1
Vraag
2
Reageer en help mee
LunaDelrey

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vast IP adres veranderd zonder communicatie, doorverwezen naar de community.

Dit is waarschijnlijk een issue die buiten de community ligt.

Maar de Ziggo medewerker verwees mij door om dit hier te plaatsen.

 

Toen Ziggo nog UPC was hebben wij een abonnement afgesloten.

Tijdens het afsluiten van dit abonnement is er door een UPC medewerker toezegging gedaan dat wij een vast IP address zouden krijgen.

 

Hier hebben wij jaren lang van kunnen genieten, en zelfs toen UPC overging in Ziggo hier nooit last van gehad.

Tot op vandaag. Toen plots ons extern IP address veranderd was.

 

Jaren lang hebben wij het zelfde 92.109.200.xxx address gehad en nu ineens zonder enige communicatie is het veranderd naar een 62.194.132.xxx address.

 

Klanten service: "als hij meer als 24 uur uitstaat kan hij veranderen". Dit is alleen niet het geval, geweest, het ip address is geforceerd veranderd en de klantenservice weigert hem terug te veranderen tenzij wij onze service overzetten naar een "Zakelijk" account.

 

Dus mijn vraag, en waarschijnlijk weet ik dit zelf al,

Kan Ziggo mij forceren om een Zakelijk account af te nemen terwijl het probleem door hun zelf gecreëerd is?

36 Reacties 36
Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

Ziggo/UPC heeft nog nooit vaste IP-adressen beschikbaar gesteld  voor particuliere abonnementen. Dit is alleen in het geval bij zakelijke abonnementen. Dus ja, wil je een vaste IP-adres, dan heb je een zakelijk abonnement nodig. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Waarschijnlijk is dit de oorzaak. Je kunt eventueel de boot file controleren, zie pagina 'Geavanceerde instellingen', 'Hulpmiddelen', 'Netwerk status', tabblad 'Configuratie'.

 

De IP-adressen van Ziggo zijn 'semi-statisch', zoals ik het noem, Dual-Stack Lite buiten beschouwing gelaten. Ze kunnen inderdaad jaren onveranderd blijven, maar overleven geen wijzigingen op CMTS-niveau. Alleen bij Zakelijk Internet Pro ontvang je werkelijk statische IP-adressen (/29-subnet c.q. 8 adressen).

LunaDelrey
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als dit zo was, zou de UPC medewerker destijds nooit deze toezegging moeten hebben gemaakt.

 

Tevens hebben wij het zelfde IP address al meer als 10 jaar gehad,

Dus het is reel als klant zijnde dat je er dan kan vertrouwen dat je een vast IP address hebt.

 

Zou dit IP elke 2 weken of elk jaar veranderen dan zou ik een heel ander gesprek hebben.

 

Maar het feit is dat ik zonder enige communicatie nu na 10 jaar geforceerd wordt om een zakelijk account te nemen door iets wat Ziggo zelf gedaan heeft.

 

Of laten we het anders stellen;

Ik woon al jaren op het zelfde address, en de gemeente veranderd van de ene dag op de andere ineens de straat naam en huisnummer waar ik woon.
Dan kan je ook zeggen "de gemeente heeft het recht om dit te doen" waar ik je compleet gelijk in geef, mits dit tijdig wordt gecommuniceerd.

Maar als de gemeente dit zomaar doet, en je vervolgens krijgt te horen dat je extra moet betalen om je oude address te krijgen, ben je waarschijnlijk ook aardig geirriteerd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een IP-adres dat in 10+ jaar tijd nooit veranderd is, impliceert dat het MAC-adres van de router ook nooit veranderd is c.q. dat het modem in bridge mode staat met een eigen router?

 

Ter vergelijking: met Dual-Stack Lite, voornamelijk in voormalig UPC-gebied actief, maakt de router elke dag of paar dagen van een nieuw IPv4-adres gebruik en dat adres is ook nog gedeeld met een groot aantal andere klanten.

Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

Nee, ik raak er niet van of door geïrriteerd. De situatie is wat het is, en ik ga op zoek naar een oplossing én mogelijkheden. En dit is mijn eerlijke antwoord. Hoe jammer het ook is, je kunt geen vast IP-adres krijgen bij een particulier abonnement. 

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@LunaDelrey ,

Ook bij A2000/Chello/UPC kreeg men een dynamisch IP-adres, dus de medewerker die U gesproken heeft was een stuk onbenul. En Ziggo is momenteel druk bezig met hun netwerk dus kan een dynamisch IP-adres veranderen. De praktijk laat ons echter zien dat normaal gesproken het IP-adres voor lange tijd hetzelfde blijft. Zie ook: Chello/A2000 IP adres ooit verandert? - Internet en hosting - GoT (tweakers.net)

In mijn oude UPC contract stond het duidelijk in de voorwaarden dat ik een dynamisch IP-adres zou krijgen. Mijn eerste adres is bijna 5 jaar hetzelfde gebleven. Wilt U persé een statisch adres dan rest U niets anders dan een zakelijk abonnement.

Krijg een vast IP-adres | Ziggo Zakelijk

Succes.

 

Pieter-Holland

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

onbenul of niet,

ik heb ook al jaren en jaren hetzelfde IP address, zolang het mac address niet veranderd hou je ook hetzelfde IP address.

erg fijn voor de adressen die geblokkeerd zijn op diverse plekken omdat mensen het nodig vonden om spam rond te sturen en andere onzin te doen op internet.

 

sinds de werkzaamheden van afgelopen nacht is het veranderd van 31.151.x.x naar nu 77.249.x.x

 

modem staal al jaren in bridge modus en er is geen verandering in mac address van mijn router, aangezien ik het mac address zelf bepaal.

 

enige wat ik wel heb gemerkt, sinds afgelopen nacht en na het resetten van de router van mezelf en het modem van ziggo dat ik IPV6 in een keer heb.

 

zonder email van ziggo te hebben gehad.

zewlf maar uitvogelen hoe ipv6 addressering precies in elkaar zit voor mijn huis nu.

 

zou fijn zijn als ze de gegevens hadden aangeleverd

netwerk address en een /57 wat we blijkbaar krijgen

maar is wel van belang om te weten wat het begin address is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De communicatie over de nieuwe boot files en feit dat deze IPv6 in bridge mogelijk maken was inderdaad zo goed als 0. Er was alleen een algemene 'werkzaamheden'-mail.

 

De delegated prefix van /57 is een bijzondere keuze uit het verleden, dit geldt alleen in fUPC, in fZiggo is de prefix /56. Wel is aangegeven dat /56 ook in fUPC zal gelden, nadat de nieuwe boot files naar alle CMTS's uitgerold zijn.

Pieter-Holland

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

en wat iks mijn netwerk deel nu, welke adressen kan ik zelf gaan uitgeven op mijn eigen netwerk?

aangezien ik meerdere vlans heb welke ik allemaal wil voorzien van een eigen IP6 reeks.

 

heb dus geen zin in prefix delegation aan te zetten, ik wil weten welke adressen op welk vlan zitten namelijk, afhankelijk van het vlan nummer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dit gaat wel wat off-topic.

 

Je wordt geacht van DHCPv6/PD gebruik te maken op de WAN-interface om derhalve de /57 te ontvangen. Vervolgens geef je per VLAN de prefix ID (welke je inderdaad gelijk kunt maken aan de VLAN ID) op en bepaal je zo welke /64 in welk VLAN actief is. Statisch instellen wordt niet aanbevolen.

Pieter-Holland

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ik heb de router, WAN adres staan op dhcpv6/pd staan

echer mijn eigen vlans wil ik op een andere manier inrichten, niet met dhcp/pd

 

x:x:x:x:50::/120 om 256 adressen uit te delen in vlan 50

x:x:x:x:60::/120 om 256 adressen uit te delen in vlan 60

x:x:x:x:70::/120 om 256 adressen uit te delen in vlan 70

x:x:x:x:100::/120 om 256 adressen uit te delen in vlan 100

 

enz indien ik nog meer vlans wil hebben.

 

ieder SID een eigen ip reeks en vlan

camea netwerk, eigen vlan,

server netwerk een eigen vlan

guest eigen vlan

enz enz

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het instellen van DHCPv6/PD gebeurt op de WAN-interface, maar is voor het LAN bedoeld. Voor de (V)LAN's stel je hierbij dus alleen de prefix ID's in, welke relatief zijn aan de delegated prefix.

 

SLAAC verwacht dat een /64 gebruikt wordt, met /120-prefixes zou je elk apparaat binnen die prefixes afzonderlijk/statisch moeten instellen.

Pieter-Holland

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

nee hoor, ik heb in mijn router en nette dhcp functie zitten welke netjes de ipv6 adressen uitdeeld conform het vlan waar de client in binnenkomt en of user profile.

wifi, bekabeld, sid.

 

in het 50::/120 netwerk segment worden de IP adressen uitgeven vanaf 50::2 - 50::fe met als gateway adres 50::

enz enz

 

ik heb hier unifi router staan, USG, de USG pro is onderweg voor meer doorvoer capaciteit.

binnenkort komt ook een 2e netwerk binnen hier, glasvezel welke ik ook ga aansluiten op mijn eigen USG router om te testen met failover en meer capaciteit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Met stateful DHCPv6 zou het inderdaad wel kunnen, maar voor zover ik heb begrepen is dit alleen aanbevolen voor zeer grote omgevingen, terwijl SLAAC voor kleinere (thuis)omgevingen bedoeld is.

 

Zelf heb ik nog geen praktijkervaring met IPv6. Ik heb er wel e.e.a. over gelezen en configuratie voorbereid voor mijn EdgeRouter, maar nog niets definitief ingesteld.

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@Pieter-Holland hier is vannacht ook onderhoud gepleegd aan het netwerk, ik heb echter geen ipv6 subnet ontvangen. Begint de configuration file/bootfile van uw modem met bac104000 of bac101000 ?

Pieter-Holland

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

begint met bac10100010

en dat is een ander nmmer dan wat ik eerder heb gehad.

 

maar het is nog niet echt stabiel hier

 

en ik weet niet wat mijn netwerk is op ipv6

ik krijg nu weer een totaal ander netwerk segment op IP6

wordt er een beetje gestoord van

 

eerste 2 segmenten van het netwerk adres zijn hetzelfde gebleven,

segment 3 en 4 zijn veranderd.

segment 5-8 zijn  weer hetzelfde gebleven, klopt ook voor mijn servers hier.

vreemd dat 3 en 4 verandered zijn in een totaal ander nummer

 

blijkbaar loopt het niet helemaal zoals ik het zou verwachten.

 

kan nu al mijn dns instellingen weer gaan aanpassen, met de neiwue adressen op IPv6 😞

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De boot file bac10x000106xxxxxxxxxxxx (serie x = MAC-adres modem) is inderdaad de nieuwe versie met ondersteuning voor IPv6. Bij de oude versie konden de abonnementssnelheden en status van Wifispots en telefonie nog afgelezen worden.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

je kunt verzoek doen voor ipv4 only

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"ik heb ook al jaren en jaren hetzelfde IP address, zolang het mac address niet veranderd hou je ook hetzelfde IP address."

Ziggo heeft dynamische IP adressen, als er een DHCP server wijzigt bij Ziggo, dan kun je ook overgaan op een ander IP adres, hier was het IP adres nooit langer hetzelfde dan 2-3 jaar, vandaar dat ik om mijn server te kunnen bereiken 15 jaar een DynDNS gehad.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic