Vraag
Reacties
Rene89
Level 4

Veel T3, ook na vervangen AOP door monteur

Beste community,

 

Op 2 januari heb ik een bezoekje gehad van een monteur voor het vervangen van ons AOP nav uitval diensten. de monteur heeft een BTV-01 geplaatst met een POA 01 B. Het betreffende modem is een Sagemcom F3896 ivm Giga internet.

 

De uitval wordt niet meer ervaren, en de snelheid wordt ook behaald. Ik zie vanuit het modem echter nog veel critical meldingen en T3 naar voren komen.

 

Kan ik deze hoeveelheid T3 meldingen negeren, of is het netwerk niet zoals het moet zijn? Tot dusver geen klachten in huis, maar wegens het vele thuiswerken wil ik graag eventuele toekomstige problemen voor blijven.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

René

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
50 Reacties 50
Rene89
Level 4
Topicstarter

Toevoeging op bovenstaande, de monteur heeft een BTV-01 geplaatst met een POA 01 B

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

OFDMA laat duidelijk te wensen over, naast de regelmatige T3 timeouts is om 17:32 ook uitval (T4 timeouts) zichtbaar. Verder wisselt het kanaal tussen IUC's (Interval Usage Codes) 9 t/m 12, terwijl dit idealiter constant 9 is. De IUC's bepalen o.a. de beschikbare modulaties, waar 9 de hoogste modulatie is en 13 de laagste. Ook de T2 timeouts op ATDMA duiden op (eerdere) uitval.

 

Wat is er naast het modem op de POA-01-B aangesloten?

Rene89
Level 4
Topicstarter

Het enige wat nog zit aangesloten is een coaxkabel naar de Mediabox Next. Geen verdere apparatuur zoals versterkers oid. Daar zijn tevens geen problemen mee in gebruik.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als de Mediabox Next direct op de splitter is aangesloten, dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis. Overigens zijn de waarden verder wel in orde, zowel downstream als upstream.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-waarden + historie plaatsen?

Rene89
Level 4
Topicstarter

Ik zal dit morgenvroeg gaan uitvoeren. Voor nu bedankt voor je moeite en ik houd je op de hoogte!

Rene89
Level 4
Topicstarter

Even een toelichting, ik zie dat de monteur een POA-550 heeft gemonteerd. Excuus voor de misinformatie.

 

De kabel is rood-rood, en kan deze dus niet direct op het AOP monteren.

 

Ik heb de splitter en kabel opnieuw aangedrukt en het modem een reboot gegeven. Ik zal vanmiddag een update geven met de nieuwe waarden.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De POA-550 sluit in principe een oorzaak binnenshuis uit en de F/F-kabel rood/rood kan inderdaad niet op (de IEC-aansluiting van) het AOP aangesloten worden. Ik zie wel dat je een verouderde TV-kabel hebt, deze zou ik zekerheidshalve vervangen. Via Ziggo Randapparatuur kun je een kabel van de gewenste lengte (1,5/3/5/10 meter) aanschaffen.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Van bepaalde lengtes kon Ziggo het toch gratis toesturen 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het was inderdaad mogelijk om 1,5/3/5 meter kosteloos te laten toesturen, maar ik weet niet of dat nog steeds mogelijk is, een moderator kan daarover uitsluitsel geven.

Jos
Community Moderator
Community Moderator

@tobiastheebe dat kan nog steeds tot 5 meter 🙂 heb je een van deze 3 lengtes nodig @Rene89 dan geef je maar een gil (1,5 meter, 3 meter of 5 meter). 

Rene89
Level 4
Topicstarter

Dankjewel voor je oplettendheid. Ik zal er een nieuwe kabel tussenplaatsen.

Naar aanleiding van de reboot van 09:30 de bijgevoegde logjes. Het is naar mijn beeld er niet beter op geworden.
Ik merk geen uitval klachten tot dusver.

Wat zijn hierin de vervolgstappen?

Rene89
Level 4
Topicstarter

Ik red het niet met 5 meter. Ik zal een 7.5/10 meter kabel aanschaffen. Dankjewel voor je gebaar 😃

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit gaat inderdaad nog steeds niet goed, er blijft duidelijk uitval zichtbaar.

Jos
Community Moderator
Community Moderator

Graag gedaan, @Rene89 Om te testen stuur ik je in ieder geval een modem kabel (groen/rood) dan kun je met deze kabel testen of het zonder deze splitter wel goed gaat en geen T3 meldingen erbij komen. 

Rene89
Level 4
Topicstarter

Top, bedankt! Ik houd jullie verder op de hoogte

Rene89
Level 4
Topicstarter

Gisteren om 20:30 heb ik het modem met de ontvangen kabel direct op het AOP geplaatst.

In mijn ogen is het netwerk veel stabieler. Geen T2/T3/T4 meldingen of critical messages meer gezien.

De "US profile assignment change" meldingen zie ik meermaals nog wel terugkomen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou nog wat langer testen. Als met het modem direct op het AOP geen uitval in de upstream meer voorkomt, dan zou dat in principe met de POA-550 ook het geval moeten zijn.

0 Kudos
Rene89
Level 4
Topicstarter

Ik zal het een aantal dagen monitoren 👍

0 Kudos
Rene89
Level 4
Topicstarter

De T3/T4 errors op het OFDMA beginnen stapsgewijs weer op te lopen

 

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts

24OFDMA6259800000028413

 

16-01-2025 14:54:01criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:52:41criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:52:10criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:52:09criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:48:47criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:48:40criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:48:39criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:48:39noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 6; Chan ID: 24; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:47:48criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:47:39criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:46:46criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:46:23criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:43:54criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:28:24criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

16-01-2025 14:23:39criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:23:24criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:23:24criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:22:36criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:22:26warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:22:25criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-01-2025 14:22:24criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=9c:24:72:cf:1b:72;CMTS-MAC=00:17:10:91:cc:8d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos