DS/US-gegevens plaatsen) nog eens herhalen en in de tussentijd nogmaals de snelheid testen.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Ik weet niet of de monteur het modem opnieuw opgestart heeft en de splitter is nu ook weer aangesloten ja.

ik zal het modem handmatig nu opnieuw starten, de splitter ertussenuit halen en later de nieuwe waardes en speedtest doorsturen.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Volgende data is 7 uur na de reboot van het modem met de splitten ertussenuit gehaald.

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16820000003.738256 qam11
2666000000438256 qam9
36740000003.538256 qam10
46900000003.738256 qam12
56980000003.538256 qam13
67060000003.238256 qam14
77140000003.538256 qam15
87220000004.338256 qam16
97300000004.440256 qam17
107380000004.338256 qam18
117460000004.138256 qam19
127540000004.538256 qam20
137620000004.138256 qam21
147700000003.539256 qam22
157780000003.538256 qam23
167860000003.738256 qam24
177940000003.738256 qam25
188020000003.538256 qam26
198100000003.438256 qam27
208180000003.238256 qam28
218260000002.738256 qam29
228340000002.238256 qam30
23842000000238256 qam31
248500000001.738256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.9260
2Locked38.6280
3Locked38.9250
4Locked38.9260
5Locked38.9260
6Locked38.9220
7Locked38.9200
8Locked38.9190
9Locked40.3260
10Locked38.9350
11Locked38.9390
12Locked38.9410
13Locked38.9240
14Locked39.3240
15Locked38.6230
16Locked38.9260
17Locked38.9270
18Locked38.9260
19Locked38.9190
20Locked38.6270
21Locked38.6240
22Locked38.9400
23Locked38.9240
24Locked38.6310

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14449999641.5512064 qam3
23600000041.5512064 qam4
35200000041.5512064 qam2
45880000041.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0010
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000

 

Er was om 20:30 toen ik niet aanwezig thuis was nog een t3 time-out zo te zien.

18/05/2022 20:30:14criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:6e:93:dd;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:dc:f5;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ziggo Speedtest;


JosSparla_1-1652910932723.png

 

upload speed lijkt nu correct, download mist echter nog 400 Mbps

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De instraling in de DS zie ik nu niet meer terug, nog wel de afwijkende frequentie in de US. Zekerheidshalve zou ik de TV-kabel vervangen. Een IEC/IEC-kabel van 1,5/3/5 meter kan kosteloos toegestuurd worden, 7,5/10 meter is beschikbaar via Ziggo Randapparatuur.

 

Probeer ook eens speedtest.nl, de server van Ziggo geeft niet altijd correcte resultaten.

Jos Sparla
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Al iets beter in de download results maar er mist nog redelijk wat

JosSparla_0-1652912508289.png

De plaatsing van de tv in de ruimte kost minstens 15 meter aan kabel als niet langer doordat de kabel om de kamer heen gelegd moet worden en niet langs of boven de deuren gehangen kan worden, ik heb echter geen last of problemen met de verbinding tijdens het TV kijken met de huidige kabel die in de ruimte al aanwezig is.

Uitgelicht topic