Jeanpaul1973

Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Variabele snelheid met hoge ping - Sagemcom

Ben sinds kort nieuwe klant, helaas deze modem bevalt mij slecht, kan geen hoge snelheid halen, het online gamen valt ook slecht tegen, heb veel lag in de game, heb een 1Gbit snelheid genomen, maar haal meestal rond de 200 Mbit/s terwijl ik een 1000 Mbit/s zou moeten hebben, soms haal ik een 720 Mbit/s snelheidstest met speedtest.net, maar 1,5 uur later is het rond de 200 Mbit/s , hetzelfde bij ziggo speedtest,  glasvezel t-mobile is beter dan ziggo met deze modem, mygod, als ik het eerder had geweten, was er helemaal niet overgestapt, gisteren had ik een ziggo monteur laten komen, deze heeft alles nagekeken, maar ook hij kan het probleem niet vinden, nu heb ik volgende week een escalatie-monteur op bezoek, betwijfeld of hij het probleem kan oplossen, ik denk eerlijk dat het aan deze modem ligt, maar wie weet, is het oplosbaar? heb al getracht via klantenservice andere modem, maar dat lijkt niet te kunnen, wie weet raad?  

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik lees nergens of het al eerder gedaan is, maar je zou op de (Windows) PC in het zoekveld kunnen typen: "netwerk opnieuw  instellen."  en dit uitvoeren. De PC start na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Bekijk in context

71 Reacties 71
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De coaxinstallatie (AOP, splitter, kabel) ziet er prima uit, echter zou de monteur een afsluitweerstand op de ongebruikte TV-uitgang van de splitter geplaatst moeten hebben.

 

Als alternatief (DOCSIS 3.1-)modem is de UBC1318ZG beschikbaar, maar deze beschikt niet over een ingebouwd access point t.b.v. Wi-Fi. Een snelheid van 1 Gbps is alleen haalbaar via de 2,5 Gbps-poort en geschikte apparatuur, in andere gevallen is ~950 Mbps de maximaal haalbare downloadsnelheid.

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Heb je de snelheid direct op de modemrouter getest of gebruik je ook eigen/losse netwerkapparatuur, zoals een router of switch?

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Tobiastheebe, oke die afsluitweerstand , zal deze doorgeven aan de monteur die volgende week komt, heb het niet in de Bridge mode staan, zou ook niet weten hoe, 192.168.178.1 is de goede instelling, ik gebruik een switch in de woonkamer, waar de modem in de meterkast staat, gaan het signaal van de modem door de meterkast bekabeld naar mijn woonkamer, daar word het signaal gesplitst op een 8 ports gigabits switch, 1x pc, 1x tv, 1x tp-link deco wifi spot, andere 2 tp-link deco (wireless), deze tp-link deco heeft zijn eigen wifi netwerk, de Sagemcom staat het wifi signaal uit.

 

SmartWifi modem status voor monteursOnderdeel Status Status

Ingesteld Downstream kanaal (Hz)618000000Goed (Locked)
Ingesteld Upstream kanaal (Hz)58800000Goed (Ranged)
Provisioning statusVerbondenGoed (Operational)
 
 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
16180000007.141QAM 2563
26020000007.742QAM 2561
36100000007.542QAM 2562
4626000000741QAM 2564
56340000006.741QAM 2565
66420000006.741QAM 2566
76500000006.741QAM 2567
86580000006.941QAM 2568
96660000007.142QAM 2569
106740000007.141QAM 25610
116820000007.141QAM 25611
12690000000741QAM 25612
13698000000741QAM 25613
147060000007.141QAM 25614
157140000006.941QAM 25615
167220000006.741QAM 25616
177300000006.341QAM 25617
187380000006.141QAM 25618
197460000006.141QAM 25619
207540000006.141QAM 25620
217620000005.841QAM 25621
227700000004.941QAM 25622
237780000004.440QAM 25623
247860000004.340QAM 25624
257940000004.840QAM 25625
268020000005.340QAM 25626
278100000005.541QAM 25627
288180000005.441QAM 25628
298260000004.740QAM 25629
308340000004.340QAM 25630
318420000003.640QAM 25631
328500000003.340QAM 25632

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4100
2Goed (Locked)4200
3Goed (Locked)4200
4Goed (Locked)4100
5Goed (Locked)4100
6Goed (Locked)4110
7Goed (Locked)4110
8Goed (Locked)4110
9Goed (Locked)4200
10Goed (Locked)4100
11Goed (Locked)4100
12Goed (Locked)4100
13Goed (Locked)4110
14Goed (Locked)4110
15Goed (Locked)4110
16Goed (Locked)4110
17Goed (Locked)4110
18Goed (Locked)4130
19Goed (Locked)4110
20Goed (Locked)4130
21Goed (Locked)4100
22Goed (Locked)4190
23Goed (Locked)4040
24Goed (Locked)4040
25Goed (Locked)4060
26Goed (Locked)4020
27Goed (Locked)4120
28Goed (Locked)4140
29Goed (Locked)4020
30Goed (Locked)40110
31Goed (Locked)40110
32Goed (Locked)40140

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
058800000445120QAM 641
15200000044.55120QAM 642
245200000445120QAM 643
33840000043.55120QAM 644

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
13-01-2023 20:21:18noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11 18; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 20:20:56warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 20:20:53noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 20:20:52warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 19:44:00noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 19:43:24warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 10:37:20noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 10:36:56warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 09:11:43noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 09:11:04warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 05:58:01noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 05:57:25noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 05:57:24warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 05:08:17noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 05:08:04warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 02:40:04noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-01-2023 02:40:03warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:04:26noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:03:56warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:03:50noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 9; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:03:50warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:02:36noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:01:58warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:01:50noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 20:01:46warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 19:41:16noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 19:31:10noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 12 13; New Profile: 13.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 16:39:13noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 16:39:04warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 16:39:02noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 16:38:40warningMDD message timeout;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-01-2023 13:48:29noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=94:3c:96:b4:18:f5;CMTS-MAC=28:52:61:29:1c:f7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De event log laat regelmatig MDD timeouts (kanaaluitval) zien op meerdere downstream-kanalen, dit kan een negatief effect hebben op de haalbare downloadsnelheid. Mogelijk is dit te wijten aan de open TV-uitgang op de splitter. De actuele downstream- en upstream-waarden zijn daarentegen goed tot zeer goed.

 

Welk type switch gebruik je? Als ik het goed begrijp, heb je direct hierop getest? Maakt het verschil als je de andere apparaten op deze switch tijdelijk afkoppelt?

 

De Deco's kun je het beste in bewerkingsmodus AP mode configureren, indien dit nog niet het geval is. Zie de pagina, Meer Geavanceerd in de app. Houd er ook rekening mee dat deze maximaal ~500 Mbps doorgeven via Wi-Fi.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

@tobiastheebe 

Als je geen TV hebt dan kan die splitter er toch ook tussen uit.

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik zou best deze modem willen omwisselen met de UBC1318ZG, ik heb nog wel een router hier liggen een asus, anderzeids wil ik wel andere router aanschaffen die voor mij het beste werkt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@S4R Het modem kan inderdaad ook direct op het AOP worden aangesloten, met een ander type kabel (IEC/F), maar met de demping van de splitter is het vermogen op beter niveau in zowel DS als US.

 

@Jeanpaul1973 Ik zou nog testen met een korte patchkabel direct op de modemrouter, met de switch in de woonkamer tijdelijk ontkoppeld.

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik de splitter ertussen uitgehaald, maar ik merk geen verschil

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ook geen verschil met als ik alleen het signaal rechtsreeks aan mijn pc plaats, de deco staat al op AP

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de huidige F/F-kabel tussen splitter en modem niet op het AOP aansluiten zonder deze te forceren, i.v.m. andere aansluiting (IEC). Herstel dus de oude aansluitwijze weer en zorg ervoor dat de kern in de F-stekker niet is verbogen.

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ja je hebt gelijk, ik denk dat de monteur er maar naar moet naar kijken, pff, te haastig dingen doen, gaat helemaal averechts! Ik denk dat het aan de modem ligt, kon ik het maar omruilen met zo'n ubi, maar ik weet niet hoe

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zou eerst de monteursafspraak afwachten. Geeft dit geen positief resultaat, dan is een UBC1318ZG te regelen via een moderator (Ziggo-medewerker), welke binnen enkele dagen langskomt in dit topic. Dit is een zakelijk modem dat niet via de klantenservice wordt toegestuurd.

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok, bedankt, voor al je informatie , Tobiastheebe,, hopelijk komt alles goed, of monteur of zakelijk modem, fijne avond

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is nog een andere mogelijke oorzaak, naast de MDD timeouts. Deze houdt in dat het OFDM-kanaal (onderdeel van DOCSIS 3.1) nog niet de juiste configuratie gebruikt. Dat is echter alleen door een moderator te controleren, gezien de waarden van de DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM en OFDMA) nog niet worden getoond in de webinterface van dit type modem.

 

Ik ben alvast benieuwd naar je bevindingen na de monteursafspraak. Jij ook een fijne avond!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Jeanpaul1973 en een warm welkom op de Community,

Top dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag. Zo te lezen is er al fanatiek met je meegekeken en gedacht door de hier aanwezige gebruikers. Gezien de zaken die zijn nagelopen lijkt het mij hier inderdaad verstandig de afspraak met de monteur af te wachten. Indien nodig, kunnen wij de draad hier verder met je oppakken op het moment dat je ook na het monteursbezoek nog problemen ervaart met de verbinding. 

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goeiemiddag allemaal, de escalatie monteur is geweest! En ... Ja helaas wat ik al dacht, er was geen oplossing te vinden, De monteur vertelde mij dat het aan de modem ligt, heeft nog een ziggo speedtest gedaan, en kwam op een snelheid van 220MBit/s en via speedtest.net haalde ik een 600MBit/s , hij zou melding naar de klantenservice sturen, wat er dan wel mogelijk is, . Volgende stap, hoe en met wie kan ik een afspraak maken hier voor een zakelijke modem, UBC1318ZG, 

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Of is er iemand die mij dat modem op kan sturen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zojuist je vraag bij de moderators neergelegd.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hoi @Jeanpaul1973

Ik heb het modem voor jou aangevraagd! Je ontvangt een track en trace code als het pakket onderweg is jouw kant op. 
Ik verwacht dat je de modem in 2 a 3 dagen in huis hebt 🙂 

Laat je weten hoe alles werkt na installatie? We zijn benieuwd 😄 

Jeanpaul1973
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goeiemorgen allemaal!, Oh ik ben zeer enthousiast, na het openmaken van het pakketje, kom ik tot mijn grote verbazing, dat dit niet een zakelijke modem is, maar een klein kastje met afstandsbediening, lijkt mij sterk dat deze , lijkt wel op een tv mini 4k kast met ab, of ik die in de meterkast moet plaatsen, dat lijkt mij wel heel sterk!,  Zegt het voort! wat nu?

Uitgelicht topic