1
Vraag
2
Reacties
aje

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Vast ip adres voor nas

Beste,

Heb net een witte connect box gekregen ter vervanging van de technicolor modem. Had daar mijn Blue sound een vast ip gegeven om mijn muziekverzameling op de nas af te kunnen spelen. Dit werkt niet meer. Heb via de mac reservering de Blue sound op 192.168.178.3 gezet en de nas met reservering op 192.168.178.2. Deze blijft echter , ook na reboot/verversen op 192.168.178.98/24 staan. Waarom werkt hier de reservering niet en waarom staat er eigenlijk achter elk ip adres die /24?

Alvast bedankt voor meedenken en lezen en wellicht de oplossing geven.

Met vriendelijk groet,

André

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De modem resetten had ik ook al diverse keren gedaan. De NAS staat nu op een vast IP adres .2 , voor de speler (NODE2i) is dat ook niet perse noodzakelijk omdat er voor de bestanden wordt verwezen naar het adres van de NAS. Heb het ook niet, na het stappenplan van Karel, voor elkaar gekregen om de speler een vast IP te geven. Speler bleef ook elke keer opduiken met dat andere mac adres en toen ik het adres wat op het apparaat als reservering opgaf werd de speler niet eens meer gevonden. Kortom weer een hoop opnieuw opstarten en proberen. Had ook nog contact gezocht met support van Bluesound. Blijkt dus dat de windows update22H2 het probleem veroorzaakte en daar hebben ze een update voor uitgebracht. Heb deze nu geïnstalleerd en heb mijn muziekmap op de NAS weer in de bibliotheek. Pech voor mij dat ik ook die Connectbox had gekregen en dat ik dacht dat die de veroorzaker was. Dus toch weer een hoop tijd kwijt en andere lastig gevallen met iets wat eigenlijk hier niet te verhelpen was. 

In ieder geval allen hartelijk dank voor de suggesties en aandacht.

Met vriendelijke groet, André

Bekijk in context

30 Reacties 30
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@aje 

mac reservering werkt alleen binnen de DHCP range (vanaf 192.168.178.10 ?).

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Waarom zet je die adressen gewoon niet vast op de apparaten zelf?

Dus buiten de de DHCP range. Wellicht iets meer werk, maar ik doe niet anders.

Met /24 geef je het subnet-mask aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Reservering werkt alleen goed als je die binnen de DHCP server toewijst, dus vanaf 192.168.178.10

 

192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9, daar blijft de DHCP server vanaf en deze zijn b.v. te gebruiken als je in je NAS automatisch DHCP IP adres ontvangen uitzet en daar zelf een IP adres invult.

Ik doe dat ook altijd met wifi printers.

 

Dus of een reservering in de DHCP van het modem toewijzen vanaf 192.168.178.10 of een IP adres vastzetten in de NAS zelf.

 

/24 heeft te maken met de mogelijkheden van een IP reeks en voor een eventuele verdeling van de IP adressen in groepen gebruikers: Wat is een subnetmasker? | NordVPN

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb nu twee vaste adressen voor bluesound speler en nas (heb in de nas vast ip gegeven en dit ook als reservering staan in de modem), dus dat is gelukt. Nu nog , in de blue sound speler, weer die netwerklocatie werkende krijgen want tot nu toe werkt hier alleen de tune in (radio) via de utp kabel. Is er misschien met die windows update die ik onlangs heb gedaan iets met deling gewijzigd waardoor ik die netwerklocatie niet meer kan vinden?

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

@aje 

Het zou kunnen helpen als je inlogt in de modem en een plaatje stuurt van de verbonden apparaten.

Die Bluesound kan Ethernet en Wifi. Dus wie heeft het vaste IP adres gekregen wifi of ethernet?

En als met UTP de TuneIn werkt dan is die verbinding zeker actief.

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo

Alvast bedankt voor reactie. Heb alle verbindingen zie pdf. Ik dacht dat je toch het ip adres van de NAS moet geven met bijbehorend naam en ww maar tot op heden met diverse ander combinaties nog geen netwerk locatie gevonden. Met de technicolor modem werkte het naar behoren dus waarom nu niet met die witte modem die ik heb gekregen? Ben er niet uitgekomen.

PrivateerB

Level 8
  • 200Posts
  • 6Oplossingen
  • 3Likes

@aje 

Die knop op je blue sound speler van Bibliotheek opnieuw opbouwen heb je die wel eens ingedrukt na de IP instellingen?

 

Misschien voor de hand liggend maar ik kan het nog niet helemaal volgens dus ik schrijf het hier nog even uit.

 

Van elk apparaat dat je handmatig in hebt gesteld moet ook het subnet en de gateway kloppen.

Qnap IP adres: 192.168.178.14

Qnap Subnet masker 255.255.255.0

Qnap gateway: 192.168.178.1

 

Heb je de Bluesound ook handmatig gedaan dan geld daar hetzelfde voor enkel het ipadres is dan anders.

Bluesound adres: 192.168.178.18

Blue-sound Subnet masker 255.255.255.0

Bluesound (default) gateway: 192.168.178.1

 

In het plaatje van de NAS (Qnap) zie ik een ander IP adres misschien is dat je probleem?

 

Dat /24 is een technische aanduiding en slaat op het subnet 255.255.255.0, mag je meteen vergeten.

 

Omdat he de reserveringen goed hebt gemaakt in de Ziggo router zou ik de handmatige weghalen uit je apparaten en deze opnieuw starten.

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Bert  schreef:

Reservering werkt alleen goed als je die binnen de DHCP server toewijst, dus vanaf 192.168.178.10


Kennelijk een eigenschap van de Smartwifi modems. Alhoewel op mijn Compal Connectbox kan ik zonder problemen reserveringen toepassen buiten de DHCP range, maar binnen de scope van het subnet. 

 

De DHCP server werkt over de gehele scope van het subnet. Reservering pas ik altijd toe buiten de dynamische range van de DHCP server. Zo heb ik een range ingesteld om dynamisch uit te delen tussen 192.168.178.101 t/m 192.168.178.125. Dit zijn de adressen die een lease tijd meekrijgen en dus weer vrijkomen als ze niet meer ingebruik zijn.

Al mijn andere apparaten met een vast adres geef ik een gereserveerd adres buiten deze range. Voordeel hiervan kan zijn dat o.a. mijn configuratie betreffende alternatieve DNS server ook wordt gegeven aan deze apparaten.

Alleen netwerk adres (192.168.178.0) en broadcast adres (192.168.178.255) bij een subnet /24 (255.255.255.0) zijn niet toe te wijzen. En over het algemeen (in de Smartwifi modem) 192.168.178.1 is meestal de router en gateway adres dus ook al gereserveerd.

 

Heb hier nooit problemen mee gehad. Op Diverse routers op deze manier DHCP gebruikt, o.a Compal Connectbox, Fritzbox, Ubiquity ER-X-SFP, D-link.

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

NAS IP eindigt op 14, muziekbox (bluesound speler) op 18 . NAS is statisch ip en de speler heeft door reservering vast ip, is ook niet in apparaat zelf in te stellen. Om de bibliotheek op te bouwen moet ik toch eerst weer die netwerklocatie opgeven en dat is nu net het probleem. Die wordt niet gevonden.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

in het laatste voorbeeld moet je de dns servers nog opgeven.

in je eerste screenshot zit jouw nas op poort twee van jouw router.

Volgens de screenshots zie ik nu drie keer nummer 14 voorbij komen.

haal in de connectbox het mac adres eens weg.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

Hier staat hoe je bij je ip adres van de speler kunt komen. https://support.bluos.net/hc/en-us/articles/360000463947-How-do-I-find-the-IP-Address-of-my-Player-

Kijk daar eens of je het juiste ip adres gebruikt.

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Moet dus nog aanvinken in de NAS dns automatisch verkrijgen. Heb al meerder ip geprobeerd zowel buiten de ranche (192.168.178.2 of 3) en zie plaatje de muziekbox eindigt op 18. De nas eindigt op 14 (zie pdf) en status permanent.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

je bent steeds buiten je apparaten de ip nummers aan het instellen maar hoe heb je dat in de nas en muziekbox zelf ingesteld. dat moet eerst goed staan.

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Buiten de apparaten? Heb de NAS een statisch ip gegeven, weet alleen niet wat ik zo moeten invullen bij een secundaire adres, maar kan gewoon inloggen als ik het ip invul. De blue sound speler Node 2i heeft geen mogelijkheid om zelf een ip te geven. Met de technicoler modem had ik wel mijn NAS map met muziek in het netwerk staan maar als ik de gegevens nu invul (ip adres - gebruikersnaam - wachtwoord) kan de speler nu geen netwerklocatie vinden. Dus waarin verschild dit witte modem met die technicoler?

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @aje ,

 

Je zet IP adressen klaar op het modem X.X.Y.2 en X.X.Y.3.

Deze dien je op het apparaat zelf ook in te stellen.

 

Als ik naar je Qnas kijk staat er nu namelijk X.X.Y.14 en geen X.X.Y.2

Als het apparaat op DHCP staat kiest het zelf een IP adres welke door de DHCP wordt toegewezen.

Voor je missende DNS, zet daar eens 1.1.1.1 neer.

 

 

Succes,

 

Bam

 

 

 

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Bam,

De NAS staat no op .2  Be Bluesoundspeler op .103 (reservering .3 werd .103) maar zal wel goed zijn want heb 40 apparaten ingesteld. Probleem blijft dat die netwerklocatie niet gevonden wordt op die Bluesound speler de NODE2i, en heb ook krijg ook geen toegang tot een lokale map. Heb nu in die speler alleen de internetradio nog. Kortgeleden werkte alles nog goed totdat ik dat nieuwe modem kreeg van Ziggo (die witte) in plaats van de Technicolor en ook de Windows 11 update 22H2 heb gedaan. Weet alleen niet welke er nu voor het probleem verantwoordelijk is. In windows zelf is alles benaderbaar, heb deling openbaar en lokaal aan gevinkt, en ook op de ipad is de NAS aanwezig. Dus hoe krijg ik nu dat mijn muziek map weer via de NODE2i gevonden wordt?

Bij voorbaat dank,

André

aje
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Nog een aanvulling die misschien er toe doet. Op de NODE2i zelf staat een ander mac adres (90:56:82:40:D3:7C) dan dat er via het modem wordt aangegeven. Weet niet of dat invloed heeft.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een oplossing kan zijn

  1. Verwijder in het modem de reservering voor de Node2i, save de instellingen
  2. Zet Node2i uit
  3. Zet het modem uit
  4. Zet na 30 sec het modem weer aan
  5. Zet Node2i aan als het modem volledig is opgestart
  6. Kijk in het modem naar het gegeven DHCP adres aan het Mac adres van de Node2i
  7. Selecteer het gegeven IP adres/MAC adres en maak de reservering voor Node2i aan 192.168.178.3, save de instellingen
  8. Zet Node2i uit
  9. Herstart het modem
  10. Zet Node2i weer aan als het modem weer volledig is opgestart
  11. Nu zou de Node2i het juiste IP adres moeten hebben.
  12. Herstart de computer zodat deze ook met een schone netwerk discovery begint
  13. Als het dan nog niet werkt is er wat mis met de instellingen van de Node2i zelf.

Het uit en aan zetten hoeft niet perse, maar op deze manier weet je zeker dat de DHCP server van het modem herstart en de Nodei2 daadwerkelijk weer vraagt om een IP adres.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

een verkeerd mac adres is niet goed, zoals eerder al gevraagd zet dat eens uit (weghalen)

Als er een mac adres ingegeven wordt dan is er geen ander "ding" die met het voorgestelde ip adres kan verbinden.

Dat is natuurlijk de bedoeling maar zoals je nu zelf al zegt zit er een verkeerd mac adres in de router/modem.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic