Ik heb een 350/35 internet abonnement. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de geleverde snelheid. Een paar dipjes nadat onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd zijn de afgelopen maanden.
Al jaren krijg ik de geadverteerde snelheid (bedraad).
Echter sinds 9 december 2022 is er veel variatie in de geboden download snelheid. Ik merk dit met name bij terugkijken via de Mediabox Next. Tot op heden nooit blokjes, etc gehad maar nu regelmatig.Tevens af en toe terugvallen in beeldscherpte. Waarschijnlijk buffering zaken.
Ik kan het niet goed verklaren als ik kijk bij de netwerk log gegevens.
Af en toe een T3 timeout maar volgens mij valt dit nog wel binnen de toleranties.
Heb het modem al een paar keer gereset maar het gedrag blijft gelijk.
Het modem draait nu alweer 20 dagen en zie geen Post RS fouten en 29 T3 timeouts.
Ik zie overigens minder T3 fouten in de netwerk log (8) maar ik weet dat die logging niet helemaal correct is.
Misschien zit er iemand zwaar te downloaden in de buurt, hetgeen ik niet kan zien, maar mogelijk heeft iemand meer opties om dit te bekijken? Voor 9 dec was het af een toe een dipje maar daarna is het nogal wisselend.
Er zijn na november geen (aangekondigde) werkzaamheden geweest in de buurt.
Iemand een idee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@tregbe Dank voor het verhelderen van de thuissituatie. Zojuist heb ik ingezoomd op je verbinding. Er lijkt inderdaad een capaciteitsprobleem te zijn de Docsis 3.0 kanalen zoals @Pasi vermoedt. Dit zou mogelijk verholpen kunnen worden door het vervangen van je modem naar een Docsis 3.1 waarbij je modem een OFDMA kanaal heeft.
Heb je een eigen router in gebruik? Dan is de Ubee 1318ZG een mogelijkheid. Zo niet: dan is een Sagemcom een optie.
Goed nieuws! Deze modem wisseling heeft goed uitgepakt. Vandaag de twee ConnectBox-en retour gestuurd naar Ziggo. Het is weer een keurige 'flat line'. Over de laatste 3 dagen gemiddeld 351Mbps.
De dip op de 27e was de installatie die nu het beeld nog scheef trekt. Ik keur het goed. Latency is wat hoger dan voorheen (was 8 á 9 ms) maar ik game niet dus geen probleem.
Dank aan iedereen die meegeholpen heeft!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
***niet relevante vraag weer verwijderd***
Hallo @tregbe , wat bijzonder dat je tegen dit probleem blijft aanlopen. Begrijp ik goed dat je dit alleen ervaart tijdens het terugkijken van programma`s via de Next en niet via live televisie? Ervaar je dit ook op andere apparaten die verbonden zijn met het internet? En kun je iets meer vertellen over hoe je Next is aangesloten? Deel indien mogelijk ook eens foto`s van je splitter en aansluitingen. Dan kunnen onze Community leden met je meekijken hierin.
Ik weet dat onder andere @Francois83, @Pasi en @Ronihd heel veel kennis hebben van deze situaties. Misschien kunnen zij meekijken hierin.
@Meindertschreef:
Begrijp ik goed dat je dit alleen ervaart tijdens het terugkijken van programma`s via de Next en niet via live televisie? Ervaar je dit ook op andere apparaten die verbonden zijn met het internet?
Via Live TV kijken treedt dit niet op, alleen tijdens terugkijken en/of opgenomen uitzendingen
Via speedtest is dit ook zichtbaar op PC. Voor zover ik kan zien gedurende de nacht 352 Mbps, rond 6:00 uur 's morgens zakt het in tot 150Mbps of lager, gedurende de dag varieert het en rond 23:00 is het weer op 350. Gemiddeld over 24:00 zit het ongeveer op 300Mbps. Goed dus zou je zeggen maar zodra het onder de 100 komt zie je wel buffer issues.
Het gekke is dat ik in de netwerk logging geen rare zaken zie. Er is na 9 dec niets gewijzigd aan de setup van mijn netwerk. Overall is het uiteraard nog steeds zeer goed werkbaar maar ik ben benieuwd of er aan Ziggo kant nog iets te meten valt of te zien is of er werkzaamheden rond die tijd geweest zijn. Mogelijk een nieuwe software versie gepushed?
En kun je iets meer vertellen over hoe je Next is aangesloten?
AOP --> Splitter (POA-01-B) -->
(Klantnummer, postcode, etc in het profiel)
Deel indien mogelijk ook eens foto`s van je splitter en aansluitingen:
@tregbe schreef:....Via speedtest is dit ook zichtbaar op PC. Voor zover ik kan zien gedurende de nacht 352 Mbps, rond 6:00 uur 's morgens zakt het in tot 150Mbps of lager, gedurende de dag varieert het en rond 23:00 is het weer op 350....
@Meindert: Het bovenstaande doet mij echt denken, aan een te kleine Ziggo netwerk capaciteit. Dat geeft volgens mij geen fouten in de modem-log en ook geen signaal problemen.
Een Ziggo techneut zou de capaciteit kunnen controleren.
@tregbe Dank voor het verhelderen van de thuissituatie. Zojuist heb ik ingezoomd op je verbinding. Er lijkt inderdaad een capaciteitsprobleem te zijn de Docsis 3.0 kanalen zoals @Pasi vermoedt. Dit zou mogelijk verholpen kunnen worden door het vervangen van je modem naar een Docsis 3.1 waarbij je modem een OFDMA kanaal heeft.
Heb je een eigen router in gebruik? Dan is de Ubee 1318ZG een mogelijkheid. Zo niet: dan is een Sagemcom een optie.
Dank voor het uitzoeken! Ik heb (nog) geen eigen modem dus voorlopig is de Sagemcom dan de beste optie denk ik. Ik ben wat huiverig omdat dit modem ook de nodige problemen heeft als ik alle draadjes hier op “internet” volg.
Laten we het maar proberen!
Helemaal goed, ik heb het modem voor je aangevraagd! Je ontvangt deze na het weekend 🙂 natuurlijk krijg je een track en trace als het pakket onderweg is @tregbe 😄 ik wens je een mooi weekend!
Dank je @Madelon !
Ik bedacht me zojuist dat ik 4 CI+ modules actief heb plus de Next.
Als dat nieuwe modem er nog bij komt, dan ga ik waarschijnlijk over het maximum van 5. Als er (tijdelijk) een slot vrijgemaakt moet worden dan graag de card die begint met 1002… gebruiken om ruimte te maken.
@tregbe schreef:...dan ga ik waarschijnlijk over het maximum van 5. Als er (tijdelijk) een slot vrijgemaakt moet worden dan...
Een eigen Ci+ module en/of een smartcard, wordt niet meer geactiveerd zodra deze uit de lijst verwijderd is ( en dus gedeactiveerd is ). Dus als de smartcard welke u "...(tijdelijk)..." wilt laten verwijderen een eigen exemplaar is, dan is de verwijdering permanent !
Tevens geldt tegenwoordig het maximum van 3 'losse' smartcards!
Ziggo stelt ook geen gratis vervangende smartcard ter beschikking, als om e.o.a. reden een eigen smartcard is verwijderd/gedeactiveerd. In dat geval zal u zelf een exemplaar moeten huren als u deze wilt vervangen.
Dus bespreekt u e.e.a. met de Ziggo mod, voordat u smartcards 'tijdelijk' laat verwijderen !
@tregbe Het modem is geen digitaal apparaat wat bij je Televisie opgeteld wordt, dus daar veranderd niets 🙂
Ter info: In oud-Ziggo gebied mag je tot 5 digitale apparaten/smartcards in huis hebben.
Als er een hoofdsmartcard uitvalt vanwege een bestelling en het is je eigen smartcard, dan kan die, in dit geval, weer geactiveerd worden.
In oud-UPC gebied is het maximum digitale apparaten/smartcards 3.
uh……. Kleine kortsluiting in de bovenkamer denk ik 😳
Next en modem is idd niet hetzelfde! Dank voor de correctie @Bert !
Hallo @Madelon, ik heb een vervangende ConnectBox zojuist binnen gekregen. Niet de bedoeling lijkt me 😑
Kun je de oude modem weer actief zetten/houden of moet ik deze nieuwe actief maken en al mijn settings overzetten? Ik had gehoopt de Sagemcom F3896LG-ZG te krijgen.
Hier schiet je inderdaad niets mee op, @tregbe Sorry hiervoor.
Er zijn 2 opties op dit moment:
Of het nieuwe modem mag aangesloten worden
Of het oude modem mag aangesloten blijven, maar hiervoor moet ik eerst wel het nieuwe modem activeren en vervolgens dit te herstellen zodat het oude weer actief komt te staan.
Bij deze laatste optie kom je wel een tijdje zonder internet te zitten. Voor hoe lang durf ik je niet te zeggen. Het is maar net hoe snel de activaties doorlopen.
Welke optie heeft jouw voorkeur?
Vervolgens zal ik het Sagemmodem voor je bestellen zodat dit alsnog goed komt.
Ik kies voor de veilige weg @Jiri .
Ik ga morgen de nieuwe ConnectBox Installeren en ik meld me dan weer.
Nieuwe modem is geplaatst, graag de vervolgstap starten @Jiri
Dank al vast!
@tregbe helemaal goed, dankje voor de update.
Ik ga de betrokken collega informeren voor het uitzetten van de vervolgstappen. Wordt vervolgt!
Er is een Sagecom modem voor je besteld @tregbe Laat je het ons weten zodra je die succesvol hebt aangesloten?
Hallo @Rikst
Modem vanmiddag binnengekomen en gelijk aangesloten uiteraard 😊
Ik heb een verbinding maar....
Ik mis dus nog zo'n 260 Mbps 🙄. Paar keer opnieuw gedraaid maar blijft hangen rond de 92.
Ik zie ook geen OFDMA kanaal. Misschien moeten er nog iets ge-tweaked worden aan de Ziggo kant. (configfile?) Zie wel dat DOCSIS 3.1 aan staat.
Ik laat dit modem er voorlopig aanhangen ter observatie.
Heb de logging toegevoegd voor de geleerden onder ons. (@tobiastheebe / @Bert)
in de sagemcom is docsis 3.1 info niet zichtbaar
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.